Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värdering av gamla viner

lukastollig

Pudelfantast
Min poäng är att Bukowskis inte är ordinarie pris för mig utan resultatet av en skev marknad. Svarade på en undersökning om Bolagets auktioner på Bukowskis häromdagen och blev, igen, upprörd över monopolet så är väl fortfarande lite stingslig :D

Seriöst, tänkte på undersökningen och just Bukowskis är ju mostsvarighet till andra "fina" auktionshus utomlands och jag skulle själv gissa att mindre än 1 procent av alla viner säljs via sådana i ex. Danmark eller UK för den delen. Resten såklart via vanliga vinhandlare, affärer, "blocket", ebay etc. 35-40% i avgifter känns ju inte så fräscht.

Iom vårat monopol borde egentligen varje Systembolag ta in våra viner man vill bli av med på hyllan mot 5-10% eller kanske gratis till och med eftersom vi inte får sälja själva....

Om man säljer via vinhandlare på kontinenten eller i UK tar de 10-20% i avgift på ex. moms priset + att köparen får betala moms när firmorna säljer vidare. Så rätt stor skillnad även här på vad säljaren får i handen och vad köparen har betalat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om man säljer via vinhandlare på kontinenten eller i UK tar de 10-20% i avgift på ex. moms priset + att köparen får betala moms när firmorna säljer vidare. Så rätt stor skillnad även här på vad säljaren får i handen och vad köparen har betalat.
I UK kan du köpa och sälja IN Bond då blir skillnaden endast 10% (FarrVintners avgift). Upplägget i Sverige är väl att SB skall ha sin marginal på fsg och även Bukowskis skall ha %.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om man säljer via vinhandlare på kontinenten eller i UK tar de 10-20% i avgift på ex. moms priset + att köparen får betala moms när firmorna säljer vidare. Så rätt stor skillnad även här på vad säljaren får i handen och vad köparen har betalat.
I UK kan du köpa och sälja IN Bond då blir skillnaden endast 10% (FarrVintners avgift). Upplägget i Sverige är väl att SB skall ha sin marginal på fsg och även Bukowskis skall ha %.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om man säljer via vinhandlare på kontinenten eller i UK tar de 10-20% i avgift på ex. moms priset + att köparen får betala moms när firmorna säljer vidare. Så rätt stor skillnad även här på vad säljaren får i handen och vad köparen har betalat.
Inom EU betalas väl moms endast på auktionshusets avgifter om vinerna är inlämnade "momsade" från privatpersoner? Dock läggs moms på om inlämnaren är momsregistrerad, d.v.s. ett företag.
Under alla omständigheter brukar det framgå hos auktionshuset ifall moms kommer att läggas på den specifika posten.
 

lukastollig

Pudelfantast
Inom EU betalas väl moms endast på auktionshusets avgifter om vinerna är inlämnade "momsade" från privatpersoner? Dock läggs moms på om inlämnaren är momsregistrerad, d.v.s. ett företag.
Under alla omständigheter brukar det framgå hos auktionshuset ifall moms kommer att läggas på den specifika posten.

Ja, men säljer du via handlare tas moms ut, eller har i alla fall gjorts alla gånger jag gjort det. Så då kommer ju ett påslag för köparen mer eller mindre motsvarande auktionshusets avgifter, beroende på vilket land vinerna säljs i. Detta gäller viner som inte är in bond.
 

lukastollig

Pudelfantast
I UK kan du köpa och sälja IN Bond då blir skillnaden endast 10% (FarrVintners avgift). Upplägget i Sverige är väl att SB skall ha sin marginal på fsg och även Bukowskis skall ha %.
Ja, ska man handla med/investera i vin ska man naturligtvis alltid köpa in bond. Rarewine.dk erbjuder också detta. Finns säkert andra firmor på kontinenten också. Problemet med UK är ju att de inte är med i EU längre. Jag har aldrig köpt enbart i investeringssyfte, utan dricka upp vinerna har också alltid varit ett alternativ (och då är UK numera inte ett alternativ) men ibland har något gått upp så mycket i pris att det känts bättre att sälja, eller så har jag helt enkelt köpt på mig för mycket.
 
Toppen