Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner i filmer och TV serier

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
UNder årens lopp har det blivit en del filmer. En av de stora irritationsmomenten har, då det varit viner inblandade, vart att manusförfattarnas kompetens har varit bristfällig för att uttrycka sig vänligt. Men dröm om min förvåning då jag tittade på den animerade filmen Ratatouille och de drar till med att pricka in två legendariska höjdarviner. En mycket trevlig scen där den elaka köksmästaren krökar ner lillpojken på en Latour 61 och, något tidigare , när den elaka matskribenten beställer in en flaska Cheval Blanc 47 (jag skulle vilja skriva för den tidningen!). Idag kollade jag en snabbis på ett gammalt avsnitt av Frasier där han hade "en flaska Marquis de Laguiche 1985" på kylning, i en annan amerikansk tv serie så beställer en kvinna in Grands-Echezeaux på glas (även om vinet som serverades mer i färgen liknade ett glas hallonsaft).

Är det jag som börjar bli galen, eller har de börjat tänka i film och TV branchen? Är det därför som manusförfattarna strejkar för högre löner i USA, de måste ha råd med schyssta viner!

Vad minns ni vad gäller viner i film och TV, skriv och berätta.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Krug skrev:
UNder årens lopp har det blivit en del filmer. En av de stora irritationsmomenten har, då det varit viner inblandade, vart att manusförfattarnas kompetens har varit bristfällig för att uttrycka sig vänligt. Men dröm om min förvåning då jag tittade på den animerade filmen Ratatouille och de drar till med att pricka in två legendariska höjdarviner. En mycket trevlig scen där den elaka köksmästaren krökar ner lillpojken på en Latour 61 och, något tidigare , när den elaka matskribenten beställer in en flaska Cheval Blanc 47 (jag skulle vilja skriva för den tidningen!). Idag kollade jag en snabbis på ett gammalt avsnitt av Frasier där han hade "en flaska Marquis de Laguiche 1985" på kylning, i en annan amerikansk tv serie så beställer en kvinna in Grands-Echezeaux på glas (även om vinet som serverades mer i färgen liknade ett glas hallonsaft).

Är det jag som börjar bli galen, eller har de börjat tänka i film och TV branchen? Är det därför som manusförfattarna strejkar för högre löner i USA, de måste ha råd med schyssta viner!

Vad minns ni vad gäller viner i film och TV, skriv och berätta.

Ser inte så mycket film som jag skulle vilja göra numera, men minns att jag slog på nån science-fictionfilm för ett tag sedan där man beställde en pava Lafite-Disney, så i framtiden nöjer sig Kalle Anka och Musse Piggkoncernen sig tydligen inte med att hänga på Silverado. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

I senaste Bond så dricker de en paca Château Angelus när de åker tåg till pokermatchen... Bordeaux till lammspetten... Engelsmän...
 

Keen

slan
SV: Viner i filmer och TV serier

Såg ett avsnitt av den ganska banala serien Las Vegas igår som handlade om 2 lådor stulna och förfalskade 1978 nånting-domaine de vatour Montrachet, som skulle vara sjukt sällsynta och helt exceptionella. Med var också en riktigt överdriven karikatyr av en sommelier. De såldes för $1000 000...en av karaktärerna lyckades även med konststycket att sätta en av dessa i golvet golvet när han skulle kasta flaskan till sin kompis. :eek:
Byggjobbarna som snodde och bytte ut flaskorna (mot för övrigt ett tydligen väldigt bra vin, som det fått från var??) krängde det senare till en fet innehavare av en rätt slanig liquor store som tydligen skulle ha de "bra grejerna" i förrådet. Han hade även diverse djurporr i affären. Hur han nu skulle haft råd med de flaskorna förtäljd inte historien. Det löste sig tydligen utan att köparen blev varse om utbytet, trots att han smakade på en flaska vid köpet och trots att en flaska dracks upp tillsammans med lite hamburgare och korv utav gärningsmännen.

Den andra "plotten" var ett gäng 70+ tanter som badade topless i poolen =(

som sagt, rätt banalt.
Nån som vet något om vinet och om det ska vara så pass bra som det sades, samt vara värt de pengarna?

Edit: Såg för övrigt ut som en DRC och inte det namnet de drog till med =(
Hittade även denna tråd på RPs forum, och det verkar tyvärr som att de tog lite kreativa friheter =(
http://dat.erobertparker.com/bboard/sho ... +las+vegas
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

Hehe, vem bryr sig om några små faktafel då det finns både toplesstanter som badar och djursex med i plotten!

Njae, ibland blir man lite irriterad på friheterna folk tar sig, jag menar, vanligtvis så är ju TV serier och filmer extremt välgjorda med en ruskig faktakoll, sen så spar de in på en sån här grej. Det måste ju vara omöjligt att inte hitta en vinnörd som ställer upp GRATIS för att det ska bli rätt i filmerna. Men sen är det väl olyckligtvis så att vi som hakar upp oss på sådant här inte direkt är i majoritet!
 

Keen

slan
SV: Viner i filmer och TV serier

snubblade över det här citatet från Thank you for smoking (måste fan se klart den filmen nån gång, sjukt bra det jag såg iallafall)

[Nick and Heather are introducing themselves to each other]
Heather Holloway: Heather Holloway.
Nick Naylor: Nick Naylor. Big Tobacco.
Heather Holloway: [holds up tape recorder] Is this kosher?
Nick Naylor: Only if I can call you Heather.
Heather Holloway: By all means. So, Mr. Naylor...
Nick Naylor: [interrupting] Nick.
Heather Holloway: Nick. Let's start with...
Nick Naylor: '82 Margaux.
Heather Holloway: Okay. Is it good?
Nick Naylor: "Good"? It'll make you believe in God.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

haha, lattjo! Hade varit ännu bättre om det varit 1983 :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

För att 83 enligt mig är en bättre Margaux årgång! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

Håller precis på att fördjupa mig i Tina Feys nya serie "30Rock", som faktiskt är helt lysande.

I ett avsnitt så nämns Krug Clos de Mesnil, tyvärr så stämmer inte flaskan. Man man kan ju inte få allt här i världen!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Krug skrev:
Håller precis på att fördjupa mig i Tina Feys nya serie "30Rock", som faktiskt är helt lysande.

I ett avsnitt så nämns Krug Clos de Mesnil, tyvärr så stämmer inte flaskan. Man man kan ju inte få allt här i världen!

Satt just och kollade på Disney/Pixars Ratatouille på dvd med grabben. Dom dricker ju för fan 1961 Château Latour och 1947 Cheval-Blanc i den, snacka om klockrent pimplande :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

Yup, i know!

Det börjar ta sig! Det är ju tvärskönt när matskribenten kommer in och plockar in en cheval "medan han väntar på att bli överraskad". Kul repkonto han måste ha!
 

anders

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Mysonoxen skrev:
Satt just och kollade på Disney/Pixars Ratatouille på dvd med grabben. Dom dricker ju för fan 1961 Château Latour och 1947 Cheval-Blanc i den, snacka om klockrent pimplande :)

Det innebär att de har gjort en bättre research i en tecknad film för barn än i de allra flesta långfilmer med jättebudget.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

That they do. Det är anskrämligt detta. Varör kan inte Hollywood vara smarta och hyra in mig som överbetad konsult i vinfrågor till storfilmer? Det skulle ju vara helt optimalt!
 

anders

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Krug skrev:
That they do. Det är anskrämligt detta. Varör kan inte Hollywood vara smarta och hyra in mig som överbetad konsult i vinfrågor till storfilmer? Det skulle ju vara helt optimalt!
Det skulle alltså innebära att scenerna skulle innehålla tomflaskor av kända viner...

Hypotetiskt manus:
Bond lyfter på servetten till skumpahinken, lyfter ur flaskan och utbrister:
Oh, sorry dear. It seems someone else has already emptied the bottle.
 

Keen

slan
SV: Viner i filmer och TV serier

haha, jag kan då ta jobbet som det som behöver dricka upp de flaskor som öppnas under tagning. De stackars skådisarna kan ju knappast göra det ;D
Blir lite jobbigt om det är många tagningar, alternativt en svensk lågbudgetfilm där enbart Gredos-bibbar dricks.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

anders skrev:
Det skulle alltså innebära att scenerna skulle innehålla tomflaskor av kända viner...

Hypotetiskt manus:
Bond lyfter på servetten till skumpahinken, lyfter ur flaskan och utbrister:
Oh, sorry dear. It seems someone else has already emptied the bottle.

Med största sannorlikhet skulle så vara fallet.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Viner i filmer och TV serier

Krug skrev:
Yup, i know!

Det börjar ta sig! Det är ju tvärskönt när matskribenten kommer in och plockar in en cheval "medan han väntar på att bli överraskad". Kul repkonto han måste ha!

Ja det är en skön scen, och som anders säger är det bedrövligt att man inte har bättre koll på vad som finns i glasen i vanliga spelfilmer.

Var det inte i en svensk film några ryska agenter satt och drack Parador eller nåt annat skit från Bolaget fast scenen skulle utspela sig i dåvarande Sovjetunionen (rätt kul även om kopplingen Systemet + CCCP inte är så förbaskat långsökt...)

Sedan har jag för mig att det i någon James Bond film eller någon avläggare till en dylik att vår hjälte bjuds på en Bordeaux från 1964 men säger i prefer the 1963 (en riktig skitårgång) ;D
 

Keen

slan
SV: Viner i filmer och TV serier

Mysonoxen skrev:
Ja det är en skön scen, och som anders säger är det bedrövligt att man inte har bättre koll på vad som finns i glasen i vanliga spelfilmer.

Var det inte i en svensk film några ryska agenter satt och drack Parador eller nåt annat skit från Bolaget fast scenen skulle utspela sig i dåvarande Sovjetunionen (rätt kul även om kopplingen Systemet + CCCP inte är så förbaskat långsökt...)

Sedan har jag för mig att det i någon James Bond film eller någon avläggare till en dylik att vår hjälte bjuds på en Bordeaux från 1964 men säger i prefer the 1963 (en riktig skitårgång) ;D

Låter som en scen ur Dr No faktiskt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Viner i filmer och TV serier

På tal om Bond så var det ju en skamlig produktplacering med Angelus i den senaste. Hur kan gentlemannen Bond komma på att sänka en pava Angelus 2005? (det var den nya etiketten, någon som kommer ihåg när de böt?) till lammspett?

Upprörande!
 
Toppen