Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Veckans vin - CF från Loire v.6 2014

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Blev en Bourgueil L’Exceptionnel de Paul Buisse 2005 igår - hade faktiskt dekanterat den innan jag uppmärksammade den här tråden. Sista flaskan från ett sexpack - ett vin som jag inte är helt kontant med: doften lovar mycket, men smaken kan inte riktigt leva upp till förväntningarna - för mycket syra och för lite frukt? Trots att det är nio år så finns det inte ett spår av mognad - kan det vara så att det är i en "tunnel" och behöver ytterligare tid?
En riktigt fin Cab Franc som finns på SB är Druets Grand Mont - har inte test den 2006 som finns inne nu, men förra årgången (2003) var en favorit.
Halleluja och gud dag på er!

Kul att det verkar drickas lite trevliga Loireviner. Ditt tips på Druets Grand Mont tackar jag för och kan tillägga att just detta kommer att förtäras på onsdag (ihop med ett gäng andra) då jag på ett gentilt sätt blivit medbjuden av självaste Loire-experten @vininfo.nu att hjälpa till att hålla i provningen. All heder till honom för det!

Vinlistan ser ut enligt följande:

Vouvray Tête de Cuvée
Loire, Touraine, Vouvray
Chenin Blanc

Moulin Touchais 1971
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Moulin Touchais 2000
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Dom de l'Echo Granite
Loire, Muscadet, Muscadet de Sèvre-et-Maine
Melon de Bourgogne

Ch Pierre Bise Savennieres Roche aux Moines 2007
Loiredalen, Anjou-Saumur, Savenniéres
Chenin Blanc

Chidaine Montlouis sur Louire 2008
Loire, Touraine, Montlouis
Chenin Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2012
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Alphonse Mellot Génération XiX 2004
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2010
Loire, Övre Loire, Sancerre
Pinot Noir

Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 2010
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc

Druet Grand Mont 2006
Loire, Loiredalen, Touraine, Bourgeuil
Cabernet Franc

Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine 1976
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc
 

vininfo.nu

Medlem
Kommer även ha med,
Joly Coulee de Serrant 2011
dock "just a baby"....

Vet inte hur jag skall göra med luftning. Joly rekommenderar ju att öppna flaskorna 48h innan, samtidigt som man gärna vill känna hur vinerna utvecklad i glasen. Vad säger ni?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Halleluja och gud dag på er!

Kul att det verkar drickas lite trevliga Loireviner. Ditt tips på Druets Grand Mont tackar jag för och kan tillägga att just detta kommer att förtäras på onsdag (ihop med ett gäng andra) då jag på ett gentilt sätt blivit medbjuden av självaste Loire-experten @vininfo.nu att hjälpa till att hålla i provningen. All heder till honom för det!

Vinlistan ser ut enligt följande:

Vouvray Tête de Cuvée
Loire, Touraine, Vouvray
Chenin Blanc

Moulin Touchais 1971
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Moulin Touchais 2000
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Dom de l'Echo Granite
Loire, Muscadet, Muscadet de Sèvre-et-Maine
Melon de Bourgogne

Ch Pierre Bise Savennieres Roche aux Moines 2007
Loiredalen, Anjou-Saumur, Savenniéres
Chenin Blanc

Chidaine Montlouis sur Louire 2008
Loire, Touraine, Montlouis
Chenin Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2012
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Alphonse Mellot Génération XiX 2004
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2010
Loire, Övre Loire, Sancerre
Pinot Noir

Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 2010
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc

Druet Grand Mont 2006
Loire, Loiredalen, Touraine, Bourgeuil
Cabernet Franc

Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine 1976
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc
Woah!
Blir en väldigt trevlig provning med ordentlig spridning av smaker, stilar och mummigheter. '76:an verkar vara helt i min stil och mitt tycke. Ser mycket fram mot att höra vad ni tyckte om den!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kul att det verkar drickas lite trevliga Loireviner. Ditt tips på Druets Grand Mont tackar jag för och kan tillägga att just detta kommer att förtäras på onsdag (ihop med ett gäng andra) då jag på ett gentilt sätt blivit medbjuden av självaste Loire-experten @vininfo.nu att hjälpa till att hålla i provningen. All heder till honom för det!

Återkom gärna med vad du tyckte om Grand Mont (och Baronnie Madeleine 1976).
Ser ut att vara en spännande provning - saknas bara en vit Chinon;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Woah!
Blir en väldigt trevlig provning med ordentlig spridning av smaker, stilar och mummigheter. '76:an verkar vara helt i min stil och mitt tycke. Ser mycket fram mot att höra vad ni tyckte om den!
En 76:a låter som något för dig, helt klart. Får se om det blir några smarriga extravaganta smaknoter som passar en Nekrovinofil :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vi kanske skulle starta ett politiskt parti? ... Kanske skulle @vintomas bli en bra partiledare? ;)
Jag passar nog bättre i ständig opposition så jag alltid kan få vara lagom elak, och det är ju enklare att själv emigrera till ett fritt land än att försöka ändra på permafrostens och alkoholmonopolets förlovade hemland. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag passar nog bättre i ständig opposition så jag alltid kan få vara lagom elak, och det är ju enklare att själv emigrera till ett fritt land än att försöka ändra på permafrostens och alkoholmonopolets förlovade hemland. :)
Äsch, det behövs ju hungriga vargar i maktens borg. Det är DÄR du borde driva opposition. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sure will! Vit Chinon hade nog fulländat provningen, men vad skiljer en sån från andra vita på CB?
Bra fråga - det hade du kunnat svara på om ni hade med en sådan på provningen.
Har bara testat vit Chinon en gång, för ~5år sedan, har för mig att det var Domaine Couly-Dutheil Les Chanteaux, och det var ett väldigt speciellt vin - har förgäves letat efter vit Chinon efter det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag passar nog bättre i ständig opposition så jag alltid kan få vara lagom elak, och det är ju enklare att själv emigrera till ett fritt land än att försöka ändra på permafrostens och alkoholmonopolets förlovade hemland. :)
...jo, jag förstår PRECIS vad du menar ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Halleluja och gud dag på er!

Kul att det verkar drickas lite trevliga Loireviner. Ditt tips på Druets Grand Mont tackar jag för och kan tillägga att just detta kommer att förtäras på onsdag (ihop med ett gäng andra) då jag på ett gentilt sätt blivit medbjuden av självaste Loire-experten @vininfo.nu att hjälpa till att hålla i provningen. All heder till honom för det!

Vinlistan ser ut enligt följande:

Vouvray Tête de Cuvée
Loire, Touraine, Vouvray
Chenin Blanc

Moulin Touchais 1971
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Moulin Touchais 2000
Loire, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon
Chenin Blanc

Dom de l'Echo Granite
Loire, Muscadet, Muscadet de Sèvre-et-Maine
Melon de Bourgogne

Ch Pierre Bise Savennieres Roche aux Moines 2007
Loiredalen, Anjou-Saumur, Savenniéres
Chenin Blanc

Chidaine Montlouis sur Louire 2008
Loire, Touraine, Montlouis
Chenin Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2012
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Alphonse Mellot Génération XiX 2004
Loire, Övre Loire, Sancerre
Sauvignon Blanc

Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes 2010
Loire, Övre Loire, Sancerre
Pinot Noir

Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo 2010
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc

Druet Grand Mont 2006
Loire, Loiredalen, Touraine, Bourgeuil
Cabernet Franc

Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine 1976
Loire, Loiredalen, Touraine, Chinon
Cabernet Franc

Hur tyckte du Francois Chidaine´s Montlouis sur Loire 2008 var ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet inte ännu, det är först på onsdag provningen blir av. Skall dock försöka plita ner så många intryck som möjligt när jag testat. Kan dock bli lite ytligt då det är många viner.
Du kan inte tänka dig lägga en skvätt av gammvinet i en liten flaska, paketera i försvarliga mängder bubbelplast o posta till Yokohama? Jag ersätter dig naturligtvis för både sveda o värk :cool:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du kan inte tänka dig lägga en skvätt av gammvinet i en liten flaska, paketera i försvarliga mängder bubbelplast o posta till Yokohama? Jag ersätter dig naturligtvis för både sveda o värk :cool:
Nästan så "skamlöst" förslag så det är värt mödan. Snacka om vinnörderi! Kan se det framför mig...Tullens undrande blickar när en flaska med "mogen" doft skall kontrolleras :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Du kan inte tänka dig lägga en skvätt av gammvinet i en liten flaska, paketera i försvarliga mängder bubbelplast o posta till Yokohama? Jag ersätter dig naturligtvis för både sveda o värk :cool:

Finns på systemet för inte alltför avskräckande 351 pistoler - beställ den med hemleverans och försök övertyga dem om att Yokohama ligger i Västerbottens län
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns på systemet för inte alltför avskräckande 351 pistoler - beställ den med hemleverans och försök övertyga dem om att Yokohama ligger i Västerbottens län
Det är nu beställt!
Och blir dessutom billigare i helbutelj än frakt av blygsam mängd till denna delen av Wästerbotten.

Tack IB!
 
Toppen