Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

vin till stort kalas

jrick

Medlem
Utmärkta inspel! För att göra det hela mer precist kom en kurvboll, maten är en kall buffé - spetten är färs, inte fläskfilé och hjortinnanlår är rostbiff-stil med klassiska rostbifftillbehör. Tänker att man då inte ska ha för tanninrika viner. Mer runda och förlåtande. Vad tänker det allvetande forumet?
Låter som att du är något på spåren. En schysst beaujolais hade inte varit så dumt men svårt med det på bolaget. Kanske Allegrini Valpolicella som föreslogs ovan inte vore så dumt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Utmärkta inspel! För att göra det hela mer precist kom en kurvboll, maten är en kall buffé - spetten är färs, inte fläskfilé och hjortinnanlår är rostbiff-stil med klassiska rostbifftillbehör. Tänker att man då inte ska ha för tanninrika viner. Mer runda och förlåtande. Vad tänker det allvetande forumet?
Håller fast vid min vita jura. Kommer funka till det mesta i den kalla buffén och likaså mitt bubbel. På den röda sidan kan jag dock tycka att en enklare pinot borde funka ganska optimalt. Ata Rangi Crimson är ett lysande exempel på billig och ruggigt bra pinot (6328), men då är vi uppe på 151 kr.
 

LeChat

Medlem
På den röda sidan kan jag dock tycka att en enklare pinot borde funka ganska optimalt. Ata Rangi Crimson är ett lysande exempel på billig och ruggigt bra pinot (6328), men då är vi uppe på 151 kr.
Du hann före!;)
Tänkte också föreslå denna eftersom PN borde vara den lämpligaste druvan för sammanhanget. Crimson kan med lite prioritering även hamna inom budgetramen.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Håller fast vid min vita jura. Kommer funka till det mesta i den kalla buffén och likaså mitt bubbel. På den röda sidan kan jag dock tycka att en enklare pinot borde funka ganska optimalt. Ata Rangi Crimson är ett lysande exempel på billig och ruggigt bra pinot (6328), men då är vi uppe på 151 kr.
Ata Rangi Crimson var ett bra tips! Dock slut från leverantör o går inte att beställa. Samma för Paul Cluver Dry Encounter Riesling och Cortes de Cima (albarino, Viognier och Sauvignon Blanc).
 

Adamanko

Medlem
"Torrevento Vigna Pedale 2013
N: Händer inte så mycket på näsan.
M: I munnen är det elegant och bärigt. Litet alkoholångor på slutet men ett trevligt vin på det hela taget. Kanske inte för t-bensteken men väl för den grillade kycklingen och den franska potatissalladen. För pengarna är det ju faktiskt nästan värt att utropa: fynd! 87-88"

Nån tipsade mig om denna - kan det va nåt?
 

MHilv

Medlem
Logan var sådär, helt okej. Hur vore det med vista flores malbec för 139kr? Tyckte inte att den krävde så mkt mat då det serverades svalt.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
"Torrevento Vigna Pedale 2013
N: Händer inte så mycket på näsan.
M: I munnen är det elegant och bärigt. Litet alkoholångor på slutet men ett trevligt vin på det hela taget. Kanske inte för t-bensteken men väl för den grillade kycklingen och den franska potatissalladen. För pengarna är det ju faktiskt nästan värt att utropa: fynd! 87-88"

Nån tipsade mig om denna - kan det va nåt?
:)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Logan var sådär, helt okej. Hur vore det med vista flores malbec för 139kr? Tyckte inte att den krävde så mkt mat då det serverades svalt.
det var faktiskt där vi började, och övriga provade gillade denna, blev dock själv litet osäker på matchningen. En kompis som jag rekommenderade denna åt tyckte att det var litet för mycket bitter ekplanka på slutet. Själv tyckte jag den var bra och strukturerad och med en grillad köttbit så absolut. Kanske landar vi där där vi började till slut...
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Nu har jag fått besked om att vinerna till kalaset är beställda. På grund av viss tidsbrist blev det insnävat till sådant som finns hos systembolaget och festfixarna hade sista ordet.

Stort tack alla för alla bra tips!

Lyckades till och med hålla budget. Försökte i första hand hitta de viner för under 150 kr som @Patrik Sellin och jag rekommenderat från vårens små partier men de var nästan samtliga slut vid det här laget.:)

Bubbligt:
Langlois

Vitt:
Maison Rijckaert Côtes de Jura Chardonnay
Sander Riesling

Rött
Loimer Zweigelt
Guigal CdR
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag fått besked om att vinerna till kalaset är beställda. På grund av viss tidsbrist blev det insnävat till sådant som finns hos systembolaget och festfixarna hade sista ordet.

Stort tack alla för alla bra tips!

Lyckades till och med hålla budget. Försökte i första hand hitta de viner för under 150 kr som @Patrik Sellin och jag rekommenderat från vårens små partier men de var nästan samtliga slut vid det här laget.:)

Bubbligt:
Langlois

Vitt:
Maison Rijckaert Côtes de Jura Chardonnay
Sander Riesling

Rött
Loimer Zweigelt
Guigal CdR
De ska i alla fall veta hur mycket tid och engagemang vi har lagt ner för att deras vinösa kalas ska bli så bra som möjligt. Resultatet ser helt ok ut tycker jag! ;)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Det blev kanon! Bäst var Jura-vinet och Loimer Zweigelt som jag tycker blev ännu bättre med litet luft och mat. Sander riesling helt ok men inget speciellt. Guigals CdR fyllde exakt det syfte som jag trodde - kategorin äldre damer som gillar fylliga men mjuka rödviner både till och efter maten hade detta som favorit. Langlois bra men inget speciellt. Gick åt mest Guigal och Loimer och Langlois.
 
Toppen