Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför dricker inte finewines.se vin från Sydamerika?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Montes är en stor producent.
Precis som Gallo producerar de inte enbart suveräna viner.
Deras "Folly" skulle kunna vara ett flaggskepp.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag dricker mycket vin från södra konen, har gjort det sedan studenttiden på 90-talet när budgeten var tajt. Har också bott och jobbat därnere (Santiago o Mendoza) och fått förmånen att prova på plats, även sådant som inte exporterats. Upptäckte slutligen också brasilianskt vin när jag jobbade där 2010-2012. Jag försöker hålla koll på och prova det som släpps därifrån, både på Monopolet och när jag reser dit.

Min erfarenhet är kanske att det är först nu som de etablerade sydamerikanska vinländerna (Argentina och Chile) har börjat våga gå tillbaka till jorden och släppa det krampaktiga taget om Parkers bibel. Dvs det är först nu det börjar bli riktigt intressant i prissegmentet 200 kr +. Alkoholen börjar komma ner, tidigare skörd, mindre malolaktiskt, osv.

Under 200 har de länge levererat mycket för pengarna. Jag brukar rekommendera den med tunn plånbok som vill börja lära sig om vin att ge sig på chilenska varietals, eftersom de återger ganska tydlig druvkaraktär. (Vissa tycker det är alldeles för mycket av det goda, OK, jag kan förstå det perspektivet). Det var i alla fall så jag började.

En sak som är fantastiskt med just chilenska viner är att de kommer från "pre-phylloxera"-stockar. Ibland undrar jag, helt ovetenskapligt, om det inte är det som gör att de kan bli lite turbomatade i sin druvkaraktär.
Kul att få med dig i tråden som verkar grymt påläst och erfaren inom ämnet. Jag lämnar med andra ord över stafettpinnen till dig. :)

Vad tror du om framtiden för regionen Salta, förresten?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker ofta malbec på krogen, ett säkert kort om man är ute några stycken och man inte vill dra iväg prismässigt och samtidigt veta att det man har i glaset är drickbart. Jag har flera gånger fått riktigt bra malbec viner på Gauchos restuarang i London, senast 2010 Finca Las Divas Riglos malbec. På SB har jag inte hittat något som jag tycker är klockrent ännu så jag mottager gärna tips på bra malbec från SB.
Håller med om resonemanget kring vin på enklare restauranger. Finns det Argentina så är det ett säkert kort i rödtjutskategorin.
 

Vino fino

Medlem
Vad tror du om framtiden för regionen Salta, förresten?

Salta är bra på framförallt Cab och Torrontés.

Den region som verkligen har överraskat mig är Patagonien, dvs. appellationerna Río Negro och Neuquén. Det märkliga klimatet med mycket sol och extremt kalla nätter gör viner med hög alkohol som ändå är väldigt finstämda, med hög syra. När jag provade dem för första gången hade jag svårt att tro mina intryck. Håll utkik efter Pinot Noir och Malbec därifrån. (De gör också PN/Malbec-blandningar som är fantastiska. Låter som en konstig kombo men jag har provat briljanta exemplar).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Salta är bra på framförallt Cab och Torrontés.

Den region som verkligen har överraskat mig är Patagonien, dvs. appellationerna Río Negro och Neuquén. Det märkliga klimatet med mycket sol och extremt kalla nätter gör viner med hög alkohol som ändå är väldigt finstämda, med hög syra. När jag provade dem för första gången hade jag svårt att tro mina intryck. Håll utkik efter Pinot Noir och Malbec därifrån. (De gör också PN/Malbec-blandningar som är fantastiska. Låter som en konstig kombo men jag har provat briljanta exemplar).
Kul, ska absolut hålla ögonen öppna. Sällan jag hört blends av såpass udda slag, men varför inte.
 

Vino fino

Medlem
Kollat upp detta nu och blev grymt sugen. Känns lite rock n roll på något vis, vilket jag gillar :)
Montes gör mycket bra viner, tycker jag. I alla prisklasser. Och vinmakaren Aurelio Montes har lyckats få fram en husstil som går igenom hela sortimentet. Folly är som @StefanAkiko nämnt ett av de bästa syrah-exemplaren från kontinenten. Och den som gillar Carmenére ska definitivt prova Purple Angel.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kan också tipsa om en riktigt billig syrah som jag drack häromveckan. Fick den blint av hustrun och trodde att jag hade fått en riktigt bra nyavärlden-syrah närmare 200 än runt 100 som var fallet. Ganska rejäl restsötma dock (för den som är känslig), men mycket animaliska toner, peppar och chark. Lite funkig med dragning åt mediumstekt lammkött:

Mayu Reserva Syrah 2011 (www.systembolaget.se/2551)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Montes gör mycket bra viner, tycker jag. I alla prisklasser. Och vinmakaren Aurelio Montes har lyckats få fram en husstil som går igenom hela sortimentet. Folly är som @StefanAkiko nämnt ett av de bästa syrah-exemplaren från kontinenten. Och den som gillar Carmenére ska definitivt prova Purple Angel.
Hur får man tag i Folly tro?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ta kontakt med Hjo Grosshandel och fråga när nästa släpp blir.
En snabb koll på wine-searcher gav inte så där jättemånga förtroendeingivande alternativ.
Allt prat om Folly... Läste om mina smaknoter och råkade därefter beställa två till 2004or från The Chicago Wine Company. USD50 per flaska är inget annat än ett veritabelt fynd...
(TCWC funkar dock ej så bra för leveranser till Sverige, tyvärr, iom att tullen vill ha så mckt betalt.)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ytterligare ett tips i den så kallade fullmatade stilen är Val de Flores, Michel Rolland.

Drack den första gången blint på en vinprovning och sällan har så många olika beskrivande ord hamnat på papper. Komplex som tusan, dock väldigt mycket toner som härrör från fatbehandlingen. Det var här jag fattade grejen med Argentina och malbec.

Detta vin var dock i svulstigaste laget, men det kan fungera det med, men med ett pris runt 500 kr så känns det sådär.

Edit: Såg förövrigt att årgång 2004 finns i BS för 400 pix. Sällan man dricker lite mer åldrade nyavärldenviner.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Har varit en del ski-bummande i Chile och Argentina med fokus på skidåkning istället för vin.
Ett minne är när man efter 4 veckor av svulstiga och fruktsprängda malbec och cab fick in en flaska härlig pinot från Patagonien. Den härliga syran, stramheten och elegansen. Ahaaahhha en fröjd!

Lite vin tvingade jag dock in i planeringen. Besökte en bra vinbar i Mendoza http://www.vinesofmendoza.com/ med kompetent personal och många viner på glas. Har för mig att man kunde beställa in test-flighter med olika teman och 4-6 olika viner i varje flight.
Åker nog tillbaka dit snart. 3 år sen nu.
 

Magikern

Medlem
Mendel Unus malbec-cab 2006 drack jag för inte så länge sen och de är ett komplext vin inget snack om saken.
Ingen störande ek eller syltig nya världen frukt Ett välbalanserat vin med riktigt lång eftersmak och tanninbett som får vinet att nästan förvandlas i munnen på ett sätt som nästan får en att tänka på en välgjord supertuscan. Tror att de är rätt många av dem som köpte en flaska på sb (som en chansning) som blev riktigt positivt förvånade.

Inget supervin om man inte älskar stilen dock.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mendel Unus malbec-cab 2006 drack jag för inte så länge sen och de är ett komplext vin inget snack om saken.
Ingen störande ek eller syltig nya världen frukt Ett välbalanserat vin med riktigt lång eftersmak och tanninbett som får vinet att nästan förvandlas i munnen på ett sätt som nästan får en att tänka på en välgjord supertuscan. Tror att de är rätt många av dem som köpte en flaska på sb (som en chansning) som blev riktigt positivt förvånade.

Inget supervin om man inte älskar stilen dock.
Intressant, väl värt att kolla upp :) Går dock inte att hitta på sb längre :(
 
Toppen