Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens 50 bästa restauranger 2016 har korats!

Mattias Schyberg

Administratör
Restaurang Osteria Francescana i Italien ledd av Massimo Bottura tog förstaplatsen och Magnus Nilsson och Fäviken fick nöja sig med 41:a plats. Själv är jag mest bitter över att jag inte har testat en enda av de restauranger som listas. För inte kan det väl räknas att ha suttit framför Chef's Table på Netflix och dreglat ymnigt? Nä, tänkte väl det!

Vilka har ni besökt?

Länk till hela listan
 

kayaker

Cyklist
Restaurang Osteria Francescana i Italien ledd av Massimo Bottura tog förstaplatsen och Magnus Nilsson och Fäviken fick nöja sig med 41:a plats. Själv är jag mest bitter över att jag inte har testat en enda av de restauranger som listas. För inte kan det väl räknas att ha suttit framför Chef's Table på Netflix och dreglat ymnigt? Nä, tänkte väl det!

Vilka har ni besökt?

Länk till hela listan
Bara nr 17, Piazza Duomo i Alba.
Intressant att Daniel Berlin går in på 93:e plats.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Har bara en. Plats 47 Schloss Schauenstein. Fantastiskt bra mat och service. Tog vinpaket där de endast serverade vin från kantonen Graubünden.
Vi hade inte råd med både mat och övernattning så vi sov i bilen på parkeringsplatsen efter middagen.
 

gece

Man vänjer sig.
Tre har jag hunnit med:
7. Mugaritz
21. Arzak
41. Fäviken

Mugaritz och Arzak hanns med på San Sebastian/Rioja-rundan häromåret, försökte med Asador Etxebarri men det var fullt, såklart.

Fäviken var det ren flax att vi faktiskt fick bord på. Vi satt en onsdagkväll och funderade på vad vi skulle göra i helgen, jag fick ett infall och såg att jävlar, det finns ett ledigt bord på Fäviken på lördag! Vi högg det och ordnade resa och boende (dvs nattåg till och vandrarhem i Åre, på tal om att prioritera bland utgifterna) och kände oss nöjda och spontana och livsnjutare. På fredagen ringer det okänt nummer från Järpen; "Hej! Ni hade ju reservplats hos oss på lördag, och vi har glädjen att meddela att vi fick precis ett återbud då!" På något sätt hade vi alltså fått en reservplats men bekräftelsemail för vanlig plats. Men, slutet gott, allting gott. För övrigt kommer nog Fäviken alltid ha en lite speciell plats i mitt hjärta, tyckte det var sjukt bra. Råbiff på oxhjärta med märg från nysågad femur samt kantareller och ängsblommor - brutalt i tillredningen men otroligt vackert i presentationen (och gott!).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Restaurang Osteria Francescana i Italien ledd av Massimo Bottura tog förstaplatsen och Magnus Nilsson och Fäviken fick nöja sig med 41:a plats. Själv är jag mest bitter över att jag inte har testat en enda av de restauranger som listas. För inte kan det väl räknas att ha suttit framför Chef's Table på Netflix och dreglat ymnigt? Nä, tänkte väl det!

Vilka har ni besökt?

Länk till hela listan
Som vanligt har de valt restauranger som ligger nära kontoret ;-)
L'Effervesence kan du med gott samvete checka av som om att du ätit vid en av världens 10 bästa restauranger. Ett underrepresenterat Tokyo i matsammanhang är som en artikel om världens bästa viner som undviker att nämna Frankrikes viner. Blir liksom . . . ähum . . . haltande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att L'Effervescence bara blir 95:a på listan är förmodligen för att det ligger så långt från huvudkontoret. Och jag törs påstå att så länge Namae-san lever, så kommer L'Effervescence att klättra uppåt. Han är trespråkig och fylld av makalösa kreationer - matvärldens Beethoven. Gjorde sina hårda år vid sidan av Michel Bras.

Om jag inte missat något, så är L'Effervescense den 3:e restaurangen i Japan på den listan, och hans protegé: Hasegawa-san är #4 med Den.

Att vara 3:a DÄR I TOKYO är något som jag garanterar, ingen nordeuropeisk restaurantör skulle klara av att åstadkomma över tid. Inte en chans.

Konkurrensen är mördande på ett sätt som inte ens existerar någonstans i Europa.

Guidade fö dit ett gäng svenska wine-foodies för någon tid sedan och vi njöt alla (needless to say) kungligt. Efter middagen så uttryckte deras samordnande ledare i det närmaste förakt. Rent av ett brandtal hölls mot Franzén, Noma och prissättningen i Europa.

...för: en kväll på L'Effervescence omkullkastade ALLA deras upplevelser av foodie-grejen i Europa.

De hade fått uppleva en sensitivitet (food, plating, porcelain, combo, etc) de aldrig tidigare träffat på och till 1/3 av priset de var vana vid. Så vi beställde in extra Champagne och grappa :)

(Och jag drabbades av ett 30-dagars lyckligt näsblod.)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Att L'Effervescence bara blir 95:a på listan är förmodligen för att det ligger så långt från huvudkontoret. Och jag törs påstå att så länge Namae-san lever, så kommer L'Effervescence att klättra uppåt. Han är trespråkig och fylld av makalösa kreationer - matvärldens Beethoven. Gjorde sina hårda år vid sidan av Michel Bras.

Om jag inte missat något, så är L'Effervescense den 3:e restaurangen i Japan på den listan, och hans protegé: Hasegawa-san är #4 med Den.

Att vara 3:a DÄR I TOKYO är något som jag garanterar, ingen nordeuropeisk restaurantör skulle klara av att åstadkomma över tid. Inte en chans.

Konkurrensen är mördande på ett sätt som inte ens existerar någonstans i Europa.

Guidade fö dit ett gäng svenska wine-foodies för någon tid sedan och vi njöt alla (needless to say) kungligt. Efter middagen så uttryckte deras samordnande ledare i det närmaste förakt. Rent av ett brandtal hölls mot Franzén, Noma och prissättningen i Europa.

...för: en kväll på L'Effervescence omkullkastade ALLA deras upplevelser av foodie-grejen i Europa.

De hade fått uppleva en sensitivitet (food, plating, porcelain, combo, etc) de aldrig tidigare träffat på och till 1/3 av priset de var vana vid. Så vi beställde in extra Champagne och grappa :)

(Och jag drabbades av ett 30-dagars lyckligt näsblod.)
Jag ser framemot att göra ett återbesök med dig och Akiko. Fan vilken bra julafton vi hade sist och vad härligt det var att tillbringa slutklämmen med Namae-san som såg ut som Jesus där mitt emellan oss!

Jag ser dessutom ut att vara i bra form! Som synes har jag tappat lite kilon sedan dess, vilket nog kunde behövas. :)

image.jpeg
 

Gurto

Medlem
till 1/3 av priset de var vana vid.

Bara för att ge just det här med priset ytterligare ett perspektiv; inga av restaurangerna, på den här nivån, i Sverige går med vinst. Detta trots att de i stort sett alltid är fullbokade. Sen kan man väl argumentera kring om det beror på att de tar emot för få gäster, omkostnaderna är högre här etc. Argumenterar själv inte för någondera sidan vad gäller Asien/Europa - vill bara föra in en till dimension när det snackas priser.

Tongångarna när det pratas pris och restaurang handlar ofta om att krögarna skinnar sina gäster när det i själva verket är en bransch med oerhört tighta marginaler och små vinster, om ens några, för många mindre restauranger. Då talar vi främst om de som faktiskt satsar på kvalitet, inte de som vräker ut hamburgare och stor stark.

Ingen ska gå och tycka synd om restaurangerna men det blir ofta onödigt priskritiskt.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Restaurang Osteria Francescana i Italien ledd av Massimo Bottura tog förstaplatsen och Magnus Nilsson och Fäviken fick nöja sig med 41:a plats. Själv är jag mest bitter över att jag inte har testat en enda av de restauranger som listas. För inte kan det väl räknas att ha suttit framför Chef's Table på Netflix och dreglat ymnigt? Nä, tänkte väl det!

Vilka har ni besökt?

Länk till hela listan
Nr 10 och 24 bara, dags att boka lite restaurangbesök!
 
Toppen