Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken Bordeaux ska jag välja?

Elvis

Medlem
Det vankas bröllopsdag och nästa torsdag ska jag bjuda frun på romantisk middag på en av Manilas bästa restauranger. Det blir en flaska Krug Grande Cuvée och sedan tänkte jag ta in någon bra röd Bordeaux. Vad ska jag välja:
http://www.masseto.com.ph/wine-list/
(Priset är inte så viktigt men den nyfikne kan dela med 6 för att räkna om till kronor.)
 

mmh

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Jag skulle nog valja Pontet Canet 2000. Ett harligt vin som borjar vara i drickfonstret. 2000 var min favorit i en Pontet Canet vertikal ett par ar sedan med 82, 90, 94, 96, 00, 01, 04, 05, 07 och 08 (fast 05an kor antagligen forbi om nagra ar).

Har dock inte smakat nastan nagon av de ovriga roda Bdx pa menyn.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Tack, låter spännande! Den var mitt förstahandsval på förhand också.
 

Joakim

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Pontet Canet 2000 är ett bra val. Precis som mmh skriver bör den vara drickbar nu. En klassisk bra bordeaux. Med tanke på vilken mat Ni väljer, skulle L`Arrosée 2007 kunna vara ett alternativ. Har inte druckit den årgången men flera äldre. Det är ett mindre känt slott som alltid överraskat positivt. Klart underprissatt, vilket man inte kan säga om så många bordeauxer numera. Hoppas att middagen blir bra!
 

kayaker

Cyklist
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Jag skulle också välja Château Pontet-Canet 2000, möjligen med Château Montrose 2006 som andrahandsval. En relativt tillgänglig 2007:a kan också vara ett alternativ.
 

chambertin

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

La Conseillante 2001 är ett riktigt bra vin.
Les Forts de Latour -98 är nog inte tråkigt det heller.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Chateau Palmer 2001 eller Pape Clement 1998!
Mogna och perfekta att dricka nu! Pontet Canet är fortfarande rätt ung och tuff.

Grattis!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Pontet Canet 2000 (den var riktigt bra när jag provade den för några månader sedan - de bra 2000:eek:rna är generellt rätt drickbara för en 13 år gammal toppårgång från Bx även om de kan utvecklas lite mer) tycker jag borde vara förstahandsvalet. Klart man ska hålla sig på vänstra stranden när det verkligen gäller snarare än att gå ner sig i Merlotträsket. :D En annan 2000, såsom Domaine Chevalier 2000, kan också funka med en 1998 som backup. Dock klart hellre Pape Clement 1998 än en dyrare Les Forts de Latour 1998, som säkert är rätt bra, men definitivt överprissatt sedan "prisrallyt" på 1:a cruernas andraviner för några år sedan.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Tack för alla rekommendationer! Nu har jag lite att suga på i ett par dagar inför torsdagen. Tur att champagnevalet var desto enklare. ;)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Det blev Pape Clement 1998 till slut, en mycket trevlig mogen Bordeaux. Mycket läder på näsan och rätt animalisk i stilen.

Nu har jag fått lite blodad tand och hämtat vinlistan från Manilas bästa vinbutik. Utbudet av Bordeaux är rätt bra, mycket bättre än för Champagne, men priserna är rätt höga. Jag har dock hittat några viner med lite ålder till rimligt pris. Vilken/vilka skulle ni välja av följande:

Château Angelus 2002
Château Palmer 1999, 2000 och 2001
Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1995, 1996, 2000, 2003 och 2005.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Elvis skrev:
Det blev Pape Clement 1998 till slut, en mycket trevlig mogen Bordeaux. Mycket läder på näsan och rätt animalisk i stilen.

Nu har jag fått lite blodad tand och hämtat vinlistan från Manilas bästa vinbutik. Utbudet av Bordeaux är rätt bra, mycket bättre än för Champagne, men priserna är rätt höga. Jag har dock hittat några viner med lite ålder till rimligt pris. Vilken/vilka skulle ni välja av följande:

Château Angelus 2002
Château Palmer 1999, 2000 och 2001
Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1995, 1996, 2000, 2003 och 2005.
Château Palmer 1999, 2000 och 2001
Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 2000
Dessa tycker jag är absolut bäst av dem du listat, sen beror det lite på priset..
Kul att du gillade Pape Clement :D
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Elvis skrev:
Det blev Pape Clement 1998 till slut, en mycket trevlig mogen Bordeaux. Mycket läder på näsan och rätt animalisk i stilen.

Nu har jag fått lite blodad tand och hämtat vinlistan från Manilas bästa vinbutik. Utbudet av Bordeaux är rätt bra, mycket bättre än för Champagne, men priserna är rätt höga. Jag har dock hittat några viner med lite ålder till rimligt pris. Vilken/vilka skulle ni välja av följande:

Château Angelus 2002
Château Palmer 1999, 2000 och 2001
Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1995, 1996, 2000, 2003 och 2005.

Förstavalet tycker jag är Comtesse de Lalande 1996, helt underbar elegant Bordeaux i perfekt fas
Andraval blir Château Palmer 2000, tycker att den årgången Palmer är bäst av dom tre

Vad är priserna ?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Tack Kostjan!
Comtesse de Lalande 1996 kostar 2860 kr, Château Palmer 2000 kostar 2067 kr.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Elvis skrev:
Tack Kostjan!
Comtesse de Lalande 1996 kostar 2860 kr, Château Palmer 2000 kostar 2067 kr.
Helt ok priser
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Kostjan skrev:
Helt ok priser
Vänta lite nu..Palmer 2000 kostar ca 2200 SEK hos Farr & FRW i London, Pichon Lalande ligger på ca 1700 SEK. ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

magnum skrev:
Vänta lite nu..Palmer 2000 kostar ca 2200 SEK hos Farr & FRW i London, Pichon Lalande ligger på ca 1700 SEK. ;)
Menade på restaurang
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Bättre än så blir det inte i vinbutik i Manila.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

Kostjan skrev:
Fattar nu :D
Trodde det var priser på restaurang
Jag menade att det är fyndpris på Palmer!!billigare än hos grossist i London. Enkelt val ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Vilken Bordeaux ska jag välja?

magnum skrev:
Jag menade att det är fyndpris på Palmer!!billigare än hos grossist i London. Enkelt val ;)
Ja ja
Jag är tydligen inte läskunnig och fattar trögt ;)
 
Toppen