Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbaren 28+ (Göteborg)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ledsnast är nog Norda...;)

Imorgon tänkte jag hänga på låset och ta ett glas innan Hoze som är alkoholfritt.:(
Då har du möjlighet att komma på rätt köl igen.
Tack för inbjudan. Kommer dock att åka till Stockholm i eftermiddag och vara borta hela helgen, delvis på jobb men även nöje. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite eftermiddagsbesök (efter middagen alltså) hos Frida på Vinbaren 28+ igår.

image.jpeg


Ganon 2003 var en lysande trevlig upplevelse. Lite väl torkad frukt möjligen, men härligt köttig och läcker i skön drickfas. Adelsheim 2006 blev WOTN. Perfekt mognad och hög intensitet. Så in i bänken bra pinot! Etna gick obemärkt förbi, men smakade bra. Montes Folly 2006 var kul att prova, men jäklar vad mycket dillfat! Ett kraftpaket, inte helt olik Grange i stil, men jag hade förväntat mig mer syrahkaraktär med kött och peppar. Riktigt bra ändå givetvis.

Mycket trevligt spontanbesök men visst kändes fötterna lite väl runda för att vara en tisdagskväll. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Var förbi Vinbaren 28+ i torsdags då jag var på jobb i Göteborg och det är väl värt att besöka. När jag bad om ett gäng röda blint frågade Ulf som stod i baren om det skulle vara en viss typ av vin. Mitt svar var att överraska mig hellre med något jag troligtvis inte provat förut. De var minsta sagt lyckat. Det blev följande:

Glas #1: Började som Rhône vid första snifen men det avtog snabbt, tappade en del doft, syrlig, något kort, en släng av peppar/chili i slutet, gammal cigarrlåda, ost (brie), hallonremmar, god, läskande. Ingen konkret gissning, det var spridda skurar av idéer.
2010 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Fleurie Grille Midi
Mogen gamay, jo jag tackar. Något jag gärna provar igen.

Glas #2: ljus färg, varm fruktig, tunn, Italien?, efter ett tag funkigt mogen, werters original, rund, enkel, naturvibbar. Inte riktigt min grej men ett plus för något helt nytt.
2014 Podere San Christoforo Maremma Toscana Amaranto
Mer intressant än bra, har oerhört kort skalkontakt därav den ljusa färgen.

Glas #3: Det här gick jag igång på, säger Bordeaux på doften, fat, lätt blyertspenna, mörk frukt, tanniner medium till +, söt frukt i munnen, cigarrlåda igen, god som bara den, oops en del alkohol trycker på. Sötfrukt + alkohol måste vara USA. Bra grejer det här.
2002 Heitz Cellar Cabernet Sauvignon

Glas #4: Så mycket Cab Franc känsla med sin stjälkighet, sträv, torr, syra+, svårt att placera den, kan det vara Loire? Franskt känns det som i alla fall, är det merlot med?
1998 Les Forts de Latour
Skumt med stjälkigheten, hade aldrig i mitt liv satt detta som en Bdx. Svårt att tro att det är ett 19 år gammalt vin.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Spontanbesök för att testa påskmenyn igår. Träffade helt oväntat på lite bekanta på plats utanför vinnördsfären som vi delade kvällen med. Det blev därför en aning enklare på vinsidan av hänsyn, men vi blev inte missnöjda för det.

Riktigt trevlig meny. Grym råbiff, läcker vårkyckling, ett hel kakfat med goda ostar och en magisk dessert med choklad, rabarber och annat gott. Maten levererade klass genomgående.

På vinsidan så imponerade barberan mest. Fyllig och rejält fatad, nästan som en slank supertoskanare ungefär. Bordeaux möter Toscana med Piemonte-vibbar. Vi landade den i Piemonte och barbera skutligen, så någon form av typicitet fanns där. Mogen riesling från NZ var inte tokigt heller. Klassisk petroleumosande med bra tryck. Knappast tysk. USA, Australien eller NZ blev gissningarna. Trodde själv USA och Finger Lakes. Minervois fick oss fullständigt perplexa. Moget till tusen med livfull munkänsla och kryddigt med torkad frukt, fänkål och rotfrukt. Tänkte slutligen mogen chianti.

Avslutade med lite sött från Venetien. Det gjorde jobbet bra. Sultanrussin och aprikos dominerar.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

ChristianB

DipWSET
På vinsidan så imponerade barberan mest. Fyllig och rejält fatad, nästan som en slank supertoskanare ungefär. Bordeaux möter Toscana med Piemonte-vibbar. Vi landade den i Piemonte och barbera skutligen, så någon form av typicitet fanns där
Kul att se! Dottern i familjen går samma Diploma-klass som jag! Måste testa deras Barolo någon dag också! ;)
 
Toppen