Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbutiker i Berlin

Speedo77

Medlem
Jag ska åka till Berlin i början av april, men tänkte redan nu börja planera de stundande vininköpen. Är det någon som kan tipsa om bra vinbutiker där? Jag är främst ute efter inhemsk riesling och spätburgunder.
 

anders

Medlem
Erfaren och erfaren... Jag har varit där två gånger... varav en gång var i min gröna ungdom för 20 år sedan. Vilken jävla resa det var. :p
Det enda stället som jag kan nämna förutom dem som redan nämnts är Galleria Kaufhof vid Alexanderplatz. Hyggliga priser men om det inte är någon speciell kampanj så kan du nog inte räkna med några brakfynd.
I jämförelse Systembolagets toppbutiker kan sägas att Bolaget har generellt en betydligt bättre bredd. På GK kan du dock hitta merparten av sortimentet från en producent. Dock utan urskillning, bra eller dåligt så står det där. Att hitta små intressanta producenter kan vara en utmaning.
Bara så du vet vad du kan räkna med...
Som jag redovisade på annat ställe så har de en trevlig champagnebar. Jag var dock tyvärr inte begeistrad av vad Taittinger levererade men en "second opinion" är alltid bra.
Annars fick jag tips av en god bekant som inte säger nej till en öl eller två att det finns en spirande kultur av mikrobryggerier. Han tog mig till ett som ligger i närheten av Alexanderplatz, Brauhaus Mitte, ‎Karl-Liebknecht-Straße 13. Ligger vid ett litet "torg" precis vid en järnvägsviadukt. Du måste lyfta blicken något då det ligger en våning upp. Helt ok.
 

MartinE

Medlem
Kul att någon mer än jag är svag för Spätburgunder!

Vinavdelningen på Galleria Kaufhof på Alexanderplatz är i mitt tycke bäst i Berlin - åtminstone om man letar efter fina viner från exempelvis Frankrike och Italien! Men är du på jakt efter tyska viner skulle jag nog hellre rekommendera varuhuset Karstadt på Kurfürstendamm eller någon av de relativt nyöppnade vinbutikerna i Kollwitzkiez i Prenzlauer Berg eller den som ligger vid Marheinekeplatz i Kreuzberg! Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter... Men ta dig bara till U-bahnhof Senefelderplatz (Prenzlauer Berg) resp U-bahnhof Gneisenaustraße (Kreuzberg), så kan du fråga dig fram till dem! :)

Ett annat bra tips är Weinbar Rutz på Chausseestraße i Mitte. Det är sannolikt Berlins bästa vinbar och man kan köpa samtliga flaskor med sig hem också! En annan trevlig, men betydligt enklare, vinbar är Ottorink Weinbar på Dresdener Straße i Kreuzberg. När det gäller champagnebarer är de på KaDeWe (fyra st) och den på Galeries Lafayette värda att besöka - om du inte har något emot storhuschampagner! Vinavdelningarna är väldigt bra på båda ställena, men svindyr resp dyr!

Angående mikrobryggerier (känner att jag lämnar ämnet här, men eftersom ovanstående inlägg tog upp det så...) har det verkligen hänt en hel del i Berlin de senaste åren! Mina favoriter är Hops & Barley (Friedrichshain), Eschenbräu (Wedding), Brauhaus Lemke (Mitte) och Heidenpeters (Kreuzberg). Säg till om du vill ha adresserna!

Ha det så trevligt i Berlin!
 

Appel

Medlem
Är det någon som även har tips på bra restauranger (kanske @MartinE )? Jag är inte nu inte ute efter ** eller * utan mer i stil med BiB Gourmand.
 

MartinE

Medlem
Det här var en kul gammal tråd som du letade upp! :)

Jag har massor av tips. Men för att förbättra träffsäkerheten börjar jag med ett par motfrågor:

Syftar du på restauranger för middag, lunch eller frukost? Vilken typ av mat gillar du/ni? Vilka veckodagar är ni där?

Avvisar du stjärnrestaurangerna p g a kostnaden eller för att du efterfrågar "mindre omfattande" måltider?
 

Appel

Medlem
Det här var en kul gammal tråd som du letade upp! :)

Jag har massor av tips. Men för att förbättra träffsäkerheten börjar jag med ett par motfrågor:

Syftar du på restauranger för middag, lunch eller frukost? Vilken typ av mat gillar du/ni? Vilka veckodagar är ni där?

Avvisar du stjärnrestaurangerna p g a kostnaden eller för att du efterfrågar "mindre omfattande" måltider?
Tack för snabbt svar :).
Det avser restauranger för lunch och middag. Vi kommer att vara där fredag - söndag.
Varför jag önskar tips på mer lågmälda restauranger beror främst på priset.
Gällande vilket kök vi uppskattar så är det väldigt svårt att specificera. Vi uppskattar förmodligen främst det franska köket om man utgår ifrån land. Typ av mat så är det alltid kul med experimentell matlagning.
Topp 3 gällande matupplevelser är förmodligen följande:
A. Lallement (Reims)
Bigarade (Paris) Tvåstjärnig som jag tror numera är stängd
Tasting Room (Franschoek)
Har säkert glömt någon men det är de jag kommer på nu.
 

MartinE

Medlem
Det låter som att du trots allt uppskattar fine dining! ;) Och med risk för att tjata för döva öron, så vill jag ändå börja med att påpeka att restaurangerna Tim Raue (**), Facil (**) och Pauly Saal (*) samtliga erbjuder mycket prisvärda lunchmenyer! På kvällstid erbjuder Richard (*) moderat prissatt stjärnmat. Även Bandol sur Mer (*) och Nobelhart & Schmutzig (*) bör nämnas i sammanhanget!

Om jag sedan går vidare och faktiskt lyssnar på vad du säger och siktar på nivån under ovanstående, kan jag bl a rekommendera följande ställen:

För lunch (samtliga funkar även för middag):
Dos Palillos (Mitte): Lunch endast på lördagar. Underbar asiatisk mat i spansk tappning (tapas). Albert Raurich (tidigare på El Bulli) står bakom stället. Har systerrestaurang i Barcelona med stjärna.
Sasaya (Prenzlauer Berg): Fantastisk japansk mat, bl a Berlins bästa sushi.
The Bird (Prenzlauer Berg och Kreuzberg): Sannolikt Europas bästa hamburgare!
Si An (Prenzlauer Berg): Underbar vietnamesisk mat och himmelska shakes för nästan inga pengar alls! Inga bordsbokningar.
Monsieur Vuong (Mitte) : Modernare variant av ovanstående. Något dyrare och inte lika bra.
NENI (Charlottenburg): Hippt ställe med utsikt och mat från Mellanöstern.
Pasternak (Prenzlauer Berg): Traditionell rysk/judisk mat. Underbar söndagsbrunch!

För middag:
Heising (Charlottenburg): Mycket hemtrevlig familjerestaurang i den gamla skolan. Det klassiska franska köket, utan några moderna krusiduller!
Katz Orange (Mitte): Inneställe i ett f d östberlinskt bryggeri. Deras specialitet är olika typer av långkokt kött, t ex revben (utan ben) som stekts i tolv timmar.
Duke (Schöneberg/Charlottenburg): Mat på stjärnnivå till ungefär halva priset. Ambitiöst ställe.
Hostaria del Monte Croce (Kreuzberg): Italiensk helkväll i hemma hos-miljö. Mycket mat och dryck för lite pengar.
Dae Mon (Mitte): Koreansk fine dining på hög nivå.
Cookies Cream (Mitte): Undergroundrestaurang/klubbrestaurang med vegetarisk mat på stjärnnivå.
Crackers (Mitte): Klubbrestaurang med samma ägare som ovanstående
Chen Che (Mitte): Modern variant på det vietnamesiska/japanska köket
Long March Canteen (Kreuzberg): Modern variant av det traditionella kinesiska köket. Häftig lokal!

Jag har säkert glömt några som borde ha nämnts. Men här hittar du fler restaurangtips (inkl texter om några av ovanstående ställen): http://10243berlin.blogspot.se/search/label/restauranger

Glöm inte boka bord! I Berlin behöver man oftast inte ha så lång framförhållning, eftersom utbudet av restauranger är mycket större än i Sverige samtidigt som inte "alla" går på samma ställen, men på fredagar och lördagar är det i regel ett måste att boka. Tänk också på att frukost är ett trevligt alternativ till lunch och som oftast serveras långt in på eftermiddagen! Skippa hotellfrukosten och ät ute istället!

Kebab/shawarma är ett kapitel för sig och efterfrågar du tips angående den typen av mat är det bara att säga till! :)
 

Appel

Medlem
Det låter som att du trots allt uppskattar fine dining! ;) Och med risk för att tjata för döva öron, så vill jag ändå börja med att påpeka att restaurangerna Tim Raue (**), Facil (**) och Pauly Saal (*) samtliga erbjuder mycket prisvärda lunchmenyer! På kvällstid erbjuder Richard (*) moderat prissatt stjärnmat. Även Bandol sur Mer (*) och Nobelhart & Schmutzig (*) bör nämnas i sammanhanget!

Om jag sedan går vidare och faktiskt lyssnar på vad du säger och siktar på nivån under ovanstående, kan jag bl a rekommendera följande ställen:

För lunch (samtliga funkar även för middag):
Dos Palillos (Mitte): Lunch endast på lördagar. Underbar asiatisk mat i spansk tappning (tapas). Albert Raurich (tidigare på El Bulli) står bakom stället. Har systerrestaurang i Barcelona med stjärna.
Sasaya (Prenzlauer Berg): Fantastisk japansk mat, bl a Berlins bästa sushi.
The Bird (Prenzlauer Berg och Kreuzberg): Sannolikt Europas bästa hamburgare!
Si An (Prenzlauer Berg): Underbar vietnamesisk mat och himmelska shakes för nästan inga pengar alls! Inga bordsbokningar.
Monsieur Vuong (Mitte) : Modernare variant av ovanstående. Något dyrare och inte lika bra.
NENI (Charlottenburg): Hippt ställe med utsikt och mat från Mellanöstern.
Pasternak (Prenzlauer Berg): Traditionell rysk/judisk mat. Underbar söndagsbrunch!

För middag:
Heising (Charlottenburg): Mycket hemtrevlig familjerestaurang i den gamla skolan. Det klassiska franska köket, utan några moderna krusiduller!
Katz Orange (Mitte): Inneställe i ett f d östberlinskt bryggeri. Deras specialitet är olika typer av långkokt kött, t ex revben (utan ben) som stekts i tolv timmar.
Duke (Schöneberg/Charlottenburg): Mat på stjärnnivå till ungefär halva priset. Ambitiöst ställe.
Hostaria del Monte Croce (Kreuzberg): Italiensk helkväll i hemma hos-miljö. Mycket mat och dryck för lite pengar.
Dae Mon (Mitte): Koreansk fine dining på hög nivå.
Cookies Cream (Mitte): Undergroundrestaurang/klubbrestaurang med vegetarisk mat på stjärnnivå.
Crackers (Mitte): Klubbrestaurang med samma ägare som ovanstående
Chen Che (Mitte): Modern variant på det vietnamesiska/japanska köket
Long March Canteen (Kreuzberg): Modern variant av det traditionella kinesiska köket. Häftig lokal!

Jag har säkert glömt några som borde ha nämnts. Men här hittar du fler restaurangtips (inkl texter om några av ovanstående ställen): http://10243berlin.blogspot.se/search/label/restauranger

Glöm inte boka bord! I Berlin behöver man oftast inte ha så lång framförhållning, eftersom utbudet av restauranger är mycket större än i Sverige samtidigt som inte "alla" går på samma ställen, men på fredagar och lördagar är det i regel ett måste att boka. Tänk också på att frukost är ett trevligt alternativ till lunch och som oftast serveras långt in på eftermiddagen! Skippa hotellfrukosten och ät ute istället!

Kebab/shawarma är ett kapitel för sig och efterfrågar du tips angående den typen av mat är det bara att säga till! :)
Jo, både jag och min fru gillar fine dining. Någonstans går väl det ihop med goda viner :)
Stort tack! Det kanske ändå slutar med en Michelinkrog :rolleyes:.
Jag skall gå igenom din lista. Du skall få en utvärdering efter att vi varit där.
Det ser också ut som att jag måste börja läsa din andra blogg också :D
 

Appel

Medlem
Oerhört rolig blogg. Den skall jag fortsätta läsa. Lagom långa inlägg och bra information.
har du en topp tre vad gäller kebab/shawarma så vore även det uppskattat :).
Jag skall sätta mig och boka lite besök imorgon när inte min fru finns i närheten. Resan är barnfri vilket gör så att man kan njuta fullt ut...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det låter som att du trots allt uppskattar fine dining! ;) Och med risk för att tjata för döva öron, så vill jag ändå börja med att påpeka att restaurangerna Tim Raue (**), Facil (**) och Pauly Saal (*) samtliga erbjuder mycket prisvärda lunchmenyer! På kvällstid erbjuder Richard (*) moderat prissatt stjärnmat. Även Bandol sur Mer (*) och Nobelhart & Schmutzig (*) bör nämnas i sammanhanget!

Om jag sedan går vidare och faktiskt lyssnar på vad du säger och siktar på nivån under ovanstående, kan jag bl a rekommendera följande ställen:

För lunch (samtliga funkar även för middag):
Dos Palillos (Mitte): Lunch endast på lördagar. Underbar asiatisk mat i spansk tappning (tapas). Albert Raurich (tidigare på El Bulli) står bakom stället. Har systerrestaurang i Barcelona med stjärna.
Sasaya (Prenzlauer Berg): Fantastisk japansk mat, bl a Berlins bästa sushi.
The Bird (Prenzlauer Berg och Kreuzberg): Sannolikt Europas bästa hamburgare!
Si An (Prenzlauer Berg): Underbar vietnamesisk mat och himmelska shakes för nästan inga pengar alls! Inga bordsbokningar.
Monsieur Vuong (Mitte) : Modernare variant av ovanstående. Något dyrare och inte lika bra.
NENI (Charlottenburg): Hippt ställe med utsikt och mat från Mellanöstern.
Pasternak (Prenzlauer Berg): Traditionell rysk/judisk mat. Underbar söndagsbrunch!

För middag:
Heising (Charlottenburg): Mycket hemtrevlig familjerestaurang i den gamla skolan. Det klassiska franska köket, utan några moderna krusiduller!
Katz Orange (Mitte): Inneställe i ett f d östberlinskt bryggeri. Deras specialitet är olika typer av långkokt kött, t ex revben (utan ben) som stekts i tolv timmar.
Duke (Schöneberg/Charlottenburg): Mat på stjärnnivå till ungefär halva priset. Ambitiöst ställe.
Hostaria del Monte Croce (Kreuzberg): Italiensk helkväll i hemma hos-miljö. Mycket mat och dryck för lite pengar.
Dae Mon (Mitte): Koreansk fine dining på hög nivå.
Cookies Cream (Mitte): Undergroundrestaurang/klubbrestaurang med vegetarisk mat på stjärnnivå.
Crackers (Mitte): Klubbrestaurang med samma ägare som ovanstående
Chen Che (Mitte): Modern variant på det vietnamesiska/japanska köket
Long March Canteen (Kreuzberg): Modern variant av det traditionella kinesiska köket. Häftig lokal!

Jag har säkert glömt några som borde ha nämnts. Men här hittar du fler restaurangtips (inkl texter om några av ovanstående ställen): http://10243berlin.blogspot.se/search/label/restauranger

Glöm inte boka bord! I Berlin behöver man oftast inte ha så lång framförhållning, eftersom utbudet av restauranger är mycket större än i Sverige samtidigt som inte "alla" går på samma ställen, men på fredagar och lördagar är det i regel ett måste att boka. Tänk också på att frukost är ett trevligt alternativ till lunch och som oftast serveras långt in på eftermiddagen! Skippa hotellfrukosten och ät ute istället!

Kebab/shawarma är ett kapitel för sig och efterfrågar du tips angående den typen av mat är det bara att säga till! :)
Jäklar vad sugen jag blev på att återbesöka Berlin! :)
 

MartinE

Medlem
har du en topp tre vad gäller kebab/shawarma så vore även det uppskattat
Det är svårt att bara nämna tre... Som du kanske känner till uppfanns den "moderna kebaben" i Berlin och det fullkomligt kryllar av ställen med den här typen av mat. Och oavsett om det är i turkisk eller arabisk regi och oavsett om det är kyckling- eller kalvkött, så är lägstanivån väldigt hög! Jag vågar påstå att random tunnelbaneställe håller högre klass än de bästa i Sverige. Om jag bara får nämna ett ställe måste det nog bli Mustafa's Gemüse Kebap vid U-bahnhof Mehringdamm (Kreuzberg). Det är ett enkelt gatukök som har fått legendstatus och det är nästan alltid (minst) 40 minuters kö... Och ja, det är värt att vänta på. Deras hemsida (http://www.mustafas.de) är för övrigt ganska kul! :)

En annan favorit är stället på Simon-Dach-Straße (Friedrichshain) som tidigare hette Döner-Dach. Klassikerna i Kreuzberg är annars Hasir (finns även i fyra andra stadsdelar) och Doyum Grillhaus. Båda dessa har fantastisk Iskender! Imren i Neukölln och det lilla stället i hörnet Warschauer Straße / Revaler Straße i Friedrichshain (har aldrig lagt märke till vad de heter...) är också riktigt bra!

Jäklar vad sugen jag blev på kebab nu...

IMG_1783.JPG
 

MartinE

Medlem
Hej @MartinE, vi ska till Berlin 21-24/4, 4 killar. Vart kan du rekommendera att bo?
Adlon!

Du blir garanterat inte besviken på ovanstående alternativ. Men vill du ha ett mer personligt svar vore det ju bra om du berättade vad ni är ute efter! Vad ska ni göra i Berlin? Vilken stadsdel vill ni bo i? Vill ni bo på hotell eller i lägenhet? Vilka preferenser har ni för övrigt? Behöver ni ha några särskilda faciliteter på hotellet eller räcker det med tak över huvudet? Har ni någon budget? Hur många gånger har ni varit i Berlin? Hur gamla är ni? Und so weiter...)

Annars blir det som att fråga "Vi ska dricka ett tyskt vin. Vilket vin rekommenderar du oss?" ;)
 

grappa

Medlem
Kan rekommendera Las Olas · Spanisches Restaurant · Karl-Liebknecht-Str. 29 · 10178 Berlin-Mitte, Alexanderplatz . Bra vin, bra tapas.
 

Alex

Medlem
Jag ska åka på en Berlin Weekend om några veckor. Så jag skulle behöva era tips på vinbutiker och vinbarer. Denna resa är vi nog inte ute efter att köpa så mycket toppviner hem till källaren utan främst är tanken att prova/köpa lite annourlunda spännande viner.
Kanske lite naturviner eller något rött från teneriffa, så ja det behöver heller inte vara mer spännande än så. Bara det är några nyheter för oss på vinlistan.
Vad har ni för tips? :)
 
Toppen