Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken kniv använder du i köket?

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Efter några knivbilder i "Idag lagar vi..."-tråden och @Elvis stekpanne-tråd så tyckte jag att en tråd om knivar i köket saknades!

Som trådskapare blir jag först ut!

Kurosaki R2 21cm
Kockkniv i SG2/R2 pulverstål som har hammarbankade sidor som polerats upp. Hårdhet på 64-65 HRC (ja, 65) som håller skärpan riktigt fint. Skrämmande vass men fantastisk att använda! Att finhacka lök har blivit ett riktigt nöje!

kMFxBuF.jpg

xCZQtnO.jpg

DjLI7f5.jpg


Vad använder du för kniv när du lagar mat?
 
Blandade global, g2 är väl brukskniven, sen är väl den egentliga favoriten en 27cm kolstål från clean cut.

Sen slipar jag med en dubbelsidig 1000/6000
 

jeps

Medlem
Rolig tråd! Alla här är nördar på vin, men de flesta av oss har nog svårt att endast hålla sig till ett enda område att nörda ner sig i. Om samlandet är ett gemensamt personlighetsdrag så borde det finnas massor av forumiter som sitter på häftiga knivsamlingar och en allmänt överdriven mängd köksmateriel.

Bifogat är mina mest använda knivar, ber om ursäkt för bedrövlig bildkvalitet.

Favoriterna är gyoton och pettyn från serien Akifusa PM. Ett par av de andra är inköpta i Japan, vet ingenting om fabrikat osv. men de är jävligt härliga att skära med.
 

Attachments

  • IMG_1860.JPG
    IMG_1860.JPG
    80,4 KB · Visningar: 460
Efter några knivbilder i "Idag lagar vi..."-tråden och @Elvis stekpanne-tråd så tyckte jag att en tråd om knivar i köket saknades!

Som trådskapare blir jag först ut!

Kurosaki R2 21cm
Kockkniv i SG2/R2 pulverstål som har hammarbankade sidor som polerats upp. Hårdhet på 64-65 HRC (ja, 65) som håller skärpan riktigt fint. Skrämmande vass men fantastisk att använda! Att finhacka lök har blivit ett riktigt nöje!

kMFxBuF.jpg

xCZQtnO.jpg

DjLI7f5.jpg


Vad använder du för kniv när du lagar mat?
Sjukt snygg iaf. Och det är ju en kvalitet i sig.
 

Maglia Rosa

Medlem
Favoriter: Hattori HD-2 petty (135mm), Hattori HD-5 santoku (170mm), Hattori HD-8 gyuto (240mm)
Slit-o-släng:Global brödkniv och filékniv, Ulf Wagner skalkniv (90mm)
Lite sugen på en uppsättning japanska knivar med D-handtag och enkelslipad egg, gärna i kolstål...
 

Per Stade

Lege artis
Precis som @Emanuel så använder vi en uppsättning Globalknivar inköpta förra årtusendet till vardags. En sån där liten slipgrej, minosharp med två hjul, funkar bra för oss amatörer. Dessutom har vi väl som alla andra lite udda knivar, som också används till och från.
Det enda riktigt köksporriga är en sushikniv eller snarare svärd med tillhörande brynsten, som jag fick av äldste sonen för ett tiotal år sedan. Han kan använda den, inte jag tyvärr.
IMG_3986.JPG


Förvaras med rostskyddspapper i sin egna lilla låda.
När vi nu är inne på oumbärliga tillbehör så har vi alltid haft ett verktyg i köket, som @petterkalle känner igen:

IMG_3990.JPG


En nålförare med hårdmetall i käftarna är ett oöverträffat redskap att ta bort ben med ur filéad fisk.
Enkla skärbrädor av bambu känns miljövänligt och bra.
Om jag skulle vilja investera tungt i något så är det nog en riktig knivslip
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Global även här samt min kinesiska grönsaksyxa inköpt i ett varuhus i Beijing. Favoriten är dock min Shun i Damaskusstål. Jag använder knivbrev för slipning av mina knivar och jag tycker det fungerar utmärkt (dvs jag får alltid skärsår när de kommer tillbaka) Övervägande bambu-skärbrädor här också!
IMG_0002.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Favoriter: Hattori HD-2 petty (135mm), Hattori HD-5 santoku (170mm), Hattori HD-8 gyuto (240mm)
Slit-o-släng:Global brödkniv och filékniv, Ulf Wagner skalkniv (90mm)
Lite sugen på en uppsättning japanska knivar med D-handtag och enkelslipad egg, gärna i kolstål...
vill ha oxå:D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det var värst vad alla har schyssta knivar. Själv kör jag med en uppsättning Duka från mitten av 90talet med en totalt värdelös Anders Petter och någon konstig räfflad sak. Dukan med gröna handtaget är grym, jag slipar den hemma ibland, håller skärpan, snygga rena snitt både i grönsakerna som fingerspetsen.
2017-02-13%2016.33.18.jpg
 
Toppen