Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner från "udda" länder?

Bboy

Medlem
Håller på att planera en vinprovning där jag tänker plocka fram bra viner som kommer från mindre vanliga vinländer.
Har ni tips om viner från gamla öststaterna, Asien och liknande som jag kan komma åt via systemets beställningssortiment så blir jag glad.
 
Håller på att planera en vinprovning där jag tänker plocka fram bra viner som kommer från mindre vanliga vinländer.
Har ni tips om viner från gamla öststaterna, Asien och liknande som jag kan komma åt via systemets beställningssortiment så blir jag glad.

Japanskt vin diskuterades ju på forumet nyligen

Japanska viner, tänker ni, det kan väl inte vara något att ha? :confused: Varför inte, tänker jag. Japaner är generellt väldigt kvalitetsmedvetna och hygieniska, dessutom lärda och vana att jobba hårt för att nå resultat. Bra grogrund för att odla vin med klass med andra ord. Hur klimat, jordmån och andra förutsättningar ser ut lämnar jag i era händer att förmedla, jag har nämligen ingen aning. Kina är dock riktigt stora inom vinindustrin, men här känner jag inte alls lika stort förtroende. Lite fördomsfullt ser jag bristande hygien och kvalitetskänsla som två stora hinder för att få mig intresserad (kan vara heelt ute och cykla här dock).

Till saken hör att Systembolaget har tagit in ett japanskt vin i ordinarie sortimentet nu i senaste nyhetssläppet. Vinet i fråga har det smått fantastiska namnet Grace Koshu (www.systembolaget.se/6601).
Vinet är dessutom gjort på den inhemska druvan "Koshu", som tros ha dykt upp i Japan för ca 1000 år sedan, vilket gör det extra spännande

Vad tror ni om detta, någon har kanske redan provat? Jag förutsätter dock att @StefanAkiko har stenkoll, fattas bara annat, men även ni andra har kanske lite tankar kring ämnet att förmedla? Är Japan ett vinland att räkna med på sikt, och vilken typ av viner kan vi räkna med att nationen har förutsättningar att göra?

Annars är ju @Aqua Vitae en av de som provar mycket från nya länder
 

Mats

Gone todash....
Håller på att planera en vinprovning där jag tänker plocka fram bra viner som kommer från mindre vanliga vinländer.
Har ni tips om viner från gamla öststaterna, Asien och liknande som jag kan komma åt via systemets beställningssortiment så blir jag glad.

Chateau Musar är ju i och för sig ett mycket välkänt vin men Libanon är ju inte direkt något av de större vinländerna så det kanske kan kvala in.
 
Trådskapare
Bboy

Bboy

Medlem
Vi körde Libanon för ett tag sedan - med Musar, trevligt, men maten var bättre....
 

Aqua Vitae

Medlem
Finns en del kul - Roxanich viner från Kroatien är riktigt bra samma sak med Degrassi. Tornai från den underbara region Somlói i Ungern var bra när jag provade dem för några år sedan (har dock inte provat årets viner - dock billiga för att komma från Somlói). Alaverdi Tradition red, Satrapezo 10 Qvevri och Satrapezo Saperavi är bra viner från Georgien. Lacrima lui Ovidiu 5 är ett riktigt bra sötvin från Rumäninen, ett annat kul är Artisan Tamaioasa Romaneasca. Kommer nog på några fler vad det lider...

Magnus
 
Trådskapare
Bboy

Bboy

Medlem
Finns en del kul - Roxanich viner från Kroatien är riktigt bra samma sak med Degrassi. Tornai från den underbara region Somlói i Ungern var bra när jag provade dem för några år sedan (har dock inte provat årets viner - dock billiga för att komma från Somlói). Alaverdi Tradition red, Satrapezo 10 Qvevri och Satrapezo Saperavi är bra viner från Georgien. Lacrima lui Ovidiu 5 är ett riktigt bra sötvin från Rumäninen, ett annat kul är Artisan Tamaioasa Romaneasca. Kommer nog på några fler vad det lider...

Magnus
Låter mycket intressant, har du testat alla fyra Roxanich och kan du i så fall peka ut en favorit ibland dem, samma med Tornai, finns tre på sb, nu skall min dotter ha ipaden så jag återkommer.
 

Aqua Vitae

Medlem
Har hitintills provat ines u bijelom (orange vin) och merlot vinet, ska prova dom andra inom kort, bägge två mycket bra merlot är lite mer traditionellt och ines lite mer annorlunda - bägge dock mycket bra. Har som sagt inte provat denna årgång provade dem i Ungern för två år sedan, dom skiljer sig lite från dom andra tillverkarna i området. främst genom att ha en större tillverkning - har för mig att de har ca 50 ha, i ett område där de flesta har 0,5-3. Har för mig att Jufark var den jag då tyckte var bäst (i regionen är detta den druva jag uppskattade mest då jag var där och provade, liksom Olazrielsing (Welsh Riesling) Furmint är lite mer ojämn), de gör dock betydligt fler än tre viner - så jag är osäker på om dessa samma sort som de jag provade. Tänkte inhandla dem själv framöver och prova dem.
 
Trådskapare
Bboy

Bboy

Medlem
Har hitintills provat ines u bijelom (orange vin) och merlot vinet, ska prova dom andra inom kort, bägge två mycket bra merlot är lite mer traditionellt och ines lite mer annorlunda - bägge dock mycket bra. Har som sagt inte provat denna årgång provade dem i Ungern för två år sedan, dom skiljer sig lite från dom andra tillverkarna i området. främst genom att ha en större tillverkning - har för mig att de har ca 50 ha, i ett område där de flesta har 0,5-3. Har för mig att Jufark var den jag då tyckte var bäst (i regionen är detta den druva jag uppskattade mest då jag var där och provade, liksom Olazrielsing (Welsh Riesling) Furmint är lite mer ojämn), de gör dock betydligt fler än tre viner - så jag är osäker på om dessa samma sort som de jag provade. Tänkte inhandla dem själv framöver och prova dem.
Exakt sådan info jag behöver, kanon! Får läsa på lite om dem nu. Tar gärna mer info från tex Bosnien o fler balkan om nån har.
 

Aqua Vitae

Medlem
Kom på ett par till: Fosilni Breg Sauvignon Blanc från Slovenien, Alpha estate från Grekland, ytterligare ett bra Grrekiskt är Kir-Yianni’s Ramnista Xinomavro som jag provade ganska nyligen men inte hunnit skriva om än.
 
Trådskapare
Bboy

Bboy

Medlem
Har Ramnistan hemma, är nog dags att prova den. Assyrtiko är jag faktiskt ganska förtjust i så den kan säkert finnas med.
 
Kom på ett par till: Fosilni Breg Sauvignon Blanc från Slovenien
Kul att du nämner just det vinet. Jag fastnade för det när jag var på besök hos Weingut Tement i Südsteiermark, Österrike för något år sedan och provade mig igenom deras sortiment. Tement är en av de bättre producenterna i Südsteiermark och ett av deras toppviner är Sauvignon Blanc Zieregg. Vingården Zieregg, som ligger precis intill vingodset självt, utgör statsgräns mot Slovenien och fortsätter sedan på den slovenska sidan under namnet Ciringa. Tement har numera köpt större delen av den slovenska delen och gör där vinet Fosilni Breg under namnet Domaine Ciringa. Ciringa är förvisso omplanterad sedan uppköpet, men jag vet ändå vilket vin jag köper av det och Zieregg (det senare är 3-4 gånger dyrare).

Synd bara att det är slut på bolaget just nu...
 
Toppen