Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Veckans vin - CF från Loire v.6 2014

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, det får vi hoppas. Har skyhöga förväntningar...Nu!
Inte alla som gillar viner som tagit sig hela vägen från knopp till aktiva och aktiverade svettkörtlar.
Och, du vet ju hur det är: en enda liten unken naturkork kan störa ut all mogen mese, morfars otvättade strumpor, grannens bortglömda kadaver och de övemogna dofterna från blomsterbutikens lager som ligger granne med bowlinghallen... (Tur inte fiskbutiken ligger nära!)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Inte alla som gillar viner som tagit sig hela vägen från knopp till aktiva och aktiverade svettkörtlar.
Och, du vet ju hur det är: en enda liten unken naturkork kan störa ut all mogen mese, morfars otvättade strumpor, grannens bortglömda kadaver och de övemogna dofterna från blomsterbutikens lager som ligger granne med bowlinghallen... (Tur inte fiskbutiken ligger nära!)
Vi får hoppas på det bästa helt enkelt. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu kör vi...

Provningen genomfördes igår med start 18:30. Tolv viner skulle analyseras, drickas och vinnare i tre kategorier, koras. Vita torra för sig (6 st fördelat på druvorna SB, CB och muscadet), torra röda (4 st fördelat på CF och PN) och slutligen vita söta (2 st CB). 17 sugna deltagare var på plats ihop med mig själv och @vininfo.nu som provningsledare. Vinkunnandet i gruppen var relativt hög (2-betygsnivå inom Munskänkarna ungefär) och den var talför, dynamisk och intresserad. Smaknoteringar nedan är mina egna (lite kortfattade och ej heller blint), men omröstningen per kategori är exklusive provningsledare och all röstning skedde innan vinerna hade avslöjats.

Heat 1: Torra vita
1.) Domaine de l'Écu Granite, muscadet, årgång 2011 Pref. antal: 2 st
Mina noteringar: Arom: äpplemos, ngt boket, ngt honung, enkelt, ngt mandel. Smak: medelsyra, ngt vattnig munkänsla, lite tunn. Trevligt vin men inget att bli lyrisk över.

2.) Ch Pierre Bise, Savennieres Roche aux Moines, CB, årgång 2007 Pref. antal: 4 st
Mina noteringar: Arom: nötter, ngt fat?, ngt grus, ylle, honung, botrytis?. Smak: fet, fyllig, ngt eldig, hög och mjuk syra. En av mina favoriter i detta heat. Gillar den skarpt i sin fylliga skrud och nästan lite ädelrötade stil.

3.) Chidaine Montlouis sur Louire, CB, årgång 2008 Pref. antal: 6
Mina noteringar: Arom: burkmajs, flinta, ngt grön, ngt petroleum, ngt maskros, komplex, udda, ngt sparris. Smak: bra och sirlig syra. Gott och annorlunda vin med drag åt SB, men i den klart komplexare skolan. Inte favorit, men snudd på.

4.) Joly Coulée de Serrant, CB, årgång 2011 Pref. antal: 1 (!)
Mina noteringar: Arom: oxiderat äpple, ylle, kvitten, nougat, komplex, mandel, söt arom, ngt kaffe, ngt flinta, ngt avslaget öl. Smak: rejäl syra, kraftpaket, lååång. Uppskattades av få, men detta var helt klart en av favoriterna (denna och Pierre Bise). Fullständigt unik i sin stil. Kanske skulle man tröttna om man drack mer än ca 3 cl? Kul att prova en Joly, vilket var första gången.

5.) Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes, SB, årgpng 2012 Pref. antal: 1
Mina noteringar: Arom: fläder, grönt gräs...Smak: bra syra bla bla...Inget alls att klaga på; en korrekt SB från Sancerre, men så in i bänken tråkig att jag inte gav vinet mer än några sekunders uppmärksamhet.

6.) Alphonse Mellot Génération XIX, SB, årgång 2004 Pref. antal: 5
Mina noteringar: Arom: majs, popkorn, malt, säd, öl, ngt honung, bokna äpplen. Smak: bitter, sur, lite ofräscht. Inte helt kasst, det hade trots allt komplexitet, men så långt ifrån SB i karaktär man kan komma. Ingen i gruppen trodde det var en SB!

Heat 2: torra röda
7.) Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes, PN, årgång 2010 Pref. antal: 3
Mina noteringar: Arom: ngt cykelslang, kryddigt, ngt blodapelsin, ngt körsbär, kokta grönsaker, fat, ngt lagerblad (kalops med rödbetor). Smak: viss tannin, mjuk syra. Trevlig pinot helt klart, speciellt då det kostar under 200 pix. Svårt att bli betuttad i sammanhanget dock...

8.) Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo, CF, årgång 2010 Pref. antal: 4
Mina noteringar: Arom: ceder, paprika, kaffesump, ngt svarta vinbär, blåbärsris, grusväg. Smak: ngt eldig, mkt sträv!, fin syra. Jätteungt och jättetrevligt. Barnarov mest troligt, men jag gillar och ger det två tummar upp. Precis så här vill jag ha min CF, detta även om jag förstår att den mest troligt blir bättre med lite lagring. Näst bäst i heatet för mig.

9.) Druet Grand Mont, CF, årgång 2006 Pref. antal: 4
Mina noteringar: Arom: plommon, örtig, ngt stall, ngt sur biarom, ceder, skog, blåbärsris, dammig. Smak: bra tannin, ngt tunn (i jämförelse med vinet innan). Bra vin utan några direkta svagheter, tycker bara det hamnar i skuggan av vin nr 8.

10.) Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine, CF, årgång 1976! Pref. antal: 6
Mina noteringar: Arom: damm, gammalt bibliotek, läder, örter, ngt tomat, ngt körsbär, ngt rotfrukt, jordig, ngt målarfärg, ngt tjära. Smak: lång och komplex med strävhet och elegant syra (!). Smått fantastiskt vin på alla sätt och vis. Andas både Bourgogne, Bordeaux och Barolo i stilen, men kändes ändå helt unik. Enbart två personer i gruppen plockade att det var CF, resten tog den för en PN. Inte konstigt med tanke på att vinet hade tappat det mesta av sin färg. Klar favorit, både i heatet, men även på hela provningen. Så levande och harmonisk!

Heat 3: söta vita
11.) Moulin Touchais, CB, årgång 2000 Pref. antal: 9
Mina noteringar: kemisk, ananas, flinta, botrytis, kofta, ngt saffran, aprikos, ngt frän och stickande. Smak: smekande söt med rejäl syra. Min favorit i heatet. Trevligt och välbalanserat vin i en stil man annars måste vända sig till Sauternes för att hitta.

12.) Moulin Touchais, CB, årgång 1971 Pref. antal: 7
Mina noteringar: Äppelskrott...Smak: bitter och hög syra. många gillade detta vin, jag tyckte mest det smakade som bitter äppelsaft, dock syrarik sådan. Inget för mig helt enkelt. Detta trots alla år på rygg. Kanske var den aningen övergången? Jag vet inte, men inget för mig i alla fall.

Jag är mycket nöjd med provningen totalt. Loire är en fantastiskt spännande vinregion med unika och egensinniga viner. Den "mogna damen" (ping @StefanAkiko) i sammanhanget råder jag er alla att införskaffa om ni får chansen. Ni bör inte bli besvikna. Men mest av allt, tack @vininfo.nu att jag ficka chansen att vara med!
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Jag är också mkt nöjd med vinerna som levererade. Även med själva provningen som började trevande med en mousserande Vouvray där vi inte fick så mycket respons från kursdeltagarna. Dock så kom alla igång med lite alkohol under västen och det blev mer livliga diskussioner...

Mina personliga favoriter blev till slut:

Ch Pierre Bise, Savennieres Roche aux Moines, CB, årgång 2007. Härlig CB karaktär med blommighet, vax, honung och kvitten. Dessutom hade vinet en rökig dimension. Härlig viskositet och syra.

Druet Grand Mont, CF, årgång 2006. Lite lågmäld i Cab tonerna men med en trevlig brettig stallton. Angenäm syrlighet och strävhet.

Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine, CF, årgång 1976. Ett sådant vin! Gjorde kvällen. Håller med om apelsinen vilket gav vinet en imponerande ungdomlighet och friskhet. Viss strävhet men ändå sammetslen. Svag morotston noterades förutom röda bär mot jordgubbar och körsbär. Nypon noterades av en av deltagarna vilket jag höll med om även om jag själv "bara" beskrivet karaktären som blommig.

Mattias @Matlen gjorde som vanligt en lysande insats som provningsledare...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Matlen och @vininfo.nu tack för att ni delar med er.
Har nyligen druckit Moulin Touchais 71'an och fått två olika flaskor.
Ecu Granite var för mig det renaste mineraliska uttryck jag hitntills stött på. Kommer åldras med stort behag!
Den dissade Sancerren tror jag faktiskt också på.
...och ser väldeliga fram mot den mogna damen från '76.
Förstår ni hade en underbar afton.
Någon som fick träningsvärk?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen och @vininfo.nu tack för att ni delar med er.
Har nyligen druckit Moulin Touchais 71'an och fått två olika flaskor.
Ecu Granite var för mig det renaste mineraliska uttryck jag hitntills stött på. Kommer åldras med stort behag!
Den dissade Sancerren tror jag faktiskt också på.
...och ser väldeliga fram mot den mogna damen från '76.
Förstår ni hade en underbar afton.
Någon som fick träningsvärk?
Den dissade Sancerren dissades inte alls. Jag tycker bara personligen att den typen av flädersaft är tråkig ;)

Träningsvärk? Kärlek är lätt att bära :rolleyes:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Druet Grand Mont, CF, årgång 2006. Lite lågmäld i Cab tonerna men med en trevlig brettig stallton. Angenäm syrlighet och strävhet.

Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine, CF, årgång 1976. Ett sådant vin! Gjorde kvällen. Håller med om apelsinen vilket gav vinet en imponerande ungdomlighet och friskhet. Viss strävhet men ändå sammetslen. Svag morotston noterades förutom röda bär mot jordgubbar och körsbär. Nypon noterades av en av deltagarna vilket jag höll med om även om jag själv "bara" beskrivet karaktären som blommig.

10.) Couly-Dutheil Chinon Baronnie Madeleine, CF, årgång 1976! Pref. antal: 6
Mina noteringar: Arom: damm, gammalt bibliotek, läder, örter, ngt tomat, ngt körsbär, ngt rotfrukt, jordig, ngt målarfärg, ngt tjära. Smak: lång och komplex med strävhet och elegant syra (!). Smått fantastiskt vin på alla sätt och vis. Andas både Bourgogne, Bordeaux och Barolo i stilen, men kändes ändå helt unik. Enbart två personer i gruppen plockade att det var CF, resten tog den för en PN. Inte konstigt med tanke på att vinet hade tappat det mesta av sin färg. Klar favorit, både i heatet, men även på hela provningen. Så levande och harmonisk!

Efter de bedömningarna var det omöjligt att inte beställa ett sexpack av Baronnie Madeleine - får hoppas att den är så bra som ni säger.

Hur gammal kan en röd Loire egentligen bli? Jag var på restaurang Jean Bardet i Tours 2005 och där innehöll vinlistan, vad jag vill minnas, en hel del Chinon och Bourgueil från tiden före första världkriget. Tyvärr hade jag varken ekonomi och intresse att ge mig på en av dem vid det tillfället och nu är restaurangen stängd:(
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Efter de bedömningarna var det omöjligt att inte beställa ett sexpack av Baronnie Madeleine - får hoppas att den är så bra som ni säger.

Hur gammal kan en röd Loire egentligen bli? Jag var på restaurang Jean Bardet i Tours 2005 och där innehöll vinlistan, vad jag vill minnas, en hel del Chinon och Bourgueil från tiden före första världkriget. Tyvärr hade jag varken ekonomi och intresse att ge mig på en av dem vid det tillfället och nu är restaurangen stängd:(
Har själv beställt mer av denna madame. Hoppas innerligt att du delar vårt omdöme. Meddela gärna när du vet. Vet inget om hur gamla de kan bli, men kan tänka mig att de klarar en del med tanke på den höga strävheten och syran i de bättre vinerna.
 
Loire, denna lilla region i norra Frankrike, mest känd för sina torra och söta viner på chenin blanc och fläderosande vin på sauvignon blanc, producerar även en hel del fantastiska röda på druvan cabernet franc. Nu är det såklart få pålästa vinnördar som missat detta, men faktum är att det är allt annat än lätt att hitta dessa viner på systembolaget. Visst finns det en del i beställningssortimentet, men det hjälper inte mig när jag på lördag eftermiddag känner ett sug efter en stram, örtig och uppfriskande Chinon :(

Min bild av vintypen är att den varierar ganska kraftigt från fyllig/medelfyllig med Bordeaux-liknande drag till lättare och bärigare stil med dragning åt Beaujolais. Tycker ofta det finns rejäl strävhet och syra och inte sällan en vägdammskänsla i eftersmaken. När man är på humör är känslan smått fantastisk. Vanligtvis behöver man inte betala mer än maximalt ca 200-300 kr för riktigt bra viner heller, vilket såklart är trevligt.

Varför denna vintyp har blivit så styvmoderligt behandlad av vårt förhatliga monopol, förstår jag dock inte (finns i dagsläget knappt ett enda vin på systembolaget, även om det kan dyka upp ibland i tillfälliga sortimentet). Vintypen känns trendig då den ofta är slank, relativt alkoholsvag och sällan överdrivet ekad. Den borde med andra ord passa vinhipstern perfekt.

Själv drack jag en Chinon Clos de'l Echo 2011 relativt nyligen. Mycket trevlig med ceder, blåbärsris, paprika och svartavinbär med rejäl strävhet och syra. Medelfyllig stil med dragning åt Bordeaux, typ St. Emillon. Klart för ung, borde nog ligga på rygg minst ett tiotal år. Jag gillar dock när vinet gör motstånd och känns som taggtråd, speciellt i denna lite örtiga och skogiga stil.

Nu vill jag höra era erfarenheter och gärna tips på vin som går att hitta någorlunda enkelt. Jag uppmanar er också att uppmärksamma denna region så att SB inser att dessa viner borde tas in oftare.
 
Toppen