Vinbarer i Stockholm

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Fredrik L, 24 juli 2019.

1. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Ska ta tåget 40 minuter söderut till Stockholm på fredag tillsammans med en kompis, och tänkte framåt kvällen dra några glas eller kanske flaskor på en bra vinbar. Har dock inte särskilt bra koll på utbudet. Vilka är forumets favoritvinbarer i Stockholm, och varför?

2. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

I gamla stan finns en numera klassisk triangel mellan Gaston (även om Lars Trogen lämnade för ett par dagar sedan) som är flying elks och Frantzengruppens vinbar, Burgundy bar (Crespi-imperiets vinbar, även om du kan dricka riktigt bra på de andra delarna av huset också, svinet t ex på sommartid och djuret på vintertid) och 19 glas som är ett naturvinsmecka där Peter Bennysson huserar och där man i alla fall tidigare stundom kunde råka den deistiske grundaren av detta nobla vinforum när han skänkte i ädla drycker bakom bardisken. Alla tre har sina olika fördelar men är ju fantastiskt bra tillhands för ett hederligt "wine crawl".

Vissa menar att det är i vasastan det händer på grus grus (tranans latinska namn och tillika vinbar för restaurangen med samma namn) vid Odenplan. Där skulle en helig triangel kunna bildas tillsammans med Combo vinbar och Savant kaffe&vin kanske?

Kännarna vet dock att det är på Söder det händer. Här är vinbarerna mer talrika än lövmynten på en silverbjörk i högsommar. Hornstulls bodega ligger mig varmt om hjärtat (vid restaurang Tjoget vid Hornstull). Folii på erstagatan är snyggast och har bäst utbud men är heller inte billigast. Dryck på Swedenborgsgatan är desto billigare men har snyggt urval och brukar vara rätt livad stämning med härlig uteservering på sommar(gå)gatan utanför. Min personliga favorit är inte en bar utan en restaurang, dock med fin bar och bra val av viner: La Colline på Götgatsbacken. Naturvinsmeny i stort sett uteslutande, som på många av dessa ställen. Till riktigt bra priser. Curerade av hustrun till chefssommelliern på centralt belägna vinbaren Tyge&Sessil, som är en avknoppare till Ekstedts och också har samma härliga utbud av jura-viner som La Colline men också en massa annat, fast utanför Södermalm.

Att göra en äkta "stockholmsrunda" innebär att besöka samtliga ovan nämnda ställen och beställa in minst ett glas var på samtliga etablissemang, och pricka in vitt, rosé, orange, rött och bubbel samt något oxiderat (dock inte med nödvändighet samtliga grejer på varje ställe), allt inom 24 timmar. Det blev tyvärr lättare när Gondolens vinbar till slut gav vika inför slussenbygget.

Bon Voyage et Bon Courage!

Carinasomm, fluff, gece och 12 andra gillar detta.
  3. Jele

Jele Medlem

Bra sammanställning ovan men jag vill flika in Vina vid Greta garbos torg som en väldigt trevlig liten vinbar som dessutom håller betydligt bättre priser än många andra. Jag tycker även att de har en intressant och omväxlande (även uppdaterad) vinlista både på glas och flaska. Oftast trevliga enkla rätter och ostar dessutom. Och då har man även nära till Folii på Erstagatan, bara några kvarter därifrån. Det är alltså ytterligare ett södertips.

När man ändå är i krokarna skulle jag vilka rekommendera bar agrikultur för trevlig meny och viner. Funkar även om man bara skulle vilja slinka in på en liten rätt mellan vinbarerna och dricka bra därtill. Café Nizza i samma kvarter kan jag starkt rekommendera för deras Cacio e pepe m.m.! Boka gärna i så fall, även att det inte är nödvändigt alltid.

4. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Snygg sammanställning @Omar Khayyam ! Tack! Den äkta Stockholmsrundan kan nog bli svår, men 2-3 ska vi nog lyckas ta oss till.

Omar Khayyam gillar detta.
  5. Swedish

Swedish Medlem

Under sommaren kan det dock vara värt att kolla vilka som har öppet och inte...

Fredrik L och Omar Khayyam gillar detta.
  6. Fredrik L

Fredrik L Medlem

Burgundy hade ju stängt, men vi käkade surf and turf på Svinet istället och klämde en flaska Oregon-pinot. Därefter diverse naturviner på glas på Dryck - riktigt trevligt ställe, men ack så tragiskt att deras sura grannar omöjliggör öppettider längre än kl. 22! Får bli fler turer för att kolla övriga vinbarer.

Omar Khayyam och Mattias Schyberg gillar detta.
  7. flambadou

flambadou Medlem

Även Ambar vinbar, som ligger i salig Piasts lokaler på Tomtebogatan sedan ett par år, serverar kul vin (och annat) – mestadels orange, därav namnet. Ett stopp på Lilla Ego för middag, och kvällsburgaren på Flippin' Burgers, eller Bores, som alla ligger på behörigt avstånd till den s k Vasastanstriangeln. Jag skulle också, för symmetrins skull, vilja lägga till Babette på Roslagsgatan (där bl a Fredrik Lundberg som lämnade tidigare nämnda Gaston huserar).

upload_2019-8-8_18-57-12.png

Dela sidan