Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i blender?

john b

Medlem
Stort för några år sedan kanske? Jag läste om det för ett tag sedan men aldrig provat. Har inte sökt på forumet för trådar. Har ni erfarenheter av detta?

Nathan Myrvold är lite av en perifer husgud (även om jag med begränsad tid och budget mest får läsa Kenji Lopez) och kör han vin i blendern ska fan jag med göra det.
Om intresse finns så googla på "hyper aerated wine" eller typ "wine in a blender"

Blindtest inlett.
Min fru och jag ska servera varandra två glas var samtidigt. Ett med mixat vin och ett konventionellt upphällt.
Bevis på att jag menar allvar...
(Notera att barnen som vanligt tycker pappa är otroligt pinsam)


 

perpro

Medlem
Huva. Det går liksom emot allting man lärt sig om varsam hantering av sina dyrgripar. Ja, hur gick det?
 

Johan L

Medlem
Blindtest inlett.
Min fru och jag ska servera varandra två glas var samtidigt. Ett med mixat vin och ett konventionellt upphällt.

För den här typen av test där man vill se om det blir någon skillnad är det ännu bättre att servera tre glas. Två glas med samma vin, ett glas med det andra (och givetvis utan att veta vilket av vinerna som är i två glas och vilket som bara är i ett). Kallas ibland för triangeltest. Med bara två glas är det lätt hänt att man börjar inbilla sig skillnader dem emellan, vilket man undkommer med ett triangeltest. Klarar man inte av att säga vilket glas som skiljer sig från övriga två är det ingen märkbar skillnad.

Intressant grej hursom, återkom gärna med era reflektioner.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
The jury is in eller vad man säger

Baserat på premissen att mixa vinet tillför syre motsvarande dekantering var det mycket lätt för min fru och mig (oberoende av varandra) att komma fram till i vilket glas det mixade vinet var.

Mixade vinet med klart mer bärfruktig doft där det går snabbt att identifiera spännande doft av kakao och peppar. Naturella vinet mer instängt med röd syra och kanske lite mörka bär.

I smaken inte lika tydlig skillnad, men ändå ganska klar sådan. Mindre syra och mer integrerad bärighet i den mixade. Tanninerna utan nämnvärd påverkan.

Vilket man föredrar är såklart subjektivt. Jag tyckte iaf den mixade var trevligare att dofta på. Efter någon timme var skillnaden mindre tydlig.
Kommer prova igen.
Jag är inte orolig längre för att man ska få mystiska bismaker motsvarande när man kör olivolja i blender.

Och ffa kommer jag utan att tveka försöka ge vinintresserade vänner hjärtattacker genom att avslappnat hälla vin i blender och sedan dra på rejält någon minut.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
För den här typen av test där man vill se om det blir någon skillnad är det ännu bättre att servera tre glas. Två glas med samma vin, ett glas med det andra (och givetvis utan att veta vilket av vinerna som är i två glas och vilket som bara är i ett). Kallas ibland för triangeltest. Med bara två glas är det lätt hänt att man börjar inbilla sig skillnader dem emellan, vilket man undkommer med ett triangeltest. Klarar man inte av att säga vilket glas som skiljer sig från övriga två är det ingen märkbar skillnad.

Intressant grej hursom, återkom gärna med era reflektioner.

Jo triangeltest klart bättre men finns gränser för vad man kan hetsa sin bättre hälft till en vanlig tisdag liksom...
Gjorde ett champagnetest förra sommaren med tre champagner olika årgångar i fem glas för att köra jmf.
 

perpro

Medlem
Kul kul. Ytterligare ett test är att jämföra en långsamluftat vin mot ett snabbluftat. Vore ju kul om det inte blir någon skillnad... (Men kanske lite svårare att genomföra, då det kan vara flaskvariationer...)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kul kul. Ytterligare ett test är att jämföra en långsamluftat vin mot ett snabbluftat. Vore ju kul om det inte blir någon skillnad... (Men kanske lite svårare att genomföra, då det kan vara flaskvariationer...)

Det är väl bara att prova på halva innehållet?
 

sunqan

Vinös
The jury is in eller vad man säger

Baserat på premissen att mixa vinet tillför syre motsvarande dekantering var det mycket lätt för min fru och mig (oberoende av varandra) att komma fram till i vilket glas det mixade vinet var.

Mixade vinet med klart mer bärfruktig doft där det går snabbt att identifiera spännande doft av kakao och peppar. Naturella vinet mer instängt med röd syra och kanske lite mörka bär.

I smaken inte lika tydlig skillnad, men ändå ganska klar sådan. Mindre syra och mer integrerad bärighet i den mixade. Tanninerna utan nämnvärd påverkan.

Vilket man föredrar är såklart subjektivt. Jag tyckte iaf den mixade var trevligare att dofta på. Efter någon timme var skillnaden mindre tydlig.
Kommer prova igen.
Jag är inte orolig längre för att man ska få mystiska bismaker motsvarande när man kör olivolja i blender.

Och ffa kommer jag utan att tveka försöka ge vinintresserade vänner hjärtattacker genom att avslappnat hälla vin i blender och sedan dra på rejält någon minut.
Du kan ju bjuda på nymixad prosecco som välkomstdrink...
 

Adamanko

Medlem
Stort för några år sedan kanske? Jag läste om det för ett tag sedan men aldrig provat. Har inte sökt på forumet för trådar. Har ni erfarenheter av detta?

Nathan Myrvold är lite av en perifer husgud (även om jag med begränsad tid och budget mest får läsa Kenji Lopez) och kör han vin i blendern ska fan jag med göra det.
Om intresse finns så googla på "hyper aerated wine" eller typ "wine in a blender"

Blindtest inlett.
Min fru och jag ska servera varandra två glas var samtidigt. Ett med mixat vin och ett konventionellt upphällt.
Bevis på att jag menar allvar...
(Notera att barnen som vanligt tycker pappa är otroligt pinsam)


Ser att det är Monteclaros Garaffeira. Ett vin som när jag provade det förra året var helt stumt i början för att bli helt fantastiskt dag 4. Så säkert ett bra vin att mixa.
 

sunqan

Vinös
Lite wild and crazy gjorde vi detta med en lattevisp på Nicolas Joly Clos de la Coulee de Serrant, och vilken skillnad! Det var odrickbart när vi korkade upp det, men med luft, luft, luft blev det magiskt bra. Jag hittar inte min video-fil, så jag länkar till där jag la upp det på fejan.

Man kan spara ner saker från fejan...
 

Poussard

Medlem
@Stina Vilken årgång av Coulee de Serrant? Och på vilket sätt var det odrickbart? Tror du man kunnat lufta sig till samma resultat med säg 24 h luftning?
 
Toppen