Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vertikaler – frimärkssamling eller provning?

buteljen

Medlem
Exakt samma för mig! St Henri måste det bli ett par flaskor av för att inte förstöra den enda (vettiga) vertikalen jag har. Och Musar 99 har jag redan men kan nog tänka mig någon till. Resten ska jag blunda för :rolleyes:
Samma här. St Henri är den enda fullständiga vertikal jag har. Just nu i sju årgångar. Hur långt tillbaka går din?

Men jag undrar ... vad gör man med sin vertikal egentligen :oops:. Tar man fram den och tittar på den emellanåt som frimärken? Ställer man till med en jätteprovning med alla flaskorna i rad så småningom? Köper för att sälja hela rasket dyrt? Dricker en flaska åt gången om 10 år??

Vad har ni för vertikaler, hur många flaskor ingår och vad är planen med dem?:)
(Kanske borde vara en egen tråd iofs)

Edit: kom på att jag även har Clos Ste. Hune i fem årgångar
 
Last edited:
Samma här. St Henri är den enda fullständiga vertikal jag har. Just nu i sju årgångar. Hur långt tillbaka går din?

Men jag undrar ... vad gör man med sin vertikal egentligen :oops:. Tar man fram den och tittar på den emellanåt som frimärken? Ställer man till med en jätteprovning med alla flaskorna i rad så småningom? Köper för att sälja hela rasket dyrt? Dricker en flaska åt gången om 10 år??

Vad har ni för vertikaler, hur många flaskor ingår och vad är planen med dem?:)
(Kanske borde vara en egen tråd iofs)

Edit: kom på att jag även har Clos Ste. Hune i fem årgångar
Inga direkta vertikaler att prata om ännu, men lite spridda årgångar av några. Prova och dricka är min plan.
Men sälja en vertikal verkar ganska lönsamt.
Gick en på Bukowskis nu med Crozes-Hermitage, nypris ca 250. Slutbudet blev en bit över 500kr/flaska
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Samma här. St Henri är den enda fullständiga vertikal jag har. Just nu i sju årgångar. Hur långt tillbaka går din?

Men jag undrar ... vad gör man med sin vertikal egentligen :oops:. Tar man fram den och tittar på den emellanåt som frimärken? Ställer man till med en jätteprovning med alla flaskorna i rad så småningom? Köper för att sälja hela rasket dyrt? Dricker en flaska åt gången om 10 år??

Vad har ni för vertikaler, hur många flaskor ingår och vad är planen med dem?:)
(Kanske borde vara en egen tråd iofs)

Edit: kom på att jag även har Clos Ste. Hune i fem årgångar
Mina är från 2011. Den enda årgång jag druckit är 2010 och den var magisk. Försökte köpa en låda 2010 på Bukowskis för inte så länge sen men priset sköt till stellära höjder :vägg: Jag säger "vettig" vertikal då jag har flera flaskor så jag kan testa under årens lopp men fortfarande ha en vertikal kvar, vad jag nu ska med den till? Andra "vettiga" är Pegau och Les Hautes Garrique där jag har fyra årgångar + 2010 av båda samt orörda CdP från Domaine de Marcoux sen CAV 047 (2013 - 2017). Sen har jag "ovettiga" vertikaler = en flaska av varje bla sex årgångar av SQN och Clos Mogador. De kommer snart att spricka:eek::D!
Låter bra med en egen tråd för detta! Kan admin flytta dessa inlägg till en ny "vertikaltråd"? ping @Mattias Schyberg
 

LarsW

Medlem
Men jag undrar ... vad gör man med sin vertikal egentligen :oops:.
Dricker upp när det passar (alltså när man har lust) är min plan.

Tar man fram den och tittar på den emellanåt som frimärken?
Absolut!

Ställer man till med en jätteprovning med alla flaskorna i rad så småningom?
Jupp, det är kul! Enda problemet är att det aldrig är rättvist mot de sist inköpta årgångarna då de alltid är för unga.
Jag testar ibland mogen bredvid omogen för att få ett hum om att bedöma potential hos unga viner, långt ifrån någon exakt vetenskap då!

Köper för att sälja hela rasket dyrt?
Det har aldrig varit min initiala avsikt att sälja något vin jag köpt men har sålt av viner som jag upptäckt att inte var i min smak så har hänt.

Dricker en flaska åt gången om 10 år??
Roligare med många flaskor av samma vin om man ska följa det i 10+ år. Börjar närma mig slutet av ett 20 år långt projekt med 1-flaska-Bollinger-1990-om-året och har kommit ca 10 år in i mitt 1-flaska-Charlemagne-Mesnillesime-2002-om-året-projekt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mina är från 2011. Den enda årgång jag druckit är 2010 och den var magisk. Försökte köpa en låda 2010 på Bukowskis för inte så länge sen men priset sköt till stellära höjder :vägg: Jag säger "vettig" vertikal då jag har flera flaskor så jag kan testa under årens lopp men fortfarande ha en vertikal kvar, vad jag nu ska med den till? Andra "vettiga" är Pegau och Les Hautes Garrique där jag har fyra årgångar + 2010 av båda samt orörda CdP från Domaine de Marcoux sen CAV 047 (2013 - 2017). Sen har jag "ovettiga" vertikaler = en flaska av varje bla sex årgångar av SQN och Clos Mogador. De kommer snart att spricka:eek::D!
Låter bra med en egen tråd för detta! Kan admin flytta dessa inlägg till en ny "vertikaltråd"? ping @Mattias Schyberg
Done! :)
 

Fredrik L

Medlem
Mina blygsamma vertikaler (har bara varit vinsamlare de senaste 7-8 åren):

Alain Graillot 2005-
Ch Bouscassé 2005-2015
Ch Montus 2007-
Leitz Kaisersteinfels 2013-
Fennocchio Barolo Bussia 2011-
Capanna Brunello 2010-
Monteraponi Il Campitello Chianti Classico 2011-
Fontodi Vigna del Sorbo Chianti Classico 2012-
Montevertine IGT Toscana 2013-
Bartolo Marscarello Barolo 2013-
Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo 2013-

Har oftast bara 1-2 flaskor av varje, främst för att mitt yngre jag inte hade så mycket pengar. Vet nog inte riktigt varför jag samlar vertikaler. Stor risk för att det är frimärkssamlande jag håller på med, om jag inte kan lura in några kamrater att slanta in och vara med på en stor vertikal någon gång.
 

Oscaro

Medlem
Har ca 25 årgångar av Marchesi du Barolo med den äldsta från 1947, även en del barbaresco.
Har dubbletter av någon enstaka, men tänkte nog köra en större provning av allihopa vid något tillfälle, ska nog försöka få tag på ett par backupflaskor av de bäst årgångarna tills dess också.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har ca 25 årgångar av Marchesi du Barolo med den äldsta från 1947, även en del barbaresco.
Har dubbletter av någon enstaka, men tänkte nog köra en större provning av allihopa vid något tillfälle, ska nog försöka få tag på ett par backupflaskor av de bäst årgångarna tills dess också.
Jäkligt imponerande med 25 årgångar. Respekt:cool:! Det blir nog svårt att få ihop de övriga 45 årgångarna till en fullständig vertikal? Men j-a vilken provning det skulle bli :p:)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mina blygsamma vertikaler (har bara varit vinsamlare de senaste 7-8 åren):

Alain Graillot 2005-
Ch Bouscassé 2005-2015
Ch Montus 2007-
Leitz Kaisersteinfels 2013-
Fennocchio Barolo Bussia 2011-
Capanna Brunello 2010-
Monteraponi Il Campitello Chianti Classico 2011-
Fontodi Vigna del Sorbo Chianti Classico 2012-
Montevertine IGT Toscana 2013-
Bartolo Marscarello Barolo 2013-
Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo 2013-

Har oftast bara 1-2 flaskor av varje, främst för att mitt yngre jag inte hade så mycket pengar. Vet nog inte riktigt varför jag samlar vertikaler. Stor risk för att det är frimärkssamlande jag håller på med, om jag inte kan lura in några kamrater att slanta in och vara med på en stor vertikal någon gång.
Klar överraskning att det inte bara är italienska viner ;). De där tannat-provningarna kan jag gärna slanta upp och vara med på:)
 

Oscaro

Medlem
Jäkligt imponerande med 25 årgångar. Respekt:cool:! Det blir nog svårt att få ihop de övriga 45 årgångarna till en fullständig vertikal? Men j-a vilken provning det skulle bli :p:)
Ja det blir nog ganska jobbigt om man inte överbetalar för en del! Men några till ska jag nog kunna lösa :)
 

Dejzan

Medlem
Jag har inga vertikaler längre, men när jag hade var tanken att jag gillade ett särskilt vin och därför ville ha många årgångar av det. Men eftersom jag föredrar att dricka snarare än att spara viner sprack tankarna på långa vertikaler relativt snabbt...
Det var ju helt klart kul att kunna jämföra 2 eller 3 årgångar mot varandra förstås.
 
En tanke gällande vertikaler som slagit mig är att kombinera med BYOB och köra följande upplägg:

Man går ihop ett gäng, förslagsvis 8-10 personer. Man bokar upp datum för 2 BYOB's. Under första provningstillfället tar endast hälften av provarna med sig viner, en minivertikal på 3 flaskor. Dessa 3 flaskor kommer under provningen utgöra en egen flight. Vid nästa provningstillfälle tar den andra hälften med sig vars en minivertikal / egen flight. Man kan också på förhand styra upp typ av vin så att man får en bra mix av bubbel / vitt / rött / etc.

Tror det hade varit kul!
 

Oscaro

Medlem
En tanke gällande vertikaler som slagit mig är att kombinera med BYOB och köra följande upplägg:
Man går ihop ett gäng, förslagsvis 8-10 personer. Man bokar upp datum för 2 BYOB's. Under första provningstillfället tar endast hälften av provarna med sig viner, en minivertikal på 3 flaskor. Dessa 3 flaskor kommer under provningen utgöra en egen flight. Vid nästa provningstillfälle tar den andra hälften med sig vars en minivertikal / egen flight. Man kan också på förhand styra upp typ av vin så att man får en bra mix av bubbel / vitt / rött / etc.

Tror det hade varit kul!
Jag försökte ordna upp något liknande i våras med Tignanello, men då köra under en kväll och sen dela upp i några flighter men det var nog fel vin för det då jag inte kunde få ihop tillräckligt många.
 
Jag försökte ordna upp något liknande i våras med Tignanello, men då köra under en kväll och sen dela upp i några flighter men det var nog fel vin för det då jag inte kunde få ihop tillräckligt många.
Ok. Men då var det endast Tignanello? Alltså en ren Tignanello-vertikal där man "hjälptes åt" att ta med årgångar? Min tanke var mer att provarna tar med sin egen minivertikal (blint vin i blinda årgångar) och att det därmed blir 4 till 5 olika viner beroende av hur många man är.

Men om man vill ha stora vertikaler är det ju perfekt att gå ihop!
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag försökte ordna upp något liknande i våras med Tignanello, men då köra under en kväll och sen dela upp i några flighter men det var nog fel vin för det då jag inte kunde få ihop tillräckligt många.
Tror att det går att styra upp men det behövs lite framförhållning för de som behöver beställa och/eller om det finns några flaskor att lösa in. Gör gärna ett nytt försök, hade varit intressant! :)
 

Oscaro

Medlem
Ok. Men då var det endast Tignanello? Alltså en ren Tignanello-vertikal där man "hjälptes åt" att ta med årgångar? Min tanke var mer att provarna tar med sin egen minivertikal (blint vin i blinda årgångar) och att det därmed blir 4 till 5 olika viner beroende av hur många man är.

Men om man vill ha stora vertikaler är det ju perfekt att gå ihop!
Ja precis det var min tanke, men då förstår jag din bättre också och håller med om att det vore kul!
Tror att det går att styra upp men det behövs lite framförhållning för de som behöver beställa och/eller om det finns några flaskor att lösa in. Gör gärna ett nytt försök, hade varit intressant! :)
Ska klura lite på ett bra vin och lägger upp något förslag snart :) Kanske en champagne
 

Silex

Medlem
Jag hade en del vertikaler där jag försökte köpa varje årgång, men gav faktiskt upp på det. Jag insåg att jag kände mig tvingar att lägga pengar på att köpa viner från riktigt dåliga årgångar, där man ändå får betala för att "etiketten är bra". Lägger nu hellre de pengarna på ett annat vin från en bra årgång. Fullständiga vertikaler är kul till provningar såklart, men jag skulle ändå hellre ha en vertikalprovning med bara de bästa årgångarna (och luckor för svaga år) än alla årgångar. Så nu finns det vissa viner jag alltid köper om årgången är bra, men skippar svaga år.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade en del vertikaler där jag försökte köpa varje årgång, men gav faktiskt upp på det. Jag insåg att jag kände mig tvingar att lägga pengar på att köpa viner från riktigt dåliga årgångar, där man ändå får betala för att "etiketten är bra". Lägger nu hellre de pengarna på ett annat vin från en bra årgång. Fullständiga vertikaler är kul till provningar såklart, men jag skulle ändå hellre ha en vertikalprovning med bara de bästa årgångarna (och luckor för svaga år) än alla årgångar. Så nu finns det vissa viner jag alltid köper om årgången är bra, men skippar svaga år.
Men det är också väldigt informativt att prova bra och mindre bra årgångar bredvid varandra. Då märker man mycket lättare vilken påverkan årgången har på vinet.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag hade en del vertikaler där jag försökte köpa varje årgång, men gav faktiskt upp på det. Jag insåg att jag kände mig tvingar att lägga pengar på att köpa viner från riktigt dåliga årgångar, där man ändå får betala för att "etiketten är bra". Lägger nu hellre de pengarna på ett annat vin från en bra årgång. Fullständiga vertikaler är kul till provningar såklart, men jag skulle ändå hellre ha en vertikalprovning med bara de bästa årgångarna (och luckor för svaga år) än alla årgångar. Så nu finns det vissa viner jag alltid köper om årgången är bra, men skippar svaga år.
Känner exakt så med Sassicaia.. nu har jag enbart från 12 och framåt, men senaste höjningen av 16, så blir det tuffare att motivera ett vertikal köp.
Sen vill man inte heller testa alla flaskor vid ett tillfälle för med största sannolikhet kommer några av dem i sjumundan. Nästan som att kasta bort pengar.
Vertikaler är med andra ord svårt. :)
 

Daniel A

Administratör
Vertikaler! Jag betraktar dem nästan som en förbannelse. Försöker att inte hamna i frimärkessamlandet; en ständig kamp, men just nu ser det rätt bra ut. Har en hel del vertikaler av favoritviner, men de är till för att drickas en flaska i taget när det känns lämpligt och gärna genom att bryta vertikalen. De årgångar som mognar snabbare ska banne mig också öppnas i snabbare takt än mer krävande årgångar. Med det sagt så har jag ofta viss ångest inför att ta sista flaskan från en årgång...

Har egentligen bara en riktig vertikal, som jag hoppas kunna köra en provning på framöver. Har sju basårgångar av Jacquessons instegschampagne (nummerserien), på magnum. Vanliga släppen och de sendegorgerade. När de senare kommit ifatt de vanliga så tänker jag att det kan vara kul att jämföra!
 
Toppen