Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin, kvinnor och kroppar

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fan, jag kan inte hålla mig...

Personligen så har jag aldrig sett könsroller som ett problem. Det är snarare laddningen av könsrollerna i sig som är problematiskt, eller rättare sagt, de som väljer att använda könsroller som cementerades i en tid då kvinnor var förtryckta och saknade rösträtt, vilket gör att dessa förlegade könsroller har en inneboende ojämnställdhet som tenderar att smitta av sig på samhället och ger en obalans mellan könen.

Själv så har jag antagit en - för mig - typiskt manlig könsroll i mitt hem. Det intressanta är att den innebär att jag är den känslosamma i vår relation, frugan är den praktiska som får skruva upp den nyinköpta hyllan samtidigt som det inte spelar någon roll vem som betalar på krogen då vi har gemensam ekonomi. Trots detta så är det liksom ingen tvekan om vem som är kvinna eller man i vår relation. Det är heller ingen tvekan om vem som är dominant och det är inte jag. ;)

Men, problemet ligger ju såklart inte hos oss som kan hantera och inser att det finns dynamiska könsroller, det ligger i att människor missbrukar dem, vilket i sin tur leder till att människor i många fall far illa. Lite på samma sätt som alkohol. Vi som kan hantera vårt drickande har ju inga problem med alkohol, men samtidigt så finns det många människor som helt enkelt inte klarar av att ha en relation med alkohol utan att det spårar ur. Lösningen är mest troligt inte att förbjuda alkohol utan att få en kultur som kan hantera det, precis som med könsroller. Könsroller bör vara dynamiska (motsatsen till de fördomsfulla stereotypa könsroller som en del, framförallt samhället som helhet, relaterar till), där det är fritt att utforma dem som man själv vill, eller avstå helt om det passar bättre.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fan, jag kan inte hålla mig...

Personligen så har jag aldrig sett könsroller som ett problem. Det är snarare laddningen av könsrollerna i sig som är problematiskt, eller rättare sagt, de som väljer att använda könsroller som cementerades i en tid då kvinnor var förtryckta och saknade rösträtt, vilket gör att dessa förlegade könsroller har en inneboende ojämnställdhet som tenderar att smitta av sig på samhället och ger en obalans mellan könen.

Själv så har jag antagit en - för mig - typiskt manlig könsroll i mitt hem. Det intressanta är att den innebär att jag är den känslosamma i vår relation, frugan är den praktiska som får skruva upp den nyinköpta hyllan samtidigt som det inte spelar någon roll vem som betalar på krogen då vi har gemensam ekonomi. Trots detta så är det liksom ingen tvekan om vem som är kvinna eller man i vår relation. Det är heller ingen tvekan om vem som är dominant och det är inte jag. ;)

Men, problemet ligger ju såklart inte hos oss som kan hantera och inser att det finns dynamiska könsroller, det ligger i att människor missbrukar dem, vilket i sin tur leder till att människor i många fall far illa. Lite på samma sätt som alkohol. Vi som kan hantera vårt drickande har ju inga problem med alkohol, men samtidigt så finns det många människor som helt enkelt inte klarar av att ha en relation med alkohol utan att det spårar ur. Lösningen är mest troligt inte att förbjuda alkohol utan att få en kultur som kan hantera det, precis som med könsroller. Könsroller bör vara dynamiska (motsatsen till de fördomsfulla stereotypa könsroller som en del, framförallt samhället som helhet, relaterar till), där det är fritt att utforma dem som man själv vill, eller avstå helt om det passar bättre.

Tänker fan hålla mig!

Mats har helt rätt, bör ta diskussionen över en flaska vin :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kanske Ducru Beaucaillou,
“If I may risk the comparison, I would say the voluptuous curves of our 2009 recall those of Beyoncé Knowles, and the very academic construction of the 2010 is a tribute to Charlize Theron,”

Har bara en 1990 Ducru Beaucaillou. Madonna? Macaulay Culkin?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För övrigt, en helt annan sak: Jag har funderat så mycket på genus nu så jag tror jag börjar bli skengravid. Dessutom så verkar mina biceps ha svullnat en aning. :confused:
 

ChristianB

DipWSET
Första stycket vänder jag mig så kraftfullt mot att jag inte kan skriva om det här på forumet så vi tar det över ett par flaskor vin under veckan istället men jag måste bara skriva att det finns MASSOR med unga tjejer/kvinnor som mår OTROLIGT dåligt av just den anledningen med resultat som allt från många suicid per år i Sverige plus psykiskt illamående med ångest och depressioner, dålig självbild utfrusenhet från andra ungdomar osv osv bara för att det är normen att de MÅSTE hålla på så och spendera alla sina pengar på att ställa upp på det kvinnoidealet (snygg med trutmun FB, nya kläder, perfekt hår, smink, sexuellt tillgänglig mm mm). Men som sagt, vi tar det över några vinare istället :)
För att på något vis få balans i just frågan kring kvinnor så känner jag mig som man väldigt kränkt av att det bara är tjejer/kvinnor som får beklaga sig över objektifiering. :p Det är ju faktiskt inte så att ALLA män ser ut som underklädesmodeller med minst sex magrutor, rippade axlar och vader som är huggna i sten. Tvärtom vill jag nog påstå att de flesta män har en ensam "magruta" och föredrar att ha sexpacket i kylen! Men sådant får man inte gnälla över...

I övrigt kan jag tycka att det inte för diskussionen framåt att jämföra vin med just kvinnor, utan snarare hålla sig till att använda allmäna fysiska begrepp som "slankt", "mulligt", "fylligt", "tjockt", osv. Det är ju adjektiv som vi människor kan relatera till och den som är heterosexuell ser kanske en person av motsatt kön framför sig, och den som är homosexuell kanske ser en person av samma kön.

Å andra sidan kan vi lika gärna jämföra vin med exempelvis träd... Smala, tjocka, höga, lummiga, blommiga... Jag hatar genusdebatten, den är så oerhört gammal och snedvriden, särskilt av extremister som Feministiskt Initiativ. Nu ska jag ta ut min arg-energi på att lyfta tunga hantlar en stund!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
För att på något vis få balans i just frågan kring kvinnor så känner jag mig som man väldigt kränkt av att det bara är tjejer/kvinnor som får beklaga sig över objektifiering. :p Det är ju faktiskt inte så att ALLA män ser ut som underklädesmodeller med minst sex magrutor, rippade axlar och vader som är huggna i sten. Tvärtom vill jag nog påstå att de flesta män har en ensam "magruta" och föredrar att ha sexpacket i kylen! Men sådant får man inte gnälla över...

I övrigt kan jag tycka att det inte för diskussionen framåt att jämföra vin med just kvinnor, utan snarare hålla sig till att använda allmäna fysiska begrepp som "slankt", "mulligt", "fylligt", "tjockt", osv. Det är ju adjektiv som vi människor kan relatera till och den som är heterosexuell ser kanske en person av motsatt kön framför sig, och den som är homosexuell kanske ser en person av samma kön.

Å andra sidan kan vi lika gärna jämföra vin med exempelvis träd... Smala, tjocka, höga, lummiga, blommiga... Jag hatar genusdebatten, den är så oerhört gammal och snedvriden, särskilt av extremister som Feministiskt Initiativ. Nu ska jag ta ut min arg-energi på att lyfta tunga hantlar en stund!
Ja för män får ju aldrig ta någon plats...
 

ChristianB

DipWSET
Ja för män får ju aldrig ta någon plats...
Det är inte det som är problemet. Men ska man börja skrika om jämlikhet och objektifiering i samma mening så får man f-n se till att nämna att båda könen objektifieras. Att män och kvinnor är födda olika och med olika förutsättningar är en del av det naturliga livet; deal with it. Det jag är så fruktansvärt trött på är att alla män dras över en kam och får stå för vad en liten del av samhället gör.

http://www.mitti.se/blev-sjuk-av-halsohetsen/
Det här är en lagkamrat till mig. Men det är ju inte synd om honom eftersom han inte är kvinna. ^^

I min värld ska ha alla lika lön för lika arbete, ha rätt att se ut hur de vill, osv...
 

merlotsmile

Medlem
Det är inte det som är problemet. Men ska man börja skrika om jämlikhet och objektifiering i samma mening så får man f-n se till att nämna att båda könen objektifieras. Att män och kvinnor är födda olika och med olika förutsättningar är en del av det naturliga livet; deal with it. Det jag är så fruktansvärt trött på är att alla män dras över en kam och får stå för vad en liten del av samhället gör.

http://www.mitti.se/blev-sjuk-av-halsohetsen/
Det här är en lagkamrat till mig. Men det är ju inte synd om honom eftersom han inte är kvinna. ^^

I min värld ska ha alla lika lön för lika arbete, ha rätt att se ut hur de vill, osv...
Det där resonemanget är likvärdigt med att säga att även ordet vitlök borde förbjudas om man skall förbjuda ordet negerboll.
 

vininfo.nu

Medlem
Jag gillar könsroller. De hjälper till att skapa identitet och tillhörighet. Kan inte förstå hur könsroller i sig kan anses som något skadligt.

Just första meningen/stycket håller jag med om till 100% men inser samtidigt att det beror på vad man lägger in i begreppet könsroll. Älskar det kvinnliga och vill inte ha ett samhälle där en tjej inte får vara tjej, eller kille vara kille. Detta samtidigt som jag tycker att jämställdhet är en självklarhet. Många kvinnor, inklusive min fru, tycker dock inte att dom blir (eller har blivit diskriminerade) något som nästintill aldrig hörs i debatten. Detta samtidigt som unga män (killar) mår minst lika dåligt som unga kvinnor (tjejer). Något som bl.a. syns i självmordsstatistiken... Allt är inte bara svart och vitt...
 

ChristianB

DipWSET
Det där resonemanget är likvärdigt med att säga att även ordet vitlök borde förbjudas om man skall förbjuda ordet negerboll.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på i mitt resonemang som knyter an till det du säger. Men visst, i teorin skulle man kunna säga att "vitlök" är lika illa som "negerboll". Däremot finns det ju vissa ord som är socialt accepterade och somliga ord som inte är det. Är man lite realistisk så är det inget att bli upprörd över (jag skulle inte ta någon som kallade mig för "jävla vitlök" på allvar. :p ), men den som vill är naturligtvis fri att lobba för ett förbjudande av ordet "vitlök", eller allra minst en ändring av namnet. ;)

I fallet "negerboll" vill jag dock hävda att själva bollen inte är gjord av neger utan choklad, vilket i sig ger att "chokladboll" är mer logiskt? Lök som rotfrukt kommer ju i en uppsjö olika färger så där kanske man skulle förbjuda samtliga varianter och enbart befatta sig med ordet "lök", oavsett färg. Men det skulle vara förvirrande förstås!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton har vi druckit alldeles för goda slurkar av gammal Bowmore, Hedvigstad (allt som fanns av all produktion), rött sydamerikanskt port-wannabe mm.
En särdeles trevlig afton.
Utan annat än könsneutrala dialoger.
Mer imorgon :)

Nu är det dags sova här.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har nu talat med en expert på genusfrågor och inser att begreppsförvirringen är stor och teoribildningen långt från färdig. Om man tar ordet: "könsroll" så drar det begreppet hela skalan från att ibland betyda "könsstereotyp" och att ibland betyda "könsidentitet". Andra viktiga ord är tex "könsnormer" och "socialt kön".

Som tonårspöjk var livet obegripligt och min självbild vanskligt känslig. Det viktigaste var att mitt sociala kön skulle vara ALLT ANNAT än bög eller kärring. Det var komplicerat vara tonåring då jag var det, och jag utgår från att det är minst lika komplicerat idag. Man vill inget annat än "höra ihop" med den grupp man vill höra ihop med. Och hade man små fötter, stora öron, små bröst, kort/lång dase, skor av fel märke, pappa körde en mindre "inne" bil osv så var det alltid någon jävel som påpekade det. Och det var ju skitjobbigt. Ofta var jag världens mest ensamma och missförstådda varelse. Men, allteftersom man mognar så framstår ju allt detta mer som en övning i att lära sig navigera genom livet samt lära sig att tålamod och idoghet är viktiga dygder.

Då livet når bortom sandlådenivån, så upphör också allt detta med komplicerad tillhörighet (tex ej tillräckligt sexig plutmun) att spela roll. Vem utses till minister för att hon kan pluta rätt? Få av de kvinnliga läkarna får löneförhöjning för att de klär sig snyggt (även om kläderna gör både mannen och kvinnan, så...) Framgångsrika kvinnor tillåts ta plats, uppskattas för kompetens och professionalism, kan försörja sin familj osv.

Och om könsidentiteten för en tonårskille eller -tjej är lite känslig och de använder olika typer av sociala slagträn mot sig själva eller mot varandra så anser jag att det inte är vettigt att försöka bygga om samhället för att komma tillrätta med problemen. Det är mycket vettigare att hjälpa de förvirrade till förståndsbaserad insikt och utrusta dem med bra coping. Där har föräldrarna ett stort ansvar. Insikt och mogen coping är ju annars typ det livet och mognad för med sig.

...men hur det kan komma sig att kvinnliga läkares ingångslöner är 1500 kr lägre än manliga läkares är fullkomligt bisarrt...
 
Last edited:
Toppen