Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vertikaler – frimärkssamling eller provning?

Vertikaler! Jag betraktar dem nästan som en förbannelse. Försöker att inte hamna i frimärkessamlandet; en ständig kamp, men just nu ser det rätt bra ut. Har en hel del vertikaler av favoritviner, men de är till för att drickas en flaska i taget när det känns lämpligt och gärna genom att bryta vertikalen. De årgångar som mognar snabbare ska banne mig också öppnas i snabbare takt än mer krävande årgångar. Med det sagt så har jag ofta viss ångest inför att ta sista flaskan från en årgång...
Denna visdom! Instämmer till fullo. Vertikaler i den egna vinkällaren känns mest som något som faktiskt hindrar mig från att njuta av några av mina favoritproducenter (Leoville Barton, Thomas, Gonon, Corison, etc) och bäddar för att man kommer att njuta betydligt mindre av flera av flaskorna - de från svagare eller mindre redo årgångar - bara för att de ställs mot bättre motstånd, i stället för att låta en enskild flaska skina i egen glans på en bättre middag.

För att inte tala om hur en vertikal kan kraftigt förstärka den särskilda form av vinsamlarneuros som gör att man står där och fingrar på flaskor i en timme på lördagkvällen innan man bestämmer sig för att inte heller denna gång öppna någon riktigt kul flaska. Som man i stället sparar till potentiella framtida bemärkelsedagar där man ändå egentligen kanske inte kommer vilja fokusera för mycket på vilket vin man dricker utan snarare personerna i sällskapet och högtiden i fråga.

ps detta gäller särskilt för vertikaler som sträcker sig till 1700-talet
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ett vin där det faktiskt inte är omöjligt att få ihop en Mega-vertikal utan att ruinera sig är Ruffino Riserva Ducale. Äldre årgångar kan dyka upp på auktioner till mycket rimliga priser och en hel del finns hos handlare också.
Kanske är det några på forumet som har flaskor i en byrålåda också?
Och här är kanske vertikalen roligare än vinet?
 

Johan L

Medlem
Att prova vertikalt blir som roligast om man har några väl valda årgångar över lite längre tidsspann, så man verkligen kan uppleva ett vins åldersresa men utan att sitta och traggla igenom en hel drös med olika årgångar av samma vin.

Att köpa viner i sämre årgångar för att fylla ut en vertikal känns bara som slöseri. Det kommer kosta pengar i onödan, det kommer ta upp plats i ens lagringsutrymme i onödan och det kommer bli onödig alkohol när/om man väl bränner av en vertikalprovning eftersom man ändå inte kommer uppskatta det. Skulle väl möjligen vara om man inte vill råka missa en "ful ankunge".
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vertikaler! Jag betraktar dem nästan som en förbannelse. Försöker att inte hamna i frimärkessamlandet; en ständig kamp, men just nu ser det rätt bra ut. Har en hel del vertikaler av favoritviner, men de är till för att drickas en flaska i taget när det känns lämpligt och gärna genom att bryta vertikalen. De årgångar som mognar snabbare ska banne mig också öppnas i snabbare takt än mer krävande årgångar. Med det sagt så har jag ofta viss ångest inför att ta sista flaskan från en årgång...
Ett sådant där uttalande är väl ungefär lika trovärdigt som "jag har köpstopp"? :D:D:D
 
Ett vin där det faktiskt inte är omöjligt att få ihop en Mega-vertikal utan att ruinera sig är Ruffino Riserva Ducale. Äldre årgångar kan dyka upp på auktioner till mycket rimliga priser och en hel del finns hos handlare också.
Kanske är det några på forumet som har flaskor i en byrålåda också?
Och här är kanske vertikalen roligare än vinet?
det är kanske detta som är lösningen och som kan få kanalisera den "vetenskapliga" samlar-iver som driver oss till att börja bygga vertikaler: vertikalen byggd kring ett vin som inte är ens favoritvin, eller för den delen ett galet dyrt enhörningsvin?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Samma här. St Henri är den enda fullständiga vertikal jag har. Just nu i sju årgångar. Hur långt tillbaka går din?

Men jag undrar ... vad gör man med sin vertikal egentligen :oops:. Tar man fram den och tittar på den emellanåt som frimärken? Ställer man till med en jätteprovning med alla flaskorna i rad så småningom? Köper för att sälja hela rasket dyrt? Dricker en flaska åt gången om 10 år??

Vad har ni för vertikaler, hur många flaskor ingår och vad är planen med dem?:)
(Kanske borde vara en egen tråd iofs)

Edit: kom på att jag även har Clos Ste. Hune i fem årgångar

Befogad fråga.

Jag har definitivt samlargenen vilket medför att man ogillar luckor och dessutom vill ha flera flaskor (+6) av varje vin för att inte få ångest av att ta den sista flaskan. I början tyckte jag tre flaskor var mycket men nu börjar ångesten krypa när man "bara" har tre kvar istället.:vägg: Ta sista flaskan är fortfarande svårt, så till den grad att det närmast är en förbannelse som övriga nämner. Straffet blir väl att man väntar för länge... Nu försöker jag motverka det här genom att ha några utpekade projekt som jag kan samla till.

I dags dato har jag följande projekt.
  1. Cristal komplett vertikal från 1977. Saknar bara 79 & 81 och tanken var att ha den i höst innan Corona förlamade världen.
  2. Belle Epoque komplett från 1964 och framåt. Har 15 olika och det har inte hänt mycket senaste åren. Tror nog att jag minskar ambitionen och nöjer mig med 15-20 årgångar.
  3. Bollinger NV vertikal med flaskor köpta från 2009 och framåt med några års mellanrum.
  4. Krug GC 166e horisontal med flaskor lagrade i olika miljö se den här tråden.
Nästa projekt blir nog att köpa lite olika lådor NV på magnum och följa utvecklingen.

Egentligen borde man inte vara så neurotisk eftersom man alltid kan gå ihop några och bygga vertikaler tillsammans. Sedan skulle jag säga att horistontalprovningar är väldigt underskattat och ofta slår vertikalprovningar (jämnare och rättvisare förhållanden).

Men det är också väldigt informativt att prova bra och mindre bra årgångar bredvid varandra. Då märker man mycket lättare vilken påverkan årgången har på vinet.

Håller verkligen med om det här men inte om slutsatsen att "bra" år alltid är bättre. Jag blir nästan alltid positivt överraskad över några på pappret svagare årgångar om man provar halvblint. Åtminstone gäller det för champagne.:)

Vertikaler! Jag betraktar dem nästan som en förbannelse. Försöker att inte hamna i frimärkessamlandet; en ständig kamp, men just nu ser det rätt bra ut. Har en hel del vertikaler av favoritviner, men de är till för att drickas en flaska i taget när det känns lämpligt och gärna genom att bryta vertikalen. De årgångar som mognar snabbare ska banne mig också öppnas i snabbare takt än mer krävande årgångar. Med det sagt så har jag ofta viss ångest inför att ta sista flaskan från en årgång...

Har egentligen bara en riktig vertikal, som jag hoppas kunna köra en provning på framöver. Har sju basårgångar av Jacquessons instegschampagne (nummerserien), på magnum. Vanliga släppen och de sendegorgerade. När de senare kommit ifatt de vanliga så tänker jag att det kan vara kul att jämföra!

Amen på första stycket. Hjälp på andra! :nagelbitare::baksmälla: Av alla universums champagner valde du just den här vertikalen!?:rolleyes:
 
Sent påkommet gick jag in på websläppet och såg att jag fick hjälp från okända forummedlemmar och andra vinkunniga att hantera min vertikalneuros - slut på Lafarge Clos des Chênes, vilket är en av mina små vertikaler. Känns bara skönt, Lafarge ska ju ligga gärna i minst 15 år så det hade fördröjt vertikalprovningen med två decennier till. Tack till alla som köpte på sig Lafarge idag!
 
Toppen