Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför ostar till vin? Jamen, de är ju så Gouda!

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är skillnad mellan dessa två aspekter:

1. att dricka ett vin som passar till den ost man råkar ha framför sig.

2 att dricka ett vin som helt magiskt gifter sig med den ost man råkar ha framför sig.

Rött till kött och vitt till fisk. Men, vad skall vi då ha till barnen? (Som kannibalen undrade.) Enkla och generella modeller har sin funktion och värde. Personligen går jag dock mycket mer igång på tex så som @Per Stade delade med sig av ett stort minne. Den där livsomskakande magiska upplevelsen...
 

Sarco

Medlem
Personligen dricker jag helst riktigt bra vintage ports utan tilltugg. Choklad, nötter och mörka bär i en kraftig dessert om jag nu ska ha det som dessertvin hellre än kontemplationsvin. Till ost blir det lätt för dominant om man inte har en riktigt kraftig, salt och smakrik ost (stilton etc).

Tawny ports är lite lättare att kombinera men är de riktigt bra tycker jag att de står sig bättre själva de också. Gärna knäckiga och nötiga toner här, liksom torkad frukt, om man ska kombinera. Crème brûlèe, är en bra tawnykombo.

Jag ett fan av vita viner med ganska hög sötma och hög syra (tänk Moulin Touchais, Alsace vendange tardive etc) till blandade ostbrickor. Nog den vanligaste kombon hemma hos mig, men det kan vara slentrian :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Personligen dricker jag helst riktigt bra vintage ports utan tilltugg. Choklad, nötter och mörka bär i en kraftig dessert om jag nu ska ha det som dessertvin hellre än kontemplationsvin. Till ost blir det lätt för dominant om man inte har en riktigt kraftig, salt och smakrik ost (stilton etc).

Tawny ports är lite lättare att kombinera men är de riktigt bra tycker jag att de står sig bättre själva de också. Gärna knäckiga och nötiga toner här, liksom torkad frukt, om man ska kombinera. Crème brûlèe, är en bra tawnykombo.

Jag ett fan av vita viner med ganska hög sötma och hög syra (tänk Moulin Touchais, Alsace vendange tardive etc) till blandade ostbrickor. Nog den vanligaste kombon hemma hos mig, men det kan vara slentrian :)
Jag har här funnit att små lättinsaltade soltorkade fiskar av diverse slag kan vara utsökta i äktenskapet med alla bättre söta. Då slipper man det mesta av bukfetman som tillkommer från ostfettet och kan istället kalla det man stoppar i sig för proteinåterhämtning.

Lillfingergrovt protein som saknar tequila, salt och citron:
279A2A74-4636-4708-AC3B-AACF5B2A530C.jpeg


Det sitter i kombinationerna!

…men, samtidigt går det inte att, som du säger, virka under stol med att bättre viner står sig själva till en eller ett par långfilmer, meditationer, böcker eller poesisamlingar…

En liten fråga:
Tror du att du blint skulle kunna skilja ut Vintage, LBV, Tawny och Colheita ur en samling viner som dessutom innehåller inslag av Maury, Banyuls och Rivesaltes?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
En liten fråga:
Tror du att du blint skulle kunna skilja ut Vintage, LBV, Tawny och Colheita ur en samling viner som dessutom innehåller inslag av Maury, Banyuls och Rivesaltes?
Nu var inte frågan ställt till mig, men jag svarar ändå, hoppas att ingen av Er känner sig förnärmad … ;)
Jag tror att det kan bli knixigt värre för att kunna skilja ut de ens sinsemellan, och ännu mindre om det finns med även Maury, Banyuls och Rivesaltes, men alla av de nämnda vinerna är otroligt goda och det är nog bara dagsformen som avgör vilket man gillar bäst för stunden.
Det bör kanske nämnas att personligen är jag mycket svag för Late Bottled Vintage Port och dricker gärna det till en bit Roquefort Papillon. :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu var inte frågan ställt till mig, men jag svarar ändå, hoppas att ingen av Er känner sig förnärmad … ;)
Jag tror att det kan bli knixigt värre för att kunna skilja ut de ens sinsemellan, och ännu mindre om det finns med även Maury, Banyuls och Rivesaltes, men alla av de nämnda vinerna är otroligt goda och det är nog bara dagsformen som avgör vilket man gillar bäst för stunden.
Det bör kanske nämnas att personligen är jag mycket svag för Late Bottled Vintage Port och dricker gärna det till en bit Roquefort Papillon. :cool:
Jag tror inte jag heller skulle klara av att skilja dem åt något värst mycket bättre än en chimpans i sina bästa dagar - som helt enkelt väljer slumpmässigt.
Det åt sidan, gott med ost är det ju hur som helst!

Här sista tuggan ost som slank ned med sista glaset (vi lämnade två glas till Mr Tani) 10 yr tawny buteljerad 1988.:
ost.jpg


Det var så inibomben gott med lite mögel och sälta. Som vanligt dåligt för både hälsan och blodtrycket, men en lisa för själen.
 

Sarco

Medlem
Jag har här funnit att små lättinsaltade soltorkade fiskar av diverse slag kan vara utsökta i äktenskapet med alla bättre söta. Då slipper man det mesta av bukfetman som tillkommer från ostfettet och kan istället kalla det man stoppar i sig för proteinåterhämtning.

…men, samtidigt går det inte att, som du säger, virka under stol med att bättre viner står sig själva till en eller ett par långfilmer, meditationer, böcker eller poesisamlingar…

En liten fråga:
Tror du att du blint skulle kunna skilja ut Vintage, LBV, Tawny och Colheita ur en samling viner som dessutom innehåller inslag av Maury, Banyuls och Rivesaltes?

Man måste ju inte äta (eller dricka) så stora mängder. Men jag kan tänka mig att soltorkad fisk också kan vara umamibomb på samma sätt som ost kan vara. Oftast lättare att köpa ost, i alla fall här i Sverige :)

När det gäller att skilja de viner du nämner så kan jag inte svara tvärsäkert. Jag har druckit för lite av de franska söta vinerna (får åtgärda det). Ur mina smakminnen så är det tydlig skillnad men jag har snöat in mer på ports än på fransoserna och det är längesedan jag drack banyuls. Maury kommer jag inte ens ihåg. Rivesaltes drack jag för inte så länge sedan men en gång är ingen gång...

När det gäller port hoppas jag kunna skilja på vintage och LBV men kvalitet och ålder kan såklart spela en ett spratt (t.ex. en ung vintage av lägre kvalitet mot en av de bättre LBV:erna, också ung),. Tawny och colheita skulle jag inte kunna skilja åt helblint, om du menar att jag ska kunna göra det också.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En liten fråga:
Tror du att du blint skulle kunna skilja ut Vintage, LBV, Tawny och Colheita ur en samling viner som dessutom innehåller inslag av Maury, Banyuls och Rivesaltes?
Kanske, om det står flera bredvid varandra så man har referenser, men inte säkert. Port har högre alkoholhalt och kan i sin ungdom ha tuffare tanniner än de Grenache-baserade. Bara ett vin blir svårt. Förmodligen lättare att gå fel på de i oxiderad stil.
 

Sarco

Medlem
Tack för din fråga, @StefanAkiko. Den fick mig att inventera källaren och hitta en banyuls, https://www.systembolaget.se/produkt/vin/banyuls-rimage-248502/ och prova mot en https://www.systembolaget.se/produkt/vin/churchills-801601/ fast då årgång 2016. Jag hade haft för avsikt att låta båda flaskorna ligga länge till men nyfikenheten tog överhanden.

Banyuls:

Mörk frukt, björnbär, russin, choklad, lavendel. Medium tanniner, medium fyllighet och frukt. Bra längd. Ett bra vin. 88-89.

Churchills LBV:

Mörk frukt här också men en lite lättare och pepprigare doft. Plommon, choklad, romrussin, svartpeppar. Lite mer knuten. Lite spritigare. Medium tanniner, lite eldigt. Lång eftersmak, längre än Banyuls. Också bra. 89.

De här vinerna skiljde sig åt i nyanserna, inte i stil. Banyuls lite tydligare russin, torkad frukt. Lavendel och blommighet sticker ut i doften. Port lite tydligare alkohol, pepprighet.. Jämförbar kvalitet, även om jag tror att porten kan ha högre potential. Jag är förvånad över hur lika de var i aromerna och tanninerna, initialt.

Efter någon timme framträder skillnaderna lite tydligare men det är likartade viner helt klart. Bra fråga! Ska prova dem imorgon också.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske, om det står flera bredvid varandra så man har referenser, men inte säkert. Port har högre alkoholhalt och kan i sin ungdom ha tuffare tanniner än de Grenache-baserade. Bara ett vin blir svårt. Förmodligen lättare att gå fel på de i oxiderad stil.
Ssk unga Vintage Port tycker jag nog att man borde kunna plocka ut. Vit Rivesaltes kan ibland vara gulnad, men oftast svårt skilja från en tawny...

Men sen tror jag det blir gissnings-VM. ..
 

Sarco

Medlem
Vintage bör ju sticka ut, det håller jag med om. Det är ju väldig bredd på kvaliteten inom vintyperna i övrigt, det är det som gör det svårt. Det finns fantastisk tawny men också halvkass. Jag har aldrig druckit en rivesaultes som varit i närheten av lika bra som de bästa tawny jag testat men jag har som sagt begränsad erfarenhet.

Provade nyss ovanstående viner igen. Jag upplever en tydligare skillnad idag. Vet inte om det är vinerna som ändrat sig eller om det är jag som är i bättre form och mer fokuserad. Banyulsen är lite lättare, har ett tunnare mellanregister. LBV:n är kraftfullare, mer komplett, totalt sett bättre. Men de är fortfarande mer lika än jag trodde innan jag provade.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vintage bör ju sticka ut, det håller jag med om. Det är ju väldig bredd på kvaliteten inom vintyperna i övrigt, det är det som gör det svårt. Det finns fantastisk tawny men också halvkass. Jag har aldrig druckit en rivesaultes som varit i närheten av lika bra som de bästa tawny jag testat men jag har som sagt begränsad erfarenhet.
Jag
Provade nyss ovanstående viner igen. Jag upplever en tydligare skillnad idag. Vet inte om det är vinerna som ändrat sig eller om det är jag som är i bättre form och mer fokuserad. Banyulsen är lite lättare, har ett tunnare mellanregister. LBV:n är kraftfullare, mer komplett, totalt sett bättre. Men de är fortfarande mer lika än jag trodde innan jag provade.

Ett bra exempel på en underbar fruktstund där frukten heter: Ödmjukhetspaj:
Jag brukar lämna ett hemligt prov till de bättre sommeliererna, i samband med att vi är färdiga för kvällen. Ibland två, sällan tre. Oftast sött, ofta vin doux naturel (inkl Port). Ett av de bästa Rivesaltes jag någonsin druckit: 1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc. Vitt så det förslår!

Då vi kom tillbaka, en månad senare, förklarade sommelieren att han gissade på ett Vintage Port från gammal årgång, kanske ca mitten 60-talet. Jag förklarade förnumstigt att det var lite äldre, men ändå en bra gissning. Dock kanske han borde ha fixat markörerna för Grenache :) och det faktum att det egentligen är ett vitt vin :)
Han höll med.
Till ostbrickan serverade han mig ett glas blint.
Jag kvad (tvärsäkert) att detta var en riktigt bra Tawny! La robe! Le bouquet! Wow! Typiskt en sån där 40 yr buteljering av det bättre slaget.

Han förklade då (med pillemariska ögon) att jag kanske borde ha uppfattat att det var ett vitt vin, med Grenache osv... Dvs, precis samma vin jag gav honom för en månad sedan och lekte långnäsa med. Mitt livs mest underbara magplask, humble pie och roliga upplevelse. Var stensäker på att det var en bättre 30- eller 40-årig tawny. Hah! :vägg:

-------------------------------

Att hitta skillnader mellan två viner man vet vilka de är, det är bra träning. Riktigt bra träning! Kämpa på!
Det kommer hjälpa dig analysera bättre!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Missade en av mina bästa upplevelser som återkom till mig plötsligt då jag tittade genom gamla bilder. Av en slump.

Brillat Savarin samman med mogen Mosel Riesling (iaf viss sötma).
Serverades denna combo hos en god vän för många år sedan, och det var helt perfekt!
Idag glufsar jag lätt i mig en hel ost i detta underbara äktenskap :baksmälla:

Inte min bild.
Screenshot 2022-12-23 11.58.22.png
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Missade en av mina bästa upplevelser som återkom till mig plötsligt då jag tittade genom gamla bilder. Av en slump.

Brillat Savarin samman med mogen Mosel Riesling (iaf viss sötma).
Serverades denna combo hos en god vän för många år sedan, och det var helt perfekt!
Idag glufsar jag lätt i mig en hel ost i detta underbara äktenskap :baksmälla:

Ett dagsbehov av kalorier där, vinet oräknat.

Ja, brillat savarin är underbart. Testa med champis om du råkar ploppa nått sånt igen, funkar också fint.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett dagsbehov av kalorier där, vinet oräknat.

Ja, brillat savarin är underbart. Testa med champis om du råkar ploppa nått sånt igen, funkar också fint.
Det är alldeles för lätt att dra i sig dagsbehovet av kalorier...

Stod faktiskt och fingrade på en nyårsskumpa igår, men ångrade mig och köpte istället en nyårssakke av bästa sort: Kirinzan Junmaishu Karakuchi. Funkar tyvärr inte ssk bra till riktig ost, men gott till annat! 1,8 liter standardflaska till butikspriset ~170 riksdaler och plånboken slutade svettas efter att jag fingrat på C-flaskorna...
 
Toppen