Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

VCP 1990 ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Befinner mi i Australien där det förövrigt är väldigt blandat utbud på kvalitets vin. Men hittade igår en drös skumpa däribland; Veuve cave privée 1990 för 99$ vilket är motsvarande 650SEK.
Jag har inte testat den innan, och har läst en del delade meningar om den här på forumet. Och om jag inte minns fel gick den vell loss på en bit över tusenlappen när den såldes på SB?
Jag gillar i övrigt inte husets viner mer än Grand Dame - tror ni det kan vara värt ett köp för mig som i övrigt gillar mogna pinot-drivna skumpor?
 
SV: VCP 1990 ?

johan1279 skrev:
Befinner mi i Australien där det förövrigt är väldigt blandat utbud på kvalitets vin. Men hittade igår en drös skumpa däribland; Veuve cave privée 1990 för 99$ vilket är motsvarande 650SEK.
Jag har inte testat den innan, och har läst en del delade meningar om den här på forumet. Och om jag inte minns fel gick den vell loss på en bit över tusenlappen när den såldes på SB?
Jag gillar i övrigt inte husets viner mer än Grand Dame - tror ni det kan vara värt ett köp för mig som i övrigt gillar mogna pinot-drivna skumpor?

Min dotter är född 1990 så jag köpte en del av dessa. De kostade 895 SEK på Systembolaget och tyvärr har jag inte varit imponerad. Druckit ett par men bara tagit anteckning på en. Har även denna på magnum och tror mer på den.

Hmm, för mig är det här vinet inte värt sitt pris. Det är inte nydegat utan har legat perfekt hos producenten.Först luktar vinet nästan ingenting men sen kommer lite sherrytoner i doften. Syran är påträngande och vinet verkar lida av de typiska 1990-problemen med att antingen är det i en ”tunnel” som en del hävdar att 1990 är eller så är det helt enkelt en årgång som leverera denna typ av viner. Grand Dame har dock levererat som jag tror på det senare, vissa viner från 1990 har inte klarat åren. Smaken innehåller en del brända toner, lite mer sherry, väldigt , väldigt torr smak med en del karamell. Har ett par flaskor till samt också några magnum så jag får anledning att återkomma om denna flaska var normen eller ett undantag. Vinet var inte dåligt, men speciellt och wow-faktorn saknades. Kanske var man färgad av de 88or som släpptes och hade för höga förväntningar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: VCP 1990 ?

Fast vinet är sendegorgerat. Det - och det högre priset - är skillnaden mellan Cavé Privée och de tidigare Rare Vintage. Degorgeringsmånad står på etiketten, jag har noterat oktober 2008. (De började säljas 2010 och fanns utomlands, då faktiskt ännu dyrare, före de fanns på SB.)

Jag är mer positiv till det här vinet än Anders, men det är ju mogen normal-vintage snarare än en prestige kvalitetsmässigt. Noteringar finns från den här provningen:
http://vintomas.wordpress.com/2012/10/1 ... champagne/

Låter som att vi behöver dra ihop en 1990-provning vid tillfälle och reda ut hur årgången håller. :)
 
SV: VCP 1990 ?

vintomas skrev:
Fast vinet är sendegorgerat. Det - och det högre priset - är skillnaden mellan Cavé Privée och de tidigare Rare Vintage. Degorgeringsmånad står på etiketten, jag har noterat oktober 2008. (De började säljas 2010 och fanns utomlands, då faktiskt ännu dyrare, före de fanns på SB.)

Jag är mer positiv till det här vinet än Anders, men det är ju mogen normal-vintage snarare än en prestige kvalitetsmässigt. Noteringar finns från den här provningen:
http://vintomas.wordpress.com/2012/10/1 ... champagne/

Låter som att vi behöver dra ihop en 1990-provning vid tillfälle och reda ut hur årgången håller. :)

Jag skrev nydegad. Vinet hade legat tre år efter deg hos producent. Men nu är det lite hårklyverier. Visst är det en mogen vintage men i jämförelse med exempelvis 1988 eller 89an-rosé jag också drack är det här vinet svagt.

Drack för övrigt en riktigt bra 1990 Orpale nyligen. Jag tror 1990an är lik 1996. Prestigevinerna håller men de enklare dör syradöden
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: VCP 1990 ?

vintomas skrev:
Fast vinet är sendegorgerat. Det - och det högre priset - är skillnaden mellan Cavé Privée och de tidigare Rare Vintage. Degorgeringsmånad står på etiketten, jag har noterat oktober 2008. (De började säljas 2010 och fanns utomlands, då faktiskt ännu dyrare, före de fanns på SB.)

Jag är mer positiv till det här vinet än Anders, men det är ju mogen normal-vintage snarare än en prestige kvalitetsmässigt. Noteringar finns från den här provningen:
http://vintomas.wordpress.com/2012/10/1 ... champagne/

Låter som att vi behöver dra ihop en 1990-provning vid tillfälle och reda ut hur årgången håller. :)

Tack för länken Tomas!
Ang 1990 är min erfarenhet precis som Anders att det visar sig inte alls nå upp till den nivån som den är relativt 'hype-ad' till. Dock undantaget din Dompa som du bjöd på förra året som var riktigt bra.
Jag säger dock inte nej till en 90-provning om dörrarna är öppna ;)
På tal om provning - är det inte dax att dra ihop ett vinferno snart ?
 
SV: VCP 1990 ?

johan1279 skrev:
Tack för länken Tomas!
Ang 1990 är min erfarenhet precis som Anders att det visar sig inte alls nå upp till den nivån som den är relativt 'hype-ad' till. Dock undantaget din Dompa som du bjöd på förra året som var riktigt bra.
Jag säger dock inte nej till en 90-provning om dörrarna är öppna ;)
På tal om provning - är det inte dax att dra ihop ett vinferno snart ?

Då ämnet är Veuve Clicquot kanske en provning som jag föreslog tidigare vara intressant. Ger ju också en intressant översikt över årgångar då vinet är från samma leverantör. Tycker själv det kan vara lite lärorikt

Anders Landström skrev:
En första idé om provning är att se hur ett stort hus som Veuve Clicquot kan leverera. Har lite blandade flaskor och tänkte höra om det finns fler på forumet och ett intresse att bygga en intressant vertikal. Tror vi ska vara max 10 personer för att få en mängd ur varje flaska.

Jag har dessa flaskor:

1990 Veuve Clicquot La Grande Dame
2002 Veuve Clicquot Rosé
2002 Veuve Clicquot
1999 Veuve Clicquot
1998 Veuve Clicquot
1996 Veuve Clicquot
1990 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1980 Veuve Clicquot Cave Privée (magnum)
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée
1989 Veuve Clicquot Rosé Cave Privée (magnum)
 

Elvis

Medlem
SV: VCP 1990 ?

La Grande Dame 1990 är väldigt bra. En vertikal som jag gärna skulle vara med på är en ren Grande Dame-vertikal i stil med de Krug-, Comtes- och Dompavertikaler som CH ordnade för några år sedan.

Däremot håller jag med Anders om Cave Privée 1990. En stor besvikelse för mig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: VCP 1990 ?

Anders Landström skrev:
Jag skrev nydegad. Vinet hade legat tre år efter deg hos producent. Men nu är det lite hårklyverier.

Jacquessons m.fl. beteckning DT ("sendegorgerad") är för all del mer logisk än beteckningen RD ("nyligen degorgerad") hos Bollinger. Men ska vi tro att du tippexar bort "R.D."-beteckningen från dina Bollinger när de legat två år extra i källaren, eftersom de då inte längre är "nydegorgerade". ;D

Kan tänka mig en VCP-provning eller en ren La Grande Dame-provning, om vi får ihop flaskor till en sådan. Fast då blir det väl inte ett vinferno utan en provning med en eller ett par arrangörer och slantning för de övriga?
 
SV: VCP 1990 ?

vintomas skrev:
Jacquessons m.fl. beteckning DT ("sendegorgerad") är för all del mer logisk än beteckningen RD ("nyligen degorgerad") hos Bollinger. Men ska vi tro att du tippexar bort "R.D."-beteckningen från dina Bollinger när de legat två år extra i källaren, eftersom de då inte längre är "nydegorgerade". ;D

Självklart.

Du kan gärna fortsätta diskussionen vi hade för 1.5 år sedan ==> http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg39985
 

Gurto

Medlem
SV: VCP 1990 ?

Smakade VC CP -90 i helgen och var inte heller imponerad. Ska väl tilläggas att det smakades efter Krug Collection -89 så var ju inte en fördelaktig ordning för VC. Anteckningarna finns i Idag dricker vi tråden s. 24.
 
SV: VCP 1990 ?

Gurto skrev:
Smakade VC CP -90 i helgen och var inte heller imponerad. Ska väl tilläggas att det smakades efter Krug Collection -89 så var ju inte en fördelaktig ordning för VC. Anteckningarna finns i Idag dricker vi tråden s. 24.

Lägger in länken för enkelhetens skull. Antingen är det mycket flaskvariation eller så är smaken rätt delad på forumet

Gurto skrev:
Veuve Cliquot Cave Privée -90 Friskare äpplen (dock fångade jag en liten sherryton när det just var upphällt) än Krug men också en sötare doft. Äppligare. Mycket mer jästighet och björnklister. Inte lika koncentrerad doft. Minde syra, mer sötma och mer beska i eftersmaken.

OK men känns inte riktigt balanserat. Sen är det väl svårt att följa efter Krugen.
 

claand

Medlem
SV: VCP 1990 ?

Trevligt att man fortfarande kan köpa mogna champagner från VCP till rimliga priser.
Champagne, Cave Privée 1990 finns även på Jeroboam. Är det någon som vet när Cave privéerna från 1990 är degorgerade ungefär?
 
SV: VCP 1990 ?

claand skrev:
Trevligt att man fortfarande kan köpa mogna champagner från VCP till rimliga priser.
Champagne, Cave Privée 1990 finns även på Jeroboam. Är det någon som vet när Cave privéerna från 1990 är degorgerade ungefär?

De VcP-90 som släpptes på SB (75cl), vad degade i oktober 2008. Vet inte jero-flaskan men ibland så kan man hitta sådant på deras hemsida med lite tålamod

Du hittar mer diskussioner om VcP 90 här http://www.finewines.se/threads/diskussioner-om-systembolagets-nyheter.21/page-34#post-41297
 
Toppen