Vilken kniv använder du i köket?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Daniel B, 11 februari 2017.

1. Per Stade

Per Stade Lege artis

Riktiga proffs använder inte knivar med stålskaft.
    Det är bara vi amatörer, som vill glänsa i köket, som har superdyra knivar.
    Jag köpte en del kött från en bonde en gång i tiden (det är preskriberat nu) och slaktaren, som styckade kossan använde Frosts knivar och hade en stor slipsten bredvid.

petterkalle och thunberg gillar detta.
  2. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Per Stade gillar detta.
  3. Keen

Keen slan

Ganska grov generalisering som såklart inte stämmer. Skulle påstå att val av kniv är extremt individuellt, beroende på kock och position. Räcker att kolla på sociala medier för att se att även professionella kockar kan ha dyra knivar. Kolla Tobbe i Åre på Instagram, t.ex, för att se de knivar han levererat till svenska kockar. Kolla amerikanska Top Chef för att se att flertalet av dom har väldigt fina och dyra knivar.

Sen finns det givetvis en poäng med att ha slit och släng-knivar, eller iallafall inte alltför fancy knivar, om man ska göra den sortens prepp som hen beskriver.
    Sen i inlägget under ger han en tämligen glödande recension av Tojiro, kniv som rimligtvis kan kallas, iallafall relativt till knivarna i första inlägget, superdyr.

Bild på mina kommer.

Jos gillar detta.
  4. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Är det inte främst slaktare som kör med enkla kolstålsknivar då de i princip slipar upp en kniv om dagen?

Last edited: 13 februari 2017
  5. Per Stade

Per Stade Lege artis

6. Per Stade

Per Stade Lege artis

När jag fick en exklusiv japansk kniv så blev jag också glad och tacksam. IMG_3998.JPG

En fancy handväska också så är lyckan total.

7. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

IMG_3490.JPG
    Har ett par Moritaka, ett par Global, en Victorinox mfl. På bilden Moritaka AS Gyuto 240 mm. Riktigt trevlig. Går att få vass som tusan men behöver slipas relativt ofta.

kayaker gillar detta.

Dela sidan