Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken Champagne till nyår 2012

Nyår, bästa, champagne, mousserande, bubbel, Systembolaget, tolvslaget, tips, vad ska vi köpa?

Edit: Uppdaterat inlägget med några viner som finns på magnumflaska.

Det drar ihop sig och antalet frågor om vad som är den bästa champagnen att köpa börjar öka. Allt fler av mina bekanta som vet att jag är en sk "champagneexpert" vill ha tips och för att spara lite tid så skriver jag ihop det här istället. Har bara valt ut viner som finns i butik då tiden fram till nyår är kort och det är många röda dagar. i år. Alla champagner finns inte i alla butiker så kolla gärna på Systembolagets hemsida

Under 300 SEK

Michel Turgy Brut Blanc de Blancs (nr 7591) , 249 SEK. Krispig BdB från Le Mesnil. Perfekt att bjuda på som fördrink

André Clouet Silver Brut Nature (nr 7546) . 289 SEK. 100% Pinot Noir utan tillsatt socker. Av många ansedd som Andre Clouets bästa vin, Fungerar väldigt bra till mat exempelvis lite lättare kötträtter eller fågel.

Legras & Haas Rosé (nr 99316) 295 SEK Trevlig rosé till ett bra pris. Exempelvis till en ostbricka med lite fetare ostar som exempelvis Brillat-Savarin, Chaource och Langres


Under 500 kronor

Diebolt-Vallois Prestige Brut (nr 7723) ,359 SEK. Blanc De Blanc från Cramant. Bra tid på jäst så brödig, fin krämig mousse. Fördrink som startar festen

2002 Legras & Haas Brut Grand Cru Blanc de Blancs Millésime (nr 90459) Finns endast på magnum 995 SEK. 2002 är ett stort chardonnay-år och på magnum är de flesta champagner ett nummer större. Ät till skadjuren, fisk, som fördrink eller varför inte hela vägen.

Pol Roger Brut Vintage 2002 (nr 7536), 448 SEK . Från en stor årgång. Bra stabil lite kraftigare champagne. Fungerar som fördrink men än bättre till mat

Louis Roederer Brut Premier. (nr 7602), 369 SEK (finns också på halvflaska för 195 SEK). Trevlig brödig champagne som fungerar bra till lite lättare maträtter också

Bollinger Special Cuvée Brut (nr 7418), 395 SEK. Lite kraftigare, ekad champagne som gifter sig väldigt väl med något kraftigare maträtter. Konsekvent och alltid bra Finns också i magnumstorlek a 799 SEK för de som önskar en större flaska. Alltid trevligt att servera magnum.

Gosset Grand Rosé Brut (nr 7405) ) 459 SEK. Konsekvent en av den bästa rosérna på SB. Funkar naturligtvis till osten men varför inte en rosa rätt. Lax och tillbehör.


Oavsett pris

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2005 (nr 90323) 599 SEK. Förra årgången kostande 750 SEK och denna är bättre enligt min mening. Krämig champagnge från Cramant. 100% Chardonnay med bra syra som retar aptiten

Comtes de Champagne 2002 (nr 99163) 1200 SEK. En av de bättre champagnerna som finns på SB idag. Mycket pengar, javisst men det här ett vin som är ack så gott. Riktigt bra nu och än bättre om 10 år. Fungerar både som fördrink men också till mat. 100% Chardonnay så håll rätterna lite lättare

Bollinger La Grande Année 2002 (nr 7579) 849 SEK. En riktigt klassisk champagne. Fungerar väldigt bra till mat och är en fin representant för den stora årgången 2002. Innehåller en hög andel Pinot och är lagrad på ekfat,

Cuvée Sir Winston Churchill 1999 (nr 7548) 1090 SEK. En riktigt stort vin. Winston Churchill är en kraftig champagne som gifter sig även med lite kraftigare kötträtter. Naturligtvis får man tänka på tillbehören

Krug 2000 (nr 95316) 1699 SEK. Krug passar naturligtvis perfekt på nyår. En ny årgång för Krug, finns inte så många flaskor kvar och egentligen ska den väl lagras men den är väldigt god redan nu. Dricker ni den, drick den till mat och njut.

Cuvée William Deutz Rosé (nr 90389) 1199 SEK Tyvärr är Deutz lite dyra i Sverige men det är ju ändå nyår. Ska man ha en av de bättre rosérna så är det denna.

Så gott nytt år i förskott till alla er vinitresserade. Kom gärna med tips på andra champagner eller synpunkter på de jag valde.
 
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Tack för en bra lista. Jag är ju långt ifrån någon champagneexpert och har inte provat speciellt mycket champagne ö.h.t., men jag har väl ett par funderingar.

Ang. Fleur de Passion: Jag antar att det ska vara 2005 som årgång? Är inte denna extremt ung nu? Hur funkar den att dricka i dagsläget? Inte risk för en stor knut i flaskan bara? Läste någonstans att ingen FdP som hittills gjorts (med start 1995) egentligen har uppnått ordentlig drickmognad ännu.

Varför inte Krug Grande Cuvée och Bollinger LGA 02? GC:n är ju billigare än Krug 2000 och mer lättare att få tag på. Är Krug 2000 verkligen speciellt mycket bättre idag? Bollinger LGA 02 finns ju kvar på bolaget och de som ligger där nu verkar ofta ha uppåt 10 år på jästen, det är väl ändå en toppchampagne som är väldigt rimligt prissatt?

Michel Turgy BdB, är den märkbart bättre än Pierre Peters BdB NV? PP:n finns ju på typ alla bolag och kostar ungefär detsamma. Också Grand Cru från Mesnil och jag tyckte den var riktigt god när jag provade den sist (har dock inte provat MT).
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Som ju alla vet blir champagne bättre med några års lagring, men det
är ju inte aktuellt för en majoritet av nyårsfirarna.
Så till exempel drack vi en flaska 1999 Pol Roger till middagen ikväll,
som även om det inte är någon stor årgång, var alldeles utmärkt.
Såväl 2002 Pol Roger som Bollinger SC och Louis Roederer Brut Premier
kommer nog att upplevas som väl vassa av de flesta, men blir mycket
trevligare efter bara några års lagring
Då det är fortfarande möjligt att få champagne från beställningssortimentet
så jag har några förslag på lite mer mogna champagner i mellanintervallet.
Igår drack vi en flaska 2002 Pierre Gimonnet Fleuron Brut. En fyllig BdB
med begynnande mognad och väl avrundade syror.
Enligt min uppfattning bör den drickas nu och inte lagras.
2000 Cuvée St Vincent Blanc de Blancs Grand Cru är en annan BdB som
har fått lite ålder och därför är lite mer lättillgänglig.
Och glöm för all del inte forumets egen lilla favvotjej QV Discobitch Brut
Det är ju fyra år sedan den lanserades så hon har ju också mognat lite.
Som jag förstår det så gjordes den 2008 och de flaskor som finns nu är
kvar sedan dess.
Den ultimata festskumpan?

qvreklam.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Baron_Philippe skrev:
Tack för en bra lista. Jag är ju långt ifrån någon champagneexpert och har inte provat speciellt mycket champagne ö.h.t., men jag har väl ett par funderingar.

Ang. Fleur de Passion: Jag antar att det ska vara 2005 som årgång? Är inte denna extremt ung nu? Hur funkar den att dricka i dagsläget? Inte risk för en stor knut i flaskan bara? Läste någonstans att ingen FdP som hittills gjorts (med start 1995) egentligen har uppnått ordentlig drickmognad ännu.

Varför inte Krug Grande Cuvée och Bollinger LGA 02? GC:n är ju billigare än Krug 2000 och mer lättare att få tag på. Är Krug 2000 verkligen speciellt mycket bättre idag? Bollinger LGA 02 finns ju kvar på bolaget och de som ligger där nu verkar ofta ha uppåt 10 år på jästen, det är väl ändå en toppchampagne som är väldigt rimligt prissatt?

Michel Turgy BdB, är den märkbart bättre än Pierre Peters BdB NV? PP:n finns ju på typ alla bolag och kostar ungefär detsamma. Också Grand Cru från Mesnil och jag tyckte den var riktigt god när jag provade den sist (har dock inte provat MT).
FdP tror/ säker på att Anders menar 2005, fortfarande ung med mycket lagringspotential, men klart drickbar/njutbar nu!
Självklar skall Bollinger 2002 vara med på en nyårslista! Tror inte att Turgy är bättre än PP men oftast mera utvecklad (dricker Turgy ikväll, drack PP i veckan, och Turgy är klart, rikare och mera utvecklad i sina smaker just nu. Bättre? tror PP vinner i längden!men PP behöver lagring)
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Chanoine 95 är given under 500. Poppade en nyss och fortfarande övertygad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Jos skrev:
Chanoine 95 är given under 500. Poppade en nyss och fortfarande övertygad.
När man har % på försäljningen räknas inte rekommendationen!!! :eek:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Tänkte under klassen "Oavsett pris" Bollinger Vieilles Vignes 2002 ca 4400 kr..
 

perpro

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Skumpagne skrev:
Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Tänkte under klassen "Oavsett pris" Bollinger Vieilles Vignes 2002 ca 4400 kr..

Jag drack en i veckan. Den föll både mig och min fru i smaken. Vi drack den med lite lättare tilltugg. De fem flaskor jag har kvar dricks under jul och nyår.

Även Jacquesson No 735 är trevlig förresten. Men den passar nog bättre till lite
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Skumpagne skrev:
Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Tänkte under klassen "Oavsett pris" Bollinger Vieilles Vignes 2002 ca 4400 kr..
Varför läser du inte tidigare inlägg? ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

perpro skrev:
Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Tänkte under klassen "Oavsett pris" Bollinger Vieilles Vignes 2002 ca 4400 kr..

Jag drack en i veckan. Den föll både mig och min fru i smaken. Vi drack den med lite lättare tilltugg. De fem flaskor jag har kvar dricks under jul och nyår.

Någonting säger mig att du syftar på Chanoine, men inlägget blir ju mycket roligare om jag bestämmer mig att det är VVF 02 du skriver om. ;D
 
Trådskapare
A
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Baron_Philippe skrev:
Tack för en bra lista. Jag är ju långt ifrån någon champagneexpert och har inte provat speciellt mycket champagne ö.h.t., men jag har väl ett par funderingar.

Ang. Fleur de Passion: Jag antar att det ska vara 2005 som årgång? Är inte denna extremt ung nu? Hur funkar den att dricka i dagsläget? Inte risk för en stor knut i flaskan bara? Läste någonstans att ingen FdP som hittills gjorts (med start 1995) egentligen har uppnått ordentlig drickmognad ännu.

Varför inte Krug Grande Cuvée och Bollinger LGA 02? GC:n är ju billigare än Krug 2000 och mer lättare att få tag på. Är Krug 2000 verkligen speciellt mycket bättre idag? Bollinger LGA 02 finns ju kvar på bolaget och de som ligger där nu verkar ofta ha uppåt 10 år på jästen, det är väl ändå en toppchampagne som är väldigt rimligt prissatt?

Michel Turgy BdB, är den märkbart bättre än Pierre Peters BdB NV? PP:n finns ju på typ alla bolag och kostar ungefär detsamma. Också Grand Cru från Mesnil och jag tyckte den var riktigt god när jag provade den sist (har dock inte provat MT).

Krug GC tycker jag inte är så bra direkt ur flaskan, lagrar gärna den ett par år. Bollinger LGA skulle absolut varit med på listan. Riktigt bra idag och det är som du skriver, en toppchampagne som är rimligt prissatt. Uppdaterat mitt inlägg då det var en klar miss att inte ta med den.

Pierre Peters, som Magnum skriver, mindre utvecklad därav mitt val av Michel Turgy

Skumpagne skrev:
Bollinger Vieilles Vignes 2002 4500 kr är ju ett bra alternativ 8)

Riktigt bra vin men inget vin som jag skulle dricka nu. Därav att jag lämnade den utanför listan

magnum skrev:
FdP tror/ säker på att Anders menar 2005, fortfarande ung med mycket lagringspotential, men klart drickbar/njutbar nu!
Självklar skall Bollinger 2002 vara med på en nyårslista! Tror inte att Turgy är bättre än PP men oftast mera utvecklad (dricker Turgy ikväll, drack PP i veckan, och Turgy är klart, rikare och mera utvecklad i sina smaker just nu. Bättre? tror PP vinner i längden!men PP behöver lagring)

2005 ska det vara. Ändrat mitt inlägg för tydlighet.

Du slog huvudet på spiken Magnum. Orsaken att jag valde Turgy är att den är mer tillgänglig nu, PP behöver lagring och det är ofta de som inte är så "vana" vid champagne tycker att PP är allt för stram ("sur")

Jos skrev:
Chanoine 95 är given under 500. Poppade en nyss och fortfarande övertygad.

Håller med att det är ett givet vin, dock beställningsortimentet. Inte alla som är ute i tid
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

magnum skrev:
När man har % på försäljningen räknas inte rekommendationen!!! :eek:
Haha... Roger, jag poppar en nästa gång vi ses på Grappe så kommer du önska att vi hade provis! :D
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Anders Landström skrev:
Nyår, bästa, champagne, mousserande, bubbel, Systembolaget, tolvslaget, tips, vad ska vi köpa?

Det drar ihop sig och antalet frågor om vad som är den bästa champagnen att köpa börjar öka. Allt fler av mina bekanta som vet att jag är en sk "champagneexpert" vill ha tips och för att spara lite tid så skriver jag ihop det här istället. Har bara valt ut viner som finns i butik då tiden fram till nyår är kort och det är många röda dagar. i år. Alla champagner finns inte i alla butiker så kolla gärna på Systembolagets hemsida

Under 300 SEK

Michel Turgy Brut Blanc de Blancs (nr 7591) , 249 SEK. Krispig BdB från Le Mesnil. Perfekt att bjuda på som fördrink

André Clouet Silver Brut Nature (nr 7546) . 289 SEK. 100% Pinot Noir utan tillsatt socker. Av många ansedd som Andre Clouets bästa vin, Fungerar väldigt bra till mat exempelvis lite lättare kötträtter eller fågel.

Legras & Haas Rosé (nr 99316) 295 SEK Trevlig rosé till ett bra pris. Exempelvis till en ostbricka med lite fetare ostar som exempelvis Brillat-Savarin, Chaource och Langres


Under 500 kronor

Diebolt-Vallois Prestige Brut (nr 7723) ,359 SEK. Blanc De Blanc från Cramant. Bra tid på jäst så brödig, fin krämig mousse. Fördrink som startar festen

Pol Roger Brut Vintage 2002 (nr 7536), 448 SEK . Från en stor årgång. Bra stabil lite kraftigare champagne. Fungerar som fördrink men än bättre till mat

Louis Roederer Brut Premier. (nr 7602), 369 SEK (finns också på halvflaska för 195 SEK). Trevlig brödig champagne som fungerar bra till lite lättare maträtter också

Bollinger Special Cuvée Brut (nr 7418), 395 SEK. Lite kraftigare, ekad champagne som gifter sig väldigt väl med något kraftigare maträtter. Konsekvent och alltid bra

Gosset Grand Rosé Brut (nr 7405) ) 459 SEK. Konsekvent en av den bästa rosérna på SB. Funkar naturligtvis till osten men varför inte en rosa rätt. Lax och tillbehör.


Oavsett pris

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2005 (nr 90323) 599 SEK. Förra årgången kostande 750 SEK och denna är bättre enligt min mening. Krämig champagnge från Cramant. 100% Chardonnay med bra syra som retar aptiten

Comtes de Champagne 2002 (nr 99163) 1200 SEK. En av de bättre champagnerna som finns på SB idag. Mycket pengar, javisst men det här ett vin som är ack så gott. Riktigt bra nu och än bättre om 10 år. Fungerar både som fördrink men också till mat. 100% Chardonnay så håll rätterna lite lättare

Bollinger La Grande Année 2002 (nr 7579) 849 SEK. En riktigt klassisk champagne. Fungerar väldigt bra till mat och är en fin representant för den stora årgången 2002. Innehåller en hög andel Pinot och är lagrad på ekfat,

Cuvée Sir Winston Churchill 1999 (nr 7548) 1090 SEK. En riktigt stort vin. Winston Churchill är en kraftig champagne som gifter sig även med lite kraftigare kötträtter. Naturligtvis får man tänka på tillbehören

Krug 2000 (nr 95316) 1699 SEK. Krug passar naturligtvis perfekt på nyår. En ny årgång för Krug, finns inte så många flaskor kvar och egentligen ska den väl lagras men den är väldigt god redan nu. Dricker ni den, drick den till mat och njut.

Cuvée William Deutz Rosé (nr 90389) 1199 SEK Tyvärr är Deutz lite dyra i Sverige men det är ju ändå nyår. Ska man ha en av de bättre rosérna så är det denna.

Så gott nytt år i förskott till alla er vinitresserade. Kom gärna med tips på andra champagner eller synpunkter på de jag valde.
Kom på att jag glömde och säga; Tack!! Tror rätt många har nytta av denna info!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Skumpagne skrev:
Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Klart over the top.
Vi öppnade två flaskor förra helgen eftersom den första var så trött.
Men den andra var likadan. Dålig mousse, bokna röda äpplen i doften,
som var lite unken. Syran fanns där men var på gränsen. Oxiderad,
börjar få sherrytoner. Har nog aldrig druckit någon champagne, som
känts så gammal. Tveksamt om jag skulle rekommendera den till
någon, som inte är uttalat förtjust i övermogen champagne.
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Per Stade skrev:
Klart over the top.
Vi öppnade två flaskor förra helgen eftersom den första var så trött.
Men den andra var likadan. Dålig mousse, bokna röda äpplen i doften,
som var lite unken. Syran fanns där men var på gränsen. Oxiderad,
börjar få sherrytoner. Har nog aldrig druckit någon champagne, som
känts så gammal. Tveksamt om jag skulle rekommendera den till
någon, som inte är uttalat förtjust i övermogen champagne.
Oj! Har poppat 4-5 stycken men ingen har varit enligt det du skriver, märkligt. Förutom att moussen är ju lite på avtagande.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Jos skrev:
Oj! Har poppat 4-5 stycken men ingen har varit enligt det du skriver, märkligt. Förutom att moussen är ju lite på avtagande.

På de jag öppnade blev det inget popp, snarare ett svagt pysande.
För de, som inte dricker champagne till vardags, tror jag att det
blir en besvikelse. Personligen tycker jag nog att den var intressant,
lite speciell och annorlunda, men hustrun, som inte tycker lika
mycket om sherry som jag, var inte förtjust. Hon reagerade på de
toner av oxidation, som jag tycker var berikande för smaken.
Men det är väl framförallt den klena moussen, som gör att jag skulle
tveka att rekommenda den. De flesta associerar nog champagne med
smällande korkar och bubblande vin.
 
Trådskapare
A
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Jos skrev:
Kom på att jag glömde och säga; Tack!! Tror rätt många har nytta av denna info!

Hoppas det. Har redan pekat ett par frågeställare hit. Vad som brukar hända dock är att en del kommer hem med något annat.

* SBs personal tyckte att den här var så bra
* Vi glömde bort namnet
* etc

Kanske som föreslagit så ska man uppdatera med flaskor som finns i alla butiker.

En rad med "Att välja om det inte finns något annat"
 
Toppen