Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför, om alls, vill du avskaffa alkoholmonopolet?

Varför, om alls, vill du avskaffa alkoholmonopolet?

  • p.g.a. politisk övertygelse (vuxna människor har rätt att behandlas som sådana, etc.).

    Votes: 20 46,5%
  • p.g.a. praktiska skäl (förhoppning om ökat utbud, lägre priser, etc.).

    Votes: 18 41,9%
  • Jag vill inte avskaffa alkoholmonopolet p.g.a. politiska skäl (folkhälsan, etc.).

    Votes: 1 2,3%
  • Jag vill inte avskaffa alkoholmonopolet p.g.a. praktiska skäl (fruktan för mindre utbud, etc.).

    Votes: 1 2,3%
  • Jag är indifferent.

    Votes: 3 7,0%

  • Total voters
    43

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
+1 till Mats men är det kanske läge att flytta denna debatten till annan tråd @Mattias S ?

Lite schtökigt att läsa om folks senaste vininköp, drunknar lite i debatten...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu kommer vi in på sortimentsfrågan igen....

Som de flesta forummedlemmar nog känner till, så är SB's sortiment till stor del fiktivt, med alla "tillfälligt slut" m.m., och de tar heller inte ansvar för huvuddelen av sortimentet. Ni har väl alla hört "vi kan inte göra något åt Beställningssortimentet/webblanseringar/små partier, det är leverantörernas fel"? En grov gissning är att det reella sortimentet består av ungefär 50% av det som presenteras på webben. Kanske ännu mindre.

Och, som jag tjatat om i andra trådar, även om vi är snälla mot SB och tar deras fiktiva siffror på orden, så är deras utbud skralt jämfört med andra monopol. Den som orkar kan kolla Pennsylvanias eller Quebecs motsvarighet till vårt SB. Och då har vi inte ens börjat jämföra med fria marknader...
De har tur de, som inte verkar få slut på siffror till artikelnumren...
Undrar hur de gör?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kollade bland annat på den sidan och kom fram till: 2012 = 33561 dödsolyckor / 365 dagar = 91,95
Citatet står längst upp på den sidan.
Har tittat igen, och ... näe, blir orolig över min perception ibland. Dessutom var jag alldeles nykter, kanske något trött. Men ändå...

Rätt skall absolut vara rätt, så 90 pers om dagen. Så är det!
 

Sörplarn

Medlem
Är ens förbud en bra lösning för något?

Ju mer förbud det blir, så tenderar marknaden för varan/produkten att bli svart och skapar större problem, vilket förbjudar mentaliten hos många har förträngt, se bara på spice kontra cannabis utvecklingen och all annan laglig syntetisk skit, eller måste man öppna historia boken och titta tillbaka på förbuds tiden i U.S.A där byggnader sprängdes för att stollar pysslade med allt för mycket "bakning".

Så nej till förbud, människan hittar alltid genvägar till spänning, framför allt den utforskande fasen av livet, vilket vi inte får glömma (många glömmer detta tydligen med åldern), eller kanske hade en trist utveckling själva och vill hämnas, vad vet jag, mer förbjudet ju mer intressant blir det.

@Mats vi kan inte ignorera problem som är mer tillåtna i Sverige, då största försvaret för monopolet är folkhälsan, det är faktiskt andra faktorer som kostar mer än alkohol, annars så hjälper vi ju bara monopolisterna.

Jobbar du endast med just dessa problem, så är ju det självklart att det speglar din totala uppfattning.

Jag tvivlar inte på din bedöming och upplevelser (vi har ju träffats IRL), men kan systemet själv ha skapat detta?
Det finns flera utländska oberoende studier som pekar att icke monopol länder sänker sin totala alkohol konsumtion per år, folk är mer upplysta, men inte svenskarna, konstigt är vi så efterblivna trots våras alles fantastiska storebror?

Personligen så grubblar jag och för att gå "vidare".

Inte är det alkohol som dominerar, rökning har sin del, men framför allt fetman ökar ju rejält, och hög rest-sötma i större delen av SBs kiosk-vältare hjälper ju inte till, sen att SB försöker hitta på ursäkter är bara skamligt, socker skapar ju ett beroende vilket det kommer flera oberoende studier på, samt flera inom vården påpekar detta.

Alkoholen ligger inte i top, men de som vill förbjuda alkohol sitter på större resurser, så självklart får de större utrymme, och kan påverka.
Lustigt nog att just den organisation som vill förbjuda vars namn jag avskyr att ens nämna, har med spel att göra som vi vet, och enligt spelberoende.com så är det 125 000 som har detta som bekymmer. Konstigt att spelberoende inte klassas som missbruk verkar det som, och enligt CAN är det 128 000 personer som har ett missbruk av alkohol, det finns 800 000 personer som "lider" av fetma, och nu går jag inte in på rökningen.

Det märks verkligen hur de lyckats förvrida sanningen, jösses känns som denna LP har hakat upp sig rejält.

Alkohol beroendet är även det en luddig fråga, då vi alla har olika toleranser, som mycket annat genetiskt, men CAN nämner 318 000 personer som är alkohol beroende. Frågan här är hur många har detta som hobby, hela detta forumet inklusive öl och whisky intresserade skulle säkert klassas som alkisar enligt de löjliga mått som förbjudarna förlitar sig på, titta bara och ta den galningen som jagar glassar.

Men jag är emot att endast special butiker skall få sälja, då kommer utbuds argumentet igen, vem öppnar special butik i en by på 300 pers?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som läkare som i princip dagligen kommer i kontakt med personer vars liv på ett eller annat sätt till stor del är förstört av alkohol kan jag inte riktigt hålla med dig. Visst är rökning värre både vad gäller skador och vårdkostnader men det hör inte hit, rökningens skadliga effekt kan de få diskutera i ett rök-forum, det här är ett alkohol-forum så då är det alkoholens effekt vi ska bry oss om även om det finns annat som är värre. Att det finns farligare saker är inget argument för att tillåta mindre farligare saker. Ska man ändå prata om de andra riskerna går det inte att jämföra skador från rökning och socker med de av alkohol, framför allt inte de passiva skadorna. Visst är det tragiskt och mycket lidande i att ens föräldrar dör när de är 60 istället för 90, men det är inte ens i närheten av att komma in på samma skala som det lidande det innebär för barn att växa upp med alkoholiserade föräldrar! Jag har haft alldeles för många barn och ungdomar i mitt mottagningsrum med ångest och depressioner som har krossat självförtroende och är suicidala och troligen märkta för livet för att jag ska kunna tänka mig att jämföra djupet av skadorna man får av alkohol jämfört med de från rökning, socker mm.

Jag tycker att ett monopol är en skam för ett modernt och demokratiskt samhälle, men jag tycker vi ska ha kvar regleringen på så sätt att man öppnar för privata butiker mm, men de ska vara specialbutiker och inte försäljning på ICA. Med argumenten här ovan tycker jag inte att nyktra alkoholister ska behöva utsättas för alkohol varje gång de går och handlar mat. Ett alkoholberoende är en sjukdom som inte går att bota genom att man själv tar "personligt ansvar" och håller sig nykter, så enkelt är det inte, och då tycker jag vi andra kan ställa upp så pass mycket att vi går och köper den här drogen i en affär dit de beroende inte behöver gå.
Man kan naturligtvis se saker och ting på många olika vis. Data och fakta kan ju också tolkas som man behagar eller rent av misstolkas. Ett nyligt exempel är ju min oförmåga att läsa av antalet döda i USA:s trafik.

Mänskligt lidande är alltid erbarmligt, och det är ur den humanitära synvinkeln allas skyldighet att hjälpa och stödja. Det gör ont att se människor fara illa, ssk då barn far illa. Dock, om man skall vara ärlig, så efter det att man gjort sitt jobb, tagit hand om sin familj och gjort alla högprioriterade måsten, så finns bara små resurser kvar till att hjälpa Världen bli en bättre plats. Men, jag vill ändå gärna inbilla mig att de flesta av oss när en liten inre Ghandi.

Problem med synen på alkohol, vår relation till alkohol, missbruksproblematiken osv i Sverige och annorstädes är flera. Här en kort essäsamling över några olika synvinklar:

1.
Oavsett förbuds-, reglerings eller begränsningssystem så uppvisar de flesta länder liknande antal alkoholister men redovisar tämligen olika vad gäller alkoholskador. Jag är inte tillräckligt insatt för att ha en åsikt om det beror på skillnader i mätning, tolkning, insamling, politik eller annat. Alkoholskador och de problem dessa åstadkommer har väldigt lite att göra med begränsningar som respektive samhälle har. Percapita-konsumtionen är också en väldigt svår beräkningsgrund. Att Sverige inte lyckats minska alkoholskadorna sedan SB:s införande är ju också väldigt märkligt. (Att svenskar anpassat sina alkoholvanor mot Medelhavsordning är knappast något vi har att tacka SB och svensk alkohollagstiftning för.)

Beräkningsmodellerna som ligger till grund för svensk alkpolitik och SB:s kvämjeliga självgodhetskampanjer är enbart ett modernt uttryck för ett sjukt, medeltida samhälle.

2.
Politiskt rättfärdigande är alltid en styggelse. De överdrivna, snedvridna och hittepåfakta som ligger som beslutsgrund för svenska politiker (och således för monopolets existens) är svårt att ens bemöta, då argumentationen är lika avskyvärt propagandistisk som häxbål, Putins homofobier och judeförföljelserna. Det är svårt att föra en balanserad dialog om detta ens på ett vinforum där det hela tiden dyker upp IOGT-argument från oss själva. Kanske är det den lutherska ådran till späkning som kommer fram?

3.
Jag envisas med att ur en nationalekonomisk synvinkel så är socker ett större hot mot självförtroende, livskvalitet och familjelycka än vin. Och att ur ett globalt perspektiv så ser vi idag fortfarande de fruktansvärda konsekvenserna av de slavdrivna sockerplantagen från runt om i världen. Den globala fattigdom och utsugning som sockerhandeln åstadkommit i varmare länder går utanpå det mesta annat som Kolonialtiden fört med sig till vårt samhälle av idag. Omfattande fattigdom (med allt vad det innebär i dött självförtroende, no hope, sjuklighet osv) som än idag är sockerslavarnas arvegods.

Sedan som @mattias säger: vi kan inte anpassa samhället efter alla som blir kränkta, efter allas olika vidskepelser, efter alls olika handikapp, efter allas olika drömmar, svagheter, missbruk osv. Om man inte har råd att dricka finviner varje dag, så får man antingen anpassa munnen efter kappsäcken, eller så (utbilda sig) och skaffa ett mer högavlönat liv.

Hur skulle det se ut? Skall alla kvinnor bära burka för att inte kränka exrema muslimer? Skall alla sötsaker, all snabbmat och saker med ssk höga kalorikoncentrationer beläggas med ransoneringskort för att bekämpa fetma? Eller att man väger dig på ICA och ger dig rätten att inhandla maximalt en viss mängd kalorier - också kopplat till din pedometer (som går köra i torktumlaren för en extra bakelse)? Skall tobak bara säljas till folk som genomgår rigorös lungstatus varje månad? Skall tobak, som prydnadsväxt, helt förbjudas? Skall halvblinda få bli piloter eller köra timmerlastbil så att de skall slippa känna sig särbehandlade?

4.
Förbud och begränsningar av sådant som den brett breda majoriteten inte har minsta problem med, utan tvärt om förgyller sina liv genom, bidrar inte till någon samhällsförbättring. Att behöva dras med medeltida talibanregler är alltid fel. Ingen har rätt att begränsa sina medmänniskor med hittepåfakta eller hittepåregler, varken religiösa sådana eller faktaförstörda sådana. Inför istället spöstraff för alla som hävdar att hittepå = riktig fakta!

Jag vill kunna köpa vin och öl på min hämtpizzeria, jag vill kunna köpa kall RIKTIG öl på Ica och där vill jag också prova vin tillsammans med det som Provköket lagar just den dagen. Jag vill kunna stå på Torget i Umeå och prova 5 olika Sb från Nya Z.

En nykter alkoholist har ingen rätt att inskränka mitt liv (och jag inbillar mig att de flesta alkoholister håller med om det) utan har gjort ett aktivt val att lägga ned alkoholen. Precis som jag inte har rätt att inskränka en nykter alkoholists liv, som att tex inte bjuda honom på min 50-årsfest. Alkoholism är en kronisk sjukdom som man själv ( ingen annan kan ) antingen väljer stt hantera eller så låter man den hantera en själv. Faktiskt så att alkoholism är betydligt enklare att hantera än tex grovtarmscancer. Det är väldigt enkelt att sluta dricka jmf med att komma undan den vanligaste cancertypen. Sen, att inte alla alkoholister klarar av att sluta dricka, det är så som det är. Som en av mina nyktra alkoholistvänner uttrycker det: "Det var bara att sluta dricka. Men jag tycker synd om alla tjocka. De kan ju inte sluta äta, de måste ju ändå alltid äta..."

Argumentet att missbruk inte utesluter bruk används gärna av narkotikaivrare, men det är ett bra argument ändå. Att vissa inte klarar av alkohol är inte fog för att begränsa andra. Inom sjukvården ser man ju långt från ett tvärsnitt av befolkningen då det gäller individer under 65 år. Även så, så domineras vårdvärlden av narkomaner, psykiska problemställningar, alkoholister, obesa, rökare och människor med olika kroniska åkommor. Precis som att Polisens värld också är väsensskild från tvärsnittet.

5.
Ansvar och konsekvenser. Människor måste tillåtas att både ta eget ansvar och stå för sina konsekvenser. Om man tänker efter lite. Det finns så många ohyggligt grymma konsekvenser som vi tillåter våra svenska medborgare ta, dessutom utan diskussion. Barn som det redan i Åk 1 står tydligt att de kommer krascha eller bli farliga för samhället. Psykiskt sköra människor som inte ges en rimlig chans till ett tryggt/gott liv. Barn till lågutbildade, barn till obesa, barn till rökare, barn till alkoholister, barn till pedofiler, barn till ADHD-föräldrar, barn till vidskepliga föräldrar, barn till fattiga föräldrar, barn till svårt sjuka, osv.

Sen ÄR livet inte rättvist. Denna sanning är dock ingen ursäkt för att ge sig på andra, tvärt om. Man måste resonera som Bamse: om man är väldigt stark, så måste man också vara väldigt snäll. Livet är hårt och grymt och precis som för 1000 år sedan så dör alldeles för många alldeles för tidigt och dessutom ofta av alldeles onödiga anledningar. Väldigt många barn föds i och växer upp under olika former av armod. Från intellektuellt och ekonomiskt elände till känslomässigt och stimulansbefriat ökenområde. Ibland har alkohol med det att göra, men oftast är det andra problemställningar. Barn som av sina förmyndare kränks fysiskt, psykiskt, sexuellt och intellektuellt är väldigt, väldigt, väldigt många. Idag saknar vi verktyg och resurser att dels fånga in dessa barn och dels att på vettigt sätt hjälpa dem tillrätta. De allra flesta av dem *ta-daaa* blir helt ok, och klarar av att både bilda och försörja en familj.

Vuxna människor som fick en chans, men inte tog den? Hur skall de hanteras? En chans till? Vuxna människor som aldrig fick en chans? Hur skall de hanteras? Svåra frågor.

Livets tragik är omfattande. Jag vill tro att begränsning av alkoholtillgång inte på något avgörande vis påverkar detta tråkiga faktum. Uppenbarligen lever det svenska folket med svårtillgänglig alkohol och världens bästa (sic!) alkoholmonopol, men ändå så vittnar Dr @Mats om alla de eländiga följdverkningarna.

6.
Stigmatisering. Alkoholförtäring är i Sverige stigmatiserat. Det var, för mig, en fantastisk befrielse och ett uppvaknande att komma till Japan. Här associeras berusade människor till glädje, lycka, firande och framgång. Man ser på alkoholister som att de aktivt valt bort familjeliv och karriär, men dömer inte. Våldsamma fulla människor har jag sett nästan varje partykväll i Umeå, men har jag bara sett en enda gång i Japan under mina nu 8 år här. Stigmatisering och associationsbanor som "alkohol = våldsbrott och ingen jul" gör det svårt att föra en vettig debatt. SB:s ombesjungna PR-maskineri har ju tyvärr förstört möjligheterna till en saklig samhällsdebatt.
 

sunqan

Vinös
min erfarenhet av alkohol är att det är skitjobbigt med människor som dricker för mycket. jag har riktigt svårt att hantera det. idag är det faktiskt bara en annan sak jag har lika svårt att hantera och förlika mig med och det är fenomenet med alla tiggare (jag vet inte hur jag ska förhålla mig, jag tror jag förstår problemet, men har inte den blekaste aning om var man ska börja för att komma till rätta med det)

Anledningen till at jag har svårt att hantera situationer där folk dricker för mycket, är naturligtvis att jag har haft "förmånen" att få studera fenomenet på nära håll i min barndom. mig veterligt var det bara EN person som nånsin slog någon annan, och jag upplevde heller aldrig att någon psykiskt misshandlade någon. Trots detta, eller tack vare detta, tror jag att jag har ett någorlunda sunt förhållningssätt till alkohol och min egen förtäring, det är länge sedan jag drack mig aspackad, eller ens var riktigt bakis. jag vet hur mycket jag dricker, och när och varför.
min erfarenhet av alkoholister säger att de inte har något problem att få tag på "skiten", det finns tusen och åter tusen vägar. och det spelar inte nån roll hur svårt samhället försöker göra det. restriktionerna drabbar inte dem lika hårt som de drabbar resten av befolkningen.

det mest negativa med alkohol är att mamma fick tillbringa sina sista dryga 20 år ensam, och att de resor och andra saker de tänkt göra under sin pensionstid inte blev av tack var det.

så jag kan väl säga att jag inte håller med vare sig mats eller stefan i deras utspel. när en nykter alkoholist börjar svamla om att alla är alkoholister - vi vet bara inte om det, så vill jag bara komma därifrån eftersom jag vet att jag bara blir förbannad eftersom det är fel.

sen håller jag dessutom med både stefan och mats i mycket av det de säger. alkohol kan vara ett jävla skit, och det drabbar oskyldiga, vilket ju tyvärr mycket annat gör också.

det jag vet (eller det som är min sanning) är att förbud inte löser några problem, det måste till andra åtgärder. förbud duger för att skydda barn och ungdomar från sig själva, men förbud duger inte för att skydda myndiga människor vare sig från sig själva eller andra från deras handlingar. folk dricker, knarkar, spelar, röker, knaprar socker, slåss på grund av detta, slåss av helt andra anledningar, och skjuter varandra eller sig själva. det är min fasta övertygelse att vi aldrig kommer att komma till rätta med dessa problem genom förbud, det måste till nånting mer. tyvärr är ju då detta "nånting mer" dyrt, och dyrt ska vi inte ägna oss åt eftersom det inte går att tjäna pengar på.

slutligen måste jag protestera mot stefans uttalande att det är enklare att sluta dricka än att undkomma den vanligaste cancertypen. det är tyvärr inte sant, och dubbelt tragiskt eftersom alkohol (tyvärr) ökar risken för vissa cancertyper. Det finns tillräckligt många människor som av olika anledningar helt enkelt är oförmögna att själva ta sig ur sina missbruk, det gäller alkohol, rökning, narkotika och det mesta i missbruksväg. för de människorna handlar det om att de först måste komma till insikt och sedan måste de få hjälp, och för en del av dem funkar det att helt avstå och tvinga på andra mantrat om att det är en sjukdom som alla bär på. För de människorna är det inte "bara" att sluta, och jag tror inte man kan förstå det om man inte upplevt det på nära håll. som tur är finns det dock grader i helvetet.

jag är glad att varken jag eller mina syskon har drabbats av de problemen själva.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket kloka ord de senaste dagarna från båda sidorna av myntet, dessutom respektfullt diskuterat!

Det märks i alla fall att den intellektuella nivån hos vinnördar verkar hög. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som vet ifall denna Infographic bygger på vetenskapligt hållbara fakta? Och då menar jag inte sladdriga som svenska professorers raljerande.
drinking-graph.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Så då är vår kära glasbank på gång igen med sin el propogandé, nu är det upp till er att hitta fem fel, första hinten finns i meningen "stort" sortiment.

Får mig att tänka på lite klassisk socialistisk skitsnack, med den självklara fula yankeedonska elakheten...

Fniss, vi lever ju i en korporativism! Som gynnar just de "männen" som skrattar via denna "reklam", men vem förstår det!?

 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Absolut icke-kommersiellt och folkhälsobefrämjande! Inte var någon dyr reklambyrå eller betalda skådespelare inblandade? Inte gick det hela ut på att sprida bilden av hur otroligt bra man är? Min uppfattning av Systembolaget stärks bara av den här propagandafilmen: de är otroligt mycket mer självgoda än de flesta skitpratande amrisar - även sådana med cowboyhatt!

För övrigt sysslar de ju med ett antal saker som påminner om Konsum m.fl.: självplocksbutiker, standardinredning, frontade hyllor, inget exponerat ytteremballage (bortsett från på "BiB-havet"), så att de inte skulle ha lärt sig något av butiksinredare är ju ren lögn - för övrigt inte den enda de sprider. För mig som bott utomlands ser en systembutik ut ungefär som vin- och ölavdelningen på Carrefour, men ser definitivt inte ut som en riktig vinbutik.
 

Vino fino

Medlem
Återigen, med risk för att bli tjatig, vinstintresset anses inte vara hälsovådligt för den avgörande faktorn för folkhälsan--- vår sjukvård.

Men när det handlar om det extrema undantaget Systembolaget så framställs vinstintresset som Hin Håle och man kan självgott klappa sig på axeln, trots att man aktivt subventionerar ökad konsumtion av skräpvin på dunk.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men när det handlar om det extrema undantaget Systembolaget så framställs vinstintresset som Hin Håle och man kan självgott klappa sig på axeln, trots att man aktivt subventionerar ökad konsumtion av skräpvin på dunk.
Observera, det privata vinstintresset skulle leda till katastrof, medan det statliga vinstintresset däremot är sunt. Detta gäller dessutom enbart i detaljhandelsledet, för privat vinstintresse vid produktion, import, partihandel, distribution/logistik och övriga kringtjänster till detaljhandeln (bl.a. fastighetsägande med tillhörande tjänster, reklambyråer, lobbyfirmor och advokatfirmor som anlitas av SB i politiska och propagandistiska syften) är en integrerad del av den svenska modellen och tycks därmed förenliga med god folkhälsa. Jag är så fascinerad över att så många i detta land går på hyckleriet och skitsnacket!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det verkar vara en seriös studie, utförd av en forskare på University of Texas i Austin. Intressant!
Slutklämmen:
A possible explanation for this is that alcohol can be a great social lubricant, and strong social networks are essential for maintaining mental and physical health. Nondrinkers have been shown to demonstrate greater signs of depression than their carousing counterparts, and in addition to the potential heart health and circulation benefits of moderate drinking (especially red wine), it also increases sociability.

While it’s always important to drink responsibly, this is one study that warrants raising a glass.
 
Röstade på alternativ 5. Jag har ingen bestämd åsikt åt något håll om alkoholmonopolets vara eller icke-vara.

För ett tiotal år sedan och uppåt hade jag nog röstat på alternativ 3, alltså behålla monopolet av politiska skäl. Då var jag inte vintresserad än, och hade hört alla argumenten för monopolet.
Nu har jag även hört argumenten från andra sidan. Egentligen tror jag inte att folk handlar mer eller mindre alkohol automatiskt beroende på vilken regi alkoholbutiker står i. Om man befarar att andra ägare skulle försöka att få kunden att handla mer om man avskaffade monopolet, så borde det finnas vissa andra sätt att i varje fall begränsa det problemet.
Mot det potentiella lilla problemet med att avskaffa monopolet står att de som driver en alkoholbutik i egen regi kanske skulle vara mer intresserade av varan, i genomsnitt, än någon som råkar vara anställd i ett monopolföretag. Jag upplever bara att vissa i vissa butiker (ofta vinkällarbutiker) är intresserade av drycken i sig.

Utbud är det viktigaste för mig, och jag har i ärlighetens namn svårt att avgöra om det totala utbudet (av bättre varor) skulle bli större eller mindre i ett Sverige utan alkoholmonopol. Sverige är ett litet land och en liten marknad, så exempelvis Storbritanniens utbud kan vi nog bara drömma om.

Men på det hela utmynnar det i att jag inte har någon stark åsikt i frågan. Det är för svårt för mig att överblicka vad som skulle hända om monopolet avskaffades, men jag tror inte det är jättemycket, ärligt talat.
I varje fall tror jag inte att det skulle leda till vare sig folkhälsokatastrof eller varuutbudsmirakel.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Utbud är det viktigaste för mig, och jag har i ärlighetens namn svårt att avgöra om det totala utbudet (av bättre varor) skulle bli större eller mindre i ett Sverige utan alkoholmonopol. Sverige är ett litet land och en liten marknad, så exempelvis Storbritanniens utbud kan vi nog bara drömma om.
Oj.
Kanske man kan tänka sig att det breda utbudet i UK inte alls är så komplicerat att uppnå. Grovt skattat är britterna 7ggr fler än svenskarna. Så, för varje sju lådor vin av en sort som säljes i UK kan det absolut säljas en låda i Swe. Det är väl ytterst rimligt att tänka sig. (Om nu inte BiB:arna ställer till det med kulturella skillnader och sekelsskiftespolitik och PR-filmer.)

QED:
Swe kan absolut ha samma utbud som UK, med tillägget att Världens Bästa SB nog kan knorra till det med ytterligare några hundra sorter.

...och ölkylar i butikerna!

Det är ju bara rappakalja att säga att det svenska utbudet på något fattigt tusentals olika sorters vin under ett år är det bästa som går att fantisera om (så länge inte varunumren tar slut, då förstås.) I Swe får du i år mindre än 5000 sorters viner att välja bland, emedan britterna får över 50.000 sorter att välja bland, inklusive i princip alla olika Champisodlares olika bubbelvarianter.

I rest my case.
 
Last edited:
Toppen