Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin eller viner, som jag vill rekommendera

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att få höra, Mattias!
Jag hade både hört och läst oerhört mycket lovord om vinet, och hör och häpna, de var helt sanna. :) Det är någonting speciellt med just det vinet och alla Kanonkops viner verkar vara mycket bra. Sen finns det tydligen en tappning som heter Kanonkop Cape Winemakers Guild CWG Paul Sauer Red 2014. Vet inte om det är samma vin, eller någon förfinad variant av det.
Samma vin, men från de bästa faten, samt att en viss del av priset går till någon välgörenhet som jag inte minns. Inte hundra hur det var, men google lär veta. :)
 
Sött är gott. Jag dricker i huvudsak sauternes och i synnerhet suduiraut som i bra årgångar ger mig den syrabalans jag behöver. Jag minns dock ett sött rött som Mathias rekomenderade, Adelsheim Pinot Noir glace som jag verkligen gillade. Saknade iof syra men hade ett tilltalande tillslag. Detta kan jag dock inte finna, någon som känner till något liknande?
 

Stenberg

Medlem
Ska vi prata sötvin bör vi nog prata Weingut Keller, tex 2015 Weingut Keller Monsheimer Silberberg Rieslaner Beerenauslese.
Jag är långt ifrån någon expert på området (varken sötviner, Rieslaner eller Tyskland) men det är så himmelskt gott att jag kan ha råkat köpa upp hela lagret ifrån Atomwine härom året. Tur att de bara hade 5 flaskor kvar...
Har inte testat deras andra (ofta dyrare) sötviner men förstår att de generellt håller hög klass. Att sedan 2015 var en kanonårgång var mer tur än skicklighet från min sida när jag började spana in tyska rieslingar o dyl.

 
Toppen