Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vart köpa in Spinifex Esprit?

buteljen

Medlem
Du skrev att att Brexithelvetet hindrar dig från att beställa ¨provningsviner¨. På vilket sätt hindrar Brexit (UK lämnar EU) dig från det?
Pga det som @vintomas skrev ovan:
Från 1 januari ingår inte Storbritannien i EES och då är det samma regler som gäller för att köpa därifrån som från t.ex. USA. Således inte tillåtet för privatpersoner i Sverige, eftersom svenska politiker enbart tillåter distansköp för att de tvingats till det av EU-domstolen, och det gäller enbart inom EU/EES.
Har du en annan uppfattning? Stämmer inte detta vore det super!
 

buteljen

Medlem
Ja, eller att Sverige inte ändrat regelverket iom Brexit!
Spelar ju ingen som helst roll för mig vilket synsätt man har ... det förändrar inte min situation i dagsläget :(
Jag var nyfiken på om man skulle kunna lösa det på något sätt via företag istället för privatperson
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Spelar ju ingen dom helst roll för mig vilket synsätt man har ... det förändrar inte min situation i dagsläget :(
Jag var nyfiken på om man skulle kunna lösa det på någon sätt via företag istället för privatperson
Det förstår jag. Hakade upp mig på formuleringen ¨Brexithelvetet¨.
 

Dejzan

Medlem
Vem har gjort det? ändå Sverige som bestämt reglerna för införsel!
Jag läste igenom dina inlägg igen och visst, jag förstår vad du menar. Men Sveriges lagstiftning gällande alkoholinförsel från länder utanför EU ändrades inte vid årsskiftet. Däremot gick Storbritannien ur EU, så det är väl inte så konstigt att @buteljen (och jag) menar att Brexit är problemet i den här situationen?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?
Ja ska det vara lagligt uppfattar jag att någon importör "med importlicens" ska köpa. Sannolikheten att små prover (förpackade för en distansprovning?) kommer igenom "vid sidan av reglerna" är förmodligen större än att en pall med fulsprit tar sig igenom utan skatt, men ska man följa lagen så upphörde som sagt svenska privatpersoners möjlighet till distansköp av alkoholhaltiga drycker från Storbritannien 1 januari.
Hade Sverige haft en annan lagstiftning hade det "bara" handlat om att köparen, även en privat sådan, behövt betala alkoholskatt.
 

buteljen

Medlem
Ja ska det vara lagligt uppfattar jag att någon importör "med importlicens" ska köpa. Sannolikheten att små prover (förpackade för en distansprovning?) kommer igenom "vid sidan av reglerna" är förmodligen större än att en pall med fulsprit tar sig igenom utan skatt, men ska man följa lagen så upphörde som sagt svenska privatpersoners möjlighet till distansköp av alkoholhaltiga drycker från Storbritannien 1 januari.
Hade Sverige haft en annan lagstiftning hade det "bara" handlat om att köparen, även en privat sådan, behövt betala alkoholskatt.
Tack!
Hur ser det ut med andra länder i EU? Antar att det är olika i olika länder, men lägger man generellt på alkoholskatt även där när man köper alkohol från icke EU-länder? Någon som vet hur det fungerar i t.ex Frankrike, Holland, Irland?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hmm ... har just insett att jag nog inte kommer att kunna fortsätta beställa vinsamples från 67pallmall pga Brexithelvetet :mad:.
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?
Brexithelvetet ställer onekligen till problem för vinimport från det Förenade kungariket. Även om en svensk vinimportör tar hem vinerna så får du ändå bara köpa vinerna via restaurang eller Systembolagets privatimport. Alltså är det enklaste att göra en privatimport via Systembolaget om du är laglydig. Minst 1500 kr frakt + påslag (17 %?) gör väl det tämligen ointressant antar jag...

Enklast är om du hittar en privat mellanhand i England som tar emot paketet och skickar vidare. Hade jag varit mellanhand hade jag självklart kontrollerat att varorna var okej innan jag skickade vidare.:cool:

Vill du fortsatt var laglydig så är det faktiskt lagligt att skicka alkohol från land utanför EU som gåva mellan privatpersoner, men moms och alkoholskatt tillkommer. Även tull tillkommer om värdet överstiger 500 kr eller volymen 2 liter vin (1 liter champagne).

https://www.tullverket.se/sv/privat...llerlakemedel.4.7df61c5915510cfe9e710744.html
 
Brexithelvetet ställer onekligen till problem för vinimport från det Förenade kungariket. Även om en svensk vinimportör tar hem vinerna så får du ändå bara köpa vinerna via restaurang eller Systembolagets privatimport. Alltså är det enklaste att göra en privatimport via Systembolaget om du är laglydig. Minst 1500 kr frakt + påslag (17 %?) gör väl det tämligen ointressant antar jag...

Enklast är om du hittar en privat mellanhand i England som tar emot paketet och skickar vidare. Hade jag varit mellanhand hade jag självklart kontrollerat att varorna var okej innan jag skickade vidare.:cool:

Vill du fortsatt var laglydig så är det faktiskt lagligt att skicka alkohol från land utanför EU som gåva mellan privatpersoner, men moms och alkoholskatt tillkommer. Även tull tillkommer om värdet överstiger 500 kr eller volymen 2 liter vin (1 liter champagne).

https://www.tullverket.se/sv/privat...llerlakemedel.4.7df61c5915510cfe9e710744.html

Varför tull? Som jag förstått det så har vi inga tullar vad gäller UK. Alkoholskatt och moms ja (som för en privatperson lär betalas i båda länderna) men tull? (över 500 konor eller 2 liter vin). Någon som vet vad som avtalet mellan EU och UK stipulerade. Är alkohol undantagen från tullfriheten?
 

buteljen

Medlem
Brexithelvetet ställer onekligen till problem för vinimport från det Förenade kungariket. Även om en svensk vinimportör tar hem vinerna så får du ändå bara köpa vinerna via restaurang eller Systembolagets privatimport. Alltså är det enklaste att göra en privatimport via Systembolaget om du är laglydig. Minst 1500 kr frakt + påslag (17 %?) gör väl det tämligen ointressant antar jag...

Enklast är om du hittar en privat mellanhand i England som tar emot paketet och skickar vidare. Hade jag varit mellanhand hade jag självklart kontrollerat att varorna var okej innan jag skickade vidare.:cool:

Vill du fortsatt var laglydig så är det faktiskt lagligt att skicka alkohol från land utanför EU som gåva mellan privatpersoner, men moms och alkoholskatt tillkommer. Även tull tillkommer om värdet överstiger 500 kr eller volymen 2 liter vin (1 liter champagne).

https://www.tullverket.se/sv/privat...llerlakemedel.4.7df61c5915510cfe9e710744.html
Så paket mellan privatpersoner UK-Sverige går helt utanför alla tull/skatt/moms-avgifter??? Jo så borde det ju kanske vara.
Min irländska vän skulle nog kunna vara mellanhand. Men även där verkar de har problem med leveransen. Ett paket som skickades till henne för två veckor sedan är fortfarande i transit (trots att paketet är "cleared customs").

Jag har någon avundsjuk förhoppning om att alla de medlemmar i klubben som bor utanför UK också har problem med extra tull/moms/alkoholskatteavgifter pga Brexit trots att de kan beställa som privatpersoner. Och att denna business blivit så viktig för klubben att de sätter upp någon filial i typ Frankrike. De har ju öppnat ytterligare en klubb i Singapore, så om de har expansionsplaner så kanske detta kan bli verklighet. Annars är det nog rätt kört för mig :(.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Varför tull? Som jag förstått det så har vi inga tullar vad gäller UK. Alkoholskatt och moms ja (som för en privatperson lär betalas i båda länderna) men tull? (över 500 konor eller 2 liter vin). Någon som vet vad som avtalet mellan EU och UK stipulerade. Är alkohol undantagen från tullfriheten?
Vet ej men är väl inte förvånde om punktskattepliktiga varor är undantagna. Tullverket har i alla fall uppdaterat informationen 7 januari så jag utgår från att de har rätt.
Så paket mellan privatpersoner UK-Sverige går helt utanför alla tull/skatt/moms-avgifter??? Jo så borde det ju kanske vara.
Min irländska vän skulle nog kunna vara mellanhand. Men även där verkar de har problem med leveransen. Ett paket som skickades till henne för två veckor sedan är fortfarande i transit (trots att paketet är "cleared customs").

Jag har någon avundsjuk förhoppning om att alla de medlemmar i klubben som bor utanför UK också har problem med extra tull/moms/alkoholskatteavgifter pga Brexit trots att de kan beställa som privatpersoner. Och att denna business blivit så viktig för klubben att de sätter upp någon filial i typ Frankrike. De har ju öppnat ytterligare en klubb i Singapore, så om de har expansionsplaner så kanske detta kan bli verklighet. Annars är det nog rätt kört för mig :(.

Jag skrev att skatter och tull tillkommer på gåvan så vet inte hur du kom fram till motsatsen.o_O

Jag har samma förhoppning som du när det gäller filialer.
 
Vet ej men är väl inte förvånde om punktskattepliktiga varor är undantagna. Tullverket har i alla fall uppdaterat informationen 7 januari så jag utgår från att de har rätt.
.

Kan faktiskt endast hitta information på just den svenska tullens hemsida om alkohol som gåva. I övriga länder är det nog inte prio 1 men vi är ju lite "annorlunda". Man tår ju ta med sig 4 liter vin (2 liter mousserande) på resa så varför gränsen satts till 2 liter vin verkar vara ett svenskt egenbeslut

För övrigt får man ta med sig 18 liter vin till Storbritanien vid resa ':)

Man får väl be någon kompis skicka 3 flaskor engelskt vin och ta diskussionen med tullen.

Edit: Hittade liknande information på uk.gov. Så det är max 2 liter som gäller. Många paket blir det om man ska få hem några lådor :)

https://www.gov.uk/government/publi...for-international-post-users#section-two-five
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Kan berätta att det skickades ett paket med wine samples till en provning (1985 Bordeaux First Growths) den 27/1 från 67PM till mig. Hade inte en tanke på vad Brexit medförde när jag beställde det någon gång i mitten av januari. Hade en dialog med dem innan de skickade paketet om det verkligen gick att skicka pga Brexit och trodde vi kom fram till att det inte gick. Men av någon anledning så skickades paketet ändå. Det kom fram till Malmö dagen efter och därefter har det varit "In Transit" varenda gång jag kollat. Jag har inte hört någonting alls från tullen. Men tydligen så har det nu skickats tillbaka till 67PM. Det är verkligen så himla trist att det inte längre är möjligt att beställa dessa fantastiska provningar :(
FB13BFAB-077F-4C8D-BE6A-599955BA10AC.jpeg
 
Toppen