Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken Champagne till nyår 2012

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Finns ju en del special clubs också som brukar hålla måttet för under 500.
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Per Stade skrev:
På de jag öppnade blev det inget popp, snarare ett svagt pysande.
För de, som inte dricker champagne till vardags, tror jag att det
blir en besvikelse. Personligen tycker jag nog att den var intressant,
lite speciell och annorlunda, men hustrun, som inte tycker lika
mycket om sherry som jag, var inte förtjust. Hon reagerade på de
toner av oxidation, som jag tycker var berikande för smaken.
Men det är väl framförallt den klena moussen, som gör att jag skulle
tveka att rekommenda den. De flesta associerar nog champagne med
smällande korkar och bubblande vin.


Ah, då är jag med. Vi har olika uppfattningar om vad som gör en Champagne bra. Men om en smällande kork är viktigt för er och era vänner när det gäller Champagne så är ju tack och lov hela SS fullt med bubblande "nyårssmällar". :)
 

Henrik J

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Skumpagne skrev:
Är det någon annan som provat Chanoine -95 än? Ja poppar min på julafton.

Tänkte under klassen "Oavsett pris" Bollinger Vieilles Vignes 2002 ca 4400 kr..

Jag drack en igår. Verkar vara mycket flaskvariation på denna att döma av kommentarerna. Min flaska hade bra mousse och en väldigt kraftig syra. Oxidationstoner fanns det endel men inte störande mycket. Förutom detta kändes den faktiskt väldigt ung. Ingen madeirisering eller några direkta sherrytoner vad jag kunde känna. Jag har ju inte druckit så mycket mogen champagne, men med tanke på syrastrukturen hade jag nog tippat på att det var ett tio år yngre vin i lite oxidativ stil jag fått i glaset om jag inte visste bättre.
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Henrik J skrev:
Jag drack en igår. Verkar vara mycket flaskvariation på denna att döma av kommentarerna. Min flaska hade bra mousse och en väldigt kraftig syra. Oxidationstoner fanns det endel men inte störande mycket. Förutom detta kändes den faktiskt väldigt ung. Ingen madeirisering eller några direkta sherrytoner vad jag kunde känna. Jag har ju inte druckit så mycket mogen champagne, men med tanke på syrastrukturen hade jag nog tippat på att det var ett tio år yngre vin i lite oxidativ stil jag fått i glaset om jag inte visste bättre.


Har som sagt poppat ett gäng och håller med helt. Absolut ingen madeirisering eller sherryton alls. Hög syra också.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Jos skrev:
Ah, då är jag med. Vi har olika uppfattningar om vad som gör en Champagne bra. Men om en smällande kork är viktigt för er och era vänner när det gäller Champagne så är ju tack och lov hela SS fullt med bubblande "nyårssmällar". :)

Vi har nog liknande uppfattningar om champagne.
Men nu handlar väl tråden mer om råd till de som
inte dricker champagne mer än till nyår?
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

I övrigt tycker jag Discobitch är en bra nyårsskumpa. Bra vin och skönt fulblingig flaska som är lite kul.
 

Gurto

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Ordentligt med tips, trevligt!

För mig blir det Discobitch. Dels för att jag har en hemma och är nyfiken på den och dels för att de som håller i nyårsfesten i år har annonserat temat som glitter och glam (inte så oväntat för en nyårsfest iofs) så vad kan passa bättre :)
 

Belmont

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Tack Anders Landström!
Din lista uppskattas verkligen för sådana som mig som har ganska nyligen fått intresse för just champagne.
Extra kul med lite billigare champagner som rekommenderas här på forumet.
 

Magikern

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Georges gardet Brut Special

Tydligen lagrad på jästfällning i 5 år vilket tydligen är extremt ovanligt för en champagne under 300 sträcket som kan beställas via SB.

Har faktiskt ingen aning om den är bra eller inte men man får chansa ibland. :p
 

Jos

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Har inte bestämt vad det blir för skumpa på nyår men det lutar åt Enchanteleur -96. Eller kanske nån från Selosse.

Men som budgettips, Clouet -02! Riktigt bra Champagne för 329 spänn. Har inget till övers för Clouet NV som jag tycker är totalt urvattnad men 02 levererar bra för den ringa kostnaden.
 

Bouzy

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Magikern skrev:
Georges gardet Brut Special

Tydligen lagrad på jästfällning i 5 år vilket tydligen är extremt ovanligt för en champagne under 300 sträcket som kan beställas via SB.

Har faktiskt ingen aning om den är bra eller inte men man får chansa ibland. :p

Då är Amazone de Palmer något för dig. Lagrad 10 år för 400 pix.
 

Magikern

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Bouzy skrev:
Då är Amazone de Palmer något för dig. Lagrad 10 år för 400 pix.

Låter spännande :)

Jag blev lite konfunderad på Georges Gardet champagnen faktiskt, har inte hittat någon angivelse om årgång på flaskan. :p
 

Gurto

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Det är en NV(Non Vintage)-champagne. Dvs det är en blandning av viner från olika år och vilka år det är skrivs inte ut av de allra flesta producenter. Denna blandning av viner från olika år har sedan tappats på flaska, lite socker och jäst har sedan tillsats och en andra jäsning på flaska har ägt rum. Sedan har vinet lagrats på jästfällningen - i din champagnes fall tydligen 5 år. Endast Vintage-champagner har en årgång - i och med att allt vin kommer just från det året alltså. NV är också betydligt vanligare än Vintage och ofast också mindre dyrt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Magikern skrev:
Låter spännande :)

Jag blev lite konfunderad på Georges Gardet champagnen faktiskt, har inte hittat någon angivelse om årgång på flaskan. :p
Gardet är relativt urkass, dock inte testat hela portföljen bara ett par av instegsvinerna, vad jag minns var de relativt dåliga
 

Magikern

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

johan1279 skrev:
Gardet är relativt urkass, dock inte testat hela portföljen bara ett par av instegsvinerna, vad jag minns var de relativt dåliga

Hoppas den är bättre än gula änkan iaf. Den gav verkligen inte mycket fyrverkerier för pengarna. :p

Sällan man spenderat 400 på en dryck som gav så lite valuta för pengarna.
 

CH

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Magikern skrev:
Hoppas den är bättre än gula änkan iaf. Den gav verkligen inte mycket fyrverkerier för pengarna. :p

Sällan man spenderat 400 på en dryck som gav så lite valuta för pengarna.

Om du menar deras Sec så håller jag definitivt med dig men deras Brut däremot tycker jag är en av få utav de stora drakarnas NV som jag faktiskt kan med och deras årgångsskumpor är klart underskattade.
 

Magikern

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

CH skrev:
Om du menar deras Sec så håller jag definitivt med dig men deras Brut däremot tycker jag är en av få utav de stora drakarnas NV som jag faktiskt kan med och deras årgångsskumpor är klart underskattade.

Syftar på Brut, finns en hel del champagner som är 100 kronor billigare och betydligt intressantare t.om. i Sb-butikerna
t.ex. Saint Gall Blanc de Blanc 2004.
 
Trådskapare
A
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Magikern skrev:
Syftar på Brut, finns en hel del champagner som är 100 kronor billigare och betydligt intressantare t.om. i Sb-butikerna
t.ex. Saint Gall Blanc de Blanc 2004.

Saint Gall BdB 2004 är absolut intressant. Man får vara försiktig och se till att det verkligen är 2004. På SB har man bytt till 2005 vilket inte riktigt är samma vin.
 

Magikern

Medlem
SV: Vilken Champagne till nyår 2012

Anders Landström skrev:
Saint Gall BdB 2004 är absolut intressant. Man får vara försiktig och se till att det verkligen är 2004. På SB har man bytt till 2005 vilket inte riktigt är samma vin.

Jag köpte en 04 för drygt en månad sedan. Är den årgången slut idag?
 

perpro

Medlem
Sv: Vilken Champagne till nyår 2012

Systemet byter årgångar i systemen men behåller samma artikelnummer (ibland, inte på finfinviner) när leverantören börjar leverera den nya årgången. Men det kan finnas lager av gamla årgången i olika butiker.

Som någon skrev häromdagen får man ibland tom fel årgångar på BS.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Toppen