Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin eller viner, som jag vill rekommendera

Bastardo

Medlem
Jag tycker att söta viner diskuteras här alldeles för lite med tanke på deras status omkring i världen. Det finns så många olika klasser och stilar, att nästan ingen av oss har provat allting som finns. Så därför tänkte jag att det vore på sin plats att rekommendera ett vin.
Obs! Det är inte alls meningen att de ska alla vara söta, men jag råkar gillar söta viner med hyfsad fin kvalitet, så jag börjar med ett sånt.
Spy Valley Nr 2350 Iced Sauvignon Blanc 2015, 119 kr för en halvflaska.
Om man gillar söta viner, så bör man prova det här, tycker jag. Med all fakta som jag har hittat för vinet så är det ett oerhört prisvärt och gott vin som är inte så vanligt. Vinet når nästan upp till TBA-sötma och är gjord av sauvignon blanc druvan. Och ni som är bekanta med tillverkningsmetoden kan kanske berätta lite mer ingående om det. Druvorna plockas alla fall frusna, men sen är inte proceduren den samma som för äkta eiswein, och inte priset heller. Ett vin, som jag helt enkelt står bakom, alla dagar i veckan.
 

Pontus

Medlem
Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva 419 kr halvflaska. Är 2010 på SB nu, har enbart druckit 2007 vid flertal tillfällen och det är magiskt.
Ren magi, jag håller med. 2008 var snarlik 2007 trots helt olika typer av årgångar. Ska köpa på mig ett gäng nu , tack för påminnelsen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker att söta viner diskuteras här alldeles för lite med tanke på deras status omkring i världen. Det finns så många olika klasser och stilar, att nästan ingen av oss har provat allting som finns. Så därför tänkte jag att det vore på sin plats att rekommendera ett vin.
Obs! Det är inte alls meningen att de ska alla vara söta, men jag råkar gillar söta viner med hyfsad fin kvalitet, så jag börjar med ett sånt.
Spy Valley Nr 2350 Iced Sauvignon Blanc 2015, 119 kr för en halvflaska.
Om man gillar söta viner, så bör man prova det här, tycker jag. Med all fakta som jag har hittat för vinet så är det ett oerhört prisvärt och gott vin som är inte så vanligt. Vinet når nästan upp till TBA-sötma och är gjord av sauvignon blanc druvan. Och ni som är bekanta med tillverkningsmetoden kan kanske berätta lite mer ingående om det. Druvorna plockas alla fall frusna, men sen är inte proceduren den samma som för äkta eiswein, och inte priset heller. Ett vin, som jag helt enkelt står bakom, alla dagar i veckan.
Håller med om att det är ett ganska kul dessertvin för en liten peng, om än inget som får håret på mina armar att krulla sig. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Sött vin är fantastiskt på många sätt. Jag brukar ibland reflektera över varför jag inte köper mer. Jag borde köpa mer. Jag tror att min bättre hälft kan ha ett finger med i spelet, hon gillar nämligen inte söta viner. Kan i och för sig tyckas vara bättre för mig, då får jag ju hela flaskan själv. ;)

Jag har nästan bara testat söta viner på BYOBs i sista flighterna. Oftast har då 10-20 andra viner fått vara först ut. Jag känner att jag inte riktigt varit 100% koncentrerad och respekterad mot vinerna som har representeras i de flighterna, och har således aldrig analyserat och druckit vinet på ett "respektabelt" sätt. Jag säger alltid att det är jävligt gott för att det är sött, och ungefär strax efter det släpper jag mina kommentarer och låter nästa person vid bordet säga sitt.

De viner som jag har testat, å gud så gott det har varit. Framförallt med lite ålder. Hallelulja till alla som bidragit!
1988 Château Guiraud
1973 Domaine des Baumard Quarts de Chaume
1980 Château Suduiraut
1989 Verwaltung der Staatsweingüter Steinberger Riesling Spätlese
1989 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese
2009 Château Guiraud
2011 Château Rieussec
2012 Paul Lato Syrah The Last Kiss
1977 Domaine Casenobe Rivesaltes Ambré
1959 Domaine Bourillon Dorléans Vouvray Moelleux
1988 Château Raymond-Lafon
1983 Graham Porto Vintage
2011 Château Suduiraut
2010 Château Rieussec
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series

Några av de här vinerna kommer jag att hålla koll på, och hoppas att de kommer in på Systembolaget, kanske små partier. Vissa kommer jag aldrig att köpa eller dricka igen. Vissa går nog inte ens att få tag på. Vart köper ni söta viner om ni inte handlar på Systembolaget?

För några veckor sedan drack jag 2015 Château du Levant. Ingenting att hetsa upp sig för. Det var som sagt gott för att det var sött, men jag har nog blivit bortskämd på BYOBs med vilket djup som funnits i vinerna ovan :oops:. Nästa gång jag väljer att köpa ett sött vin kommer det nog att bli 2011 Castelnau de Suduiraut som finns på nästan alla systembolag för 169kr.
 

Daniel A

Administratör
Nästa gång jag väljer att köpa ett sött vin kommer det nog att bli 2011 Castelnau de Suduiraut som finns på nästan alla systembolag för 169kr.

Kul att läsa ditt inlägg! Det är en fin lista på sött du fått i dig, men jag tycker mig sakna en viktig del av det flytande sockrets värld. Tokaji! Får jag föreslå att du slänger på en tjuga och tar 2013 Château Dereszla 5 puttonyos nästa gång? :) Det är kanske inte världens bästa representant, men bra och mycket vin för pengarna. För lite mer kan du få 2008 Hétszölö för ganska rimlig peng.

Vissa går nog inte ens att få tag på. Vart köper ni söta viner om ni inte handlar på Systembolaget?

Gammal halvdammig Sauternes köper jag på Vinbanken i Köpenhamn, men det hjälper dig nog föga. Var ett tag sedan nu, men jag har handlat från Tokajneum ett flertal gånger. Magiskt utbud av mogen tokaji.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sött vin är fantastiskt på många sätt. Jag brukar ibland reflektera över varför jag inte köper mer. Jag borde köpa mer. Jag tror att min bättre hälft kan ha ett finger med i spelet, hon gillar nämligen inte söta viner. Kan i och för sig tyckas vara bättre för mig, då får jag ju hela flaskan själv. ;)
Samma situation för mig vad det gäller den bättre hälften. Hon är inte stormförtjust i söta viner. Så därför har jag inte druckit/provat så mycket sött var min tanke. En snabb koll på CT (där det mest men inte allt) finns noterat. Döm av min förvåning när det visar sig att det närmar sig 100 olika söta viner. En del underverk men även en hel del magplask. Många som du skrev @Tomas Lindblom har man fått ta del av på diverse BYOB's vilket jag är oerhört tacksam för.

Svårt att ranka mina favoriter men på ett ungefär skulle det nog bli:
2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva
2010 Weingut Keller Cuvée Trockenbeerenauslese
2003 Château D'Arlay Côtes du Jura Vin de Paille
1965 Riveyrac Rivesaltes
NV Seppeltsfield Muscat Cellar No. 9
2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series
1999 Château Suduiraut
NV Mullineux Straw Wine Olerasay
NV Croft Porto Tawny 20 Year Old (bottled 2011)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Kul att läsa ditt inlägg! Det är en fin lista på sött du fått i dig, men jag tycker mig sakna en viktig del av det flytande sockrets värld. Tokaji! Får jag föreslå att du slänger på en tjuga och tar 2013 Château Dereszla 5 puttonyos nästa gång? :) Det är kanske inte världens bästa representant, men bra och mycket vin för pengarna. För lite mer kan du få 2008 Hétszölö för ganska rimlig peng.
Den var även dyrare år 2004 än i dag! Så det är väldigt mycket vin för pengarna. Inte lika moget nu, förstås, det diffar cirka två år.
1997 Château Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Tokaj, Ungern
2845, Granqvist Vinagentur
209 kronor då.
Nästa år kostade 2000 Château Dereszla Aszu 5 Puttonyos 169 kr.

Jag skulle gärna vilja prova en SGN från Alsace, alltså selection de grains nobles. Gärna pinot gris eller riesling. Det enda jag har provat på den vägen var en knappt halvsöt gewurztraminer av Gustave Lorentz. Det är inte klokt egentligen hur mycket det är tillåtet att restsockerhalten kan variera.
Visserligen visste jag hur lite socker vinet innehöll, men jag tänkte köpa det ändå.
P.S. Hittade lite fakta om vinet: Det hade bara 38 gram RS, 4,9 g syra och hade cirka 14% alkohol. Jag frågade en expert i ämnet och han sade att vinet hade troligen näppeligen klarat minimikraven för SGN.
Som högst kan dessa vinerna innehålla över 200 gram RS och ha ändå över 10% alkohol! De här vinerna kallas för Quintessence de Grains Nobles (QGN). Ovanliga och dyra.
Jämför gärna med tysk TBA. Där är det tillåtet med bara cirka 5% alkohol som minst. Eller Tokaji Eszencia som har knappt någon alkohol alls. :) Ungefär på samma nivå ibland, som folköl. ;)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Liknar det Mullineux Straw Wine som finns i beställningssortimentet nu?
Inte riktigt om jag minns rätt. Mullineux Straw Wine Olerasay som jag provat hade ananas och en annars sorts fetma över sig. Mer drag åt det lite exotiska. Capezzana är mer nötig och sirap. Båda jäkligt goda fast på olika sätt.
 

Sörplarn

Medlem
Det där med en käresta inte gillar söt vin, handlar nog om lite stereo typ.
Många nobla damer förknippar söt vin med fjortisvalet bluenun och annat dyl i den klass av skräp.

För att ta min egna fru, idag älskar hon söt viner, men som sagt endast BDX, Tokaji, SA Late Harvets samt olika Italien flaskor. (kör förbi Ungern i sommar och första hon sa om resmålet, då ska bilen ha en last prima 5;or och 6;or).

Handlar om kvalitén så att inte sötman tar över för mycket, gärna Aprikos dominans, som man hittar framför allt i just SA och Tokaji.
Prova den vägen, men även yankiedonska monster sötviner går hem numera...

Komiskt så var det på ett besök hos vingården Simonsig i SA och just deras två late harvest som öppna upp gommen för henne.

Ibland måsta man tving en att lära sig, men även ett besök på plats gör mycket.
Kallt sötvin i sin klass i Solen är oslagbart, slår mycket av rödtjuten för samma penning.
Lycka till jag vände min frus uppfattning.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu rekommenderar jag ett rödvin som jag drack när vi hade temaprovning av Bordeuax blends några dagar sen. Vi var ganska många i sällskapet att tycka om att Kanonkop Paul Sauer 2014 var kvällens godaste vin, trots konkurrens av en hel del dyrare viner. Jag vågar påstå att priset i Svedala är mycket konkurrenskraftigt gentemot de flesta andra marknader. Dessutom sägs årgången vara den bästa på länge och vinet är redan drickbart, men några års lagring får den nog att blomma ut för fullt. :) As usual, köp så många ni har råd, ni som har stadig kassa och gillar Bordeauxblandningar.
Men glöm inte bort, att alla här är inte purunga längre, så någon långlagring kommer inte på frågan för min egen del … ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nu rekommenderar jag ett rödvin som jag drack när vi hade temaprovning av Bordeuax blends några dagar sen. Vi var ganska många i sällskapet att tycka om att Kanonkop Paul Sauer 2014 var kvällens godaste vin, trots konkurrens av en hel del dyrare viner. Jag vågar påstå att priset i Svedala är mycket konkurrenskraftigt gentemot de flesta andra marknader. Dessutom sägs årgången vara den bästa på länge och vinet är redan drickbart, men några års lagring får den nog att blomma ut för fullt. :) As usual, köp så många ni har råd, ni som har stadig kassa och gillar Bordeauxblandningar.
Men glöm inte bort, att alla här är inte purunga längre, så någon långlagring kommer inte på frågan för min egen del … ;)
Lysande vin!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lysande vin!
Kul att få höra, Mattias!
Jag hade både hört och läst oerhört mycket lovord om vinet, och hör och häpna, de var helt sanna. :) Det är någonting speciellt med just det vinet och alla Kanonkops viner verkar vara mycket bra. Sen finns det tydligen en tappning som heter Kanonkop Cape Winemakers Guild CWG Paul Sauer Red 2014. Vet inte om det är samma vin, eller någon förfinad variant av det.
 
Toppen