Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin tips bordeaux och bourgogne (Rött)

Jos

Medlem
Har beställt lite härifrån, finns mycket gott under 1000 spänn. Bra frakt också.
Det här tror jag är hur gott som helst.
https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-trapet-gevrey-chambertin-premier-cru-capita-2015.html
Om man kan sträcka sig till 120 euro så har de Echezeaux 2015 också.

Det här tror jag är också är riktigt bra. De har också billig frakt.
http://www.pinard-de-picard.de/katalog/wein/detail/994109315.html

Men finns ju hundratals bra butiker i Europa att beställa från så du bör ju kanske specificera vad du gillar.
 

LeChat

Medlem
I sann forumsanda och i vetenskapens namn blev jag tvungen att plocka upp en "enklare" röd bourgogne för att ta 2015 på pulsen. Förmodligen är det en usel producent, men utbudet är som det är...

Visa bifogad bild 11651

Räknar med ett vin strax under 90 pinnar och skulle bli mycket positivt överraskad om jag tycker det är bättre än så!

Håll tummarna för ikväll smäller det!
En mycket bra producent i mitt tycke särskilt om man ser till vad man får för pengarna. Tycker alltid att Robert Chevillon levererar, inte minst denna enklare variant (som i och för sig ändå kostar en slant!) 2015 är säkert mer tillgänglig en andra årgångar men jag skulle väntat till 2023 innan jag njuter en sådan pjäs.
 

Silenos

Medlem
Nu fattar jag inte... finns ju hur mycket bra Bourgogne som helst under 1000? Som @Kostjan sa är det t.ex bara att köpa basbourgogne och uppåt från bättre producenter från 2015 så finns ju hur mycket som helst.

Jo, det gör det ju. Att hitta fin Beaune till det priset är ju busenkelt, visst. Knixet är bara att när notan börjar närma sig tusenlappen tror jag många, inklusive jag, förväntar sig en omtalad vingård ifrån en av stjärnkommunerna, inte ett "bra vin" ifrån t.ex. Morey. Jag tror också på strategin att köpa byviner ifrån 2015 för övrigt, som ett tips till trådskaparen.

@Mattias Schyberg , ett klockrent val skulle jag säga. Ett vin jag nog skulle våga mig på att köpa i mängd blint. Men jag tvivlar också på att du kommer gilla det särskilt mycket...
 

Jos

Medlem
Jo, det gör det ju. Att hitta fin Beaune till det priset är ju busenkelt, visst. Knixet är bara att när notan börjar närma sig tusenlappen tror jag många, inklusive jag, förväntar sig en omtalad vingård ifrån en av stjärnkommunerna, inte ett "bra vin" ifrån t.ex. Morey. Jag tror också på strategin att köpa byviner ifrån 2015 för övrigt, som ett tips till trådskaparen.

@Mattias Schyberg , ett klockrent val skulle jag säga. Ett vin jag nog skulle våga mig på att köpa i mängd blint. Men jag tvivlar också på att du kommer gilla det särskilt mycket...
Jo fast det är ju tyvärr orimligt att förvänta sig bästa producenterna från de absolut finaste lägena under tuesnlappen, - fast varför ska man förvänta sig det? Knappast att man tror man kan hitta 1er GCC bdx för under tusenlappen t.ex.
Men är läge väldigt viktigt så finns det ju som sagt GC att få för de pengarna också;
https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-forey-echezeaux-grand-cru-2015.html
https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-gros-frere-et-soeur-echezeaux-grand-cru-2015.html
Och har man en kran "närmre" producenten så kan man komma ännu billigare undan.

Men som sagt vill man bara dricka fantastiskt gott vin oavsett label så finns ju hur mycket som helst :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, det gör det ju. Att hitta fin Beaune till det priset är ju busenkelt, visst. Knixet är bara att när notan börjar närma sig tusenlappen tror jag många, inklusive jag, förväntar sig en omtalad vingård ifrån en av stjärnkommunerna, inte ett "bra vin" ifrån t.ex. Morey. Jag tror också på strategin att köpa byviner ifrån 2015 för övrigt, som ett tips till trådskaparen.

@Mattias Schyberg , ett klockrent val skulle jag säga. Ett vin jag nog skulle våga mig på att köpa i mängd blint. Men jag tvivlar också på att du kommer gilla det särskilt mycket...
Nä, det är stor risk att jag bara tycker det är riktigt bra och delar ut 88 spadar, vilket inte är tillräckligt bra för närmare 500 pix. :)
 

LeChat

Medlem
Nä, det är stor risk att jag bara tycker det är riktigt bra och delar ut 88 spadar, vilket inte är tillräckligt bra för närmare 500 pix. :)
Beställde nyss 4 flaskor av ditt lördagsvin:)
Men jag vet att jag har svårt för ung röd Bourgogne så mina får ligga till någonstans 2023-2025. Men då är de förhoppningsvis värda all väntan:)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
et låter väldigt intressant det du säger. När det gäller Beaujolais har jag generellt uppskattat det varma -15 i många fall (Foillard var en besvikelse). Hur ser det ut med röd bourgogne? Blir det mer "jänkarstil" över det hela eller har de trots värmen lyckats uppnå elegans?
Det är inte 2003 vi pratar om, där man får kryssa lite mellan producenterna.
Jämför hellre då med 2009, visst mycket frukt men balanserat (av det jag smakat hittills).
Tidigt drickfönster och långt liv, men som vanligt med bourgogne gäller det ha koll om du gillar producenten före året.
 

Magikern

Medlem
När det gäller Bourgogne tycker jag Volnay och Gevrey-Chambertin är intressantast i denna prisklassen om man generaliserar grovt.

Prova någon Volnay premier cru 2009 eller 10 från Montille eller Lucien Le Moine

Jadot Gevrey-Chambertin Champeaux är inte fel heller.
 

chambertin

Medlem
Nu fattar jag inte... finns ju hur mycket bra Bourgogne som helst under 1000? Som @Kostjan sa är det t.ex bara att köpa basbourgogne och uppåt från bättre producenter från 2015 så finns ju hur mycket som helst.

Fick ex. hem ett rejält gäng flaskor Bernard Boisson-Vadot Bourgogne Blanc 2015 igår för 24 euro st inkl frakt vilket är galet mycket vit Bourgogne för pengarna. Visst, det var vitt men det är i princip där priserna börjar för röda också.

Det kanske det gör men min erfarenhet är att Bdx är mkt mer homogent vg kvalitet än Bgn i detta prisspann.

Har beställt lite härifrån, finns mycket gott under 1000 spänn. Bra frakt också.
Det här tror jag är hur gott som helst.
https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-trapet-gevrey-chambertin-premier-cru-capita-2015.html
Om man kan sträcka sig till 120 euro så har de Echezeaux 2015 också.

Det här tror jag är också är riktigt bra. De har också billig frakt.
http://www.pinard-de-picard.de/katalog/wein/detail/994109315.html

Men finns ju hundratals bra butiker i Europa att beställa från så du bör ju kanske specificera vad du gillar.

Det är ju några år sedan nu (2012) men hade tre flaskor av Trapets G-C -09 ”Ostrea” på en provning som var helt kass (kostade då 400.-).
Hade också en mkt positiv inställning innan (pga flera goda 80- och 90-talare) till Trapet men tre flaskor på raken gav firman en rejäl törn.

Menade inte att det är omöjligt att hitta bra Bgn i prisspannet utan att det är just svårt och inte ens välrenommerade firmor är helt att lita på oavsett om det gäller Village, 1:er Crû eller GC. Skulle själv aldrig köpa röd eller vit Bgn i det prissegmentet utan att ha provat men gör det ganska ofta med Bdx och har inte alls samma dåliga erfarenheter där som med Bgn.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nä, det är stor risk att jag bara tycker det är riktigt bra och delar ut 88 spadar, vilket inte är tillräckligt bra för närmare 500 pix. :)
Har ju helt glömt att avlägga rapport! Kanske inte det mest prisvärda vin man kan hitta men bourgogne är bourgogne trots allt och 90 spadar (med potential för mer) fick det bli. Mörkröda bär med körsbär, tranbär, blodapelsin och solmogna hallon. Frikostigt rostade fat, kakao, rökigt te och tobak. Härligt intensiv smak med medelfyllig kropp, lätt bitande tanniner och adekvat syra. Lång fin smak och klart bäst dag två. Mycket luft gjorde stor skillnad, spontant var jag några pinnar lägre. (90p+)

image.jpeg

2015 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges Vieilles Vignes
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas , är de inte lite väl varma? Jag vågar personligen inte köpa osmakat efter att ha testat en handfull. En fin årgång, men blinda köp är för riskabelt.
Hoppsan, en fråga till mig! Nej, bättre syra än 09 tycker jag - på den röda sidan i Bourgogne. De vita tycker jag känns varmare. (Känns som att jag redan skrivit det här fler gånger.)
Men låter du bli att köpa så blir det mer över till oss andra... :)
 

Silenos

Medlem
Nej, ni slipper mig nog inte, jag kommer köpa ett par även jag. 09;orna, som började som ryggradslösa mähän, blev ganska snabbt betydligt mer balanserade. Och som du säger, syran finns ju där ändå, så de blir säkert fina. Även om jag inte kan hålla med Kostjan i sitt omdöme, den tronen sitter tiorna ohotat på.
 

Magikern

Medlem
Dom. Francois Buffet, Volnay 1er 'Clos des Chenes', 2015, 499 kr på SB. I glaset just nu. Utmärkt! Få flaskor kvar (jag knep ett sexpack precis).

Köpte en flaska för ett tag sedan men tog för givet att den var för ung men det kanske är dags att öppna den trots allt.
 
Toppen