Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken avfuktare ska man välja? Eller komplett klimatkontroll?

Niklas.Ö

Medlem
Söker konkreta tips på lämplig avfuktare (man vill väl ha hög noggrannhet, fungera bra mellan 5-15 grader, bidra med minimal temphöjning) till min vinförvaring, källarutrymme typ krypgrund där det kan bli på gränsen till för fuktigt ibland. Dom flesta jag sett verkar inte ha så stor noggrannhet på inställning av fukthalt utan är hopp om 10% eller en ograderad steglös inställning. Fukten är största oron just nu men en fundering till senare är om det finns nå prisvärda kombinerade anläggningar som håller både temperatur och fukthalt på rätt nivå dvs kyler/värmer/fuktar/avfuktar vid behov?
 

Pontus

Medlem
Söker konkreta tips på lämplig avfuktare (man vill väl ha hög noggrannhet, fungera bra mellan 5-15 grader, bidra med minimal temphöjning) till min vinförvaring, källarutrymme typ krypgrund där det kan bli på gränsen till för fuktigt ibland. Dom flesta jag sett verkar inte ha så stor noggrannhet på inställning av fukthalt utan är hopp om 10% eller en ograderad steglös inställning. Fukten är största oron just nu men en fundering till senare är om det finns nå prisvärda kombinerade anläggningar som håller både temperatur och fukthalt på rätt nivå dvs kyler/värmer/fuktar/avfuktar vid behov?
Jag har kört med lite olika modeller med steglösa reglage från Woods för att kapa bort fukttopparna. Med en fuktmätare bredvid hittar man snabbt rätt nivå på reglaget (brukar ligga runt 20% av max på vredet för att kapa bort fuktighet över 70%). Har funkat klockrent för mig.
 
Använder Woods. Valde en modell som är automatisk baserat på luftfuktighet, som klarar lägre temperaturer och som kan avfrosta själv.
Vi har kyla så inga problem med temperatur och fuktigheten är mest viktig att hålla under 75 och över 60 (ish)
 
Väcker liv i denna gamla tråd istället för satt skapa en ny!

Jag söker en avfuktare till mitt vinkällarprojekt.
Det är en matkällare från ca 1700-tal i ett brygghus. Temperaturen är stabil året om men jag upplever att fuktigheten ibland blir för hög (upp mot 90%).
Vad ska man välja, som inte avger för mycket värme?

tack!
 

Wintermute

Medlem
Väcker liv i denna gamla tråd istället för satt skapa en ny!

Jag söker en avfuktare till mitt vinkällarprojekt.
Det är en matkällare från ca 1700-tal i ett brygghus. Temperaturen är stabil året om men jag upplever att fuktigheten ibland blir för hög (upp mot 90%).
Vad ska man välja, som inte avger för mycket värme?

tack!
Jag tror att värmen främst är en följd av att vatten byter fas från gas till flytande; det är svårt att undvika.
 

Pontus

Medlem
Väcker liv i denna gamla tråd istället för satt skapa en ny!

Jag söker en avfuktare till mitt vinkällarprojekt.
Det är en matkällare från ca 1700-tal i ett brygghus. Temperaturen är stabil året om men jag upplever att fuktigheten ibland blir för hög (upp mot 90%).
Vad ska man välja, som inte avger för mycket värme?

tack!
Som @Wintermute skriver, går ej att undvika. Men - du behöver inte oroa dig för värmen är min erfarenhet, iallafall om din stabila temp är en bit under 16 grader och fuktigheten inte konstant ligger runt eller över 90%? Det handlar annars bara om att kapa topparna ner till 75-80%. Jag har använt mindre modeller från Woods genom åren i olika sammanhang och aldrig haft problem med dessa.
 
Som @Wintermute skriver, går ej att undvika. Men - du behöver inte oroa dig för värmen är min erfarenhet, iallafall om din stabila temp är en bit under 16 grader och fuktigheten inte konstant ligger runt eller över 90%? Det handlar annars bara om att kapa topparna ner till 75-80%. Jag har använt mindre modeller från Woods genom åren i olika sammanhang och aldrig haft problem med dessa.

Tack för svar!
Jag ska kika på lite olika modeller. Då vet jag att temperaturen inte borde påverkas negativt under långa perioder.
Avfuktaren lär ju inte behöva jobba hela tiden som sagt :)
 
Toppen