Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

1855

Climats
Hej på Er!
Någon som har bra (bästa) tips på böcker om Champagne? Ingen "ny börjar-bok" utan någon som gräver djupt. Hade vintomas blogg funnits i bokform så hade frågan aldrig ställts ;)!
Tack på förhand!
/Jonas
 

Wintermute

Medlem
Jag tycker att Juhlins böcker är trevlig läsning och tämligen faktaspäckade. Frågan är om de gräver nog djupt för dig.
 

Christer J

Medlem
Hej på Er!
Någon som har bra (bästa) tips på böcker om Champagne? Ingen "ny börjar-bok" utan någon som gräver djupt. Hade vintomas blogg funnits i bokform så hade frågan aldrig ställts ;)!
Tack på förhand!
/Jonas
satt precis och planerade ett inlägg med tips om bra vinböcker allmänt, om alla regioner, för det är vad jag behöver!

Jag har nyligen köpt några böcker om champagne, så här kommer en liten kort beskrivning av dem.
  • Juhlins 8000, fin bok, bra att ha uppslagsvis men inte min goto book avseende fördjupning om producenter.
  • Champagne-the future uncorked, av Gert Crum 2017, fantastisk bok, underbara bilder. På engelska. Historia, tillverkningsprocessen i detalj, alltså druvfördelning, malo eller ej, ek eller ej, andel reservvin, tid på jästen, dosage etc. Text om de olika vinerna från varje producent men utan smaknoter för årgångar. Sedan 1-5 sidor om producenterna, se exempel nedan för Egly-Ouriet.
0BA3F3F6-8A51-4D9B-AC6E-3E40B6D7C4EB.jpeg

188FB3CC-36A8-41A0-B3B8-7D8DD2D983A9.jpeg

824CC6DE-8FD9-4089-86D0-2F7CE9B64A13.jpeg

Sedan lite om skördar fram till 2016 och hur man njuter en champagne bäst, avseende temperaturer, glas etc. Att besöka regionen, restauranger och hotell avslutar boken.
  • The champagne guide, Tyson Stelzer 2017. Fokus på vintyperna från varje producent med smaknoter. Se exempel nedan för Pierre Peters:
6E45F144-A75A-4711-83AA-7CE1A2CC83B8.jpeg

26C729F2-D586-473E-BA48-17D3A5044C64.jpeg

D36FA77D-6B7C-48AE-B1F6-873F1877325A.jpeg

Skörderapporter och lite annat smått & gott.
  • Champagne, Peter Liem 2017.
image.jpg

Fokus på druvorna och marken rankorna växer i, om klimatförändringar och vinmakarens olika metoder i vinframställningen.
image.jpg

Men ganska kort om varje producents viner.

Nu blev jag lite trött här på slutet men jag gillar dessa böcker då de har fokus på olika områden och jag gillar att läsa, men så är ju inte alla människor har jag förstått :), men hoppas att du har lite hjälp av detta söndagsinlägg i alla fall.
Har du frågor om böckerna så hör gärna av dig!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
satt precis och planerade ett inlägg med tips om bra vinböcker allmänt, om alla regioner, för det är vad jag behöver!

Jag har nyligen köpt några böcker om champagne, så här kommer en liten kort beskrivning av dem.
  • Juhlins 8000, fin bok, bra att ha uppslagsvis men inte min goto book avseende fördjupning om producenter.
  • Champagne-the future uncorked, av Gert Crum 2017, fantastisk bok, underbara bilder. På engelska. Historia, tillverkningsprocessen i detalj, alltså druvfördelning, malo eller ej, ek eller ej, andel reservvin, tid på jästen, dosage etc. Text om de olika vinerna från varje producent men utan smaknoter för årgångar. Sedan 1-5 sidor om producenterna, se exempel nedan för Egly-Ouriet.
Visa bifogad bild 14617
Visa bifogad bild 14618
Visa bifogad bild 14619
Sedan lite om skördar fram till 2016 och hur man njuter en champagne bäst, avseende temperaturer, glas etc. Att besöka regionen, restauranger och hotell avslutar boken.
  • The champagne guide, Tyson Stelzer 2017. Fokus på vintyperna från varje producent med smaknoter. Se exempel nedan för Pierre Peters:
Visa bifogad bild 14622
Visa bifogad bild 14623
Visa bifogad bild 14624
Skörderapporter och lite annat smått & gott.
  • Champagne, Peter Liem 2017.
Visa bifogad bild 14625
Fokus på druvorna och marken rankorna växer i, om klimatförändringar och vinmakarens olika metoder i vinframställningen.
Visa bifogad bild 14627
Men ganska kort om varje producents viner.

Nu blev jag lite trött här på slutet men jag gillar dessa böcker då de har fokus på olika områden och jag gillar att läsa, men så är ju inte alla människor har jag förstått :), men hoppas att du har lite hjälp av detta söndagsinlägg i alla fall.
Har du frågor om böckerna så hör gärna av dig!
Hej Christer! :)
Beställde nyss Champagneguiden som du nämnde men undrar var du köpte Champagne - the future uncorked av Gert Crum, den verkar inte finnas på Adlibris.
 

Christer J

Medlem
Nämnas bör boken ”Champagne-vinet och odlarna” av paret Karlsson. Fokuserar på odlarna men har inte så mycket info om vinerna i sig. De har med lite om ekonomi och försäljningsstatistik. Det mesta av det taget från Comite Champagnes årliga rapporter. Prisbelönt redan.

Fredrik Schelin ger snart ut ”Champagne : 49 miljoner bubblor i en flaska champagne”
 
När det ändå diskuteras böcker, är det någon som kan uttala sig om CHAMPAGNE: The Essential Guide To The Wines, Producers And Terriors Of The Iconic Region?

Tycker den verkar intressant eftersom den säger sig utgå från jordmånen.

Här är länk till intervju med Liem om boken och om hans fokus på att pröva vin clair för att tydligare se skillnader i jordmån mellan olika vingårdslägen i Champagne: https://soundcloud.com/leviopenswine/peterliem3

Har själv inte läst boken ännu.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Peter Liems bok är givet för den överintresserade champagnenörden, eftersom det följer med reproduktioner av Larmats vingårdskartor från 1940-talet med den! :confused::p:D
I övrigt får man ställa sig frågan vad man vill läsa om. Vinregionen i stort? Vinmakning? Producentprofiler? I så fall mest om stora hus, bättre/kultigare småodlare eller lite av varje? Omdömen om enskilda champagner? Besökstips? Tips på matchningar champagne och mat? Olika böcker lägger olika fokus på olika delar av dessa.
Vissa författare som publicerat många böcker har tyvärr återanvänt gamla texter (t.ex. producentprofiler och poängomdömen) utan att man i deras senare böcker kan se att det rör sig om text som var ca 10 år gammal vid publiceringstillfället.
 

lukastollig

Pudelfantast
När det ändå diskuteras böcker, är det någon som kan uttala sig om CHAMPAGNE: The Essential Guide To The Wines, Producers And Terriors Of The Iconic Region?

Tycker den verkar intressant eftersom den säger sig utgå från jordmånen.

Har den hemma sedan drygt 6 månader. Mycket trevlig läsning och fantastiska kartor. På mer än sedvanligt hög nördnivå. Inte så omfattande provningsnoteringar men personligen tycker jag bara det är bra. (Finns ju Cellartracker till sånt) Rekommenderas.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har den hemma sedan drygt 6 månader. Mycket trevlig läsning och fantastiska kartor. På mer än sedvanligt hög nördnivå. Inte så omfattande provningsnoteringar men personligen tycker jag bara det är bra. (Finns ju Cellartracker till sånt) Rekommenderas.
Tack för info. Precis det jag ville höra. Blir en bra julklapp.:)
 
Nu är det ett tag sedan 49 miljoner kom ut, är det någon som har köpt/läst denna?
är lite nyfiken på om den är lite som juhlins bok där han beskriver och betygsätter årgångarna.
eller är den mera ren fakta?
 
Toppen