Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till surströmming?

Aqua Vitae

Medlem
Igår blev det surströmming och då började jag fundera på vin? Vad passar till – lite kort gick min första tanke åt ett lite oxiderat, fatat Jura gjort på chardonnay – med ett sting av ekfatskryddor i bakgrunden. Den där lite mogna äppliga smaken tror jag skulle funka, likaså ett en lagrad champagne – men den skulle jag nog hellre ha till något annat. Just den tanken tog mig dock åt lite andra håll – sältan och sötman skulle kanske kunna mötas av något annat säg en muscadet lie sur :) eller något riktigt friskt som en ung champagne eller chablis, de två sistnämnda är mina favoriter till julbordet. Jag inser att jag vid tillfälle kommer behöva testa i praktiken, dock är jag säker på att det finns roliga kombinationer till både älskade och hatade fisk. Ett annat förslag var Sake – och där borde det finnas en del gångbara kombinationer.

Har du testat – har du några förslag?

Jag skrev lite om det lite mer utvecklat på bloggen läs här

Magnus Reuterdahl
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till surströmming?

Allvarligt talat så tror jag man gör sig själv en björntjänst om man försöker dricka vin till surströmming.

Mer traditionella drycker är garanterat bättre, men det bästa är förstås om du dumpar surströmmingen helt. ;D
 

Gurto

Medlem
SV: Vin till surströmming?

Helt spontan och kanske inte helt genomtänkt förslag - men hur vore det med en torr fino sherry till?

Kul att spåna om vin till men i ärlighetens namn tror jag det är öl som gäller.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till surströmming?

Gurto skrev:
Helt spontan och kanske inte helt genomtänkt förslag - men hur vore det med en torr fino sherry till?
Förmodligen bättre än de andra vinförslagen. Torr sherry funkar till mycket som är knepigt men i bästa fall tror jag bara man kan hitta något som inte gör det extra vämjeligt. Isåfall så ska man nog satsa på torr finosherry eller möjligen ett Vin jaune. Oavsett vilket så finns det en massa öl och brännvin som passar bättre. :)
 
Trådskapare
Aqua Vitae

Aqua Vitae

Medlem
SV: Vin till surströmming?

Kan hålla med om att öl & nubbe är det traditionella å andra sidan kände jag länge detsamma när det gällde julbordet. Tankeexperimentet rör snarare möjligheten att hitta nya kombinationer och utifrån de smaker jag hittar i surströmming, dvs sälta, sötma, mogna toner, hav och höst och detta i kombination med smör, potatis och lök är jag säker på att man kan hitta kombinationer som är intressanta tillsammans med vin.

Flera av dessa smaker och toner finns såväl på julbordet som i skaldjur och andra fisk rätter liksom den lite skarpare vinägertonen som har ett släktskap ned vin gör att jag nog tror att det snarast handlar om rätt kombinationer.

Magnus
 

Sigdarve

Medlem
Tror inget vin passar. Varit på tre surströmmingstillställningar och fått i mig en kvarts klämma. Hembränt funkar hyfsat. Reagerar för surströmming, som bruden i filmen.
 
Toppen