Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför dricker vi svenskar så lite söta viner och starkvin?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Din statistik är från Svedala. Om du hade haft rätt hade vinerna vi nämner i denna tråd varit tidigare massmarknadsviner som sedan övertagits av russinviner, vilket du antyder. Tvärtom så har de alltid varit etablissemangsviner så om man vill förstå varför de backar måste man undersöka konsumtionsmönster i målgruppen, inte i neandertalarkollektivet. Frågan är varför starkviner och riktiga söta viner tappar marknadsandelar och volymer. Det förklaras inte med att neandertalarna dricker mer Coca Cola och Ripasso. :)
Om du har annan statistik som du utgår från rörande Portvin så är det nog dags att dela med dig av den så att vi också kan vara med och bilda oss en uppfattning. :)
 

Vino fino

Medlem
Om du har annan statistik som du utgår från rörande Portvin så är det nog dags att dela med dig av den så att vi också kan vara med och bilda oss en uppfattning. :)
Absolut. Den enskilt största faktorn (globalt, du ville ju inte prata om lokala avarter) bakom ökade volymer av Port är inrikes efterfrågan.
http://www.usc.es/economet/journals2/eers/eers816.pdf

Och att portvin är "aspirational" snarare än massmarknadsvin (a la Ripasso) är väl knappast någon hemlighet, om man har deltagit eller i alla fall läst menyerna på kungabröllop eller universitetsmiddagar. Men visst, här får du det från Adrian Bridge, Fladgates VD:
http://www.decanter.com/wine-news/port-will-overtake-sherry-by-2020-says-report-24301/
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-För min del så har jag aldrig varit mycket för dessert över huvud taget utan har för det mesta lagt krutet på resten av middagen. Det är ju förstås en dålig ursäkt för att inte dricka bra Sauternes, det är ju så jäkla gott att det säkert funkar till frukost men jag har hur som helst numera blivit en jäkel på att langa fram dessert till höger och vänster bara för att komma undan med att öppna en flaska sött.

Kanske ännu bättre när frun lagar dessert, då kan man ju dra den gamla "oj, det ser ju fantastiskt ut, med en sådan fin efterrätt måste vi nästan öppna upp en flaska sött...Eller vad tror du hjärtat mitt..?"
 

Magikern

Medlem
Det är rätt märkligt får man onekligen säga, inte minst med tanke på att alla systembutiker i hela landet verkar ha något gott botrytisvin till rimligt pris oftast Sauternes. Halvflaskorna i sig kanske verkar avskräckande vad vet jag.

Port, Madeira och Sherry är väl allmänt lite mindre publikfriande om man inte går upp i pris.
 

epeb

Medlem
Jag har alltid varit lite mot strömmen, så även här :)
Har portvin, sherry, tokajer, sauternes och några Cotaux du Layon Chaume i källaren.
Julaftonvinet i år blir en Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Superior Rare Cream eftersom mina portviner behöver ligga till sig något/några år till.
Sött är gott!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut. Den enskilt största faktorn (globalt, du ville ju inte prata om lokala avarter) bakom ökade volymer av Port är inrikes efterfrågan.
http://www.usc.es/economet/journals2/eers/eers816.pdf

Och att portvin är "aspirational" snarare än massmarknadsvin (a la Ripasso) är väl knappast någon hemlighet, om man har deltagit eller i alla fall läst menyerna på kungabröllop eller universitetsmiddagar. Men visst, här får du det från Adrian Bridge, Fladgates VD:
http://www.decanter.com/wine-news/port-will-overtake-sherry-by-2020-says-report-24301/
Ok, intressant att Portvin snarare har en positiv utveckling än det motsatta internationellt. Inte mycket till vikande trend på Portvin där inte, vilket är trevligt att konstatera trots allt.

Nä, det verkar mer vara vi svenskar som behöver lyfta fram det söta och starka mycket mer och inse att sötma och höga alkoholhalter inte per definition innebär likriktade och ointressanta viner, vilket nog har blivit lite av en motreaktion mot den så kallade "parkeriseringen". Tes och antites följt av lite helsvenskt "lagom" med andra ord.

Mer starkt och sött till det svenska folket! Nu är det fritt fram att gilla viner oavsett om de har hög alkoholhalt eller om de är söta, i alla fall så länge de är kvalitativa och goda såklart! :)

Halleluja!
 

chambertin

Medlem
Jag tror inte att det går att klumpa ihop Ripasso, Apassimento, Sauternes, Portvin m.m.
Publiken för dessa viner är väldigt olika och likaså mat/vin-trenderna runt dessa.
Trenden neråt internationellt för Sauternes de senaste åren har ju varit trevlig för dom som köper vinerna men på lång sikt är det ju inte bra för vinstilen som säkert kommer stt utarmas om sött fortsätter att förknippas med ohälsa och svårt att kombinera med mat.

Även hos oss vinintresserade ser man ju ganska ofta vin/mat-redovisningar som börjar extremt detaljerat och slutar med "ngn Sauternes som jag inte kommer ihåg men den var god..." Kan ju finnas volymförklaringar till det ibland men tror snarare att merparten vittnar om okunskap och /eller ointresse.

En av dom bästa måltider jag ätit bestod av endast söta viner:
-80 Bernkasteler Doctor Auslese: Sashimi
-83 Ch. Guiraud: Ankleverterrine
-55 Ch Gilette: Hummer på två sätt (Coraillesås, fikonkompott)
-55 Ch Suduiraut: Piggvarsfilé med vildris curry- och sauternessås
-62 Ch d'Yquem: Ljummen Gorgonzola med apelsinsås.
Vid spisen och korkskruven stod Ulf Wagner och året var lite före digitalkamerorna (-88) så ni får ursäkta avsaknaden av bloggbilder.
Matchningen var underbar och jag insåg den gången att Sauternes defintivt var kapabel att leverera matchning inte bara till anklever och salta grön/blåmögelostar.
 

sunqan

Vinös
Jag älskar portvin. Har tom blivit drygt salongsberusad på en sandeman 20årig tawny på saskärran till new york (på den tiden hade firman jag jobbade på som policy att man flög business...)
Tyvärr delar tanten inte min fäbless. Och en 75a blir lite mycket.

Sen älskar jag godis på flaska - px :) och det funkar bättre, men det är lätt att man småtröttnar på det (tyvärr)... men det blir nog en matusalem ikväll :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror inte att det går att klumpa ihop Ripasso, Apassimento, Sauternes, Portvin m.m.
Publiken för dessa viner är väldigt olika och likaså mat/vin-trenderna runt dessa.
Trenden neråt internationellt för Sauternes de senaste åren har ju varit trevlig för dom som köper vinerna men på lång sikt är det ju inte bra för vinstilen som säkert kommer stt utarmas om sött fortsätter att förknippas med ohälsa och svårt att kombinera med mat.

Även hos oss vinintresserade ser man ju ganska ofta vin/mat-redovisningar som börjar extremt detaljerat och slutar med "ngn Sauternes som jag inte kommer ihåg men den var god..." Kan ju finnas volymförklaringar till det ibland men tror snarare att merparten vittnar om okunskap och /eller ointresse.

En av dom bästa måltider jag ätit bestod av endast söta viner:
-80 Bernkasteler Doctor Auslese: Sashimi
-83 Ch. Guiraud: Ankleverterrine
-55 Ch Gilette: Hummer på två sätt (Coraillesås, fikonkompott)
-55 Ch Suduiraut: Piggvarsfilé med vildris curry- och sauternessås
-62 Ch d'Yquem: Ljummen Gorgonzola med apelsinsås.
Vid spisen och korkskruven stod Ulf Wagner och året var lite före digitalkamerorna (-88) så ni får ursäkta avsaknaden av bloggbilder.
Matchningen var underbar och jag insåg den gången att Sauternes defintivt var kapabel att leverera matchning inte bara till anklever och salta grön/blåmögelostar.
Ett väldigt bra exempel på att sötma i viner inte behöver vara ett hinder vid matchning med mat. Väldigt trevligt att läsa och jag har själv varit med om avsmakningsmenyer på 28+ där majoriteten av vinerna har haft någon form av sötma och inte klagade jag, inte ens för en sekund!
 

grappa

Medlem
Skall man tolka andemeningen i tråden att det eviga gnället på Ripasso snarare handlar om att det finns fler än fem personer i landet som gillar det :p? Bara för att Svensson gillar något måste det ju inte vara äckligt!
 

ChristianB

DipWSET
Det blir faktiskt PX Sherry till julgodiset ikväll! ;) Små strån, men men...

Härlig diskussion som vanligt, men jag saknar faktorn "socker" i debatten. Man får väl säga att SB-butiken jag jobbar på är rätt medelmåttig när det kommer till sortiment och kanske framförallt kunderna. :p Så med den som bas är den rådande trenden att vitt ska vara torrt ("det får INTE vara sött!") trots att många halvtorra vita är bäst till aktuell maträtt, medan röda viner får vara lite som de vill. Men den generella andemeningen är ju att socker är stämplat av samhället som en dålig sak (vitt bröd, godis, läsk, flingor, fruktyoghurt) och då vill man inte spä på den redan stora mängden med sött vin. :)

Det är säkert inte det största skälet, men jag tror att det är en aktivt bidragande orsak till att så många inte vill ha söta viner. Lägg därtill att någon smart sommelier kom på att servera ost och rödvin tillsammans, och voila! Om en kund kommer in i butiken och ber om ett vin till ostbrickan kan det därför se ut så här:
Kund: "Jag skulle vilja ha ett vin till en ostbricka..?"
Jag: "Jaha, vilka ostar har du på den då?"
Kund: "Ja... Lite blandat, men kanske blåmögel... och lite så."
J: "Starka, smakrika ostar med lite sälta alltså?"
K: "Ja, just det! Ett rött vin till det, tack!"
J: "Eh, nja, jag hade förordat ett trevligt portvin! Ska vi inte gå bort dit?"
K: "Nej, jag vill ha rött vin!"
J: "Jo, kom kom... Vi har några trevliga, söta portvin här borta."
Kunden lägger sig på golvet och skriker tills kunden får ett vanligt rött vin.
Jag sliter mitt mentala hår och kastar ut kunden ur min mentala butik, därefter försöker jag förklara igen varför Port skulle vara det bättre alternativet. Oftast slutar det med en kompromiss som stavas Ripasso, Amarone eller Appassimento. :D

(Ursäkta rollspelet men jag tycker det är lite kul. :p )
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir faktiskt PX Sherry till julgodiset ikväll! ;) Små strån, men men...

Härlig diskussion som vanligt, men jag saknar faktorn "socker" i debatten. Man får väl säga att SB-butiken jag jobbar på är rätt medelmåttig när det kommer till sortiment och kanske framförallt kunderna. :p Så med den som bas är den rådande trenden att vitt ska vara torrt ("det får INTE vara sött!") trots att många halvtorra vita är bäst till aktuell maträtt, medan röda viner får vara lite som de vill. Men den generella andemeningen är ju att socker är stämplat av samhället som en dålig sak (vitt bröd, godis, läsk, flingor, fruktyoghurt) och då vill man inte spä på den redan stora mängden med sött vin. :)

Det är säkert inte det största skälet, men jag tror att det är en aktivt bidragande orsak till att så många inte vill ha söta viner. Lägg därtill att någon smart sommelier kom på att servera ost och rödvin tillsammans, och voila! Om en kund kommer in i butiken och ber om ett vin till ostbrickan kan det därför se ut så här:
Kund: "Jag skulle vilja ha ett vin till en ostbricka..?"
Jag: "Jaha, vilka ostar har du på den då?"
Kund: "Ja... Lite blandat, men kanske blåmögel... och lite så."
J: "Starka, smakrika ostar med lite sälta alltså?"
K: "Ja, just det! Ett rött vin till det, tack!"
J: "Eh, nja, jag hade förordat ett trevligt portvin! Ska vi inte gå bort dit?"
K: "Nej, jag vill ha rött vin!"
J: "Jo, kom kom... Vi har några trevliga, söta portvin här borta."
Kunden lägger sig på golvet och skriker tills kunden får ett vanligt rött vin.
Jag sliter mitt mentala hår och kastar ut kunden ur min mentala butik, därefter försöker jag förklara igen varför Port skulle vara det bättre alternativet. Oftast slutar det med en kompromiss som stavas Ripasso, Amarone eller Appassimento. :D

(Ursäkta rollspelet men jag tycker det är lite kul. :p )
De dimmigaste blickarna och styvaste bröstvårtorna jag upplevt att folk får vid diverse vinprovningar har vanligtvis innefattat något sött eller starkt. Upplevelsen brukar vara densamma oavsett om sammanhanget har varit ihop med vinnördar eller glada amatörer.

De största och mest brunstiga stönen vid en middag brukar oftast höras som tydligast när desserten kommer in.

Jag ser en tydlig röd tråd, gör ni? ;)

Socker är som opium för oss, men det är inte lika fint som det kan vara gott!
 
Toppen