Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför ostar till vin? Jamen, de är ju så Gouda!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ursäktar Pappahumorn.

Har under några dagar avslutat varje dag med att äta lite ost utan vin.
Fick mig att fundera på combon ost och vin.
För, det ÄR godare med ost och vin, än det är med ost och Coca Cola Zero eller ost och mjölk eller ost och isté.

Sancerre och färsk Chèvre... *mjuffs*
Ädla viner och salta blå/grönmögliga sorter... *mjums*
Gräddiga ostar, hårda ostar...
Vitlöksost...
Får, get, ko...
Vit, kitt, blå, grön, röd...
Med eller utan aska, tryffel, affiné, vinblad, kvalster, fluglarver...

Det finns ju så oändligt mycket fantastiska kombinationer!

Personligen kan jag inte säga att jag fallit för combon rött vin och ost med smak.
Bästa combon i min värld hitintills är vällagrade gräddmjuka mögelostar med viss sälta och framträdande karaktär tillsammans med bättre Port, Rivesaltes, Maury eller Banyuls.
En annan favorit är Bourgognes bästa jästa produkt: Epoisses. Den går perfekt till allt, förutom att min hustrus näsa uppfattar den som rent av kränkande...

Hur ser dina bästa matchningar ut?
 

Uncle_Bob

Medlem
Mest uppenbara för mig och som jag aldrig tröttnar på: Bra Jura Chardo och en lagrad Comté, finns garanterat de som säger Savagnin här men jag föredrar Chardo.

Mindre uppenbara: Gräddost som jag lagrat i vinkällaren något år eller två bortom bäst före-datum och portvin. Fungerar säkert lika bra att lagra i vanligt kylskåp.
 

Johan L

Medlem
Matchar hellre ost med öl än vin, men portvin och stilton är ju klassiskt av en väldigt bra anledning. Stilton gör sig dock väldigt fint till lagrad quadrupel eller barley wine också (då är vi tillbaka på öl, alltså). Vin Jaune och comté är en annan smarrig klassiker.
 

Daniel A

Administratör
Vin jaune och comté är minst sagt en favorit. Sagolikt gott.

Annars är en nybliven (för mig) favorit blandad chenin blanc-sött och svenska hårdostar. Finns lite bra ostproducenter här nere i Skåne som har öppnat upp den här vägen för mig. Gäller även vitmögel. Soldattorpets Pigan med en lagom mogen Bonnezeaux är grymt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker kall punsch gör sig riktigt bra till ost, istället för div sylt/marmelad.
Den var otippad!
Underbart!
Det bara måste jag prova nästa gång i Svedala. Några särskilt väl lämpade ostar du kan rekommendera för detta?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första gången jag drack Colheita var till några franska getostar.
Det var för 25 år sedan och jag minns det ännu med välbehag.
Har förgäves sökt lika god ost.
Magiskt!
Minns en sparrissoppa med en Alsassisk "Pinot Blanc" på liknande sätt från då jag var 18 år ...
Vad var det för typ av getostar? Sälta? Mögliga? Mese? Färskost? Askade? Hårda? Annat?
 

Boletus

Medlem
Tycker kall punsch gör sig riktigt bra till ost, istället för div sylt/marmelad.
OT (men hittade ingen tråd) men finns det någon bra punsch på spritan? Har aldrig varit imponerad av punsch förrän jag drack en som blandats på egen hand för ett bröllop. Fullständigt magisk dryck. Tyvärr lyckades jag aldrig få tag på receptet trots ihärdiga försök. Kanske någon som har ett recept?
 

Kolsyra

Kolsyra
Ja det va en slump. Hade en bit queso azul de hojas i kylen som råkade ligga bredvid en tegner & son punsch, så tänkte jag att det kan nog bli bra =)
Starka grönmögelostar
Stilton, Saint agur, Queso Cabrales.
 
Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
OT (men hittade ingen tråd) men finns det någon bra punsch på spritan? Har aldrig varit imponerad av punsch förrän jag drack en som blandats på egen hand för ett bröllop. Fullständigt magisk dryck. Tyvärr lyckades jag aldrig få tag på receptet trots ihärdiga försök. Kanske någon som har ett recept?
Har tyvärr inte grottat ner mig i punsch. Men jag brukar köpa dom med minst socker i. Man kan ju få tag i arrak på bolaget nu. Blir riktigt goda äggtoddy med 50/50 arrak och rom.


Här fanns ett par olika =)
 

Bastardo

Medlem
Ursäktar Pappahumorn.

Har under några dagar avslutat varje dag med att äta lite ost utan vin.
Fick mig att fundera på combon ost och vin.
För, det ÄR godare med ost och vin, än det är med ost och Coca Cola Zero eller ost och mjölk eller ost och isté.

Sancerre och färsk Chèvre... *mjuffs*
Ädla viner och salta blå/grönmögliga sorter... *mjums*
Gräddiga ostar, hårda ostar...
Vitlöksost...
Får, get, ko...
Vit, kitt, blå, grön, röd...
Med eller utan aska, tryffel, affiné, vinblad, kvalster, fluglarver...

Det finns ju så oändligt mycket fantastiska kombinationer!

Personligen kan jag inte säga att jag fallit för combon rött vin och ost med smak.
Bästa combon i min värld hitintills är vällagrade gräddmjuka mögelostar med viss sälta och framträdande karaktär tillsammans med bättre Port, Rivesaltes, Maury eller Banyuls.
En annan favorit är Bourgognes bästa jästa produkt: Epoisses. Den går perfekt till allt, förutom att min hustrus näsa uppfattar den som rent av kränkande...

Hur ser dina bästa matchningar ut?
Det går inte att komma ifrån att Sauternes med Roquefort är en match made in heaven. Sen tycker jag även att Vintage Port är lite slöseri tillsammans med osten och inte ens bästa sällskap till grönmögelostar. Late Bottled VIntage duger alldeles utmärkt till sånt. Äldre Tawny Port är också för dyrt att offras för ostar och inte bästa matchningen heller. Men vi alla har vår egen smak och det får naturligtvis bestämma vad vi dricker till finosten. Även Nederburg Noble Late Harvest var jättegott till Roquefort förr, men nu håller den inte alls samma kvalitet som förut.
Banyuls är mig veterligen inte ett vin som passar så bra till grönmögelostar, men är osäker om jag har ens provat den till Roquefort. :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Ja det va en slump. Hade en bit queso azul de hojas i kylen som råkade ligga bredvid en tegner & son punsch, så tänkte jag att det kan nog bli bra =)
Starka grönmögelostar
Stilton, Saint agur, Queso Cabrales.
Var det just Queso Cabrales som är starkast i smaken av spanska grönmögelostar eller har jag fel? Någon av de är alla fall otroligt gott och passar mycket bra ihop med kvalitativa söta viner av olika slag. Salt och kraftigt ska det vara, enligt mina smaklökar.
 

Per Stade

Lege artis
Magiskt!
Minns en sparrissoppa med en Alsassisk "Pinot Blanc" på liknande sätt från då jag var 18 år ...
Vad var det för typ av getostar? Sälta? Mögliga? Mese? Färskost? Askade? Hårda? Annat?

Det var i Paris.
Servitören kom in med en ostbricka med fem ostar på.
Jag fick bara välja tre.
Naturligtvis tog jag de som flöt ut på brickan.
Har ingen aning om vad det var för ostar, Frankrike har ju som bekant 246 ostsorter.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
OT (men hittade ingen tråd) men finns det någon bra punsch på spritan? Har aldrig varit imponerad av punsch förrän jag drack en som blandats på egen hand för ett bröllop. Fullständigt magisk dryck. Tyvärr lyckades jag aldrig få tag på receptet trots ihärdiga försök. Kanske någon som har ett recept?
Förr var det Apotekare som skapade punsch. Alla hade hemligare recept än Coca Cola och klassiskt manér var att starta på Midsommarafton med att brygga te på precis rätt tesort, rätt temperatur och rätt tid. Sen höll de på och mixtrade om nätterna ända fram till jul. Och till julen var årets punsch färdig att avnjutas!

Med andra ord: om du försöker luska fram någons punschrecept är risken stor att du inte överlever o_O

Det hemligaste hemliga kopplat till traditioner och yrkesstolthet, ego och finurlighet... Inte att leka med!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja det va en slump. Hade en bit queso azul de hojas i kylen som råkade ligga bredvid en tegner & son punsch, så tänkte jag att det kan nog bli bra =)
Starka grönmögelostar
Stilton, Saint agur, Queso Cabrales.
Serendipity skördar ännu en seger!
 
Toppen