Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad puffar ni på just nu?

Michael.S

Medlem
Jag brukar föredra Dominikanska cigarrer för att dom brukar vara mjuka och fina. Jag tar halsbloss ibland så är lite petig med vad jag röker. Balmoral är mina favoriter men har tydligen bytt ägare och kommer ändra stil antagligen :-(
Alltid tråkigt när saker ändras som man tycker om. Jag köpte även en winston Churchill Lancaster. Får prova den till helgen. :cigarr:
 

Daniel A

Administratör
Lyfter den här tråden, eller har folk helt slutat röka?

Nja, vid extrem oregelbundenhet händer det.

Senast blev det en Ashton Aged Maduro no 10, som jag tyckte var mycket trevlig. Mild, balanserad och en uns sötma. En Dominikanare, som jag vågar mig på att rekommendera till @Skumpagne , trots att jag inte har den blekaste om hur Balmoral är/var. :)
 

Magikern

Medlem
Då väcker man en död tråd
Cohiba Talisman edicion limitad 2017
Doft: Röken doftar som nyklippt gräs med en massa svartpeppar, rökelse och sockerrör på som man tänt eld på. Väldigt intensiv och jag har aldrig varit med om en sådan doft på en ung cigarr.
Smak: Läder och typiska kubansk toner. Mycket sötpeppriga toner men detta är en ung cigarr utan tvekan. Styrkan är drygt medel och balansen klockren.

Jag har hunnit med så pass många cigarrer att jag kan sätta betyg och jag sätter 94+ med klockren mersmak för framtiden. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna gå in i en butik i gbg och betala mindre än 500 spänn styck för något av denna kalibern idag.

Någon som provat?
 

Magikern

Medlem

La Aroma del Caribe Mi Amor Corona​

Doft: Svartpeppar, vitpeppar och läderaktiga tobakstoner till en början. Lite mycket vitpeppar faktiskt vilket är förvånande. När cigarren kommer in på finalen kommer det lite kryddpeppar och kaffe dessutom
Smak: Inledningsvis lite mycket salt och vitpeppar för att vara riktigt god. Fyllig och det är svart att tro att den kostar 120 pix bara. Detta är något man kan puffa på i över 2 timmar utan vidare. 2 decimeter lång i princip. När finalen kommer märks lite kaffetoner men det är ingen stor skillnad. Vitpepparen är dock mer dämpad.

Man väckte en död tråd till liv med denna cigarren och visst kan jag ge den 91 poäng. Det är mycket för pengarna med dagens mått sett.
 

Kolsyra

Kolsyra

La Aroma del Caribe Mi Amor Corona​

Doft: Svartpeppar, vitpeppar och läderaktiga tobakstoner till en början. Lite mycket vitpeppar faktiskt vilket är förvånande. När cigarren kommer in på finalen kommer det lite kryddpeppar och kaffe dessutom
Smak: Inledningsvis lite mycket salt och vitpeppar för att vara riktigt god. Fyllig och det är svart att tro att den kostar 120 pix bara. Detta är något man kan puffa på i över 2 timmar utan vidare. 2 decimeter lång i princip. När finalen kommer märks lite kaffetoner men det är ingen stor skillnad. Vitpepparen är dock mer dämpad.

Man väckte en död tråd till liv med denna cigarren och visst kan jag ge den 91 poäng. Det är mycket för pengarna med dagens mått sett.

Testat Joya de nicaragua black robusto?
Riktigt trevlig för priset. Men dryboxa den lite innan för dom är för sura när man precis köpt dom.
Har själv börjat röka mycket mer från andra länder än kuba efter höjningen.
Galet hur vissa lådor i humidoren steg från 3000 till 9000 på en natt. Synd bara att smaken inte blev lika många % godare också :cigarr:
 

Magikern

Medlem
Testat Joya de nicaragua black robusto?
Riktigt trevlig för priset. Men dryboxa den lite innan för dom är för sura när man precis köpt dom.
Har själv börjat röka mycket mer från andra länder än kuba efter höjningen.
Galet hur vissa lådor i humidoren steg från 3000 till 9000 på en natt. Synd bara att smaken inte blev lika många % godare också :cigarr:

Finns den i Sverige?

Prisökningen på Cohiba är löjlig.
Jag köpte 2 stycken Cohiba Talisman 2017 för 470 spänn styck för några år sedan. Det fanns 5 lådor av denna cigarren i stan när det begav sig och jag ångrar att jag inte köpte rubbet. Man borde kunna tjänat sig en hacka även på Bukowskis om sålde dem idag. :)
 

Kolsyra

Kolsyra
Finns den i Sverige?

Prisökningen på Cohiba är löjlig.
Jag köpte 2 stycken Cohiba Talisman 2017 för 470 spänn styck för några år sedan. Det fanns 5 lådor av denna cigarren i stan när det begav sig och jag ångrar att jag inte köpte rubbet. Man borde kunna tjänat sig en hacka även på Bukowskis om sålde dem idag. :)
Säljer Bukowski cigarrer? har jag helt missat.
Ja cohiba är löjligt och trinidad är ett skämt. Har 2 låder med trinidad.
Tycker 150-175kr st när man köper lådor är max för min del.

Puros.se har Joya black hemma. Silver är också riktigt trevlig.
 

Magikern

Medlem
Säljer Bukowski cigarrer? har jag helt missat.
Ja cohiba är löjligt och trinidad är ett skämt. Har 2 låder med trinidad.
Tycker 150-175kr st när man köper lådor är max för min del.

Puros.se har Joya black hemma. Silver är också riktigt trevlig.

Du har kanske rätt när det gäller Bukowskis. Hur som helst så är det nog Hong Kong man bör sälja dem i. Lite som med vin men mer utpräglat bättre antar jag.

Skall kolla in Puros
 

Magikern

Medlem
Oscaro Anejo X.O.

Doft: Mycket kryddpeppar och kanske även rökelse. Lite stickig men trevlig.
Smak: Typiska madurotoner och rätt mycket peppar. Visst märker man också lite läder och jord.

Kul att försöka få igång en död tråd och det är alltid kul när man kan hitta en cigarr som man ge 90 poäng utan att betala mer än 140 pix i detta land.
 

Magikern

Medlem
Ramon Allones Specially Selected

Doft: peppar och sälta i mängder. Någon obestämd blommig doft av pelargonier eller liknande
Attack: peppar i olika former och självklart lite kubansk tobak. Rätt trevlig och fyllig
Mellansmak: När cigarren närmar sig slutet händer det grejer. Mer krämiga och söta toner. Detta är en mycket prisvärd cigarr.
Eftersmak: Peppar och blandade kryddor. Lång och komplex.

Sätter du en maxgräns på 170 kronor för en cigarr som är någorlunda stor så välj denna om du handlar i Sverige. Det är bara Gurkha som är jämbördig i kvalitet i denna prisklassen mig veterligen. 92+ utan tvekan.
 

Bastardo

Medlem
Får en novis fråga, hur ofta brukar man röka en cigarr och röker man den flera timmar eller kanske bara kortare tid än så?
 

Magikern

Medlem
Får en novis fråga, hur ofta brukar man röka en cigarr och röker man den flera timmar eller kanske bara kortare tid än så?

Det bestämmer man själv men överkonsumtion är ju inte ovanligt med tanke på att man lätt blir beroende. ;) De dyraste cigarrerna är inte de bästa i många fall och detta är ju sjukt kul jämfört med vin. Ibland kan en cigarr som kostar 150 spänn vara bättre än en som kostar 450. Folk som älskar prestigebdx kan ibland bli beroende av vissa lyxvarianter dock. Cohiba talisman är rätt lik exvis Pontet-Canet från toppårgångar t.ex. Mycket cabbvibbar som man säger.
 

Kolsyra

Kolsyra
Cigarrer går inte att röka halva och sen tända igen ett par timmar senare.

Montecristo Media Corona
H.Upmann half corona
Portages Short

Är bra 30-45 min cigarrer.
 

Kolsyra

Kolsyra
Ramon Allones Specially Selected

Doft: peppar och sälta i mängder. Någon obestämd blommig doft av pelargonier eller liknande
Attack: peppar i olika former och självklart lite kubansk tobak. Rätt trevlig och fyllig
Mellansmak: När cigarren närmar sig slutet händer det grejer. Mer krämiga och söta toner. Detta är en mycket prisvärd cigarr.
Eftersmak: Peppar och blandade kryddor. Lång och komplex.

Sätter du en maxgräns på 170 kronor för en cigarr som är någorlunda stor så välj denna om du handlar i Sverige. Det är bara Gurkha som är jämbördig i kvalitet i denna prisklassen mig veterligen. 92+ utan tvekan.

Bolivar Belicosos Finos

Bolivar Royal Coronas

Juan Lopez Selección No.1

Hoyo de Monterrey Epicuré No.2


Är också fantastiska för priset.
 

Vingubben

Medlem
Får en novis fråga, hur ofta brukar man röka en cigarr och röker man den flera timmar eller kanske bara kortare tid än så?
Längesedan jag rökte en cigarr men Ramon Allones har alltid varit en favorit och speciellt Small Club Corona som räcker precis i 30 minuter.
 

Nyllet

Medlem
Kul att den här tråden vaknat till liv. Jag röker en del under sommarhalvåret, senast blev det en Matilde Limited Exposure No. 1 till ett par glas 2001 Chateau Belgrave. Riktigt trevlig kombo. Jag har mest rökt cigarrer från Nicaragua och Dominikanska republiken så tackar hjärtligt för tipsen.
 

Magikern

Medlem

Bolivar Belicosos Finos

Bolivar Royal Coronas

Juan Lopez Selección No.1

Hoyo de Monterrey Epicuré No.2


Är också fantastiska för priset.

Bolivar verkar vara slut på de flesta ställen i detta land och det gäller även de andra som du nämnt tyvärr. En cigarr som är stor och lätt att hitta är ju Paradisio Papagayo XXl och för 150 spänn är den ju riktigt kul till söt rom. Visst är den fyllig och kanske lite väl pepprig men vilken valuta man får.
 
Toppen