Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin från Bulgarien, Ungern och Schweiz?

OscarW

Medlem
Hej,

jag är med i en 3-betygs studiecirkel på Munskänkarna och när vi skulle dela upp de olika områdena mellan oss lade jag vantarna på Bulgarien, Ungern och Schweitz? Mycket för att jag inte kan något om detta område och såg det som ett tillfälle att fördjupa mig.

Nåväl, teorin och att plocka fram information om historia, vinlagar, distrikt etc. är kanske inte så svårt, men att välja vin till en bra provning verkar vara desto svårare. Därför vänder jag mig till er kunniga forum-medlemmar och undrar om ni har några tips på trevliga viner från dessa länder som går att få tag på här i sverige på något sätt??

/Oscar
 

Poussard

Medlem
Från Ungern finns ju mycket, tänker främst på Furmint och blends på dito.

Från Schweitz finns en producent Fromm vars Pinot Noir jag druckit som även om det inte riktigt är min grej, jag uppfattar som ett högkvalitativt vin.
 

Silex

Medlem
Förra året släpptes en torr furmint i små partier som heter Királyudvar Tokaji Furmint Sec som jag tycker var riktigt bra. Verkar tyvärr inte finnas för tillfället på SB, men er kurs kanske går framåt i långsam takt så att den hinner komma igen. Även Budaházy Tokaji Furmint har jag provat och den är också bra, men endast privatimport via Winewaves. Av de få jag provat från Bulgarien tycker jag vinerna från Abdyika varit bra, särskilt deras First Selection Reserve. Tror dock den är en blandning med bl a Cabernet Sauvignon och Melnik. De har även en ren Melnik som kanske passar bättre som träning för 3-betygsprovning. För Schweiz får du nog söka utanför Sveriges gränser. Släpps dock en i små partier 17/11 (Humagne Rouge, Valais) så det kanske är lika bra att köpa den då! På praktiska 3-betygsprovet är det väl tveksamt om något dyker upp från dessa länder utom möjligen söt tokajer? Teorin däremot är nog bra att ha koll på.
 

chambertin

Medlem
Hej,

jag är med i en 3-betygs studiecirkel på Munskänkarna och när vi skulle dela upp de olika områdena mellan oss lade jag vantarna på Bulgarien, Ungern och Schweitz? Mycket för att jag inte kan något om detta område och såg det som ett tillfälle att fördjupa mig.

Nåväl, teorin och att plocka fram information om historia, vinlagar, distrikt etc. är kanske inte så svårt, men att välja vin till en bra provning verkar vara desto svårare. Därför vänder jag mig till er kunniga forum-medlemmar och undrar om ni har några tips på trevliga viner från dessa länder som går att få tag på här i sverige på något sätt??

/Oscar
Väldigt lätt uppgift att rekommendera vin från Schweiz då det bara finns ett att välja på för SB-kunden.:D
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/humagne-rouge-9293201
Du får dock vänta några dagar då säljstart är den 17/11.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

Niklas J

Medlem
Admin; säg till mig om jag trampar i klaveret här men jag vill gärna informera trådskaparen @OscarW om den Ungernbilaga vi gav ut i oktober på Livets Goda. Bilagan är gratis att ladda ner & där finns en hel del ingående artiklar om Ungern plus en massa provat som är tillgängligt här hemma. Många väldigt bra viner. Det som inte kan köpas på SB kan kompletteras genom köp på sajten Bortarsasag i Budapest. Skickar hit.

Länk: http://www.livetsgoda.se/tidning/ladda-ned/lg-ungern-sp.pdf

Med vänlig hälsning,
Niklas

PS. I Sverige så är det importören WineWaves & Pontus du ska ha koll på.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Som Niklas skrev, kolla med Wine Waves. Senaste provningen med dom hade de med en 2012 Attila Homonna Furmint Tokaji Édes Hármas från Ungern som var mycket bra. På samma provning fanns även 2015 Borovitza Gamza Great Terroirs från Bulgarien som jag gillade skarpt.
 
Trådskapare
O

OscarW

Medlem
Tack för all respons!
Ungern-specialen var en riktig guldgruva och WineWaves verkar bli en bra ingång till Ungern och Bulgarien.
Schweiz verkar vara svårare så där får jag nog säkra upp med Humagne Rouge innan jag betar av WA-listan.

Jag återkommer med vinlista och provningsnoteringar i februari.
 

Petrus.

Medlem
Schweitz är svart pga av växelkurser och kostnader, man kan inte gämföra vad man far för 100 chf fran Schweitz jämfört med granländerna. Bra Malanser Pinot Noir, Graubünden kan vara gott men priserna är höga tillochmed jämfört med Burgunderviner. Bra Petite Arvine fran Valais kan ocksa vara mycket gott. Om det är riktigt varmt kan ocksa väl kyld Œil-de-perdrix (rosé gjord pa Pinot Noir fran nästan hela Romandiet) vara gott och betydligt billigare (om än enklare) än de andra alternativen. I Ticcino görs ganska mycket vin pa Merlot, bade röda och vita, men de goda röda vinerna kostar sällan mindre än 50 CHF.

Lycka till med provningen!
Ursäkta stav- och täckenfel! Detta var förövrigt mitt första inlägg!
 
Toppen