Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag inhandlat nämnda pjäs. Vi stackars stockholmare får konstatera att vinet bara finns på Passagen, Mörby C och Lidingö.

En liten ordningsfråga @Matlen : hur gör vi med dekantering och temperatur? Ska vi förtydliga vad som gäller här? Rumstemperatur (18-20), högst två timmars dekantering? Ingen dekantering?
Jävlar i min låda, nu drog du upp nivån på detta hyss rejält. :) Temperatur för min del blir normal rumstemperatur, vilken ligger stadigt på 20-23 grader och är inte påverkningsbar (inte med lätthet i alla fall). Dekantering/luftning tänkte jag inte bry mig om alls, men någon timma innan analys kan vi ju säga för synkroniseringens skull, sen om man väljer att följa utvecklingen i glaset borde vara upp till var och en.

Vad tror vi, lite överkurs, men ganska kul att köra på rejält seriöst? :)
 

Vino fino

Medlem
Vad tror vi, lite överkurs, men ganska kul att köra på rejält seriöst? :)
Det är klart vi ska köra seriöst!

OK, dekantering en timme innan. Jag tänker ställa in karaffen i kylen sista kvarten för att komma ned från 23C till 18C. Stökiga ungdomar skall kylas ner något, annars blir de jolmiga och spretiga...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är klart vi ska köra seriöst!

OK, dekantering en timme innan. Jag tänker ställa in karaffen i kylen sista kvarten för att komma ned från 23C till 18C. Stökiga ungdomar skall kylas ner något, annars blir de jolmiga och spretiga...
Vi drar ner tempen till 18...det blir fint!
 

Larseman

Medlem
@Larseman , jag vet inte om du föredrar anonymiteten, men visst såg jag dig på Ste Michelle på Restaurangakademin?
Observera att min avatar inte på något vis motsvarar mitt verkliga utseende, inte om jag får avgöra själv i alla fall.
Tyvärr måste jag nog göra er besvikna, den enda gången jag har varit på restaurangakademien var på mat och vin-kurs med Michel Jamais i höstas. Något från Ste Michelle har jag tyvärr ännu inte provat.
Och något starkt behov av anonymitet har jag inte, ser fram emot att träffa åtminstone några FW-medlemmar vid något tillfälle framöver :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Observera att min avatar inte på något vis motsvarar mitt verkliga utseende, inte om jag får avgöra själv i alla fall.
Tyvärr måste jag nog göra er besvikna, den enda gången jag har varit på restaurangakademien var på mat och vin-kurs med Michel Jamais i höstas. Något från Ste Michelle har jag tyvärr ännu inte provat.
Och något starkt behov av anonymitet har jag inte, ser fram emot att träffa åtminstone några FW-medlemmar vid något tillfälle framöver :D
Vad besviken jag blev, såg framför mig att du var en sån där lite svårare typ, med stor mystisk aura. Avataren, vad föreställer den egentligen?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är från skivomslaget till In the Court of the Crimson King med mina husgudar King Crimson från 1969, deras debutalbum.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Court_of_the_Crimson_King
Ett band som startade den s.k. progressiva rocken i England och har funnits i många skepnader, alltid dock med den fenomenala gitaristen Robert Fripp i förarsätet.
Får en känsla av att detta band är lite som Gentle Giant? Symfonisk och experimentell rock?
 

Larseman

Medlem
Får en känsla av att detta band är lite som Gentle Giant? Symfonisk och experimentell rock?
Stämmer nog ganska bra. Tyvärr svårt att lyssna på om man inte har plattorna själv. Robert Fripp driver på gamla dar något sorts korståg mot dagens mediesamhälle, vilket innebär att det inte finns något på Spotify och bara sällan (innan det tas ner) på Youtube.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Stämmer nog ganska bra. Tyvärr svårt att lyssna på om man inte har plattorna själv. Robert Fripp driver på gamla dar något sorts korståg mot dagens mediesamhälle, vilket innebär att det inte finns något på Spotify och bara sällan (innan det tas ner) på Youtube.
I see...
 

Larseman

Medlem
Men har du varit på några Vinbanken-provningar då? Jag tror vi har träffats där, på MFW.
Jag och min fru har varit på en Vinbanken-provning hos MFW, den 12 oktober, mycket trevlig tillställning. Nu är jag otroligt dålig på ansikten och namn, så det är nog ingen idé att du försöker ge dig tillkänna så här långt efter o_O
Men lova att hälsa nästa gång!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och min fru har varit på en Vinbanken-provning hos MFW, den 12 oktober, mycket trevlig tillställning. Nu är jag otroligt dålig på ansikten och namn, så det är nog ingen idé att du försöker ge dig tillkänna så här långt efter o_O
Men lova att hälsa nästa gång!
Jag tycker du och @Vino fino helt enkelt borde planera in en vinträff. Ni har en del att reda ut. :D
 

Vino fino

Medlem
Jag och min fru har varit på en Vinbanken-provning hos MFW, den 12 oktober, mycket trevlig tillställning. Nu är jag otroligt dålig på ansikten och namn, så det är nog ingen idé att du försöker ge dig tillkänna så här långt efter o_O
Men lova att hälsa nästa gång!
Jag satt mitt emot och gnällde på Röttorps dåliga lagring av sina viner :D. Ett var helt klart kokt. Trots hans protester...

Elke hörde av sig till mig idag om aprilprovningen. Dra ett mail till henne innan platserna tar slut. Om ni kan och vill komma, förstås, du och frugan.
 

Larseman

Medlem
Jag satt mitt emot och gnällde på Röttorps dåliga lagring av sina viner :D. Ett var helt klart kokt. Trots hans protester...

Elke hörde av sig till mig idag om aprilprovningen. Dra ett mail till henne innan platserna tar slut. Om ni kan och vill komma, förstås, du och frugan.
Tack för tipset, har precis mejlat Elke :)
 

Larseman

Medlem
Inköpt! Finns fortfarande 11 kvar på Passagen så om några fler stockholmare är sugna på att delta så...
Nyfiken fråga till @Matlen, varför just detta vin?
 
Toppen