Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin lagrat på whiskyfat

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En provning vi hade med Anlach 2011 var just vinfatslagrad whisky. Det mesta var rent ut sagt skit, då speciellt de som lagrats på Sauternesfat (GlenDronach och Bruichladdich). Den jag själv trodde mest på var Edradour då den legat på gamla CdP fat men det visade sig inte heller vara så lyckat. Bäst av de sämsta var faktiskt BenRiach som fått sista tiden på Portfat.
Visa bifogad bild 1463
En finsk vän på besök i Yokohama har under sina två veckor här, som av en händelse igen, kvälls-smuttat i sig en flaska Glenmorangie med finish på Sauternesfat. Samma lika, men tillkommen några år senare. Han tyckte också att den var "otypisk" för att vara whiskey, men god som en kyss.
Fö kan man väl argumentera för att alla de whiskeys som legat på gamla sherryfat också legat på vinfat? :cool:
Jag är personligen mer en förespråkare av Caol Isla, men ständigt nyfiken. Ssk på vad whiskeymästaren Nishikawa föreslår som RIKTIGT bra...
Nästa gång du har vägarna förbi till Tokyo, så kan vi ju alltid sammanstråla på Milestone Bar i jakten på tillfredsställda sensoriska Whiskeynerver.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fö kan man väl argumentera för att alla de whiskeys som legat på gamla sherryfat också legat på vinfat? :cool:
Jag är personligen mer en förespråkare av Caol Isla, men ständigt nyfiken. Ssk på vad whiskeymästaren Nishikawa föreslår som RIKTIGT bra...
Nästa gång du har vägarna förbi till Tokyo, så kan vi ju alltid sammanstråla på Milestone Bar i jakten på tillfredsställda sensoriska Whiskeynerver.
Absolut, om det legat på sherryfat så är det ju vinfatslagrat, inget att säga emot. Caol Ila är bra men står sig i mitt tycke lätt mot japanska storheter som Hakushu, Nikka och Yamasaki. Eller en gammal hederlig Mortlach. Om jag mot all förmodan har "vägarna förbi" Tokyo kommer jag garanterat meddela dig :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut, om det legat på sherryfat så är det ju vinfatslagrat, inget att säga emot. Caol Ila är bra men står sig i mitt tycke lätt mot japanska storheter som Hakushu, Nikka och Yamasaki. Eller en gammal hederlig Mortlach. Om jag mot all förmodan har "vägarna förbi" Tokyo kommer jag garanterat meddela dig :)
Det ser jag mycket fram mot!
 
Toppen