Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad puffar ni på just nu?

R.P

Medlem
Sitter med en Rey del Mundo Demi Tasse till en dubbel espresson, nån annan som röker nåt trevligt? :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Precis avslutat en Churchill, trevlig cigarr, kaffe och Glenlivet till den. :)
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Oj oj oj vilken lyx :)

Jag har under semesterveckan i Geneve som inte inneburit någon skidåkning (19 grader) uppdaterat en nära vän med nya kubanska lanseringar.
Det innebär att vi hitills traglat oss igenom Cohiba Maduro 5 alla tre, Bolivar Gold Medals, HOYO DE MONTERREY REGALOS EDICION LIMITADA 2007, ROMEO Y JULIETA ESCUDOS EDICION LIMITADA 2007, Trinidad Ingenios Limited Edition 2007

Lördagens Cohiba Piramide LE 2001 var också en höjdare :)

Till helgen blir det Davidoff Dom Perignon och Cohiba Anniversary Year 2000

P.S. Vi planerar även en resa till näsa års Habanosfestival D.S.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
Oj oj oj vilken lyx :)

Jag har under semesterveckan i Geneve som inte inneburit någon skidåkning (19 grader) uppdaterat en nära vän med nya kubanska lanseringar.
Det innebär att vi hitills traglat oss igenom Cohiba Maduro 5 alla tre, Bolivar Gold Medals, HOYO DE MONTERREY REGALOS EDICION LIMITADA 2007, ROMEO Y JULIETA ESCUDOS EDICION LIMITADA 2007, Trinidad Ingenios Limited Edition 2007

Lördagens Cohiba Piramide LE 2001 var också en höjdare :)

Till helgen blir det Davidoff Dom Perignon och Cohiba Anniversary Year 2000

P.S. Vi planerar även en resa till näsa års Habanosfestival D.S.

Herrejesus vilka cigarrer! :)

Jag är i Kapstaden på semester för tillfället och köpte med mig en låda Trinidad Coloniales, skulle varit kul att ta med lite större blandning men det finns gott om affärer med cigarrer härnere så jag ska se om jag hittar något trevligt. :) Annars är Coloniales jävligt trevliga, gräddiga och fylliga, skönt elegant cigarr tycker jag, lagom storlek för att röka efter en god middag.

Så du ska till festivalen nästa år, är det i Maj den är?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Herrejesus vilka cigarrer! :)

Jag är i Kapstaden på semester för tillfället och köpte med mig en låda Trinidad Coloniales, skulle varit kul att ta med lite större blandning men det finns gott om affärer med cigarrer härnere så jag ska se om jag hittar något trevligt. :) Annars är Coloniales jävligt trevliga, gräddiga och fylliga, skönt elegant cigarr tycker jag, lagom storlek för att röka efter en god middag.

Så du ska till festivalen nästa år, är det i Maj den är?

Hoppas du får en trevlig resa.

Varit ut till Klein Constantia än?
 

Keen

slan
SV: Vad puffar ni på just nu?

Var ett tag sedan jag avnjöt en bra cigarr, senast var nog i Madrid faktiskt då brudens far sprang runt och gav cigarrer till alla 300 gäster efter middagen. Fick en Romeo y juliet som var mycket trevlig. Helt sjukt fest för övrigt, nog det värsta/bästa jag varit med om. ;D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Mysonoxen skrev:
Hoppas du får en trevlig resa.

Varit ut till Klein Constantia än?

Tack för det, mycket bra resa so far! ;D

Nej inte än, imorgon bär det av till Steelenbosch och då börjar vi avverka vingårdarna. Har hyrt en cottage där över helgen. Klein Constantia verka jäkligt intressant så jag ska försöka pricka av den.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Tack för det, mycket bra resa so far! ;D

Nej inte än, imorgon bär det av till Steelenbosch och då börjar vi avverka vingårdarna. Har hyrt en cottage där över helgen. Klein Constantia verka jäkligt intressant så jag ska försöka pricka av den.

Mumsigt värre.

Skulle gärna byta plats med dig om det var möjligt.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Mysonoxen skrev:
Mumsigt värre.

Skulle gärna byta plats med dig om det var möjligt.

Det var mer än trevligt, kan varmt rekommendera Kapstaden. :)

I helgen röktes det en stor Cuaba, kommer inte ihåg vad storleken heter, ett par Gloria och Trinidad Coloniales. Jag träffade upp en släkting som bor i Kapstaden och han hade med sig Gloria och Cuabas, båda var lagrade.
 

v_skogh

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I fredags blev det en C.A.O Sopransos Edition. Min första "riktigta" cigarr.
Helt klart en positiv upplevelse.
Blir snarast ett inköp av en humidor samt lite blandad kompott av cigarrer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vad puffar ni på just nu?

v_skogh skrev:
I fredags blev det en C.A.O Sopransos Edition. Min första "riktigta" cigarr.
Helt klart en positiv upplevelse.
Blir snarast ett inköp av en humidor samt lite blandad kompott av cigarrer.
AVO, cigarrer med riktigt bra kvalite till ringa kostnad, prova Intermezzo. Finns på Brobergs
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Får väcka liv i tråden igen.

Igår var jag till Zechbauer, en av de riktigt kända rökabutikerna. Gasen i min tändare var slut och refill-tuber hade jag inga heller så det var inget att be för. När jag ändå var där så passade jag på att plocka på mig ett gäng kubaner, de flesta i churchillstorlek.

Väl tillbaka i lyan så kärvade först tändaren när jag skulle fylla den. För att underlätta tankearbetet tag jag fram en kvartsmagnum Dom Ruinart. Som en parentes kan jag nämna att det var buteljen jag skaffade för att verifiera antalet halva varv man behöver vrida på grimman som diskuterades i en annan tråd. Man kan komma undan med 5,5 halva varv men det naturliga är sex (tolka det som du vill... ;D ).
I alla fall så hjälpte skumpan, när buteljen var slut hade jag räknat ut hur jag skulle göra. Jag applicerade den metod inom ingenjörskonsten som genom tiderna har löst många problem. Jag använde mer våld.

Valet av cigarr föll på en Romeo y Julietta Churchill vilken intogs efter maten till en Cuba Libre. Jag var inte helt nöjd men den här garren. Man fick puffa ganska ofta för att den inte skulle slockna och täckbladet brann dessutom ojämnt. Får återvända till den här modellen om ett tag när butiken har fått in en ny låda för att kolla om det är ett generellt problem eller om det bara var just den här cigarren.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Kan förresten tillägga att när det gäller tobak så är det, till skillnad från vinsidan, fördel Tyskland. Som exempel: Cohiba Esplendidos på Brobergs 326 pix, Zechbauer ca 260 pix.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

anders skrev:
Valet av cigarr föll på en Romeo y Julietta Churchill vilken intogs efter maten till en Cuba Libre. Jag var inte helt nöjd men den här garren. Man fick puffa ganska ofta för att den inte skulle slockna och täckbladet brann dessutom ojämnt. Får återvända till den här modellen om ett tag när butiken har fått in en ny låda för att kolla om det är ett generellt problem eller om det bara var just den här cigarren.

Jag röker den ofta, den är ibland lite trögstartad, dock så blir den bara bättre ju längre man röker, efter halva så börjar den utvecklas och blir väldigt trevlig. Kubaner kan skifta väldigt i kvalité och i en låda så är det ofta en eller flera som inte går att röka tyvärr. Jag antar att efterfrågan är väldigt stor vilket gör kvalitetskontrollerna mindre nogranna.

edit: själv rökte jag ett par Bolivar i helgen.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Jag röker den ofta, den är ibland lite trögstartad, dock så blir den bara bättre ju längre man röker, efter halva så börjar den utvecklas och blir väldigt trevlig. Kubaner kan skifta väldigt i kvalité och i en låda så är det ofta en eller flera som inte går att röka tyvärr. Jag antar att efterfrågan är väldigt stor vilket gör kvalitetskontrollerna mindre nogranna.

edit: själv rökte jag ett par Bolivar i helgen.

Inlagan var det inget fel på, det var bra drag i garren. Det som var irriterande var att täckbladet brann i så ojämnt tempo, ena sidan brann fortare än den andra. Det var till att plocka fram tändaren och bränna av täckbladet emellanåt. Kan möjligen ha att göra med ojämn fuktighet då den låg på vad som såg ut som papperskartong i butiken... Som sagt, jag ska införskaffa en till och den här gången låta den ligga i humidoren någon vecka för att se om det blir bättre.

Vad gäller kvalitetsproblem så finns de men för att göra en jämförelse så tycker jag att det kommer inte i närheten av mängden korkdefekter vi ser. Vad gäller högprestigemärkena från Kuba så är problemen sällsynta. Oftast har de uppkomna problemen med efterföljande förvaring att göra.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

anders skrev:
Inlagan var det inget fel på, det var bra drag i garren. Det som var irriterande var att täckbladet brann i så ojämnt tempo, ena sidan brann fortare än den andra. Det var till att plocka fram tändaren och bränna av täckbladet emellanåt. Kan möjligen ha att göra med ojämn fuktighet då den låg på vad som såg ut som papperskartong i butiken... Som sagt, jag ska införskaffa en till och den här gången låta den ligga i humidoren någon vecka för att se om det blir bättre.

Vad gäller kvalitetsproblem så finns de men för att göra en jämförelse så tycker jag att det kommer inte i närheten av mängden korkdefekter vi ser. Vad gäller högprestigemärkena från Kuba så är problemen sällsynta. Oftast har de uppkomna problemen med efterföljande förvaring att göra.

Ok, ja det kan ju ha med förvaringen att göra, eller dom kanske brinner kanske lite ojämn generellt, ska i vetenskapligt syfte röka ett par stycken i veckan. :)

När jag köper lådor så brukar jag ofta få en eller ett par för hårt packade cigarrer som är orökbara, problemet slipper man när man köper lösa eftersom man kan känna på dom innan så dom är ok.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Ok, ja det kan ju ha med förvaringen att göra, eller dom kanske brinner kanske lite ojämn generellt, ska i vetenskapligt syfte röka ett par stycken i veckan. :)

Helt rätt attityd. I sådana här viktiga frågor får inget lämnas åt slumpen...

R.P skrev:
När jag köper lådor så brukar jag ofta få en eller ett par för hårt packade cigarrer som är orökbara, problemet slipper man när man köper lösa eftersom man kan känna på dom innan så dom är ok.

Jag köper ytterst sällan hela lådor så jag får ta dig på ditt ord där. Jag kan på rak arm bara komma på en gång när jag råkat ut för det problemet och det var med en Partagas för ett antal år sedan. Var på restaurang så det var naturligtvis en låda de köpt. Jag fick dock utan knussel byta rökat så det var inte något att haka upp sig på.
Men om det nu är så som du säger att en till två skorstenar är orökbara så innebär det närmast att det prismässigt är meningslöst att köpa lådor. Den prisminskning som uppstår genom mängdrabatten äts ju upp av att man får kassera tobak.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

anders skrev:
Helt rätt attityd. I sådana här viktiga frågor får inget lämnas åt slumpen...

Jag köper ytterst sällan hela lådor så jag får ta dig på ditt ord där. Jag kan på rak arm bara komma på en gång när jag råkat ut för det problemet och det var med en Partagas för ett antal år sedan. Var på restaurang så det var naturligtvis en låda de köpt. Jag fick dock utan knussel byta rökat så det var inte något att haka upp sig på.
Men om det nu är så som du säger att en till två skorstenar är orökbara så innebär det närmast att det prismässigt är meningslöst att köpa lådor. Den prisminskning som uppstår genom mängdrabatten äts ju upp av att man får kassera tobak.

Jag hoppas att jag inte överdrev nu men jag har råkat ut för långt många fler hårda orökbara cigarrer än korkade viner.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Jag hoppas att jag inte överdrev nu men jag har råkat ut för långt många fler hårda orökbara cigarrer än korkade viner.

Det är egentligen helt ointressant vilket man råkat ut för mest. Det är samma jävla elände varje enskilt tillfälle. Riktigt tjurigt är det då man oftast dessutom står utan alternativ. Man har troligen bara med sig en garre. Man har troligen bara en vinare tillgänglig som är rätt tempererad. Och så sitter man där och undrar vad för ondskefull handling man gjort tidigare för att straffas med detta bottenlöst trista öde. :mad:
 
Toppen