Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vårprovning i Kalmar med Franska Vinlistan 9:e maj

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Den 9:e maj klockan 19.00 kör vi en vårprovning i Kalmar.

Denna gång kommer Jan Nettberg från Franska Vinlistan till de småländska skogarna för att låta oss prova sommarens rosé och grillviner.
-Och om jag känner Jan rätt kommer det säkert också dyka upp någon trevlig skumpa.

Vi provar som vanlig under informella former ackompanjerat av en trevlig buffé.

Om det är någon på forumet som är intresserad av att titta förbi får ni gärna skicka ett meddelande till min inkorg.
Ping @hampus86 @Ambis

Väl mött!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sent om sider kommer här ett litet mingelreportage från vår senaste Kalmarprovning med Jan Netterberg från Franska vinlistan.
Antalet forummedlemmar var tråkigt nog som vanligt endast en med undretecknad inräknad men dessbättre var lokalen full med trettiotalet andra vinintresserade Kalmarbor som entusiastiskt tog sig an uppdraget att prova femtontalet viner.
Det är tydligt att vinintresset numera frodas i en liten källare i Kalmar och att vi blir fler och fler för varje gång så undan eller omkull IGT-NTOare därute!

Här är vinuppställningen, eller snarare liken efter provningen.
20140511_101547_Richtone(HDR).jpg

Så vad tyckte folk då?
Gigondas och de två C9DP ingick inte i kampanjen utan var med som bonus även om det beställdes några lådor av dem också men bland vinerna i den lägre prisklassen kan man väl sammanfatta det såhär:
På den röda sidan var Petit B selection en klar favorit och flaskorna som provades hade varit öppna ett dygn i förväg vilket jag tyckte gjorde att vinet var klart bättre än dagen innan. Jag tror att detta är ett vin som kan komma att utvecklas under många år trots sitt ringa pris.
Vidare så hamnade Etienne Pochon Crozes-Hermitage och Plan Pegau bland de klart "grilligaste" favoriterna och Plan Pegau lär också bli ett husvin för egen del.

På den vita och rosa sidan klev Adria Vini rosé spumante fram som en riktig bersåvältare och det lär korkas upp en hel del av på uteplatser i Kalmar i sommar. Även Petit B rosé var ett vin som föll många i smaken.

På Champagnesidan provades Legraas & Haas NV BDB GCRU och den blev nog en ögonöppnare för många hur trevligt Champagne kan smaka och det beställdes en hel del lådor av den. Jag gillade den också skarpt och för 255 kronor kan jag inte kalla den för annat än... Håll i er nu... *Trumvirvel*.. Ett fynd! :)

När vi sedan någon gång efter midnatt lyckats baxa ut vinpöbeln tyckte vi att vi var värda att smaka en flaska 2009 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier Rubis som Jan fint nog hade gömt undan i en mörk vrå. -Vi hade ju trots arbetat hårt med att dricka vin och mingla i flera timmar och var värda en belöning.
-Där fick jag mig en vinupplevelse och trillade rätt ner i Champagneträsket, för mig som inte druckit så mycket Champagne blev det en ögonöppnare om hur bra det kan vara och som tur är lyckades jag senare kapa åt mig sex flaskor till källaren.

För att sedemera inte bli halshuggen och sedan halshuggen igen av min egen fru sparades halva flaskan till dagen efter och den njöts i djupa klunkar till en krämig Bouilabaisse. Dag två var den klart ännu snäppet bättre.

(Nu får jag väl smäll av både bambukäppar och champagnemaffian för den analysen men sånt är livet på detta forumet ;))

Så till lite avslutande mingelbilder..

Självaste Jan omgiven av hugande vinpimplare
20140509_214451.jpg


Entusiastiska provare i full flong:
20140509_200807_LLS.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ni hade trevligt, som vanligt :D
Varför blir ingen av deltagarna DÄR fw:are?
...och det var en väldig massa prat om ögonöppnande cava-liknande bubbel, men inte ett ord om Vieux Telegraph :raseri::raseri::raseri:
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ni hade trevligt, som vanligt :D
Varför blir ingen av deltagarna DÄR fw:are?
...och det var en väldig massa prat om ögonöppnande cava-liknande bubbel, men inte ett ord om Vieux Telegraph :raseri::raseri::raseri:
-Jag jobbar på det och för varje liten provning puffar jag folk närmare kanten till vinnördsträsket...
Många som kommer och provar har höjt sin ribba rejält vad kvalité anbelangar och uppskattar framförallt att de själva kan smaka och välja ett vin de verkligen gillar till skillnad från ettikettshoppandet på SB men många har väl fortfarande en bit kvar till att börja hänga på nördforum.

Vad gäller Telegaphen så tänkte jag att den ju redan blivit avhandlat på både längden, brrrredden och tvären här på forumet men nu när jag tänker efter har vi kanske mest pratat on 10'an. Detta var -11 vi fick prova och jag inbillar mig att jag tyckte 10'an var bättre även om detta också var ett fantastiskt trevligt vin som har en självklar plats i källaren varje år.

Två vinprovade systrar som äger en lokal delibutik i byn sammanfattade Telegraphen såhär till Jan: "Det här var ju jättegott, vi måste nog ha två lådor minst men det vore bra om det kunde faktureras som dill... Eller någon annan frukt"
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sent om sider kommer här ett litet mingelreportage från vår senaste Kalmarprovning med Jan Netterberg från Franska vinlistan.
Antalet forummedlemmar var tråkigt nog som vanligt endast en med undretecknad inräknad men dessbättre var lokalen full med trettiotalet andra vinintresserade Kalmarbor som entusiastiskt tog sig an uppdraget att prova femtontalet viner.
Det är tydligt att vinintresset numera frodas i en liten källare i Kalmar och att vi blir fler och fler för varje gång så undan eller omkull IGT-NTOare därute!

Här är vinuppställningen, eller snarare liken efter provningen.
Visa bifogad bild 1319
Så vad tyckte folk då?
Gigondas och de två C9DP ingick inte i kampanjen utan var med som bonus även om det beställdes några lådor av dem också men bland vinerna i den lägre prisklassen kan man väl sammanfatta det såhär:
På den röda sidan var Petit B selection en klar favorit och flaskorna som provades hade varit öppna ett dygn i förväg vilket jag tyckte gjorde att vinet var klart bättre än dagen innan. Jag tror att detta är ett vin som kan komma att utvecklas under många år trots sitt ringa pris.
Vidare så hamnade Etienne Pochon Crozes-Hermitage och Plan Pegau bland de klart "grilligaste" favoriterna och Plan Pegau lär också bli ett husvin för egen del.

På den vita och rosa sidan klev Adria Vini rosé spumante fram som en riktig bersåvältare och det lär korkas upp en hel del av på uteplatser i Kalmar i sommar. Även Petit B rosé var ett vin som föll många i smaken.

På Champagnesidan provades Legraas & Haas NV BDB GCRU och den blev nog en ögonöppnare för många hur trevligt Champagne kan smaka och det beställdes en hel del lådor av den. Jag gillade den också skarpt och för 255 kronor kan jag inte kalla den för annat än... Håll i er nu... *Trumvirvel*.. Ett fynd! :)

När vi sedan någon gång efter midnatt lyckats baxa ut vinpöbeln tyckte vi att vi var värda att smaka en flaska 2009 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier Rubis som Jan fint nog hade gömt undan i en mörk vrå. -Vi hade ju trots arbetat hårt med att dricka vin och mingla i flera timmar och var värda en belöning.
-Där fick jag mig en vinupplevelse och trillade rätt ner i Champagneträsket, för mig som inte druckit så mycket Champagne blev det en ögonöppnare om hur bra det kan vara och som tur är lyckades jag senare kapa åt mig sex flaskor till källaren.

För att sedemera inte bli halshuggen och sedan halshuggen igen av min egen fru sparades halva flaskan till dagen efter och den njöts i djupa klunkar till en krämig Bouilabaisse. Dag två var den klart ännu snäppet bättre.

(Nu får jag väl smäll av både bambukäppar och champagnemaffian för den analysen men sånt är livet på detta forumet ;))

Så till lite avslutande mingelbilder..

Självaste Jan omgiven av hugande vinpimplare
Visa bifogad bild 1320

Entusiastiska provare i full flong:
Visa bifogad bild 1322
Trevligt att du tar dig tid för lite rapportering, that's how we like it on FW. ;)
 
Toppen