Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vielle Vignes Francaises

anders

Medlem
Såg att det fanns en tråd på Vinklubben (http://www.vinklubben.se/forum/trad.asp?tradID=1660) angående pre-phylloxera, oympade stockar etc och att VVF nämndes som att vara just ett vin gjort på oympat material.
Jag tycker att VVF hör hemma i det här forumet så därför spinner jag vidare på den tråden här.

Jag skulle vilja lansera en "konspirationsteori" nämligen att VVF inte alls görs på oympat material. Jag lämnar följande argument:

- Vinet har gjorts av druvor från tre små lotter runt om i Champagnedistriket (Clos St-Jacques i Aÿ, Chaudes Terres också i Aÿ samt Croix Rouge i Bouzy om min info stämmer). Det första man måste fråga sig är oddsen för att tre små, helt separata, lotter skulle skonas från lusen. Om det nu beror på jordmån så får man fråga sig hur det rent geologiskt har uppstått tre små plättar där jordmånen är så totalt annorlunda jämfört med resten av hela regionen.

- Nästa steg blir att kalkylera den närmast osannolika chansen att alla tre lotterna skulle ägas av en och samma firma, Bollinger.

- Bollinger lanserar förklaringen att gårdarna skyddas mot lusen av murar. Förutom att det är grindar i murarna som inte är täta så är också lushonor utrustade med vingar så vinden torde utan problem föra lusen över en liten mur.

- Jag diskuterade saken med Jan Silverstolpe och han hade varit där på besök. På hans direkta fråga om han fick gräva vid stocken för att kontrollera att det inte fanns en ympknöl var svaret nej.

- Jag satte hårt mot hårt mot Bollingers representant på Vinnordic för ett antal år sedan. (Då var det en herre som kom direkt från Bollinger och alltså inte någon svensk försäljningstomte, vet inte hur det är nu för tiden.) Hans engelska var knackig men vad jag lyckades tolka det hela som var typ "Nja, alltså, det är ju inte oympade stockar utan vad vårt påstående om 'pre-phylloxera' om VVF står för är att uppbindning och produktionsmetoder härstammar från tiden innan phylloxera."
Detta stöds faktiskt också i namngivningen då "Vielle Vignes" i namnet syftar på hanteringen snarare än på åldern av rankan.

- Vad är sannolikheten att nu helt plötsligt drabbas en av tre lotter av lusen? Har det dykt upp en ny "superlus"? Eller har jordmånen ändrats? Eller är det helt enkelt så att stockarna behöver bytas ut pga ålder och man lanserar då iden om att en gård har angripits? Man måste komma ihåg att lusen drog fram i Europa förr-förra seklet och det är ju lite märkligt att det har tagit mer än 100 år för lusen att klura ut hur den ska angripa gården.

Nu är jag den första att hålla VVF för ett fantastiskt gott vin men frågan är om man inte på PR-avdelningen odlar myten för att ytterligare pressa priserna i skyn.
Jag ser gärna någon som har koll på fakta i ärendet skriva en kommentar till mina påståenden (alltså mothugga).
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vielle Vignes Francaises

anders skrev:
Såg att det fanns en tråd på Vinklubben (http://www.vinklubben.se/forum/trad.asp?tradID=1660) angående pre-phylloxera, oympade stockar etc och att VVF nämndes som att vara just ett vin gjort på oympat material.
Jag tycker att VVF hör hemma i det här forumet så därför spinner jag vidare på den tråden här.

Jag skulle vilja lansera en "konspirationsteori" nämligen att VVF inte alls görs på oympat material. Jag lämnar följande argument:

- Vinet har gjorts av druvor från tre små lotter runt om i Champagnedistriket (Clos St-Jacques i Aÿ, Chaudes Terres också i Aÿ samt Croix Rouge i Bouzy om min info stämmer). Det första man måste fråga sig är oddsen för att tre små, helt separata, lotter skulle skonas från lusen. Om det nu beror på jordmån så får man fråga sig hur det rent geologiskt har uppstått tre små plättar där jordmånen är så totalt annorlunda jämfört med resten av hela regionen.

- Nästa steg blir att kalkylera den närmast osannolika chansen att alla tre lotterna skulle ägas av en och samma firma, Bollinger.

- Bollinger lanserar förklaringen att gårdarna skyddas mot lusen av murar. Förutom att det är grindar i murarna som inte är täta så är också lushonor utrustade med vingar så vinden torde utan problem föra lusen över en liten mur.

- Jag diskuterade saken med Jan Silverstolpe och han hade varit där på besök. På hans direkta fråga om han fick gräva vid stocken för att kontrollera att det inte fanns en ympknöl var svaret nej.

- Jag satte hårt mot hårt mot Bollingers representant på Vinnordic för ett antal år sedan. (Då var det en herre som kom direkt från Bollinger och alltså inte någon svensk försäljningstomte, vet inte hur det är nu för tiden.) Hans engelska var knackig men vad jag lyckades tolka det hela som var typ "Nja, alltså, det är ju inte oympade stockar utan vad vårt påstående om 'pre-phylloxera' om VVF står för är att uppbindning och produktionsmetoder härstammar från tiden innan phylloxera."
Detta stöds faktiskt också i namngivningen då "Vielle Vignes" i namnet syftar på hanteringen snarare än på åldern av rankan.

- Vad är sannolikheten att nu helt plötsligt drabbas en av tre lotter av lusen? Har det dykt upp en ny "superlus"? Eller har jordmånen ändrats? Eller är det helt enkelt så att stockarna behöver bytas ut pga ålder och man lanserar då iden om att en gård har angripits? Man måste komma ihåg att lusen drog fram i Europa förr-förra seklet och det är ju lite märkligt att det har tagit mer än 100 år för lusen att klura ut hur den ska angripa gården.

Nu är jag den första att hålla VVF för ett fantastiskt gott vin men frågan är om man inte på PR-avdelningen odlar myten för att ytterligare pressa priserna i skyn.
Jag ser gärna någon som har koll på fakta i ärendet skriva en kommentar till mina påståenden (alltså mothugga).
Jag tror det kan stämma det du skriver. Sen vet jag inte om någon sagt att det endast skulle vara tre vingårdar som klarade sig mot lusen. Bollingers concept har ju varit att dom har tre vingårdar som klarade sig mot lusen och som dom fortfarande producerar vin från. Har dock själv inte provar VVF än har dock några 96 och 98or (som jag har för avsikt att snart prova). När vi ändå pratar Bollinger, har du provat 2003 by Bollinger? Ber om ursäkt om det blev för lite mothugg ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vielle Vignes Francaises

Jag kan inte heller hugga emot, jag har misstänkt denna konspiration länge.

varför skulle Bollinger just på sina vingårdar ha de exakta geologiska förutsättningar som tarvas för att inte lushelvetet ska angripa deras vingårdar men infektera hela Frankrike i övrigt?

Ser man på de regioner som inte drabbades av phylloxera är det helt andra förutsättningar som gäller. I Colares i Portugal tog sig helt enkelt inte lusen igenom de sandbankar som omgärdar distriktet, och Cypern låg alldeles för offside geografiskt för att lusen skulle ta sig dit.

Ser man sedan på övriga världen och då på Chile stoppade Anderna vinlusen från att ta sig fram.

Ingen av dessa förutsättningar gäller i Champagne.

Edit: Kan tillägga att jag också faktiskt gillar VVF så inget ont om vinet i sig.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vielle Vignes Francaises

magnum skrev:
Har dock själv inte provar VVF än har dock några 96 och 98or (som jag har för avsikt att snart prova). När vi ändå pratar Bollinger, har du provat 2003 by Bollinger? Ber om ursäkt om det blev för lite mothugg ;D
Skulle du känna att det kanske blir dig övermäktigt att tömma dessa flaskor så skicka ett meddelande... ;D
2003 har jag ännu inte botaniserat men jag har ett öppet sinne för det.
 
SV: Vielle Vignes Francaises

Egentligen är frågan ointressant.

Det viktigaste är om VVF är en bra champagne eller inte. Vilket den normalt brukar vara. (Jag reserverar mig något här då jag bara har erfarenhet från enstaka årgångar)

Ärligt skrivet så skiter jag fullständigt om vinerna kommer från pre eller post lus så länge vinet tilltalar mig spelar det ingen roll.
Pre lus är i mina ögon bara ett marknasföringsknep.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vielle Vignes Francaises

Vino Tinto skrev:
Egentligen är frågan ointressant.

Det viktigaste är om VVF är en bra champagne eller inte. Vilket den normalt brukar vara. (Jag reserverar mig något här då jag bara har erfarenhet från enstaka årgångar)

Ärligt skrivet så skiter jag fullständigt om vinerna kommer från pre eller post lus så länge vinet tilltalar mig spelar det ingen roll.
Pre lus är i mina ögon bara ett marknasföringsknep.
Vilka årgångar har du provat?Hur var dom?
 

jorek

Medlem
SV: Vielle Vignes Francaises

Mothugg! Jag representerar Arvid Nordquist H.A.B. som är Bollingers importör och är alltså part i målet men besitter i gengäld en hel del kunskap på området.
För att börja med huvudfrågan: Stockarna är oympade men de är inte pre Phylloxera. Detta beror på odlingsmetoden, så kallad provignage som innebär att man kontinuerligt förnyar vinrankorna med avläggare. Man binder alltså ned rankor mot jorden och låter dem bilda rötter, något som medlemmarna i släktet vitis har väldigt lätt för. Det finn alltså sannolikt ingen enskild planta i någon av vingårdarna som är från tiden före Phylloxeran, många är bara några år gamla - men de är definitivt inte ympade på några främmande rötter.
De båda vingårdar som inte angripits är båda muromgärdade vilket utgör ett ganska bra skydd skydd då Phylloxeran i sin nuvarande koncentration inte sprider sig med någon större kraft. Ett annat mycket bra exempel på detta är DRC som för fyra år sedan började plantera oympat material i sina vingårdar, sida vid sida med andra ympade stockar. I fjol skördade man för första gången och tycker liksom Bollinger att vinet från de oympade stockarna har en extra dimension. Värt att notera är att stockarna inte visat minsta tecken på angrepp än, men givetvis tar man en risk.
Sannolikt är det så att så länge antalet oympade odlingar är relativt lågt har den lilla lusen svårt att uppnå kritisk massa och aktiviteten blir mycket begränsad.
Andra exempel på områden där man parallellt använder både ympade och oympade stockar är Argentina där man planterar på båda sätten och Australien där det finns ett antal vingårdar med mycket gamla stockar som faktiskt inte bara är oympade utan också från tiden före Phylloxeran.

Vad det gäller 2003 by Bollinger har jag givetvis provat den och kan bara säga att den i allt är en klassisk Bollinger - utom i ett avseende, den har på grund av det extremt varma vädret lägre syra än vad Bolli brukar ha. Det är alltså ett vin som är mycket gott nu - väldigt kraftfullt och maffigt. Det håller säkerligen minst 5 år till men är inget att spara till barnbarnen - men något måste man ju roa sig med medan man väntar på att 96:eek:rna skall mogna. Eller?
 

Krug88

Medlem
SV: Vielle Vignes Francaises

Har inte så mycket mothugg att komma med, tycker också att det är rätt märkligt.
2003:an var väl ingen större upplevelse, mer ett reklamtrick för att sälja ett mediokert vin för dubbelt så mycket som det är värt.

Har däremot provat ett antal årgångar VVF ner till 1981, det är hursomhelst ett fantastiskt vin, håller nog 96:an som grymmast.
Reserverar mig för 85:an som jag ännu inte testat...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Vielle Vignes Francaises

Tack för det. Eftersom du nu har insidesinformation kan du kanske också delge oss vad Bollinger ämnar göra framöver.
Hur är det spridning från den drabbade gården till de andra två, jag menar, det finns väl en klar risk att Bollinger har använt samma redskap i samtliga gårdar eller har man tre uppsättningar redskap för att minimera en eventuell spridning?

För att spinna vidare på det du skriver om att flera odlare försöker sig på oympat så drar jag mig till minnes att de intervjuade Mme Leflaive i LG att de också hade planterat oympat och att det gick fin-fint. De tillskrev dock detta hokus-pokuset inom biodynamisk odling.
Jag vågar mig påstå att de här tilltagen kommer att fungera ett tag tills dess att tillräckligt många gjort det och då finns det underlag för lusen att dra igenom odlingarna som en präriebrand, biodynamisk odlat eller ej. Jag skulle tro att man kan dra paralleller till vaccination. Det räcker (oftast) att man vaccinerar en majoritet av befolkningen för att förhindra en epidemi, däremot kan fortfarande enskilda individer, som valt att inte vaccinera sig, drabbas.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vielle Vignes Francaises

jorek skrev:
Mothugg! Jag representerar Arvid Nordquist H.A.B. som är Bollingers importör och är alltså part i målet men besitter i gengäld en hel del kunskap på området.
För att börja med huvudfrågan: Stockarna är oympade men de är inte pre Phylloxera. Detta beror på odlingsmetoden, så kallad provignage som innebär att man kontinuerligt förnyar vinrankorna med avläggare. Man binder alltså ned rankor mot jorden och låter dem bilda rötter, något som medlemmarna i släktet vitis har väldigt lätt för. Det finn alltså sannolikt ingen enskild planta i någon av vingårdarna som är från tiden före Phylloxeran, många är bara några år gamla - men de är definitivt inte ympade på några främmande rötter.
De båda vingårdar som inte angripits är båda muromgärdade vilket utgör ett ganska bra skydd skydd då Phylloxeran i sin nuvarande koncentration inte sprider sig med någon större kraft. Ett annat mycket bra exempel på detta är DRC som för fyra år sedan började plantera oympat material i sina vingårdar, sida vid sida med andra ympade stockar. I fjol skördade man för första gången och tycker liksom Bollinger att vinet från de oympade stockarna har en extra dimension. Värt att notera är att stockarna inte visat minsta tecken på angrepp än, men givetvis tar man en risk.
Sannolikt är det så att så länge antalet oympade odlingar är relativt lågt har den lilla lusen svårt att uppnå kritisk massa och aktiviteten blir mycket begränsad.
Andra exempel på områden där man parallellt använder både ympade och oympade stockar är Argentina där man planterar på båda sätten och Australien där det finns ett antal vingårdar med mycket gamla stockar som faktiskt inte bara är oympade utan också från tiden före Phylloxeran.

Vad det gäller 2003 by Bollinger har jag givetvis provat den och kan bara säga att den i allt är en klassisk Bollinger - utom i ett avseende, den har på grund av det extremt varma vädret lägre syra än vad Bolli brukar ha. Det är alltså ett vin som är mycket gott nu - väldigt kraftfullt och maffigt. Det håller säkerligen minst 5 år till men är inget att spara till barnbarnen - men något måste man ju roa sig med medan man väntar på att 96:eek:rna skall mogna. Eller?

Hej Jorek, och hjärtligt välkommen hit!

Tack för den uttömande informationen om rankorna till VVF och även om oympad odling rent generellt. Jag önskar att ag haft tid att gå förbi och prova 2003 på mässan, men det var lite för mycket att göra helt enkelt och jag han knappt med att prova någonting alls! Det skulle vara intressant att få lite mer input om 2003 generellt, och speciellt då från andra som har provat vinet, hur det smakar och dricker idag. För som du säger Jorek så är ju syran låg i vinet och det är ju alltid problematiskt i ett bubbel, speciellt så i en Bolly som har så pass mycket frukt och övrigt djup som behöver balanseras. Jag kommer säkertt att plocka in en flaska om jag springer på det, men baserat på kommentaren om syran så känns det som att jag inte kommer att leta efter vinet aktivt.

Kan du komma med lite mer info om vinet generellt? Vad är det exempelvs som gör att man kan rättfärdiga priset på vinet då det enligt dig själv är ett vin som ska drickas ungt?

EDIT: Varför i helvete bitchar jag om priset? Jag skyller på trötthet!
 
Toppen