Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Veckans vin - CF från Loire v.6 2014

Kommer även ha med,
Joly Coulee de Serrant 2011
dock "just a baby"....

Vet inte hur jag skall göra med luftning. Joly rekommenderar ju att öppna flaskorna 48h innan, samtidigt som man gärna vill känna hur vinerna utvecklad i glasen. Vad säger ni?
Helt rätt enligt min erfarenhet av Coteaux du Layon från Domaine Cady. Glöm flaskan i en par dagar i kylen. Ett glas per dag och det sista är godaste ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Helt rätt enligt min erfarenhet av Coteaux du Layon från Domaine Cady. Glöm flaskan i en par dagar i kylen. Ett glas per dag och det sista är godaste ;)
Hade en slatt kvar ett par dagar efter provningen. Kan inte påstå att det utvecklades mer. Karaktären som fanns redan från början var relativt oförändrad efter ett par dygn. Skulle snarare vilja hävda att det hade utvecklats MINDRE än normalt då det är gjort i en oxidativ stil och borde således inte påverkas lika tydligt av ytterligare oxidation. Men det är min hypotes.
 
Hade en slatt kvar ett par dagar efter provningen. Kan inte påstå att det utvecklades mer. Karaktären som fanns redan från början var relativt oförändrad efter ett par dygn. Skulle snarare vilja hävda att det hade utvecklats MINDRE än normalt då det är gjort i en oxidativ stil och borde således inte påverkas lika tydligt av ytterligare oxidation. Men det är min hypotes.
viner är ju levande produkter. I alla fall är vår lilla debatt kanske inte rätt för vininfo.nu pratade om Coulée de Serrant som är Savennières och jag pratade om Coteaux du Layon. Men det är lätt att få information från producenterna. Återkommer. Nicolas Jolys artiklar finns på www.coulee-de-serrant.com.
 

Swedish

Medlem
Sorry för kapning av tråd!
Matlen, Vininfo, jag är latheten personifierad... I eran loire-provning hade ni med någon fatad Sauvignon Blanc? Eller har ni på rak arm koll om det finns en fatad sådan (från loiredalen alltså) på bolaget (inkl. BS). Pallar inte gå igenom alla producenters hemsidor...:eek:
Tack på förhand!
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Sorry för kapning av tråd!
Matlen, Vininfo, jag är latheten personifierad... I eran loire-provning hade ni med någon fatad Sauvignon Blanc? Eller har ni på rak arm koll om det finns en fatad sådan på bolaget (inkl. BS). Pallar inte gå igenom alla producenters hemsidor...:eek:
Tack på förhand!

Denna Sancerre har legat på fat:
http://www.systembolaget.se/72004
Sen är det väl Didier Dagueneaus Pouilly-Fuméer som är de mest beryktade fatade SB från Loire. Finns dock inga på bolaget nu.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi väntar...Om jag inte minns fel så var du i London nyss. ;)
Tyvärr var det inte logistiskt möjligt ta med den... Nästa vända t London blir i april, men då reser j från Japan. Men, i höst? Eller att j lyckas få med mig en.flaska hit t Japan i maj och en Bacchus Night på Restaurant Tani?

Hurusom: jag återkommer!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sorry för kapning av tråd!
Matlen, Vininfo, jag är latheten personifierad... I eran loire-provning hade ni med någon fatad Sauvignon Blanc? Eller har ni på rak arm koll om det finns en fatad sådan (från loiredalen alltså) på bolaget (inkl. BS). Pallar inte gå igenom alla producenters hemsidor...:eek:
Tack på förhand!
Meddela gärna hur provningen du höll gick i denna tråd. Hade varit kul att läsa hur åldringen (76:an) upplevdes. I den mån du har tid och lust alltså. :)
 
Toppen