Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbarer i Stockholm

Fredrik L

Medlem
Ska ta tåget 40 minuter söderut till Stockholm på fredag tillsammans med en kompis, och tänkte framåt kvällen dra några glas eller kanske flaskor på en bra vinbar. Har dock inte särskilt bra koll på utbudet. Vilka är forumets favoritvinbarer i Stockholm, och varför?
 
I gamla stan finns en numera klassisk triangel mellan Gaston (även om Lars Trogen lämnade för ett par dagar sedan) som är flying elks och Frantzengruppens vinbar, Burgundy bar (Crespi-imperiets vinbar, även om du kan dricka riktigt bra på de andra delarna av huset också, svinet t ex på sommartid och djuret på vintertid) och 19 glas som är ett naturvinsmecka där Peter Bennysson huserar och där man i alla fall tidigare stundom kunde råka den deistiske grundaren av detta nobla vinforum när han skänkte i ädla drycker bakom bardisken. Alla tre har sina olika fördelar men är ju fantastiskt bra tillhands för ett hederligt "wine crawl".

Vissa menar att det är i vasastan det händer på grus grus (tranans latinska namn och tillika vinbar för restaurangen med samma namn) vid Odenplan. Där skulle en helig triangel kunna bildas tillsammans med Combo vinbar och Savant kaffe&vin kanske?

Kännarna vet dock att det är på Söder det händer. Här är vinbarerna mer talrika än lövmynten på en silverbjörk i högsommar. Hornstulls bodega ligger mig varmt om hjärtat (vid restaurang Tjoget vid Hornstull). Folii på erstagatan är snyggast och har bäst utbud men är heller inte billigast. Dryck på Swedenborgsgatan är desto billigare men har snyggt urval och brukar vara rätt livad stämning med härlig uteservering på sommar(gå)gatan utanför. Min personliga favorit är inte en bar utan en restaurang, dock med fin bar och bra val av viner: La Colline på Götgatsbacken. Naturvinsmeny i stort sett uteslutande, som på många av dessa ställen. Till riktigt bra priser. Curerade av hustrun till chefssommelliern på centralt belägna vinbaren Tyge&Sessil, som är en avknoppare till Ekstedts och också har samma härliga utbud av jura-viner som La Colline men också en massa annat, fast utanför Södermalm.

Att göra en äkta "stockholmsrunda" innebär att besöka samtliga ovan nämnda ställen och beställa in minst ett glas var på samtliga etablissemang, och pricka in vitt, rosé, orange, rött och bubbel samt något oxiderat (dock inte med nödvändighet samtliga grejer på varje ställe), allt inom 24 timmar. Det blev tyvärr lättare när Gondolens vinbar till slut gav vika inför slussenbygget.

Bon Voyage et Bon Courage!
 

Jele

Medlem
Bra sammanställning ovan men jag vill flika in Vina vid Greta garbos torg som en väldigt trevlig liten vinbar som dessutom håller betydligt bättre priser än många andra. Jag tycker även att de har en intressant och omväxlande (även uppdaterad) vinlista både på glas och flaska. Oftast trevliga enkla rätter och ostar dessutom. Och då har man även nära till Folii på Erstagatan, bara några kvarter därifrån. Det är alltså ytterligare ett södertips.

När man ändå är i krokarna skulle jag vilka rekommendera bar agrikultur för trevlig meny och viner. Funkar även om man bara skulle vilja slinka in på en liten rätt mellan vinbarerna och dricka bra därtill. Café Nizza i samma kvarter kan jag starkt rekommendera för deras Cacio e pepe m.m.! Boka gärna i så fall, även att det inte är nödvändigt alltid.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Burgundy hade ju stängt, men vi käkade surf and turf på Svinet istället och klämde en flaska Oregon-pinot. Därefter diverse naturviner på glas på Dryck - riktigt trevligt ställe, men ack så tragiskt att deras sura grannar omöjliggör öppettider längre än kl. 22! Får bli fler turer för att kolla övriga vinbarer.
 

flambadou

Medlem
Även Ambar vinbar, som ligger i salig Piasts lokaler på Tomtebogatan sedan ett par år, serverar kul vin (och annat) – mestadels orange, därav namnet. Ett stopp på Lilla Ego för middag, och kvällsburgaren på Flippin' Burgers, eller Bores, som alla ligger på behörigt avstånd till den s k Vasastanstriangeln. Jag skulle också, för symmetrins skull, vilja lägga till Babette på Roslagsgatan (där bl a Fredrik Lundberg som lämnade tidigare nämnda Gaston huserar).

upload_2019-8-8_18-57-12.png
 

gece

Man vänjer sig.
Tänkte kapa och göra denna tråd till en generell "vinbarer i Stockholm"-tråd, och tipsa alla närvarande om Gemla Vinbar på centrala Södermalm. Till stor del kliven ur La Collines aska, kan vi påpeka för att knyta an till tidigare tips.

Vinlistan har kraftig slagsida mot naturvin (vill dock hävda att de plockat russinen ur den kakan!), till stor del franskt men generöst med "reste du monde" också. Som Jura-skalle är jag mycket nöjd med att ha detta ställe nära hemma, har t.ex. druckit mig igenom en försvarlig andel av deras allokering av Octavin, och stiftat nya bekantskaper, som t.ex. vid senaste besöket då det dracks en helt lysande (och nu snackar vi HELT lysande) flaska 2018 Domain des Cavarodes Arbois Chardonnay de Messagelin. Maten är också på topp, menyn för 400 denarer är en bra deal.

Läget mittemot Lidl på Magnus Ladulåsgatan är kanske inte det mest självklara men lokalen är trevlig och uteserveringen har en skönt kontinental känsla när det är sommar och varmt ute (ni vet sådär som när man sitter på en varm bakgata i någon spansk stad och bara har det bra?).
 
Tänkte kapa och göra denna tråd till en generell "vinbarer i Stockholm"-tråd, och tipsa alla närvarande om Gemla Vinbar på centrala Södermalm. Till stor del kliven ur La Collines aska, kan vi påpeka för att knyta an till tidigare tips.

Vinlistan har kraftig slagsida mot naturvin (vill dock hävda att de plockat russinen ur den kakan!), till stor del franskt men generöst med "reste du monde" också. Som Jura-skalle är jag mycket nöjd med att ha detta ställe nära hemma, har t.ex. druckit mig igenom en försvarlig andel av deras allokering av Octavin, och stiftat nya bekantskaper, som t.ex. vid senaste besöket då det dracks en helt lysande (och nu snackar vi HELT lysande) flaska 2018 Domain des Cavarodes Arbois Chardonnay de Messagelin. Maten är också på topp, menyn för 400 denarer är en bra deal.

Läget mittemot Lidl på Magnus Ladulåsgatan är kanske inte det mest självklara men lokalen är trevlig och uteserveringen har en skönt kontinental känsla när det är sommar och varmt ute (ni vet sådär som när man sitter på en varm bakgata i någon spansk stad och bara har det bra?).
instämmer till 100 %. Bara det att ha ett kvartershak som pumpar mer än en sorts vin jaune per glas är ju inte så illa...
 
Hur ser det ut med vinbarer i Stockholm nuförtiden? Eller för den delen restauranger där man kan ta ett glas vin på lämpligt sätt? Skulle behöva en uppdaterad tipslåda. vad säger det allvetande forumet?
 
Last edited:

matage

Medlem
Hur ser det ut med vinbarer i Stockholm nuförtiden? Eller för den delen restauranger där man kan ta ett glas vin på lämpligt sätt? Skulle behöva en uppdaterad tipslåda. vad säger det allvetande forumet?
Jag är svag för Sundbybergs Vinbar (2 min från pendelstation/t-bana så ändå tillgänglig) Leijontornets Vinbar och Combo Vinbar men så är de det enda jag besökt i närtid.
 

MarkusJ

Medlem
Vinbarer som jag varit på de senaste 1-2 åren som jag tycker är värda att besöka:

Cave Nizza (Söder)
Combo Vinbaren (city)
Dryck Vinbar (Söder)
Folii (Söder)
Hornstulls Bodega (Söder)
Leijontornet Vinbar (Gamla stan)
Sundbybergs Vinbar (Sundbyberg)
The Sparrow Wine Bar (city)

(naturvin)
Savant Bar (city)
Tyge & Sessil (Östermalm)
 

Indre By

Medlem
Jag har bott en del på Bank Hotel det senaste året och har fastnat för Hibou, deras takbar. Trevligt både om sommaren (med takterrass och utsikt över Djurgården) och om vintern. Rekommenderas att gå dit vid öppning, det blir nattklubbsstämning senare. Har tillgång till hela Bank Hotels katalog som ju är såväl djup som bred, om än inte påfallande prisvärd. En sista (förmodligen hotellrelaterad) fördel är att de har öppet varje dag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har bott en del på Bank Hotel det senaste året och har fastnat för Hibou, deras takbar. Trevligt både om sommaren (med takterrass och utsikt över Djurgården) och om vintern. Rekommenderas att gå dit vid öppning, det blir nattklubbsstämning senare. Har tillgång till hela Bank Hotels katalog som ju är såväl djup som bred, om än inte påfallande prisvärd. En sista (förmodligen hotellrelaterad) fördel är att de har öppet varje dag.
Bank är bra, fast jag har bara smuttat på drinkar där.
 
Toppen