Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin, kvinnor och kroppar

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har nu talat med en expert på genusfrågor och inser att begreppsförvirringen är stor och teoribildningen långt från färdig. Om man tar ordet: "könsroll" så drar det begreppet hela skalan från att ibland betyda "könsstereotyp" och att ibland betyda "könsidentitet". Andra viktiga ord är tex "könsnormer" och "socialt kön".

Som tonårspöjk var livet obegripligt och min självbild vanskligt känslig. Det viktigaste var att mitt sociala kön skulle vara ALLT ANNAT än bög eller kärring. Det var komplicerat vara tonåring då jag var det, och jag utgår från att det är minst lika komplicerat idag. Man vill inget annat än "höra ihop" med den grupp man vill höra ihop med. Och hade man små fötter, stora öron, små bröst, kort/lång dase, skor av fel märke, pappa körde en mindre "inne" bil osv så var det alltid någon jävel som påpekade det. Och det var ju skitjobbigt. Ofta var jag världens mest ensamma och missförstådda varelse. Men, allteftersom man mognar så framstår ju allt detta mer som en övning i att lära sig navigera genom livet, lära sig att tålamod är en dygd liksom idoghet.

Då livet når bortom sandlådenivån, så upphör också allt detta med komplicerad tillhörighet (tex ej tillräckligt sexig plutmun) att spela roll. Vem utses till minister för att hon kan pluta rätt? Få av de kvinnliga läkarna får löneförhöjning för att de klär sig snyggt (även om kläderna gör både mannen och kvinnan, så...) Framgångsrika kvinnor tillåts ta plats, uppskattas för kompetens och professionalism, kan försörja sin familj osv.

Och om könsidentiteten för en tonårskille eller -tjej är lite känslig och de använder olika typer av sociala slagträn mot sig själva eller mot varandra så anser jag att det inte är vettigt att försöka bygga om samhället, mycket vettigare att hjälpa de förvirrade till förståndsbaserad insikt och utrusta dem med bra coping. Där har föräldrarna ett stort ansvar. Insikt och mogen coping är ju annars typ det livet och mognad för med sig.

...men hur det kan komma sig att kvinnliga läkares ingångslöner är 1500 kr lägre än manliga läkares är fullkomligt bisarrt...
Bra tillägg i diskussionen! Tycker mycket av det du skriver låter vettigt. Just begreppsförvirring tror jag är lite av kärnproblemet när det diskuteras könsroller.
 
Toppen