Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
UNder årens lopp har det blivit en del filmer. En av de stora irritationsmomenten har, då det varit viner inblandade, vart att manusförfattarnas kompetens har varit bristfällig för att uttrycka sig vänligt. Men dröm om min förvåning då jag tittade på den animerade filmen Ratatouille och de drar till med att pricka in två legendariska höjdarviner. En mycket trevlig scen där den elaka köksmästaren krökar ner lillpojken på en Latour 61 och, något tidigare , när den elaka matskribenten beställer in en flaska Cheval Blanc 47 (jag skulle vilja skriva för den tidningen!). Idag kollade jag en snabbis på ett gammalt avsnitt av Frasier där han hade "en flaska Marquis de Laguiche 1985" på kylning, i en annan amerikansk tv serie så beställer en kvinna in Grands-Echezeaux på glas (även om vinet som serverades mer i färgen liknade ett glas hallonsaft).
Är det jag som börjar bli galen, eller har de börjat tänka i film och TV branchen? Är det därför som manusförfattarna strejkar för högre löner i USA, de måste ha råd med schyssta viner!
Vad minns ni vad gäller viner i film och TV, skriv och berätta.
Är det jag som börjar bli galen, eller har de börjat tänka i film och TV branchen? Är det därför som manusförfattarna strejkar för högre löner i USA, de måste ha råd med schyssta viner!
Vad minns ni vad gäller viner i film och TV, skriv och berätta.