Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Inköpt! Finns fortfarande 11 kvar på Passagen så om några fler stockholmare är sugna på att delta så...
Nyfiken fråga till @Matlen, varför just detta vin?
Bra fråga. Det var ett vin i rätt prisklass, gjort av druvor jag gillar, från en kommun som är lite mer ovanlig. Det vill säga, ett vin där vi nog kan ha lite delade meningar i bästa fall. Lite mellanting mellan gamla och nya världen. Har själv inte läst ett ord om det heller, vilket också gör det intressant.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju tänka sig att någon som är med på "provningen" tar bollen vidare och väljer nästa vin??

Lysande idé måste jag säga. Ett bra sätt att "tvingas" prova vin man annars kanske hade missat. Hade gillat skarpt om vi kunde hålla liv i tråden och utbyta erfarenheter på detta gentila vis även följande veckor.
 

Cricri

Medlem
Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?
Jag är på! Detta skall bli roligt :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För den som känner sig osäker på slutgiltigt upplägg idag (eller när ni nu väljer att dricka vinet):

Vinet som gäller är: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag (och ett gäng till) kommer att köpa och dricka detta vin idag kl 19:00 och vi kommer därefter rapportera vårt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Optimalt är att dekantera/lufta vinet en timme innan förtäring. Serveringstemperatur ca 18 grader (ställ vinet i kyl sista kvarten av luftningen så borde det bli ganska lagom).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För den som känner sig osäker på slutgiltigt upplägg idag (eller när ni nu väljer att dricka vinet):

Vinet som gäller är: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag (och ett gäng till) kommer att köpa och dricka detta vin idag kl 19:00 och vi kommer därefter rapportera vårt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Optimalt är att dekantera/lufta vinet en timme innan förtäring. Serveringstemperatur ca 18 grader (ställ vinet i kyl sista kvarten av luftningen så borde det bli ganska lagom).

Ok, jag fick intrycket att det var nästa fredag som gällde, men jag har i alla fall köpt en flaska så det får bli första bästa tillfälle.
Jag tycker att du har gjort ett spännande vinval - 12% mourvèdre har säkert satt sin prägel - om det är positivt eller negativt återstår att se. Och det verkar inte som om någon i tråden har druckit vinet tidigare.
 

TEGE

Medlem
Inköpt här oxå. Om jag sedan hinner prova idag Fredag är tveksamt. Men jag siktar på det iaf.
Det blir iaf nu i helgen.
 
Toppen