Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad vilja Finewines.se?

Mattias Schyberg

Administratör
Det är det mest fina uttalande jag hört på forumet, som absolut inte stämmer med verkligheten
Jag uttrycker en åsikt om vilken typ av passionerad nörd som imponerar mest på mig och du påstår att det inte stämmer med verkligheten. :D Förstår dock andemeningen i inlägget men blev lite full i skratt. Kan också köpa att man måste ha bra insikt i ett ämne för att tillgodogöra sig informationen som förmedlas av en expert många gånger.

Jag anser att det enbart är ”gräddan” av de kunniga som lever upp till mina kriterier för att bli imponerad (det gäller alltså inte alla som är kunniga inom ett ämne). Brukar även förvånas av hur lätt en riktigt kunnig lyckas förklara avancerade resonemang pedagogiskt med logiska tankeexempel, jämfört med de något mindre bemedlade som ofta krånglar till det för att de inte riktigt förstår det de har lärt sig tillräckligt väl på djupet.

Eller som någon klok, jag inte minns eller orkar googla, sa: ”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.”
 

Sarco

Medlem
När man når expertnivå i ett ämne (må det vara vin, straffrätt, partikelfysik eller trädgårdstomtar) så brukar man också förstå hur lite man vet i förhållande till allt man inte vet. Jag tror de flesta blir ödmjuka till sin egen kunskap och till omvärlden då. Det brukar finnas några steg därunder när man tror sig ha förstått hur det hänger ihop och man är tvärsäkert dumdryg. En del fastnar där. Men inte vi vinnördar, för vi vet att vi inte kan nå perfekt kunskap. Och det är systembolagets fel ;)
 
På den här tråden finns en passus om "personangrepp" jag vill anknyta till.
Är det inga andra forummedlemmar som får såna här mejl? Fick för ett tag sen ett som slutade så här:
"Ett gott råd: pensionera dig nu, innan alzheimern helt tagit över!"
 

Jos

Medlem
På den här tråden finns en passus om "personangrepp" jag vill anknyta till.
Är det inga andra forummedlemmar som får såna här mejl? Fick för ett tag sen ett som slutade så här:
"Ett gott råd: pensionera dig nu, innan alzheimern helt tagit över!"
Det var många år sen jag fick hatmejl men så har jag kanske tröttnat lite på att provocera också... Lättkränkta män med dålig självkänsla och taskig impulskontroll kommer alltid finnas så hoppet lever :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På den här tråden finns en passus om "personangrepp" jag vill anknyta till.
Är det inga andra forummedlemmar som får såna här mejl? Fick för ett tag sen ett som slutade så här:
"Ett gott råd: pensionera dig nu, innan alzheimern helt tagit över!"
Fick du ett meddelande ("PM") via forumet, eller ett vanligt mail? Jag tänkte att eftersom du har din epostadress utsatt på din webbplats och ett kontaktformulär där, borde finewines.se inte vara det främsta sättet att kontakta dig? Och jag har lite svårt att få begreppet "pensionera dig" att gå ihop med att skriva på det här forumet, som inte är någon yrkesverksamhet. Så jag antar att "det goda rådet" gällde dina nyhetsbrev snarare än finewines.se? Gillar man inte dem är det väl bara att låta bli att läsa, kan man tycka? Pensionsdatum må väl var och en bestämma över själv, och tar alzheimern över helt får man väl en god man som fixar det som behöver fixas?
 
Fick du ett meddelande ("PM") via forumet, eller ett vanligt mail? Jag tänkte att eftersom du har din epostadress utsatt på din webbplats och ett kontaktformulär där, borde finewines.se inte vara det främsta sättet att kontakta dig? Och jag har lite svårt att få begreppet "pensionera dig" att gå ihop med att skriva på det här forumet, som inte är någon yrkesverksamhet. Så jag antar att "det goda rådet" gällde dina nyhetsbrev snarare än finewines.se? Gillar man inte dem är det väl bara att låta bli att läsa, kan man tycka? Pensionsdatum må väl var och en bestämma över själv, och tar alzheimern över helt får man väl en god man som fixar det som behöver fixas?
Det citerade mejlet (har genom åren fått flera liknande) gällde förstås min blogg - på finewines skriver jag ju inte mycket.
Och många av "forummedlemmarna" har också egna bloggar, så min fråga om även de fått såna här mejl gäller inte heller finewines.
Hade varit mer smickrande om nidmejlen kommit från kändisar - nu är författarna tyvärr genomgående för mig okända...
PS. Du själv då, har du aldrig fått nidmejl?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det citerade mejlet (har genom åren fått flera liknande) gällde förstås min blogg - på finewines skriver jag ju inte mycket.
Och många av "forummedlemmarna" har också egna bloggar, så min fråga om även de fått såna här mejl gäller inte heller finewines.
Hade varit mer smickrande om nidmejlen kommit från kändisar - nu är författarna tyvärr genomgående för mig okända...
PS. Du själv då, har du aldrig fått nidmejl?
Nej, inte riktigt sådana skriverier utan bara någon enstaka kritisk på mer "normalt irriterad nivå". Nu har min bloggaktivitet varit nära noll sedan 2019 och en period före dess var det mest komplettering av profiler av champagnebyar, d.v.s. mer "encyklopedisk karaktär" på det jag skrev, vilket kanske inte inbjuder till alltför mycket diskussion. Det var även tidigare inte särskilt hög diskussionsfrekvens på min blogg. Alla eventuellt sura mail för 4-5-6 år sedan är jag heller inte säker på att jag har lagt på minnet, om jag ska vara ärlig. Kanske är det alzheimern som kommer krypande. ;)

Den mest märkliga negativa synpunkten jag fått på min blogg var en mindre champagneproducent, i en av de byar jag tidigt skrev en profil på, som mailade och ville bli borttagen från min lista. Som jag minns det skrev de i nästa mail något om att de inte gett tillstånd till att bli omnämnda, eventuellt när jag frågade varför de ville bli borttagna och om det var något i mitt korta omnämnande som var fel i sak (vilket jag då självklart skulle rätta). Jag kom sedan på att de nog var störda över att det stod deras "producentkategori" i listan, d.v.s. att var lätt att utläsa deras champagner inte var producerade på egna druvor, vilket förmodligen kunde uppfattas störande relativt deras marknadsföring. Jag tog inte bort dem från listan eftersom min ambition var att ha en så komplett lista som möjligt per by och jag hörde nog inte av dem efter att jag svarat en andra gång.
 
Nej, inte riktigt sådana skriverier utan bara någon enstaka kritisk på mer "normalt irriterad nivå". Nu har min bloggaktivitet varit nära noll sedan 2019 och en period före dess var det mest komplettering av profiler av champagnebyar, d.v.s. mer "encyklopedisk karaktär" på det jag skrev, vilket kanske inte inbjuder till alltför mycket diskussion. Det var även tidigare inte särskilt hög diskussionsfrekvens på min blogg. Alla eventuellt sura mail för 4-5-6 år sedan är jag heller inte säker på att jag har lagt på minnet, om jag ska vara ärlig. Kanske är det alzheimern som kommer krypande. ;)

Den mest märkliga negativa synpunkten jag fått på min blogg var en mindre champagneproducent, i en av de byar jag tidigt skrev en profil på, som mailade och ville bli borttagen från min lista. Som jag minns det skrev de i nästa mail något om att de inte gett tillstånd till att bli omnämnda, eventuellt när jag frågade varför de ville bli borttagna och om det var något i mitt korta omnämnande som var fel i sak (vilket jag då självklart skulle rätta). Jag kom sedan på att de nog var störda över att det stod deras "producentkategori" i listan, d.v.s. att var lätt att utläsa deras champagner inte var producerade på egna druvor, vilket förmodligen kunde uppfattas störande relativt deras marknadsföring. Jag tog inte bort dem från listan eftersom min ambition var att ha en så komplett lista som möjligt per by och jag hörde nog inte av dem efter att jag svarat en andra gång.
Jo. Finns förstås skillnad på nidmejl och hatmejl. Den senare typen - med hot om liv och lem - får Jan Guillou & Co. Skrivna av dårar och fanatiker. Som knappast läser vinbloggar...
 
Last edited:
Toppen