Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner för vinkällaren

Sebban

Medlem
Hej på er! Bygger på min vinkällare nu och har tänkt och köpa på mig lite röda,vita och champagne som jag vill följa genom åren. Har ni tips på några som gynnar sig extra väl att ligga på rygg några år? Framförallt champagne :) Jag vet att smaken är olika och kan ändrar sig med åren men tänkte mest vad ni lagt undan?
Röda och vita runt 200:- och champagne runt 300-400:- typ.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej på er! Bygger på min vinkällare nu och har tänkt och köpa på mig lite röda,vita och champagne som jag vill följa genom åren. Har ni tips på några som gynnar sig extra väl att ligga på rygg några år? Framförallt champagne :) Jag vet att smaken är olika och kan ändrar sig med åren men tänkte mest vad ni lagt undan?
Röda och vita runt 200:- och champagne runt 300-400:- typ.
I de prisklasser du tänkt dig är mitt tips att köpa på dig viner du tycker är goda i en stil du uppskattar och som har ”lagringspotential”, vanligtvis genom att kännas lite för unga och strama just nu och som har tillräcklig koncentration och intensitet för att överleva tidens tand. Vitt och rött för runt tvåhundringen kommer i de flesta fall utvecklas väl med 1-5 års lagring, men är vanligtvis viner som är gjorda för att drickas relativt unga. Om det handlar om viner av det stramare snittet stilmässigt finns det goda chanser att de kommer att bli avsevärt bättre med lite mognad (stram riesling, nebbiolo mm)

Låt din egna smak och omdöme avgöra och så får du se vad som händer under resans gång. :)
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
I de prisklasser du tänkt dig är mitt tips att köpa på dig viner du tycker är goda i en stil du uppskattar och som har ”lagringspotential”, vanligtvis genom att kännas lite för unga och strama just nu och som har tillräcklig koncentration och intensitet för att överleva tidens tand. Vitt och rött för runt tvåhundringen kommer i de flesta fall utvecklas väl med 1-5 års lagring, men är vanligtvis viner som är gjorda för att drickas relativt unga. Om det handlar om viner av det stramare snittet stilmässigt finns det goda chanser att de kommer att bli avsevärt bättre med lite mognad (stram riesling, nebbiolo mm)

Låt din egna smak och omdöme avgöra och så får du se vad som händer under resans gång. :)

Jag är helt med dig, tänkte om ni har några tips. Torr riesling gillar jag, har du några tips där? Bdb champagne är också en favorit, några tips där?
 

LarsW

Medlem
Tack
Bra pris på dom, någon du rekommenderar mer än nån annan?
Vintage för källaren och Variance att dricka nu.
Ver Sacrum behöver också en stund i källaren.
Deras vanliga BdB är bra och kommer drickfärdig, du borde absolut prova den. Personligen tycker jag dock att man får ganska mycket för de extra 4 euro du betalar för en Variance så köper fler sådana i stället.
Prestige är också bra men Vintage är mer Bang-for-Bucks!
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Vintage för källaren och Variance att dricka nu.
Ver Sacrum behöver också en stund i källaren.
Deras vanliga BdB är bra och kommer drickfärdig, du borde absolut prova den. Personligen tycker jag dock att man får ganska mycket för de extra 4 euro du betalar för en Variance så köper fler sådana i stället.
Prestige är också bra men Vintage är mer Bang-for-Bucks!
Kul! Det funkar bra o beställa från den sidan? Vet du vad frakten hamnar på för 6flaskor?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Med risk för att verka tjatig på forumet...:D

Lagringsduglig BdB champagne för <400kr... Bonnarie är din vän!

Tack min vän!
Blev fyra olika Bonnaire plus två Cristal 12 (som jag ändå hade köpt på bolaget annars). Så där kunde jag räkna bort en stor del av frakten.

Screenshot_20200211-101432_Samsung Internet.jpg
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Se där :) De var även "out of stock" i förra veckan innan jag la min beställning , så det kanske fylls på ännu en gång ?
Isåfall ja. Förhoppningsvis så fylls det på med fler. Vill egentligen mest testa de olika champagnerna från huset. Årgångarna 13-16 ska ändå hålla hög klass om man vill ha fler årgångsklassade champagner.
 

Vingubben

Medlem
Hej på er! Bygger på min vinkällare nu och har tänkt och köpa på mig lite röda,vita och champagne som jag vill följa genom åren. Har ni tips på några som gynnar sig extra väl att ligga på rygg några år? Framförallt champagne :) Jag vet att smaken är olika och kan ändrar sig med åren men tänkte mest vad ni lagt undan?
Röda och vita runt 200:- och champagne runt 300-400:- typ.
Glöm inte NV från Charles Heidsieck och Lois Roederer som mår bra med några år på rygg. Ligger över 400 kr på bolaget men går att hitta billigare på nätet. Franska Vinlistan har CH för drygt 400 kr och handlar du på dig lite så blir det fraktfritt. Kan också rekommendera https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/michel-turgy-7769401 som brukar leverera. Har inte druckit 2012 men 2009 är riktigt bra.
 

Funcadelic

Medlem
Vintage för källaren och Variance att dricka nu.
Ver Sacrum behöver också en stund i källaren.
Deras vanliga BdB är bra och kommer drickfärdig, du borde absolut prova den. Personligen tycker jag dock att man får ganska mycket för de extra 4 euro du betalar för en Variance så köper fler sådana i stället.
Prestige är också bra men Vintage är mer Bang-for-Bucks!
Skulle du säga att Prestige är drickfärdig, eller ska jag snarare satsa på Variance/BdB? Tänkte köpa lite drickfärdigt bubbel till mina föräldrar.
 

LarsW

Medlem
Skulle du säga att Prestige är drickfärdig, eller ska jag snarare satsa på Variance/BdB? Tänkte köpa lite drickfärdigt bubbel till mina föräldrar.
Jag köpte en blandlåda prestige/variance för knappt ett år sen.
Båda var drickfärdiga men känns som prestige nog kommer växa med lite lagring medan variance kommer att förändras men är lika bra att dricka nu.
Personligen hade jag gått för variance. Gillar de stilen så kan man börja botanisera bland de andra.
 
Toppen