Ved Stranden 10 tycker jag är den trevligaste vinbaren i Köpenhamn! Denna i kombination med
Den vandrette och
R Vinbar blir till en lagom och bra barrunda (de ligger inom gångavstånd)! Som, om kraft och lust återstår, med fördel kan avslutas med ett besök på
1105 - byens bästa cocktailbar - på krypavstånd från R Vinbar!
Kort om respektive ställe (ur ett champagneperspektiv):
Ved Stranden 10: Mycket bra utbud på glas. De har exempelvis full koll på den nya generationen småodlare från Champagne. Perfekt läge vid kanalen och mycket trevlig personal! Här är nästan alltid knökfullt, vilket skapar en livlig och uppsluppen atmosfär!
Den vandrette: Ligger där Flygbåtarna brukade lägga till - för er som är så gamla att ni minns livet före Bron! Även här är champagneutbudet mycket bra (uteslutande kultodlare och inga stora hus), men de har i skrivande stund bara två sorter på glas (Larmandier-Bernier och Bedel). Atmosfären är betydligt lugnare här. Vill man äta något till sitt vin har de bl a en fantastisk charkuteri- och ostplatta! Trevlig, men aningen ojämn, service!
R Vinbar: Känns mer som ett café än en bar. Ganska bra champagneutbud, en kombination av odlare och stora hus. De har också en trevlig charkuteri- och ostplatta! Dock inte lika bra service som på de andra ställena.
Le Sommelier är också bra, även om jag blev lite besviken på deras utbud på glas vid mitt senaste besök. De är dock i första hand en restaurang och inte en vinbar i samma bemärkelse som ovanstående ställen! Fokus ligger på de klassiska vinerna.