Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilket trevligt grupparbete!
Ur sympatiserande synvinkel, så letade vi förtvivlat efter detta vin. Hustrun ringde flera vinhandlare, men... Förgäves :(
Så, för att döva våra sorger bände vi upp en trälåda här i Yokohama och drog till en restaurang som kanske skulle kunna göra oss lite lyckliga. Vinet levererade ('96 LB) och det gjorde La Rochelle 'Sanno' också.
Så, vi fick oss en trevlig afton trots allt!

Måste sedan säga att det är väldigt roligt läsa era smaknoter om detta vin. Bra jobbat killar!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vilket trevligt grupparbete!
Ur sympatiserande synvinkel, så letade vi förtvivlat efter detta vin. Hustrun ringde flera vinhandlare, men... Förgäves :(
Så, för att döva våra sorger bände vi upp en trälåda här i Yokohama och drog till en restaurang som kanske skulle kunna göra oss lite lyckliga. Vinet levererade ('96 LB) och det gjorde La Rochelle 'Sanno' också.
Så, vi fick oss en trevlig afton trots allt!

Måste sedan säga att det är väldigt roligt läsa era smaknoter om detta vin. Bra jobbat killar!
Kul att du uppskattar våra hyss men synd att fru Akiko inte kunde hitta vinet i metropolen Tokyo/Yokohama. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul att du uppskattar våra hyss men synd att fru Akiko inte kunde hitta vinet i metropolen Tokyo/Yokohama. :)
Du får välja ut viner med lite större internationell spridning, eller med framförhållning som räcker till även för en sådan i min situation. Men, jag kan ju alltid sympatidricka annan juice.
 

Oggy

Medlem
O: Mycket bra men aningen singulär doft. Lite ihålig i mellanregistret men bra bett och kropp. Inget vin som jag tror utvecklas med lång källarlagring men 1-2 år gör nog mer nytta än skada. Kul vin som för mig lägger sig mitt i mellan kall- och varmklimats Syrah. Lite invändningar mot priset som känns 30-40:- för högt annars ett bra vin som helhet. Skulle nog föredra detta framför en ett antal årgångar av Crozes-Hermitage från både Guigal och Alain Graillot som jag smakat.
Jag har druckit årgång 2009 av samma vin. Då kostade det 130:- via BS, vilket i mitt tycke avspeglar kvaliteten bättre. Men det var Bristly som var importör då. Nu är det Divine (jag säger inget mer).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är helgen i stort avklarad. Många har ännu inte druckit aktuellt vin av de som har visat intresse, men deras åsikter dyker väl upp när det är dags, så känn ingen press.

Det har nämts tidigare i tråden att det skulle vara intressant att hålla igång denna aktivitet veckovis, vilket jag tycker är en lysande ide. Lite som en stafett där vi turas om att föreslå ett tema-vin. Vem som skall ha stafettpinnen är dock svårare att med lätthet bestämma, men mitt förslag är att den som senast bidragit utser nästa person? Det vill säga, jag i detta fall. Vad personen tycker är intressant att testa är helt upp till han/hon. Därefter hakar de på som vill.

Jag skulle tycka det var roligt om @Vino fino kunde tänka sig att ta stafettpinnen och börja fundera på ett vin inför nästa helg. Själv åker jag till Köpenhamn, så risken är att jag kommer att vara mindre närvarande än vanligt, samt att jag inte kommer att hitta det vin som väljs, men så är det med det. Jag hoppas på det bästa.
 

TEGE

Medlem
Så har även vi provat.

Mörk tät blåröd.

Stor doft, söta mogna bär. Ceder, lätt parfymerad (rosor). En viss vaniljton. Något sluten känns det som. Den öppnar upp efter hand och charmar oss faktiskt.

Smaken känns ung, fräsch med pimpstensliknande tanniner. Mörka mogna bär, lite blommig.
Vaniljtoner. God balans syra/tanniner. Långt lite pepprigt avslut.

Vi gillade detta.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kanske är det bara fånigt, kanske hör denna typ av aktiviteter till Socialdemokraternas ungdomsförbund? Jag vet inte, men det jag vet är att jag personligen hade tyckt att det hade varit givande att samdricka ett gemensamt utvalt vin, som vi därefter kan diskutera i denna tråd. Vad tycker ni om konceptet?

Ett av problemen är ju att vi behöver välja ett vin som alla intresserade kan få tag på med kort varsel, dvs Systembolaget är ett måste, samt att vi rimligtvis bör lägga oss i en prisklass som inte är för avskräckande (150-200 kr?).

Mitt förslag lyder *trumvirvel*...

Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Vad tror ni, hade det varit kul, eller har ni möjligtvis en annan kul kandidat? Jag är mer än öppen för andra viner, det är tanken på samdrickning i forumsform jag är nyfiken på, dvs att få en känsla av hur vi upplever ett och samma vin under en begränsad tidsrymd på någon vecka eller liknande.


Sitter och tittar ipå forumet för första gången, med ett glas vin. Gissa vilket...Ett vin jag fö finner ytterst prisvärt
 

TEGE

Medlem
En tanke är att man kanske skall göra detta varannan vecka/helg istället. Det blir lite längre tid att införskaffa vinet på,, sen finns det ju så mkt annat man måste prova oxå ;-)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En tanke är att man kanske skall göra detta varannan vecka/helg istället. Det blir lite längre tid att införskaffa vinet på,, sen finns det ju så mkt annat man måste prova oxå ;-)
Absolut, vi kan avvakta en aning. Tar upp tråden nästa vecka om nu inte någon tar initiativet innan dess. :)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
I går blev det tillfälle att testa vinet. Har hållit mig från att läsa tråden sen i fredags för att inte få förutfattade meningar.
Efter att ha sett era omdömen, måste så kan jag inte se annat än att min flaska inte var helt frisk. Den hade inte en typisk korkdefekt, men något annat måste det ha varit.
Mycket tunn doft, svårt att urskilja några nyanser.
Alkoholstinn smak med spretig syra, fullständigt i obalans, de mörka bären från mourverden finns där, men ligger inte i harmoni med vinet i övrigt. (<70 poäng)
Hade funderingar på om det var alldeles för ungt eller om årgången är speciell, men så verkar inte vara fallet efter era utlåtanden. Allt stod säkert inte till med flaskan.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
I går blev det tillfälle att testa vinet. Har hållit mig från att läsa tråden sen i fredags för att inte få förutfattade meningar.
Efter att ha sett era omdömen, måste så kan jag inte se annat än att min flaska inte var helt frisk. Den hade inte en typisk korkdefekt, men något annat måste det ha varit.
Mycket tunn doft, svårt att urskilja några nyanser.
Alkoholstinn smak med spretig syra, fullständigt i obalans, de mörka bären från mourverden finns där, men ligger inte i harmoni med vinet i övrigt. (<70 poäng)
Hade funderingar på om det var alldeles för ungt eller om årgången är speciell, men så verkar inte vara fallet efter era utlåtanden. Allt stod säkert inte till med flaskan.
Jag bedömde inte min flaska som defekt, men obalans och spretig syra håller jag med om helt.

Mina noteringar:
Hur var vinet? Ganska trevligt, men inte minnesvärt. Aromen talar kallklimatssyrah; oliver, chark, björnbär, men med lite rödkål (reduktivt), rök och plast. Smaken är relativt fyllig, men splittrad och aningen obalanserad. Rejäla druvtanniner med lite burdus syra och aningen bitter alkoholhetta.
Kan tänka mig att det kan bli bättre med lagring, men svårt att säga. Prisvärt är det inte, men besviken är jag inte heller. Om ni vill ha poäng så ger jag 84p (mina poäng bör ni ta med en nypa salt).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag bedömde inte min flaska som defekt, men obalans och spretig syra håller jag med om helt.

Vi hade svårt att avgöra om vinet var defekt eller bara dåligt. Min bedömning överensstämmer rätt väl med din när det gäller smaken, däremot håller jag inte med om "Ganska trevligt" eller "besviken är jag inte".


Så har även vi provat.
Mörk tät blåröd.

Stor doft, söta mogna bär. Ceder, lätt parfymerad (rosor). En viss vaniljton. Något sluten känns det som. Den öppnar upp efter hand och charmar oss faktiskt.

Smaken känns ung, fräsch med pimpstensliknande tanniner. Mörka mogna bär, lite blommig.
Vaniljtoner. God balans syra/tanniner. Långt lite pepprigt avslut.

Vi gillade detta.

Det här stämmer dock inte inte alls med det vin som vi drack - kan det vara så att det finns en rejäl flaskvariation?
 

kayaker

Cyklist
Framförallt med Cambie vid ratten...
Nja, Philippe Cambie har en och annan fix idé - t.ex. vill han bara ha med själva druvorna - men de producenter han är konsult åt spretar rätt mycket stilmässigt och stilen bestämmer de själva.
 

kayaker

Cyklist
Jag har druckit årgång 2009 av samma vin. Då kostade det 130:- via BS, vilket i mitt tycke avspeglar kvaliteten bättre. Men det var Bristly som var importör då. Nu är det Divine (jag säger inget mer).
Touché!
Jag gillar Gassier och har druckit ett par olika viner och smakat några till, men sedan Divine tog över så har jag inte tyckt att de varit lika intressanta prismässigt.
 

kayaker

Cyklist
En tanke är att man kanske skall göra detta varannan vecka/helg istället. Det blir lite längre tid att införskaffa vinet på,, sen finns det ju så mkt annat man måste prova oxå ;-)
Med lite bättre framförhållning så kan man välja mycket friare eftersom en BS-beställning vanligtvis hinner komma fram. :)
 
Toppen