Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Välkommen till nya finewines.se

Vi hoppas att våra medlemmar kommer att gilla det ni ser. Vi har försökt behålla det som var bra med gamla finewines.se men med en ny plattform så får vi nya möjligheter. Planen är att gradvis lägga på fler funktioner allteftersom vi blir mer varma i kläderna.

Initialt är det några saker som vi vill peka ut.
  • En förbättrad editor
  • Möjlighet att ladda upp bilder
  • Koppling till Facebook och Twitter
  • Gilla andras inlägg
  • Taggning av medlemmar i inlägg
  • Bättre meddelandehantering
  • Förbättrat gränssnitt som anpassar sig till den enhet du använder, PC, platta eller telefon
  • Statusuppdatering
  • Kraftigt förbättrade sökfunktioner
Klistra in bilder
Om du använder Chrome eller Firefox så är det möjligt att klistra in bilder direkt i ett inlägg. Det skiljer sig lite mellan Firefox och Chrome, för den sistnämnda måste bilden finnas i "clipboard" (exempelvis om du använder print screen) medans du i Firefox kan kopiera en fil som är en bild och klistra in den.

Dra och släpp bilder
Baserat på din browser kan du dra bilder direkt till ditt inlägg.

ss-2013-05-17_12-37-47.png


Taggning av medlem
Om du skriver @ så får du automatiskt en möjlighet att tagga medlemmar i ett inlägg

ss-2013-05-17_12-39-42.png


Medlemmar som är taggade kommer att få en notis om detta och vet att de nämnts i ett inlägg. Som medlem kan man slå av de notiserna om man så önskar.

Inlägg sparas automatiskt i draft
Med regelbundna intervaller kommer de inlägg du skriver att sparas som draft (en draft sparas i 36 timmar). Om du av någon anledning blir avbruten kan du återuppta inlägget från den senaste versionen (inlägg sparas automatisk var 60e sekund)

Nya inlägg i ett ämne som du skriver i.
Om någon skriver ett nytt inlägg under tiden du svarar i ett ämne kommer en varning att ges och du har möjlighet att se det nya inlägget på ett enkelt sätt.

Stöd för olika enheter
Baserat på vilken enhet som används kommer gränssnittet att anpassa sig. För t.ex mobiltelefon skalas onödiga funktioner bort. Av den anledningen har vi för tillfället valt att inte stödja Tapatalk. Vi diskuterar fortsatt det och om stort behov uppstår kommer vi omvärdera det beslutet

482411_10151743731691483_579334114_n.jpg


Kända problem
Vår nuvarande webbhotelleverantör stödjer inte vissa grafiska funktioner. Av den anledningen så blir bifogade bilder inte alltid rätt justerade. Det gäller framförallt bilder som tagits med Iphone eller Ipad. Bilden kommer att visas i den position bilden togs, dvs, har du tagit den liggande kommer den att visas med 90 graders "felvisning". Vi tittar på olika lösningar här.

Vidare så uppstod ett tekniskt problem vid flytten vilket gjorde att avatarer (personliga bilder) försvann för vissa medlemmar. För det ber vi om ursäkt och får be er att ladda upp en ny

Vad ska jag göra först
Några saker som gör din och andras upplevelse bättre:
  1. Lägg till en avatar. Gör det lättare att identifiera vem som skrivit. Nu stöds även bilder från Gravatar för de av er som använder det
  2. Koppla till konto till Facebook och/eller Twitter. På så sätt kan du enklare dela med dig av innehåll från finewines.se
  3. Skriv gärna lite kort om dig på din profilsida
  4. Titta igenom hur du vill ha meddelanden om uppdatering av inlägg. Du kan välja att få email, notiser eller inga uppdatering. Görs på din profilsida
  • Ge oss feedback. Bra, dåligt, problem. Vi är en av de första som använder den här plattformen i Sverige så stora delar av översättningen är gjord av oss på finewines.se. Det finns ett separat avdelning för denna diskussion
Sist men inte minst. Utforska nya finewines.se

Anders och Jimmy
 
Trådskapare
A

sunqan

Vinös
fördelen med tapatalk är att man har "alla andra forum" där också. Ett annat forum jag följer försökte tvinga alla över till sin egen "tapatalk-clone" och helt enkelt spärra vanliga tapatalk. Det var tillräckligt många av deras "tyngre" deltagare som konstaterade att de hellre skulle avstå, så det blev kompromissen att tillåta båda.
jag känner lite så också, men vi får se om nån vecka eller två :)

Vanans makt är stor, får se vilken vana som vinner.
 
Trådskapare
A
fördelen med tapatalk är att man har "alla andra forum" där också. Ett annat forum jag följer försökte tvinga alla över till sin egen "tapatalk-clone" och helt enkelt spärra vanliga tapatalk. Det var tillräckligt många av deras "tyngre" deltagare som konstaterade att de hellre skulle avstå, så det blev kompromissen att tillåta båda.
jag känner lite så också, men vi får se om nån vecka eller två :)

Vanans makt är stor, får se vilken vana som vinner.

De stora anledningarna till att vi just nu valt bort Tapatalk är det låga användandet på forumet och (framförallt) att vi har ett ganska många som lämnar forumet direkt då de möts av uppmaningen att installera en App.

Det går ju att läsa forumet utan app men Tapatalk har en ganska aggressiv uppmaning, installera appen, eller tryck cancel. Så istället verkar många som kommer via mobil eller platta att trycka bort forumet helt och hållet. Tyvärr går det inte att ändra Tapatalks uppmaning.

Hoppas att du kan vänja dig att köra utan Tapatalk. Lämnade själv den för ett antal månader sedan då jag ändå behöver gå in på andra delar av forumet.

Men som sagt, vi tittar på det för att se om trafiken förändras.
 
Trådskapare
A
Även jag är ju en farbor :) men jag gillar Xenforo. Visst, det är mycket som är annorlunda men vi får heller inte glömma bort att SMF är en sakta döende plattform. Det kanske de som utvecklar den inte håller helt med om men vi var tvungen att byta vid något tillfälle.

Det är ju ändå ni medlemmar som fäller den sista rösten, det kommer ni göra med era inlägg. Vi tror och hoppas att ni inte bara stannar utan att vi får fler medlemmar och inlägg.
 
Trådskapare
A
Tjusigt!

Dock så retar jag mig redan lite ohälsosamt mycket på den där fåniga tummen under inläggen. Håller man med om något, och tycker världen behöver veta det, ja då får man väl skriva en rad. Annars var det kanske inte så viktigt ändå. "Gilla"... så ohyggligt fånigt.

Tackar för det.

Vad gäller gilla så har fått mycket gillande. Vi pratar också om en ogilla knapp :rolleyes:

Skämt åsido, det är en del av forumet, man behöver inte använda den och den är ju inte fullt synligt hela tiden. Hoppas att du kan leva med den.

PS. Du leder Gilla-ligan just nu
 
Last edited:

daviden

Medlem
Ser trevligt ut det här! :)

Är själv forumägare och gick över till Xenforo i våras. Våra medlemmar tyckte att det skavde lite i början, men idag (och några månader tillbaka) är det ingen som vill gå tillbaka till det gamla. Notifikationer är ovärderligt.

Bra jobb, @Anders Landström (och jag ska svara på ditt mail ;) ).
 
Trådskapare
A
Ser trevligt ut det här! :)

Är själv forumägare och gick över till Xenforo i våras. Våra medlemmar tyckte att det skavde lite i början, men idag (och några månader tillbaka) är det ingen som vill gå tillbaka till det gamla. Notifikationer är ovärderligt.

Bra jobb, @Anders Landström (och jag ska svara på ditt mail ;) ).

TACK David och kul att få lite av era erfarenheter. För de andra på forumet. David kör forumet Klocksnack och vi har fått mycket hjälp av dem. Efter det vi valt Xenforo och vår "style" fann vi forumet och han har generöst delat med sig. Vår översättning kommer ursprungligen från dem. Då vi ligger på en lite senare version så fortsätter vi den och kan kanske återgälda lite av hjälpen.

För de av er som är intresserade av klockor, gå till Klocksnack och registrera er
 

daviden

Medlem
TACK David och kul att få lite av era erfarenheter. För de andra på forumet. David kör forumet Klocksnack och vi har fått mycket hjälp av dem. Efter det vi valt Xenforo och vår "style" fann vi forumet och han har generöst delat med sig. Vår översättning kommer ursprungligen från dem. Då vi ligger på en lite senare version så fortsätter vi den och kan kanske återgälda lite av hjälpen.

För de av er som är intresserade av klockor, gå till Klocksnack och registrera er
"Mycket hjälp" ...nu tar du i, men tack. :)

Ska ta och göda mitt vin-intresse lite mer. Det ligger än så länge på nivån "Det här var gott, det köper jag igen".
 
Trådskapare
A
"Mycket hjälp" ...nu tar du i, men tack. :)

Ska ta och göda mitt vin-intresse lite mer. Det ligger än så länge på nivån "Det här var gott, det köper jag igen".
Du får passa dig. Finns en tendens till att de som hänger för mycket på forumet spenderar en större summa pengar på vin än de någonsin planerat.
 

Bar57

Medlem
Kul med uppdatering - keep up le good work!

Två synpunkter so far. Min avatar har försvunnit - säkerligen för andra också, är det något som ligger backopp någonstans och kommer fram snart eller ska jag ladda upp den igen?

Sen skulle jag gärna se att årtal tillkommer till datumet längs ner i varje post, när gamla trådar bumpas blir man osäker på om det första inlägget är dagsfärskt eller ett par år gammalt ;)

Nu är inte jag en stor smilies användare (är väl ingen här visserligen) men de lämnar ju lite övrigt att önska :p:oops::rolleyes:
 
Trådskapare
A
Kul med uppdatering - keep up le good work!

Två synpunkter so far. Min avatar har försvunnit - säkerligen för andra också, är det något som ligger backopp någonstans och kommer fram snart eller ska jag ladda upp den igen?

Sen skulle jag gärna se att årtal tillkommer till datumet längs ner i varje post, när gamla trådar bumpas blir man osäker på om det första inlägget är dagsfärskt eller ett par år gammalt ;)

Nu är inte jag en stor smilies användare (är väl ingen här visserligen) men de lämnar ju lite övrigt att önska :p:oops::rolleyes:

Hej
Avatarer försvann pga ett tekniskt problem som uppstod vid flytten. Tyvärr vid en punkt då det inte gick enkelt att gå tillbaka. Får be dig ladda upp den igen

Kända problem
Vår nuvarande webbhotelleverantör stödjer inte vissa grafiska funktioner. Av den anledningen så blir bifogade bilder inte alltid rätt justerade. Det gäller framförallt bilder som tagits med Iphone eller Ipad. Bilden kommer att visas i den position bilden togs, dvs, har du tagit den liggande kommer den att visas med 90 graders "felvisning". Vi tittar på olika lösningar här.

Vidare så uppstod ett tekniskt problem vid flytten vilket gjorde att avatarer (personliga bilder) försvann för vissa medlemmar. För det ber vi om ursäkt och får be er att ladda upp en ny

Smilies ligger på listan. Det finns en stor mängd men jag ska bara hinna gå igen dem.

Ska titta på datum.
 

kayaker

Cyklist
TACK David och kul att få lite av era erfarenheter. För de andra på forumet. David kör forumet Klocksnack och vi har fått mycket hjälp av dem. Efter det vi valt Xenforo och vår "style" fann vi forumet och han har generöst delat med sig. Vår översättning kommer ursprungligen från dem. Då vi ligger på en lite senare version så fortsätter vi den och kan kanske återgälda lite av hjälpen.

För de av er som är intresserade av klockor, gå till Klocksnack och registrera er
Jobbigt! Ännu ett forum man måste vara med i... :eek:
/En som varit på klocknördträff med Timezone.com i samband med klockmässan i Basel...
 
Toppen