Sent om sider kommer här ett litet mingelreportage från vår senaste Kalmarprovning med Jan Netterberg från Franska vinlistan.
Antalet forummedlemmar var tråkigt nog som vanligt endast en med undretecknad inräknad men dessbättre var lokalen full med trettiotalet andra vinintresserade Kalmarbor som entusiastiskt tog sig an uppdraget att prova femtontalet viner.
Det är tydligt att vinintresset numera frodas i en liten källare i Kalmar och att vi blir fler och fler för varje gång så undan eller omkull IGT-NTOare därute!
Här är vinuppställningen, eller snarare liken efter provningen.
Visa bifogad bild 1319
Så vad tyckte folk då?
Gigondas och de två C9DP ingick inte i kampanjen utan var med som bonus även om det beställdes några lådor av dem också men bland vinerna i den lägre prisklassen kan man väl sammanfatta det såhär:
På den röda sidan var Petit B selection en klar favorit och flaskorna som provades hade varit öppna ett dygn i förväg vilket jag tyckte gjorde att vinet var klart bättre än dagen innan. Jag tror att detta är ett vin som kan komma att utvecklas under många år trots sitt ringa pris.
Vidare så hamnade Etienne Pochon Crozes-Hermitage och Plan Pegau bland de klart "grilligaste" favoriterna och Plan Pegau lär också bli ett husvin för egen del.
På den vita och rosa sidan klev Adria Vini rosé spumante fram som en riktig bersåvältare och det lär korkas upp en hel del av på uteplatser i Kalmar i sommar. Även Petit B rosé var ett vin som föll många i smaken.
På Champagnesidan provades Legraas & Haas NV BDB GCRU och den blev nog en ögonöppnare för många hur trevligt Champagne kan smaka och det beställdes en hel del lådor av den. Jag gillade den också skarpt och för 255 kronor kan jag inte kalla den för annat än... Håll i er nu... *Trumvirvel*.. Ett fynd!
När vi sedan någon gång efter midnatt lyckats baxa ut vinpöbeln tyckte vi att vi var värda att smaka en flaska 2009 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier Rubis som Jan fint nog hade gömt undan i en mörk vrå. -Vi hade ju trots arbetat hårt med att dricka vin och mingla i flera timmar och var värda en belöning.
-Där fick jag mig en vinupplevelse och trillade rätt ner i Champagneträsket, för mig som inte druckit så mycket Champagne blev det en ögonöppnare om hur bra det kan vara och som tur är lyckades jag senare kapa åt mig sex flaskor till källaren.
För att sedemera inte bli halshuggen och sedan halshuggen igen av min egen fru sparades halva flaskan till dagen efter och den njöts i djupa klunkar till en krämig Bouilabaisse. Dag två var den klart ännu snäppet bättre.
(Nu får jag väl smäll av både bambukäppar och champagnemaffian för den analysen men sånt är livet på detta forumet

)
Så till lite avslutande mingelbilder..
Självaste Jan omgiven av hugande vinpimplare
Visa bifogad bild 1320
Entusiastiska provare i full flong:
Visa bifogad bild 1322