Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

vin till stort kalas

Blev tillfrågad av en vänlig familjemedlem som ska ha stort kalas om vin till en större buffé: planen är som jag förstår det chilimarinerade fläskfiléspett, hjortinnanlår, potatissallad med senapsvinägrett och ugnsbakad lax med citron och dill. De vinförslag som kom med var i 70-80 kr-klassen. Jag försökte höja budgeten och kan nog med gott mod föreslå viner upp till 139 kr/flaska. Men detta är svårt, vi talar om bolagets ordinarie sortiment (inget krav i sig men gissar att det är där man hamnar). Vad tror ni? en mousserande som fördrink och en röd och en vit 100-139 kr.
 

LeChat

Medlem
Marqués de Monistrol Brut Cava för 89:- är kanske inget spännande val, men gott och funkar nog bra som lite mingelbubbel eller fördrink.
Kom att tänka på Crozes Hermitage Cave de Tain från 2015 (2815) för 129:- som ett bra rött. Drack den i höstas och minns den som bra.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Blev tillfrågad av en vänlig familjemedlem som ska ha stort kalas om vin till en större buffé: planen är som jag förstår det chilimarinerade fläskfiléspett, hjortinnanlår, potatissallad med senapsvinägrett och ugnsbakad lax med citron och dill. De vinförslag som kom med var i 70-80 kr-klassen. Jag försökte höja budgeten och kan nog med gott mod föreslå viner upp till 139 kr/flaska. Men detta är svårt, vi talar om bolagets ordinarie sortiment (inget krav i sig men gissar att det är där man hamnar). Vad tror ni? en mousserande som fördrink och en röd och en vit 100-139 kr.
Rött – varför inte Gemtree Bloodstone (2083) för 129 pix? Klassisk och förvånansvärt duglig aussie-shiraz. Seriöst nog för en vinnörd, lättdrucket nog för en nybörjare.

Vitt – Här tänker jag chardonnay. Côtes du Jura, Maison Rijckaert (2327). Mycket bra för pengen. Lätt fatad, lätt nötig. En tia över budget, men den tas från det röda.

Bubbel – Pongrácz (7628). Adekvat och enkelt bubbel.

10 kr under budget totalt! :cool:
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
alla råd hittills mycket bra!

Rijckjaert gillar jag även om jag inte provat just instegsvinet. Lionheart gillar jag också för den pengen (om den serveras litet kyld). von Buhl har jag funderat över.
Mina egna funderingar på vitt var i första hand Riesling; Leitz 1,2, Dry (99kr); Sanders 109 kr, Wilhelm Schiefer (artikelnr 72150) 109 kr; win win 139, Künstler 135 kr.
Rött: ingen aning men spanade in vilka europeiska viner som nu såldes i årgång 2015 (t ex Guigal CdR, Cave de Tain som nämnts ovan etc etc) funderade även över instegsburgunderna i årgång 2015 som couvent de jacobin mm.
Mousserande; Clotilde (mkt torr i och för sig), eller Langlois.

keep it coming!
 

LarsW

Medlem
Guigal CdR 2015 bör väl va ett ok rött?
Den borde absolut leverera i den prisklassen.
Den vita CdR från Guigal är ju också habil i samma prisklass om man vill köra samma odlare för rött o vitt för vinet... :)

Som bubbel... Rotari Brut Reserva brukar fungera bra till folk flest i större samlingar och jag tycker om det som mingelbubbel. Finns ju också på Magnum för motsvarande 115/helflaska... ;)https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/rotari-756706
Finns som Rosé också för samma pris, personligen föredrar jag den vanliga då.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Henrik_L

Medlem
Här kommer lite fler förslag!

Vitt: A Christmann Riesling a 139, eller varför inte Marin Bianco från Fontanafredda för 129.

Rött: Crozes Hermitage från Cave de Tain för 129, alternativt Allegrini Valpolicella Superiore för 119.

Bubbel: Pongrácz som någon sa, alternativt Phillipe Deval från Loire för 115.
 

LeChat

Medlem
Jag har ju tidigare tipsat om (2815) från Cave de Tain. Här kommer ytterligare två tips. Byviner i bra årgångar från södra Rhone som brukar vara bra:
2015 Mas de Boizlauzon (75913)
CdR Villages 135:-
2016 A Fleur de Pampre (71732) 99:-
Köp ett gäng flaskor av alla tre och låt gästerna prova fritt.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Utmärkta inspel! För att göra det hela mer precist kom en kurvboll, maten är en kall buffé - spetten är färs, inte fläskfilé och hjortinnanlår är rostbiff-stil med klassiska rostbifftillbehör. Tänker att man då inte ska ha för tanninrika viner. Mer runda och förlåtande. Vad tänker det allvetande forumet?
 

LarsW

Medlem
Mer runda och förlåtande.
Håller kvar min röst på Dandelion´s Lejonhjärta. Lite enklare aussie-viner tenderar ju vara både ganska mjuka och snälla (även om de bättre i denna kategori undviker saft-fällan). :)
Till en kall buffé får man bara se till att vinet är lite svalare så går det nog bra!
 
Toppen